با سلام خدمت دوستان
بد نيست با هم يه نگاهي به خصوصيات سبك اسپانيش بندازيم:
موسيقي اسپانيش برخاسته از موسيقي محلي اسپانيا يا همون فلامينگو محسوب ميشه كه ويژگيهاي خاص خودش رو داره و مثل همه سبكهاي ديگه نحوه نواختن درام ، سازبندي ، روند آكوردي ،لحن ،تنظيم و حتي ساخت ملودي ، همه و همه در اون منحصر به فرده.
براي توضيح در مورد ويژگيها طبق معمول از نوع نواختن درام شروع ميكنم كه شباهت بسياري به درام سبكهاي عربي و تركي داره البته اين به اون معني نيست كه درام رو در موزيك اسپانيش 100% به سبك عربي- تركي تنظيم كنيم گاهي هم ديده ميشه كه از انواع ريتم هاي ديگه در اين نوع سبك استفاده ميشه اما انچه كه به طور معمول و متداول در تنظيم درام قطعات اسپانيش ديده ميشه بكار گيري از نوع نواختن درامر هاي عرب ، ترك و البته گاهي هم لاتينه!
در مورد لحن اين نوع موسيقي هم اگه توجه كنين نوعي آزادي ، بي پروايي و لطافت بومي رو ميشه درش احساس كرد، شما هم سعي كنين اين فيچر ها رو در موزيكتون خلق كنين.
واما در ادامه بايد بپردازيم به سازبندي:
توجه كنين كه غير از درام و صد البته بيس ، سازهاي كوبه اي نقش بسيار تعيين كننده اي در تنظيم قطعات اسپانيش ايفا مي كنند كه به هيچ وجه نبايد فراموش بشن .
سازهاي كوبه اي مثل بانگو، كونگا، شيكر و حتي ريتم هايي را هم كه بومي هاي اسپانيا با كف زدن ايجاد مي كنن (و ما لوپ هاي مشابه رو در اين مورد به نام claps در انواع vst هاي موجود ميبينيم) بايد به اركستراسيون قطعات اسپانيش اضافه كرد.
ولي گذشته از سازهايي كه عهده دار ايجاد ريتم قطعه هستند ، سازهايي كه بايد بخش ملوديك قطعه ما رو ساپورت كنند متشكل ميشن از :
1) نايلون گيتار(Nilon guitar) در نقش سلو و همراهي كننده
2)گروه سازهاي برس (Brass) در نقش سلو و همراهي كننده
و البته صداهاي سينتي سايزري ، پد وهر انچه كه ارنجر درقطعه مناسب ببينه مثل استرينگها، آكاردئون ، سازدهني و ...
از نظر روند آكوردي هم اگر بخواهيم به طور كلاسيك و مدرسه اي بحث كنيم در قطعات مينور با مركزيت لا داريم:
و در ماژور هم داريم:
طبيعيه كه به عنوان يك آهنگساز موفق نبايد فقط و فقط از روند آكوردي فوق استفاده كنيم بلكه همونطوريكه مي دونين اين خلاقيته كه حرف اول و آخر رو در آهنگسازي و كلا هنر ميزنه بنا براين جاهايي كه حس كرديم به هر دليلي موزيكمون داره از حال و هواي محلي اسپانيا خالي ميشه و به اصطلاح ديگه بوي آتيشي كه كولي ها به پا ميكنن و دورش مي رقصند نمياد (!) ميتونيم با استفاده از اين روند ها اون حس محلي رو دوباره به موزيكمون برگردونيم.
از هنرمنداي اين سبك هم ميتونم به Gipsy king اشاره كنم كه خوبه براي آشنايي بيشتر آلبومهاش رو تهيه كنين و گوش بدين.
متشكرم و موفق باشين دوستان.:smile (70):
بد نيست با هم يه نگاهي به خصوصيات سبك اسپانيش بندازيم:
موسيقي اسپانيش برخاسته از موسيقي محلي اسپانيا يا همون فلامينگو محسوب ميشه كه ويژگيهاي خاص خودش رو داره و مثل همه سبكهاي ديگه نحوه نواختن درام ، سازبندي ، روند آكوردي ،لحن ،تنظيم و حتي ساخت ملودي ، همه و همه در اون منحصر به فرده.
براي توضيح در مورد ويژگيها طبق معمول از نوع نواختن درام شروع ميكنم كه شباهت بسياري به درام سبكهاي عربي و تركي داره البته اين به اون معني نيست كه درام رو در موزيك اسپانيش 100% به سبك عربي- تركي تنظيم كنيم گاهي هم ديده ميشه كه از انواع ريتم هاي ديگه در اين نوع سبك استفاده ميشه اما انچه كه به طور معمول و متداول در تنظيم درام قطعات اسپانيش ديده ميشه بكار گيري از نوع نواختن درامر هاي عرب ، ترك و البته گاهي هم لاتينه!
در مورد لحن اين نوع موسيقي هم اگه توجه كنين نوعي آزادي ، بي پروايي و لطافت بومي رو ميشه درش احساس كرد، شما هم سعي كنين اين فيچر ها رو در موزيكتون خلق كنين.
واما در ادامه بايد بپردازيم به سازبندي:
توجه كنين كه غير از درام و صد البته بيس ، سازهاي كوبه اي نقش بسيار تعيين كننده اي در تنظيم قطعات اسپانيش ايفا مي كنند كه به هيچ وجه نبايد فراموش بشن .
سازهاي كوبه اي مثل بانگو، كونگا، شيكر و حتي ريتم هايي را هم كه بومي هاي اسپانيا با كف زدن ايجاد مي كنن (و ما لوپ هاي مشابه رو در اين مورد به نام claps در انواع vst هاي موجود ميبينيم) بايد به اركستراسيون قطعات اسپانيش اضافه كرد.
ولي گذشته از سازهايي كه عهده دار ايجاد ريتم قطعه هستند ، سازهايي كه بايد بخش ملوديك قطعه ما رو ساپورت كنند متشكل ميشن از :
1) نايلون گيتار(Nilon guitar) در نقش سلو و همراهي كننده
2)گروه سازهاي برس (Brass) در نقش سلو و همراهي كننده
و البته صداهاي سينتي سايزري ، پد وهر انچه كه ارنجر درقطعه مناسب ببينه مثل استرينگها، آكاردئون ، سازدهني و ...
از نظر روند آكوردي هم اگر بخواهيم به طور كلاسيك و مدرسه اي بحث كنيم در قطعات مينور با مركزيت لا داريم:
Am, G7, F7 ,E7 , Am
و در ماژور هم داريم:
A , A# , C , A
طبيعيه كه به عنوان يك آهنگساز موفق نبايد فقط و فقط از روند آكوردي فوق استفاده كنيم بلكه همونطوريكه مي دونين اين خلاقيته كه حرف اول و آخر رو در آهنگسازي و كلا هنر ميزنه بنا براين جاهايي كه حس كرديم به هر دليلي موزيكمون داره از حال و هواي محلي اسپانيا خالي ميشه و به اصطلاح ديگه بوي آتيشي كه كولي ها به پا ميكنن و دورش مي رقصند نمياد (!) ميتونيم با استفاده از اين روند ها اون حس محلي رو دوباره به موزيكمون برگردونيم.
از هنرمنداي اين سبك هم ميتونم به Gipsy king اشاره كنم كه خوبه براي آشنايي بيشتر آلبومهاش رو تهيه كنين و گوش بدين.
متشكرم و موفق باشين دوستان.:smile (70):