Tsung Tsung نابغه ی 5 ساله ی پیانو!

شروع موضوع توسط Farhood ‏14/5/14 در انجمن اخبار موسیقی جهان

تاپیک Tsung Tsung نابغه ی 5 ساله ی پیانو! تالار اخبار موسیقی جهان در persian-music.org.

  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,008
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,208 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    یک پیانیست 5 ساله از هنگ کنگ:



    وقتی مغز مستعد یادگیری سریع در یک زمینه ای باشه، کاریش نمیشه کرد! این بچه حتی نُت هم نمیدونه!

    لینک دانلود مستقیم برای عزیزانی که دسترسی به youtube ندارند
    دانلود فایل
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 14
  2. tars

    tars عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/5/13
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک
    محل سکونت:
    persian-music
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. 2remi

    2remi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/10
    ارسال ها:
    74
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    چرا فکر میکنید این بچه نت نمیدونه؟!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,008
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,208 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    این چیزی نیست که من فکر کنم عزیزم! چیزیه که هست.
    Prodigy یا Genius به بچه ای اطلاق میشه که بدون هیچ گونه بک گراند آموشی، بتونه چیزی رو ارائه بده که دیگران با آموزش و صرف وقت میتونن انجام بدن؛ و یا حتی با صرف وقت و آموزش هم نتونن که در این حد توانایی انجام بدن. کسی که با آموزش قبلی بتونه کاری رو در حد عالی انجام بده، Talented نامیده میشه، نه Prodigy.
    Tsung Tsung اولین بار در 4 سالگی روی استیج رفت و پابلیک پرفورمانس داشت (2012). یعنی زمانی که حتی الفبای چینی رو هم بلد نبود!

    Tsung Tsung نابغه ی 5 ساله ی پیانو!-1.jpg

    این بچه زمانی برای آموزش نت خوانی نمیتونست داشته باشه، مگر توی شکم مادرش! با توجه به بک گرندهایی هم که در وب در مورد Tsung Tsung نوشته شده، خانواده ی این بچه هم به لحاظ توان مالی قادر به ساپورت کلاس موسیقی این بچه نبودند.

    Tsung Tsung is why I am bullish on China | Hidden Harmonies China Blog

    تا اینکه بعد از شهرت جهانی این بچه، با ساپورتهایی که از خارج از خانواده میشده، از تابستون سال پیش (2013) کلاس نت خوانی رفت.

    Tsung Tsung نابغه ی 5 ساله ی پیانو!-3.jpg

    نبوغ بحث مفصلی در روانشناسی یادگیری هست که متخصصین خودشو داره و تعاریف خودشو. ویدئوی مستندی که پایین لینک کردم، یک بچه ی 7 ساله ی زرد پوست دیگه ای رو نشون میده که اون هم مثل Tsung Tsung نابغه ی پیانو هست و کنسرتو پیانو های کلاسیک رو به همراهی ارکستر بزرگ "فقط از روی حافظه" (Only From Memory) روی استیج اجرا میکنه. و در ادامه دانشمندانی رو نشون میده که روی مغز افراد نابغه تحقیقات انجام میدن.
    (این ویدئو 47 دقیقه هست. بخاطر حجم بالا، متاسفانه نتونستم اینو با لینک مستقیم شر کنم.)

    Born Genius: My Brilliant Brain | Watch Documentaries Online | Promote Documentary Film
     
    آخرین ویرایش: ‏15/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  5. 2remi

    2remi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/10
    ارسال ها:
    74
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    چون تو قسمت دوم فیلم نت جلوش بود برام سوال پیش اومد که مرسی از توضیحی که دادید.

    ولی قطعا روش یادگیری ای براش وجود داشته و نمیتونم قبول کنم که یه دفعه نشسته پشت ساز و ساز زده...
    اگه اینقدر فقیر بودن که نمیتونستن معلم بگیرن براش چه جوری و برای چی ساز داشتن؟!!!
    و اگه ساز داشتن قطعا پدرو مارشم پیانیست بودن و حد اقل برای نت خوانی نیازی به استاد نبود!!!
    (فکر کنم باباش مثل بابای موزارت تو بعضی چیزای پسرش غلو میکنه)
    درسته که با استعداد و نابغست ...اما این امکان که کسی یک پیانیست ذاتی و یا حتی خود آموز اونم با این سرعت و در این حد توانایی باشه وجود نداره و قطعا این بچه با تمرینات خیلی زیاد به این توانایی رسیده(قبول دارم خیلی ها با تمرینات زیاد هم به توانایی خوبی نمیرسن) و حتما هم به هر حال یک روشی برای یادگیریش وجود داشته دیگه...
    (شوخی) :منم بعضی کنسرتو هارو همشو حفظم و از حفظ میزنم ولی چون اون 7 سالشه و زرد پوسته نابغست من چون سنم بیشتره و پوستم سبزست یه آدم معمولی که یه کار معمولی که هزار نفر دیگه انجام میدن انجام میده...آیا این تبعیض نیست؟!! آیا این عدالته؟!! آیا این حقوق بشره؟!!...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    از اونجایی که من رشته ام ژنتیکه و یه مقدار زیادی به روانشناسی و البته موسیقی علاقه دارم فقط می تونم توانایی های عجیب این بچه و در واقع این بچه ها رو اینطور واسه خودم حل کنم.
    طبق نظر زیگموند فروید زندگی انسان ها به نسبت زیادی به دو سال اول زندگیشون بستگی داره.
    فکر می کنم هیچ کدوم از ما دو سال اول زندگیمون رو به یاد نمی آریم.
    به نظر من ذهن انسان در دو سال اول زندگی بالاترین قدرت یادگیری رو داره.
    اکثر ما ها از سال های دور با زبان انگلیسی آشنا هستیم ولی 90 درصدمون نمی تونیم انگلیسی حرف بزنم. درست؟
    حالا شما کودکی رو در نظر بگیرید که بعد دو سال از زندگی زبون باز می کنه و شروع به حرف زدن می کنه.
    البته شما باید هفت ماهی که این بچه در شکم مادر هست رو هم در نظر بگیرید. چرا؟
    چون بر اساس علم فیزیولوژی گوش انسان از ماههای اول زندگی شکل می گیره و جنین بعد از چند ماه اول قدرت شنوایی پیدا می کنه.
    خلاصه این طور حرفم رو براتون ببندم قدرت یادگیری عجیبی دارن بچه ها چون مغز و ذهن در این سن آمادگی دریافت هر نوع اطلاعاتی رو داره و بچه ها خوب و بد رو نمی تونن تشخیص بدن تا دو سالگی چون چیزی به نام Ego و Super Ego در ذهنشون شکل نگرفته.
    هر اطلاعاتی جذب می شه و تا لحظه ی مرگ در ناخودآگاه این بچه می مونه.
    احتمالا پدر این بچه نوازنده ی خوب یا متوسطی بوده یا در غیر این صورت در این خونه یک آلت موسیقی وجود داشته که ذهن کنجکاو این کوچولو دنبال شناخت این وسیله بوده.
    اگه مستند از زیر زمین تا بام تهران رو (اون قسمتی که درباره ی زدبازی بود) دیده باشید یه تیکه کودکی "مهراد" رو نشون می ده که نشسته پشت پیانو و داره یه قطعه ی ساده رو می زنه بعد چند ثانیه لحظه ی حال رو نشون می ده که "مهراد" نشسته و داره یه قطعه ی کلاسیک رو با ساز می زنه.
    البته توانایی این بچه واقعا قابل قیاس نیست.
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏16/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. 2remi

    2remi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/10
    ارسال ها:
    74
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    نظر شما کاملا قابل قبول برام و چیزیه که منم همین فکرو میکنم نسبت به این بچه...
    ولی بدون بک گراند آموزشی و خودمونیش یهویی پیانیست شدنش اونم در این حد قابل قبول نیست...
    هرکسی که پیانیست باشه میدونه برای رسیدن به این حد باید و باید مراحلی گذرونده بشه...حالا در صورت تلاش و وجود استعداد میشه از این مراحل کوتاه تر و سریعتر عبور کرد...
    اما برای پریدن از نقطه ی صفر به نقطه ای اینقدر جلو احتیاج به استعداد نداره نیاز به یه جفت بال داره که من ندیدم این بچه داشته باشه که اگه هم داشت چون بالش چینیه فکر نمیکنم بازم میتونست اینقدر باهاش بپره...!!!;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    چینی نیست بالش هنگ کنگیه!

    Tsung Tsung نابغه ی 5 ساله ی پیانو!-hongkong2.jpg

    ببینید این بچه بک گراند آموزشی داشته اتفاقا.
    بک گراند آموزشی صرفا این نیست که طرف حتما بره سر کلاس.
    محیط خودش بهترین آموزگار آدمهاست.
    اولین محیطی که یک انسان درونش پا می گذاره خانوادس و ما هم معمولا از پدر و مادر رفتار ها رو الگوبرداری می کنیم در ابتدای کار.
    مشخصه که در خانواده این بچه نوازندگی پدر روی بچه تاثیر گذار بوده. همون طور که در پست بالا توضیح دادم این بچه در زمانی که حتی در شکم مادر بوده تحت آموزش بوده و داشته نوازندگی پدر رو می شنیده و حتی در دو سال اول زندگیش قطعا نوازندگی پدر رو دیده.
    این بجه در بدترین حالت از نظر گوشی و بصری تحت آموزش بوده.
    یعنی پدر نوازندگی می کرده و فرزند هم این قطعات رو می شنیده و از نظر بصری تحت آموزش تصویری بوده و دست پدر رو نگاه می کرده و بعد از مدتی هم عشق به پدر و همسان سازی با پدر و تقلید رفتار پدر.
    یکی از مهمترین مراحل یادگیری موسیقی تقویت گوش موسیقی هست.
    توانایی گوش افراد در یادگیری سریع تر موسیقی بسیار موثره.
    این بچه اگر کلاس هم نرفته باشه و حتی پدرش هم در یادگیری و آموزش دادن به این بچه به طور مستقیم تاثیری نداشته باشه به طور غیر مستقیم در آموزش بوده چه از نظر گوشی و چه از نظر بصری.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این که یه بچه ی 4 ساله زمانی برای نت خوانی به جز در شکم مادر نداشته حقیقت نداره.بسیاری از موزیسین ها در کشورهای غربی در کودکی و در محدوده ی سن 3 تا 4 سالگی نت خوانی،ساز و حتی قوانین تئوری رو یاد گرفتن.خواندن و نوشتن ارتباطی به نت خوانی نداره.در حال حاضر در ایران و در آموزشگاه های محلی هم مربیان ارف بدون خواندن و نوشتن نت خوانی به کودکان آموزش می دن!
    این موضوع 400 ساله که در اروپا رواج داره.
    این کودک واضحا داره رپرتوار کلاسیک می نوازه،بامبل بیی کورساکوف و سونات موزارت رو نمی شه با گوش و صرفا از روی نبوغ نواخت.صد البته که نبوع پیش شرط نوازندگی چنین قطعاتی در چنین سنی هست اما مثل اینکه فردی بدون سواد و صرفا با نبوغ در زمینه نانوتکنولوژی فعالیت کنه.

    اینکه کلمه ی Genius نشون بده فردی حداقل نت خوانی و سلفژ رو ندونه اصلا صحیح نیست.به بتهوون و موزارت هم Genius می گن.مستند هایی هم در همین زمینه بی _ بی_سی ساخته که در همین یوتیوب هم می تونید مشاهده بفرمایید
    .قطعا معنی Genius با Talented تفاوت داره.کلمه ی اول قطعا به معنی نبوغ ذاتی ست اما صرفا با نبوغ ذاتی نمی توان قطعات جدی کلاسیک رو نواخت!
    موزارت که بزرگترین Genius موسیقی تاریخ هستش از 3 سالگی نزد پدرش لئوپولد تئوری موسیقی،و نوازندگی رو فرا گرفت حتی با اینکه گوشی ابسلود داشت(مثل فیلم دوم همین تاپیک که کودکی که در کنار فریبرز لاچینی هستش گوشی ابسلود داره)
    در کتاب های تاریخی از جمله کتاب دیوید وایس آمده که از 3 سالگی در کنار خواهرش که چند سالی از خودش بزرگتر بود تعلیم سلفژ هم می دید.در سه سالگی دو جلد کتاب آموزش ویولن پدرش لئوپولد که در آن زمان از معتبرترین متد آموزشی بود نواخت و تحت حمایت ها و آموزش دقیق و صحیح پدر در چهار سالگی قطعات باخ رو با هارپسیکورد بسیار عالی می نواخت،موزارت هیچگاه به مدرسه نرفت و فقط از 7 سالگی تحت تعلیم یک معلم، زیان ایتالیایی،فرانسوی و کمی انگلیسی فرا گرفت.

    در مجموع صحبت من این نیست که این کودک هنگ کنگی تحت آموزش پیچیده ی موسیقی بوده هدف من از این صحبت اینه که هیچ اثر کلاسیکی از مجموعه قطعات نوشته شده بدون آموزش نت خوانی امکان پذیر نیست! حتی اگر خود این کودک نت خوانی و ریتم رو به صورت ذاتی یادگرفته باشه که چنین چیزی ممکن نیست باز هم مطمئنا پایه ی تئوری رو داشته.
     
    آخرین ویرایش: ‏16/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  10. majdodin

    majdodin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/6/12
    ارسال ها:
    374
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +171 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, reason, StudioOne
    اون ویدیو لاچینی و شاگردش رو بذارید برا من میزنه نمیشه دید مرسی
     
  11. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام به اقا امير و دوستان
    امير جان فك نكنم كسي اينجا منظورش از ندونستن نت اين باشه كه كلا هيچ اموزشي نديده
    و همينطوري نشت پشت پيانو زو زده و زده
    چون اصلا منطقي نيست كه بدون داشتن بك گراند يا پيش ضمينه بشه مغز انسان رو به طور
    هدفمند به سمت يه هدفي سوق داد نميش چون اين هدفمند بودن خودش دليل مي خواد
    شانسي كه رو كلاويها ضربه نميزنه يه چيزي ته ذهنش هست كه بر مي گرده به اموزشهاي
    كه ديده اما واقعا جالبه!! مگه اين اموزشها چي مي تونه باشه كه يه بچه كوچولو با اين
    زماني خيلي اندك به اين جايگاه برسه!!!
    درست اموزش ديده اما اون اموزش تنها محرك اين بچه بوده ميشه گفت در اين زمان كم
    اموزش 20 درصد بوده و بقيش استعداد خود بچه!!
    چون نميشه كه گفت كار اموزش اگر اينطوري بود كه بايد همه ي بچه ها با اين
    فرمول اموزش به دجه استادي مي رسيدند كه نمي رسن
    بخاطر اين كه ما پيش فرض رو بر استعدا بچه ميزاريم نه اموزش و كلا اموزش رو حذف مي كنيم
    و در موردش زياد حرفي نمي زنيم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    منظوره افراد کاملا روشنه و من هم فکر نمی کنم نیازی به ترجمه صحبت افراد داشته باشم!
    فکر می کنم صحبت های من و دوستان رو باید از اول مطالعه کنید.

    نبوغ بدون سیستم و آموزش هیچ معنایی نداره. دقیقا سیستم نبوغ محوری و اینکه ما آموزش رو فقط 20 درصد می دونیم کشور ما رو به اینجا رسونده! آموزش همیشه مهمترین اصله.اگر فردی نابغه باشه با آموزش به سطوح ویرتئوزیته در نوازندگی می رسه و اگر آموزش نباشه و بستر فراهم نباشه ممکنه به هیچ برسه.قرار نیست همه با آموزش به یک سطح برسن.با سیستم آموزش صحیح هر فرد به اندازه ی توانایی های ذهنی و محیطیش به سطح مطلوبی می رسه.مثلا فردی ممکنه سولیست فیلارمونیک لندن بشه و فرد کم استعداد تر نوازنده ی یک ارکستر خوب اما درجه دوم اروپایی.دقیقا مثل یک نظام سالم آموزشی .سواد آموزی به همه ی افرار حتی در دور افتاده ترین روستاها باید ارائه بشه و افراد بر اساس علاقه و میلشون به رشته ی مورد نظر و سطح مورد نظر بپردازن.فردی که هوش بالایی داره می تونه مدارک عالی پیش بره می تونه هم خیلی زودتر درس رو رها کنه.
    البته منظور من این نیست که تنها راه کسب علم از طریق مدرسه و دانشگاه ست.علم می تونه از طرق مختلف و غیر آکادمیک دنبال بشه همانطور که بسیاری از نوابغ و مخترعین و مکتشفین چنین کاری رو کردن.
    و دقیقا همین منظور رو در مورد این کودک دنبال می کنم.دلیل صحبت های من این نیست که این کودک آموزش های خاص و عجیب و غریبی دیده.می تونه دقیقا همون آموزش رو دیده باشه که کودک همسن و سال خودش دیده(مثلا کودک همسایه) اما اون کودک همسایه بعد از دو روز تمرین خسته شده و رها کرده باشه اما این کودک با همون آموزش ها و با تکیه بر نبوغ خودش و تمرین های هر روزه، پیشرفت سریعی داشته.

    امروزه در روانشناسی کودک مهترین عامل برای بارور شدن استعداد ها محیط و آموزش مناسب هست که باید طی سنین 2 تا 8 سالگی ارائه بشه و شکل گیری کودک در این سن بیش از حد تصور با اهمیت هست. مثلا همین بچه اگر در مکان و شرایط دیگه ای می بود مثلا در سومالی یا مثلا در یک خانواده ای که هیچ اهمیتی برای موسیقی قائل نیستند،آموزش وجود نداره ، موزیک خوب در محیط زندگی پخش نمی شه و ساز هم در خانه وجود نداره (مثلا کشور خودمون) چنین کودکی می تونه ایچنین به ظهور استعداد های ذاتیش بپردازه؟
     
    آخرین ویرایش: ‏17/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  13. 2remi

    2remi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/10
    ارسال ها:
    74
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    خیر این طور نیست که همه به درجات بالا نمیرسن چون فقط استعداد ندارن و آموزش نقشی نداره
    همه در این زمینه نمیتونن موفق بشن:
    چون همه شرایط یاد گیری پیانو رو ندارن...
    چون همه شرایط یادگیری رو در این سن ندارن...
    چون همه در این سن علاقه ای به موسیقی و پیانو ندارن...
    چون همه پشتکار و تلاش همه جانبه برای تمرینات سنگین(بدون شک ساعت تمرین مفید این بچه فوق العاده بالاست) در یک نظام صحیح آموزشی رو در این سن ندارن ...
    و...
    درسته که شرایط یادگیری در کودکی خیلی متفاوت و عالیه و من مثل دوستی که رشتشون ژنتیکه اطلاعات زیادی ندارم در این مورد اما میدونم که پیانو رو در این سطح نمیشه از تو شکم مادر یا نگاه کردن به دست پدر و مادر پیانیست و تمرین خود آموز یا حتی آموزش دیدن از یک پیانیست و معلم متوسط یاد گرفت...
    حتما و حتما و حتما استاد درجه یک با متد آموزشی فوق العاده عالی برای پرورش درست و سریع این استعداد وجود داشته...
    فکر میکنم یه پیانیست پیشرفته یا یک استاد پیانو که پیانو تدریس میکنه و یا اصلا هر موزیسین آگاهی وقتی این فیلمو میبینه بیشتر از استعداد عالیه این بچه به روش های پرورش این استعداد فکر میکنه و با کمال احترام (عذر میخوام) نمیگه که این بچه حتی نت هم نمیدونه !!! ... یا فرض رو بر استعداد بذاره و آموزش رو از نگاهش حذف کنه!!!...یا بچه از تو شکم مادرش موتزارت زدن یاد بگیره...
     
    آخرین ویرایش: ‏17/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    بحث جالبی شده و بیشتر از اینکه موسیقیایی باشه، به روانشناسی آموزش و شیوهای آموزش بر می گرده.
    دوستان نظرات متفاوتی رو ارائه دادن که می شه در سه بخش تقسیم بندی کرد :
    1- استعداد ذاتی
    2- آموزش صحیح
    3- تاثیر گذاری محیط
    می شه گفت هر سه عوامل بالا در شکل گیری این کودک نقش داشتن به ویژه عامل دوم آموزش صحیح.
    روش آموزش صحیح بسیار می تونه تاثیر گذار باشه در یادگیری فرد با هر درجه از استعداد.
    معنی لغوی کلمه ی استعداد که یک لغت عربی هست به معنای آمادگی هست اما فکر می کنم اکثر ما این لغت رو با کلمه ی IQ یا همون هوش فردی یکسان می گیریم.
    شخصا اعتقاد دارم استعداد و IQ دو چیز مستقل هستن.
    در واقع استعداد آمادگی پذیرش اطلاعات در افراد در یک زمینه خاص یا پیش زمینه ی افراد و IQ رو سرعت یادگیری یادگیرنده می دونم.
    روانشناس ها علاوه بر IQ عامل دیگه به نام EQ یا هوش هیجانی رو در موفقیت افراد در زندگی دخیل می دونن.
    شخصا اعتقاد دارم IQ در بدو تولد انسان ها در تمام انسان ها یکی هست و در طول زندگی افراد می تونه تغییر کنه. البته اعتقاد علمی بر این نیست و با نظر شخصی بنده در تضاد هست.
    علتی که من رو به این باور رسونده اینه که اگر طبق فرضیه های اخیر، فرض بگیریم که موسیقی، ارتباطات و ... هر کدوم ژن خودشون رو دارن و فرض بگیریم که ژن موسیقی در خون همه ی افراد باشه، چرا همه موسیقی دان نمی شن؟
    پاسخ رو می شه این گونه داد.
    تحقیقات نشون داده که همه ی افراد با هر استعدادی می تونن زبان یاد بگیرن.
    همه ی ما حداقل به یک زبان مسلط هستیم ولی این درجه ی تسلط در افراد مختلف متفاوت هست.
    یکی دایره ی لغاتش چند هرار واژه اس. یکی دیگه مدرس و استاد ادبیات. یکی دیگه .... و تنوع بسیار زیادی بین افراد دیده می شه.
    اگر موسیقی رو یک زبان فرض بگیریم که نت ها در اون نقش حروف رو پبدا کنن و خطوط حامل نقش خطوط نوشتاری این زبان، شما می تونید افرادی رو که به یادگیری این زبان (موسیقی) مبادرت ورزیدند رو در گروهای مختلف و با تنوع های مختلف دسته بندی کنید.
    یکی فقط اسم حروف رو می دونه. یکی می تونه حرف بزنه اما نمی تونه بنویسه. یکی می تونه بنویسه اما نمی تونه یه شاهکاری مثل "دن کیشوت" رو خلق کنه و ....
    یکی از علت هایی که می گم ژن موسیقی در همه ی افراد وجود داره توانایی ارتباط همه ی افراد با "موسیقی" هست.
    هر گروه از افراد با یک نوعی از مسیقی ارتباط برقرار می کنن. چه مذهبی، چه مجلسی، چه الکترونیک و چه کلاسیک.
    عوامل زیادی می تونه در شکل گیری افراد با تنوع توانایی متفاوت رو ایجاد کنه و مهمترین عامل آموزش درست هست.
    نظریه ای که جناب به نژاد مطرح کردن، نظریه ی بسیار خوبی هست که در دنیا بهش "یادگیری تا سر حد توان" گفته می شه.
    این نظریه بیان می کنه که افراد توانایی یادگیری همه چیز رو دارن اما شرایط یادگیری برای افراد مختلف متفاوت هست.
    این نظریه به فراهم کردن شرایط ایده آل برای یادگیرنده اعتقاد بسیاری داره.
    واسه یکی فقط یک کتاب تهیه کنید ممکنه همه مطالب رو یاد بگیره.
    واسه نفر دیگه ویدیو.
    واسه یکی دیگه معلم و ...
    ویدیوی زیر در مورد یکی از روش های یادگیری پیانو به بچه های 2 ساله هست ...

    2-year-old Babies Playing Piano

     
    آخرین ویرایش: ‏17/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    نمي دونم چرا مباحث رو از جنبه مورد نظر نويسنده پيش نمي بريد
    بنده نگفتم سيستم اموزشي بد يا بايد 20%باشه از اين بيشتر و نمي خوايم
    من مي گم اين بچه با اين سن مگه چقدر كار كرد؟كه ما انقدر به جنبه اموزشي متكي هستيم
    من منظورم اين بچه هستش نه بچه ها افراد ديگه وگر نه هيچ كسي منكر اين نميشه
    كه اموزش بد نيست وتاز خيلي خوب هم هست
    بنده هم مشكل موسيقي امروز ايران رو در اين ميبينم كه خيلي ها اموزش اكادميك نديدن
    و فكر مي كنن 4 كيك وبيس بزارن تمومه
    اما من در رابطه با اين بچه داشتم حرف ميزدم كه درسته بدون اون اموزش كوتاه هم
    شايد الان اين بچه كسي نبود اما عادلانه بخوايم بين استعداد و اموزش درصد گيري كنيم
    به نظر من 20%درصد بيشتر اموزش نديد سن و سالش معلومه ديگه مگه موسيقي
    بچه بازي كه اين بچه تو اين سن تا ته رو بر . 20 % هم نميشه من زياد گفتم
    مگه چند سال تمرين كرده من هر چي ادامه بدم بازم به اين نقطه ميرسم كه استعداد و استعداد
    خيلي ها هستند بار اطلاعتشون خيلي زياد و خيلي هم تمرين كردن اما متاسفانه....
    من جنبه ي اموزش و استعداد رو با هم در نظر ميگيرم اما بر مبناي استعدادش
    ارزش گذاريش مي كنم
    اين نظر من بود
     
    آخرین ویرایش: ‏17/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. yorgun

    yorgun عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/1/14
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +175 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام به همه
    به نظر من، استعداد و شرایط محیطی یه جورایی اصلی ترین عوامل هستند و آموزش مستقیم در درجه دوم الویت قرار داره.
    چون به هر حال کسانی که برای اولین بار با هر وسیله ای شروع به خلق موسیقی کردند، هیچ آموزشی ندیده بودند! درسته؟
    و احتمالا تحت تاثیر اصوات و صدا های محیط (باد، حیوانات، خود صدای انسان و ...) قرار گرفته بودن.
    حالا برگردیم به زمان خودمون.. که از هر سوراخی یه صدایی بعنوان موسیقی داره پخش میشه.
    هر انسانی هم به هر حال یه سلیقه ای داره از همون بدو تولد یا حتی دوران جنینی (حالا ممکن این سلیقه اکتسابی باشه یا ذاتی یا هر دو)
    حالا این بچه انواع اقسام موسیقی ها رو از دورانی که تو رحم مادر بوده شنیده و گوش و مغزش بهشون عادت کرده و به صورت تجربی اون استانداردها رو دریافت کرده.
    حالا تنها چیزی که لازم داره یه وسیله هستش که بتونه باش صدا خلق کنه.
    که خوشبختانه تو خونه پیانو وجود داره! اگرم نبود حد اقل وسیله حنجره خودش بود.
    از بدو تولد میشینه پشت پیانو و یاد میگیره که هر کلاویه رو که فشار میده چه صدایی رو داره. قبلا هم که با صدا ها آشنایی داره.
    و تو طول این پنج سال فقط با تمرین قدرت پنجهاش رو افزایش میده و در عین حال هر روز داره آهنگ و موسیقی بیشتری رو میشنوه.
    و بعد پنج سال میشه این.
    با این شرایط به نظر من هیچ نیازی نداشته به اینکه کسی بهش آموزش داده باشه. فقط وجود شرایط (که اینجا شامل شنیدن موسیقی از دوران جنینی و وجود پیانو) کافیه برای آدامی که استعداد و علاقه داره.

    ولی این استعداد از کجا بوجود میاد؟! من که براش جوابی ندارم.
    چون این شرایط تقریبا برای اکثر آدما وجود داره در زمان حال. موسیقی هر روز داره پخش میشه و اکثر آدامایی که دستشون به دهنشون میرسه حداقل یه ساز تو خونشون دارن. ولی آیا همه اونایی که تو همچین شرایطی به دنیا میان این توانایی رو دارن؟
    نه!
    خیلیاشون حتی با آموزش مستقیم هم به هیچ جا نمیرسن.
    در کنار آدامای عادی که استعداد و نبوغ خاصی دارن آدامای یه خورده غیر عادی هم وجود دارن که فک کنم اکثرتون میدونین منظورم کدوم آدما هستن.
    منظورم بیماری اتیسم (Autism) هستش که اکثرشون معمولا تو یه زمینه خاصی نبوغ خارقالعاده ای دارن. آیا اونام آموزش دیدن؟

    به هر حال موضوع خیلی تخصصی هستش و فک نکنم با این بحث ها بشه به نتیجه خاصی رسید.. خودتونم که میدونین هنوز دانشمندای بزرگ هم تو این زمینه دارن تحقیق میکنن و فکر نکنم به نتیجه قطعی رسیده باشن.

    این لینکم هم ببینین ارزششو داره :
    اجرای قطعه اپرا توسط دختر بچه 9 ساله
    ظاهرا این دختر فقط پیانو رو کم داشته و مجبور شده از وسیله دیگه ای استفاده کنه!
     
  17. 2remi

    2remi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/10
    ارسال ها:
    74
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +73 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    اصلا هیچ ربطی به هم ندارن. استعداد و آموزش در آواز و زدن قطعات کلاسیک روی پیانو سهم یکسانی ندارن و استعداد در آواز نقش پر رنگ تری از آموزش داره هر چند آموزش صحیح و اصولی همیشه خیلی مهمه...
    ببینید برای زدن قطعات کلاسیک در این سطح حتما و حتما باید مراحلی طی بشه واینطوری نیست که گوش کنه و خودش با ساز ور بره بعد با این کیفیت اجرا کنه و این قدر عالی پدال گیری کنه...
    شما برای یک بچه یه معادله ی دیفرانسیل رو حل کنید و بعد یکی دیگه بهش بدید که حل کنه واقعا فکر میکنید میتونه ؟!! قطعا باید اول عدد ها و جمع و تفریق و جدول ضرب و.... رو قدم به قدم باهاش کار کنید و آره اگه خوب همرو باهاش کار کنید و اون هم روزی رو چندین ساعت به تمرین بگذرونه وعلاقه نشون بده بله اونوقت شما یه بچه ی 5 یا 6 ساله دارید که میتونه معادلات پیچیده رو حل کنه و بهش میگن نابغه...
    دیگه نمیدونم چه جوری میتونم منظورمو برسونم . واقعا فکر میکنم توضیحان آقای به نژاد کامل کافی و واضح باشه و نیازی به توضیحات بیشتر نیست در این مورد...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. yorgun

    yorgun عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/1/14
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تبریز
    امتیازات:
    +175 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    من حرف و نظر هیچ کسی رو رد نکردم و نمی کنم. من فقط اعتقادم بر اینه که این بچه نیاز 100% به آموزش مستقیم نداشته و با آزمون و خطا می تونسته به راحتی این کارو طی 5سال انجام بده چون پتانسیلش رو داشته.

    ولی در مورد مقایسه یادگیری معادله دیفرانسیل با موسیقی و پیانو اصلا باهاتون موافق نیستم. چون از نظر من هیج ربطی به هم ندارن. چون در رابطه با معدلات ریاضی، آزمون و خطی معنی نداره. ولی این بچه از دوران جنینی به احتمال قوی با موسیقی انس گرفته. ریاضی رو نمیشه از طریق گوش دادن یاد گرفت ولی موسیقی کلا با گوش سر و کار داره.

    میمونه مهارت در نوازندگی که مصلما 5سال زمان کافی بوده. و برقرار کردن هماهنگی بین دست و پا با تمرین و آزمون و خطا شدنی هستش. و اصلا با ریاضی قابل مقایسه نیست.
    مهارت در نوازندگی رو من با گیم بازی کردن به صورت حرفه ای یا رانندگی کردن با ماشین یا موتورسیکلت یا دوچرخه می تونم مقایسه کنم. که برای همشون نمونه هایی با این سن و سال سراغ دارم و مطمئنا شما هم سراغ دارین.
    و اینا همشون مهارت هایی هستند که میشه با آزمون و خطا یاد گرفت.
    به نظر من :)

    اینم یه لینک از ویولونیست سه ساله:
     
    آخرین ویرایش: ‏17/5/14
  19. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    دوست من شما تو جملاتتون یه مقدار تناقض دیده می شه.
    جمله دوم : هر چند آموزش صحیح و اصولی همیشه خیلی مهمه...
    جمله اول : استعداد و آموزش در آواز و زدن قطعات کلاسیک روی پیانو سهم یکسانی ندارن و استعداد در آواز نقش پر رنگ تری از آموزش داره
    مثال دوم : قطعا باید اول عدد ها و جمع و تفریق و جدول ضرب و.... رو قدم به قدم باهاش کار کنید و آره اگه خوب همرو باهاش کار کنید و اون هم روزی رو چندین ساعت به تمرین بگذرونه وعلاقه نشون بده بله اونوقت شما یه بچه ی 5 یا 6 ساله دارید که میتونه معادلات پیچیده رو حل کنه و بهش میگن نابغه... (ضرورت آموزش صحیح و گام به گام.)
    مثال اول : شما برای یک بچه یه معادله ی دیفرانسیل رو حل کنید و بعد یکی دیگه بهش بدید که حل کنه واقعا فکر میکنید میتونه ؟!!
    مشکل اینه که شما قدرت یادگیری یک بچه رو با یک فرد بزرگسال مقایسه می کنید و هنوز به استعداد شگرف بجه ها در زمینه ی یادگیری ایمان نیاوردید.
    بچه ها از حافظه ی تصویریشون به شدت بهره می برن.
    این ویدیو ها رو ببینید شاید نظرتون یکم عوض شد :
    تمایز نیمکره های چپ و راست این بچه واقعا شگفت انگیزه (در حالت خوابیده پیانو می زنه!)

    Umi Garrett Plays For Ellen



    توانایی این بچه در حل مکعب روبیک واقعا شگفت انگیزه :
    3 Year Old Solves Rubik's Cube in 114 seconds



    این یکی، یکی از بهترین نوازندهای گیتار الکترونیکه جهانه!
    Nine-year-old Guitar Player "Yuto Miyazawa" on ellen 2009-may-11



    این یکی متخصص علوم منظومه ی شمسی هستش!
    One Adorable Solar System Expert

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    استعداد - اموزش - علاقه - شرایط محیط از عواملی هستند که توی تکامل و پیمودن مسیر موسیقی نقش دارن . حالا هر چقدر سطح و کیفیت این عوامل بالاتر باشن این مسیر تکامل زودتر و از همه مهمتر اصولی تر پیموده میشن . استعداد توی یه کار به طور یکسان توی همه ی ادم ها وجود نداره . یعنی همه استعداد موسیقی ندارن . یا همه استعداد ساخت ربات ندارن . یا همه استعداد کشف راهکارهای پزشکی ندارن . هرکسی توی یه کارایی استعداد داره . حالا ممکنه این سوال پیش بیاد که چرا اگه مثلا 5 نفر رو انتخاب کنیم که توی موسیقی استعداد دارن چرا فقط یه نفر میشه بتهون. به نظر من این برمیگرده به اموزش صحیح . طریقه ی اموزش ها خیلی باهم فرق دارن . اگر اموزش ها از متدهای علمی پیروی کنن مشخصا بازخورد هایی به مراتب علمی تر و بهتری رو دارن . مثل همون قضیه ای که میگن پخش موسیقی توی رشد گیاهان تاثیر داره . خب این قضیه یک قضیه ی علمی هست . حالا افراد میان با کار کردن روی این علم و استفاده از این علم رشد گیاهان رو بهتر میکنن . طول عمر گیاه رو بیشتر میکنن . بازدهی و ....
    اموزش علمی خیلی توی شکوفایی استعداد و همچنین قدرتمند کردن این استعداد تاثیر داره . مخصوصا توی کودکان . حالا این که چجوری و با استفاده از چه روش علمی به این بچه اموزش دادن و روی استعدادش کار کردن یه قضیه ی خیلی بزرگ هست و چه بسا یک پروژه ی علمی بزرگی پشت این ماجرا باشه و قضیه به این سادگی که ما فکر میکنیم نباشه . دیگر عامل مهم هم علاقه هست . ممکنه فردی نتونه از این اموزش ها بهره مند شه ولی با علاقه ای که داره خودش مسیر رو ادامه بده . خب مسلما این مسیر تکامل طولانی تر میشه برای این فرد . شاید استعداد رو نشه به وجود اورد ولی علاقه رو میشه ایجاد کرد . چجوری ؟ این جاست که شرایط و عوامل محیط نقش پیدا میکنن . شاید برای این بچه محیطی رو ایجاد کردن که به موسیقی علاقه پیدا کنه . بعد با اموزش صحیح استعدادش رو پرورش دادن یا ... مسلما موضوع به این سادگیی که ما فکر میکنیم نیست . این خودش میتونه شروع یک مقاله ی علمی برای یه دانشجویی رشته ی موسیقی باشه . شاید هم دانشجویه رشته ی روانشناسی .
    این از بعد منطق ماجرا .
    بعد دیگر این ماجرا هم این هست که یه معجزه اتفاق افتاده و کودکی موسیقی دان به دنیا امده که این بعد کاملا مقابل بعد منطق قرار داره .
    اگه به بعد منطق توجه کنیم که باید بریم دنبال پژوهش و علت این اتفاق . اگه به بعد معنوی توجه کنیم که باید بریم به دنبال پرسش های متداولی که تو این رمینه پیش میاد .
    پرسش هایی از قبیل این که چطور میشه که این اتفاق فقط برای این بچه افتاده .
    چرا همچین اتفاقی توی زمینه ی موسیقی افتاده . چرا مثلا کودکی مهندس برق به دنیا نیامده یا پزشک زاده نشده ؟
    و از این قبیل پرسش ها .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1