rشما هم مثل بنده فراموشی مضمن دارید و نمیتوانید کلید های میانبر رو حفظ کنید!؟ کار کردن با کیبور کامپیوتر لذتی نداره ؟ از محیط میکسر های نرم افزاری خسته شدید ؟ در CUbase مدام به دنبال PlayBack Controller میگردید تا موسیقی رو اجرا یا متوقف کنید ؟ با خواننده یا نوازنده های بد قلق در جدالید و مدام باید دست به موس ببرید تا موسیقی رو متوقف کنید کمی به عقب برگردید یا به جای دیگری بروید و دوباره Record رو شروع کنید ؟
قصد ندارم از MIDI Keyboarad ها حرف بزنم هرچند که اکثرا MIDI Controller به کیبور ها هم گفته میشه اما این درست نیست مگر آنکه سخت افزار مورد نظر یک MIDI Keyboar Controller باشه (مثل محصولات Navation که در این بخش معرفی شده). در واقع شما با میدی کیبورد ها موسیقی رو می نوازید و با کنترلر ها موسیقی خلق شده رو کنترل می کنید.
امکانات یک کنترلر ممکنه از Play , stop ,Record , forward , rewind و یک فیدر جهت کنترل ولیوم مستر تا چند ده کانال Copy , Paste , Delete , Select , Mute , Solo , Paning , automation , Insert Effects , Send Effects ,Volum Control , zoom برای هر کانال + Motorized Feders و حتی talkback متفاوت باشه. در بعضی از کنترلر ها حتی اینترفیس هم جای گرفته و در واقع نیمی از یک Digital Recorder رو در یک بسته تحویل خواهید گرفت مثل Alesis Master Controller

با قیمت داخلی حدود 1.400.000 که یک اینترفیس با 8 ورودیست که با امکانات یک کنترلر متوسط آمیخته شده.
یا Project Mix I/O از سازنده M-Audio

با قیمت و امکانات تقریبا مشابه و یا Tascam FW1884

در واقع یک کنترلر کامل توانائی اجرای تمام فرامین daw رو به شما خواهد داد. با این توضیح باید با کیبور های زشت و ناقص کامپیوتر خدا حافظی کرد ؟
البته اینجا ایران است و هر زمان که چیزی طلب می کنیم ابتدا می پرسیم چه قیمتی داره ؟ جای نگرانی نیست, البته اگر توقعات رو کمی پائین بیاریم. اگر قبلا این مطلب رو از جناب محبی نخواندید حتما نظری بیاندازید.(تصور میکنم اگر مطلب جناب محبی به همراه این موضوع به بخش سخت افزار های استدیوئی منتقل بشه مفید تر خواهد بود)
یک کنترلر کوچک کارا و ارزان به قیمت 130000 .مدل های نسباتا مشابه

اما هدف بنده از ایجاد این موضوع بحث پیرامون کنترلر هائی است که میتونند در مسیر پروداکشن شما انقلابی توام با لذت ایجاد کنند. اما این انقلاب قائدتا نباید شامل حساب بانکی ما هم باشد پس از محصولات ارزان قیمت تر شروع خواهیم کرد. یکی از محصولات behringer تولید کننده ای که خوشنام نیست اما محصولاتش ارزان و پر فروش هستند.
Behringer BCF2000
با قیمت داخلی زیر 300000 که 8 فیدر موتورایز داشته و روی هم رفته یک کنترلر جمع و جور به حساب میاد
و یا BCR2000 از همین سازنده
و در مقابل کنترلر های گرانتر والبته کامل تری مثل Common 8 از Digidesign
با قیمت داخلی حدود 1.700.000 و یا C4 Pro از سازنده معتبر Mackie
و یا Mackie Universal Pro
با قیمت داخلی بین 1.200.000 تا 1.800.000 !!! اما کامل و تقریبان بدون نقص.
جساراتا توضیح اجمالی در رابطه با هر کدام از محصولات معرفی شده رو کنار میگذارم چرا که مطلب به قدر کافی طولانی شده, اما اگر دوستان مایلند ممکنه در مورد هر کدام مطالب بیشتری نوشت خصوصا که شخصا به دنبال یک انتخاب خوب هستم.
انتخاب ها بسیارند و اکثرا بودجه ها محدود چرا که کمترکسی حاظر میشه 1.5 میلیون بابت امکاناتی هزینه کنه که یک موس و یک کیبورد 40000 تومانی هم بهش میده .(شخصا معتقدم وقتی یک استدیوی متوسط خانگی حدود 7-8 میلیون هزینه برمیداره کنترلر ها نسبت به امکاناتشون زیاد هم گران نیستند). اما باید کار با کنترلر ها رو تجربه کنید تا متوجه مقصود بنده از واژه انقلاب بشوید. بارها اتفاق افتاده که در گیر گرافیک میکسر های نرم افزاری شدم در واقع چشمهام به گوشم برتری پبدا کردند و با نگاه به میکسر انتخاب کردم که صدای فلان ترک (فرضا گیتار) باید بیشتر از string باشه اما نه آنقدر که فرضا به اندازه درام برسه پس حدی رو بین این دو درنظر گرفتم! و بعد که موسیقی export شده رو گوش کردم متوجه اشتباهم شدم. در چند تجربه ای که از استفاده از Controller داشتم چشم ها رو بستم و گوش ها رو تیز کردم انگشتهارو چند میلیمتر روی فیدر حرکت دادم و باور کنید دوست نداشتم از این کار دست بردارم! چرا که میتونستم با کم یا زیاد کردن ولیوم یک ترک چندین حس متفاوت از موسیقی اجرائی بگیرم, چرا ؟ مگر همین کار رو نمیشد با نرم افزار انجام داد ؟ البته, اما گاها بخشی از تمرکز و وقتم صرف باز کردن میکسر و بخش دیگری از تمرکزم صرف نگاه به تناسب ولیوم ها میشد ضمن اینکه اینبار میکسر رو لمس میکردم و کنترل کاملی روی تمام ترک های در آن واحد داشتم به عبارتی احساس میکردم که دارم یک ارکست رو رهبری می کنم!
از پر حرفی بنده بگذریم وجود یک کنترلر متوسط در هر استدوی خانگی میتونه حس بهتر بودن به سازنده یا صدابردار بده.. حس یک حرفه ای که البته کاذبه اما شروعیست برای حرفه ای تر شدن. خصوصا که جمله "انتخاب ها بسیارند" متاسفانه شامل ما ایرانیها نمیشه و اگر هم حق انتخابی داشته باشیم باید چند برابر قیمت جهانی هزینه کنیم. شخصا مدتی نه چندان دور پیش از این تصمیم گرفتم یک کنترلر بخرم اما با یک نگاه به پری آمپ ذغالی! به این عقیده رسیدم که هزینه های واجب تری دارم.
با این توضیحات آیا Controller ّبرای یک استدیوی خانگی مفید خواهد بود یا صرفا یک تجمل گرائیست ؟
این سوال رو یک بار از خودم پرسیدم. و به این عقیده رسیدم که هر زمان تجهیزات فعلی رو به حد استاندارد یک استدیوی خانگی رساندم یا به عبارتی هر گاه از کیفیت ورودی و خروجی راضی بودم حتما یک کنترلر خواهم خرید.
قصد ندارم از MIDI Keyboarad ها حرف بزنم هرچند که اکثرا MIDI Controller به کیبور ها هم گفته میشه اما این درست نیست مگر آنکه سخت افزار مورد نظر یک MIDI Keyboar Controller باشه (مثل محصولات Navation که در این بخش معرفی شده). در واقع شما با میدی کیبورد ها موسیقی رو می نوازید و با کنترلر ها موسیقی خلق شده رو کنترل می کنید.
امکانات یک کنترلر ممکنه از Play , stop ,Record , forward , rewind و یک فیدر جهت کنترل ولیوم مستر تا چند ده کانال Copy , Paste , Delete , Select , Mute , Solo , Paning , automation , Insert Effects , Send Effects ,Volum Control , zoom برای هر کانال + Motorized Feders و حتی talkback متفاوت باشه. در بعضی از کنترلر ها حتی اینترفیس هم جای گرفته و در واقع نیمی از یک Digital Recorder رو در یک بسته تحویل خواهید گرفت مثل Alesis Master Controller

با قیمت داخلی حدود 1.400.000 که یک اینترفیس با 8 ورودیست که با امکانات یک کنترلر متوسط آمیخته شده.
یا Project Mix I/O از سازنده M-Audio

با قیمت و امکانات تقریبا مشابه و یا Tascam FW1884

در واقع یک کنترلر کامل توانائی اجرای تمام فرامین daw رو به شما خواهد داد. با این توضیح باید با کیبور های زشت و ناقص کامپیوتر خدا حافظی کرد ؟
البته اینجا ایران است و هر زمان که چیزی طلب می کنیم ابتدا می پرسیم چه قیمتی داره ؟ جای نگرانی نیست, البته اگر توقعات رو کمی پائین بیاریم. اگر قبلا این مطلب رو از جناب محبی نخواندید حتما نظری بیاندازید.(تصور میکنم اگر مطلب جناب محبی به همراه این موضوع به بخش سخت افزار های استدیوئی منتقل بشه مفید تر خواهد بود)
یک کنترلر کوچک کارا و ارزان به قیمت 130000 .مدل های نسباتا مشابه



اما هدف بنده از ایجاد این موضوع بحث پیرامون کنترلر هائی است که میتونند در مسیر پروداکشن شما انقلابی توام با لذت ایجاد کنند. اما این انقلاب قائدتا نباید شامل حساب بانکی ما هم باشد پس از محصولات ارزان قیمت تر شروع خواهیم کرد. یکی از محصولات behringer تولید کننده ای که خوشنام نیست اما محصولاتش ارزان و پر فروش هستند.
Behringer BCF2000

با قیمت داخلی زیر 300000 که 8 فیدر موتورایز داشته و روی هم رفته یک کنترلر جمع و جور به حساب میاد
و یا BCR2000 از همین سازنده

و در مقابل کنترلر های گرانتر والبته کامل تری مثل Common 8 از Digidesign

با قیمت داخلی حدود 1.700.000 و یا C4 Pro از سازنده معتبر Mackie

و یا Mackie Universal Pro

با قیمت داخلی بین 1.200.000 تا 1.800.000 !!! اما کامل و تقریبان بدون نقص.
جساراتا توضیح اجمالی در رابطه با هر کدام از محصولات معرفی شده رو کنار میگذارم چرا که مطلب به قدر کافی طولانی شده, اما اگر دوستان مایلند ممکنه در مورد هر کدام مطالب بیشتری نوشت خصوصا که شخصا به دنبال یک انتخاب خوب هستم.
انتخاب ها بسیارند و اکثرا بودجه ها محدود چرا که کمترکسی حاظر میشه 1.5 میلیون بابت امکاناتی هزینه کنه که یک موس و یک کیبورد 40000 تومانی هم بهش میده .(شخصا معتقدم وقتی یک استدیوی متوسط خانگی حدود 7-8 میلیون هزینه برمیداره کنترلر ها نسبت به امکاناتشون زیاد هم گران نیستند). اما باید کار با کنترلر ها رو تجربه کنید تا متوجه مقصود بنده از واژه انقلاب بشوید. بارها اتفاق افتاده که در گیر گرافیک میکسر های نرم افزاری شدم در واقع چشمهام به گوشم برتری پبدا کردند و با نگاه به میکسر انتخاب کردم که صدای فلان ترک (فرضا گیتار) باید بیشتر از string باشه اما نه آنقدر که فرضا به اندازه درام برسه پس حدی رو بین این دو درنظر گرفتم! و بعد که موسیقی export شده رو گوش کردم متوجه اشتباهم شدم. در چند تجربه ای که از استفاده از Controller داشتم چشم ها رو بستم و گوش ها رو تیز کردم انگشتهارو چند میلیمتر روی فیدر حرکت دادم و باور کنید دوست نداشتم از این کار دست بردارم! چرا که میتونستم با کم یا زیاد کردن ولیوم یک ترک چندین حس متفاوت از موسیقی اجرائی بگیرم, چرا ؟ مگر همین کار رو نمیشد با نرم افزار انجام داد ؟ البته, اما گاها بخشی از تمرکز و وقتم صرف باز کردن میکسر و بخش دیگری از تمرکزم صرف نگاه به تناسب ولیوم ها میشد ضمن اینکه اینبار میکسر رو لمس میکردم و کنترل کاملی روی تمام ترک های در آن واحد داشتم به عبارتی احساس میکردم که دارم یک ارکست رو رهبری می کنم!
از پر حرفی بنده بگذریم وجود یک کنترلر متوسط در هر استدوی خانگی میتونه حس بهتر بودن به سازنده یا صدابردار بده.. حس یک حرفه ای که البته کاذبه اما شروعیست برای حرفه ای تر شدن. خصوصا که جمله "انتخاب ها بسیارند" متاسفانه شامل ما ایرانیها نمیشه و اگر هم حق انتخابی داشته باشیم باید چند برابر قیمت جهانی هزینه کنیم. شخصا مدتی نه چندان دور پیش از این تصمیم گرفتم یک کنترلر بخرم اما با یک نگاه به پری آمپ ذغالی! به این عقیده رسیدم که هزینه های واجب تری دارم.
با این توضیحات آیا Controller ّبرای یک استدیوی خانگی مفید خواهد بود یا صرفا یک تجمل گرائیست ؟
این سوال رو یک بار از خودم پرسیدم. و به این عقیده رسیدم که هر زمان تجهیزات فعلی رو به حد استاندارد یک استدیوی خانگی رساندم یا به عبارتی هر گاه از کیفیت ورودی و خروجی راضی بودم حتما یک کنترلر خواهم خرید.
فایل های ضمیمه
-
26.5 KB نمایشها: 0
-
526.2 KB نمایشها: 0
-
51.8 KB نمایشها: 0
-
48.5 KB نمایشها: 0
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: