تخصصی Solid State Compressor OR Valve Compressors?

شروع موضوع توسط HECTRUM ‏25/2/13 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک Solid State Compressor OR Valve Compressors? تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    دوستان تجربه و پیشنهادتون در مورد کامپرسورهای Solid State و Valve چیه؟

    کدوم جنس صدا رو بیشتر می پسندین. Solid State ها مثل کامپرسورهای که Computer-Base Digital هستند با خروجی شفاف و دقیق و یا برعکس Valve کمپرسورها مانند کمپرسورهای FET؟

    در کل نظرتون رو درباره ی متود های Compression که کامپرسورهای مختلف انجام میدن رو بیان کنید.

    Variable MU
    FET (Field Effect Transisitor(
    Optical یا Opto
    VCA
    Computer Based Digitial که ترکیبی از هر دو متود های آنالوگ به همراه دیجیتال هست

    دوستان خواهشاً از سوالات بی ربط و یا سوالاتی که نیاز به توضیح مباحث مقدماتی داره خودداری کنید، مدیران این بخش پستهای بی ارتباط رو حذف میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    من بیشتر از سخت افزار استفاده میکنم اما از هر دوی این پلاگینها هم استفاده میکنم ولی بیشتر ssl و solid
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    امید جان من منظورم متود های کامپرشن بود نه پلاگین ها. در واقع هر کدوم از پلاگین هایی که استفاده می کنیم و حتی در سخت افزارها متود های کامپرشن متفاوتی دارن.

    مثلا کمپرسورهای سخت افزاری Teletronix LA-2A نوعی از کمپرسورهای Opto هستن. کمپسورهای Opto هم به خاطر داشتن فتو ترانزیستور و جز اولین سری از کمپرسورهایی بودن که میتونستن به صورت اتوماتیک gain صدا رو کنترل کنن. در واقع همون قابلیت Auto-Gain.

    از اونجا که هر کدوم از این متود ها شخصیت خودشون رو دارن من میخوام بدونم که بیشتر بر روی چه المان هایی چه کمپرسورهایی قرار میگیره.

    درست مثل کمپرسورهایی که Computer-Based Digital هستند که تا به امروز سریع ترین و دقیق ترین کمپرسورهایی هستند که تا به حال ساخته شدند. مثل Fruity Limiter اف ال که با این الگوریتم نوشته شده

    - - - - - - - - - -

    این رو یادم رفت بنویسم که کمپرسورهای Opto در واقع به خاطر این مشهورن که فقط و فقط از Soft-Knee Compression استفاده می کنن. که این باعث ایجاد Attack و Release طبیعی و در نتیجه صدای طبیعی تری خواهد شد. و به همین دلیل هم در مقابل Transient خیلی کند واکنش نشون میدن. خیلی ساده میشه نتیجه گرفت کمپرسورهای Opto مناسب Vocal - Guitar و ... هست اما به هیچ وجه برای Drums مناسب نیست
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/2/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    پس من بد متوجه شدم
    من بیشتر fet ها رو دوست دارم چون به نظرم بهتر هستند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    FET ها خیلی خوبن. در واقع نوعی از Valve Compressor ها به شمار میان.

    به طور باورنکردنی نسبت به کمپرسورهای دیگه خیلی Fast Attack و Fast Release هستن و به همین دلیل بسیار مناسب صداهای درامز به خصوص کیک و اسنیر هستن ضمن اینکه حال و هوای آنالوگ هم به سیگنال اضافه می کنن.

    چون داینامیک رنج محدودی دارن به همین دلیل به هنگام استفاده خیلی خیلی موزیکال عمل میکنن.

    تنها عیبی که دارن اینه که کمیابن. :) البته منظورم سخت افزارش هست. مثلا یکی از مدل های دست دوم کمپرسورهای FET به نام LA Audio Classic چیزی نزدیک به 2000 یورو قیمت داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    نسبت به سبک کاریمون (ترنس) Computer-Based Digital و به شدت از پلاگین Fruity Limiter استفاده میکنم به خاطر سرعت عکس العملش نسبت به صدا که خیلی برایه من مهمه ...

    ولی برایه وکال ها Soft-Knee Compression که صدا طبیعی خودشو جلو بده ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    من به شخصه opto هارو برای صدای وکال ساز های زهی پیانو و گیتا آکوستیک خیلی دوس دارم مثلا کار با AVALON 737 در کنار U87 برای وکال مرد خیلی خوب میشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    امین و محمد نظرتون درباره ی VCA ها چیه؟

    قابل توجه امین (Fruity Compressor یک VCA Comp هست. رازهای فاحش نشدنی ایمیج لاین :)

    VCA ها بالاترین و سریعترین بازه های پوش صدا رو دارن (Envelope Times) به همین دلیل بیشترین مقدار Gain Reduction رو میتونیم از این نوع کامپرسورها بگیریم.
    این نوع کامپرسورها تقریبا برای هر صدایی مناسبند.

    یکی از مدل های معروف Emperical Lab Stereo Distressor نام داره که به صورت دیجیتال یک کمپرسور آنالوگ رو کنترل می کنه!
    به عبارتی یک کمپرسور آنالوگ VCA از زیر مجموعه Soild State به علاوه امپ هایی از نوع Opto!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  9. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    من در این زمینه کاملاً تجربی کار میکنم؛ هرکدوم که نتیجه ی بهتری رو برام داشته باشه انتخاب میکنم
    هیچ وقت به نوع اون و این دسته بندی که تو گفتی دقت نکرده بودم، ولی با این تفاسیر بدون شک Opto برای وکال و گیتار و ویولن بیشتر از بقیه کاربرد داشته برام
    برای کامپرس سایر اجزا نمیدونم که کامپرسورهائی که استفاده میکنم جزو کدوم یکی از این دسته بندی هایی که گفتی قرار میگیره
    ولی باز هم میگم که کاملاً تجربی و گوشی عمل میکنم در این زمینه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏26/2/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  10. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    یکی از بهترین شبیه ساز های Opto متعلق به T-Racks,.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  11. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    دقیقاً
    پلاگین مورد علاق من
    البته از T-Racks کامپرسور کلاسیکش رو هم خیلی دوست دارم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    شخصا بیشترین استفاده رو از متود کامپرشن Computer-Base Digital میکنم.
    همونطور که گفتم دقیق ترین و سریع ترین کمپرسورهایی هستن که تا به امروز ساخته شده اند چرا که از دامین نرم افزاری برخوردارن.

    این نوع کمپرسورها میتونن سیگنال صوتی رو قبل از اینکه به کامپرسور برسند تجزیه و تحلیل کنند و این باور نکردنیه (همون فناوری Look-Ahead) این یعنی پیش بینی زمان!

    از طرفی این به معنا میشه که نیازی به انتخاب گزینه ی Peak یا RMS برای کامپرشن ندارن. این نوع کمپرسورها به خوبی هر دو حالت کمپرسورهای Solid-State و Valve رو با دقت بسیار بالا شبیه سازی می کنن. به عبارتی از طرفی با دقت بالا و شفافیت بالای یک کمپرسور Solid-State با سیگنال رفتار می کنند و در عین حال میتونن اون گرمای خاصی که پردازنده ی آنالوگ، لامپی و ... به صدا میدن رو بر روی صدا اعمال کنن.

    مانند پلاگین Fruity Limiter که از این فناوری و متود برای کامپرشن استفاده میکنه. Compression + Look Ahead (RMS+ PEAK) و Saturation

    یا پلاگین ویوز R-Comp که در بالای پنجرش با تغییر حالت دادن از Electro به Opto در واقع دو جنس صدا رو میتونیم خروجی بگیریم اما نه به طور همزمان مانند پلاگین Fruity Limiter.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...