Neumann TLM49 مایکروفون حرفه ای برای ضبط وکال با بودجه محدود

شروع موضوع توسط استودیوادیومستر ‏28/1/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک Neumann TLM49 مایکروفون حرفه ای برای ضبط وکال با بودجه محدود تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    درود بر همه عزیزان ...

    بعد از چند روزی که فشار کاری پروژه های اصلاح آکوستیک سالن سینمایی در تهران امونمون رو بریده بود بد ندیدم که با ارسال مطلبی به گرمی صدای مایکروفون TLM49 نویمن عرض ادبی دوباره به کاربران گرامی سایت داشته باشم .

    NEUMANN TLM49 یک مایکروفون استودیویی فوق العاده با دیافراگم بزرگ و الگوی قطبیت Cardioid هستش که مثل بقیه مایکروفونهای خط سرخ تولید نویمن از سمتی که لوگوی کمپانی به چشم میخوره آدرس دهی میشه . این مایک با دنبال کردن هدف تولید مایکی مثل TLM103 معروف یعنی کیفیتی بالا برای بودجه ای محدود با تغییراتی و بهینه سازی که در پاسخ فرکانسیس داده شده بسیار خودش رو انتخاب مناسبی برای ضبط وکال که دقیقا به همین منظور هم تولید شده قرار داده .

    از اونجاییکه در این مایکروفون کپسول منحصربفرد و جاودانه K47 که در اسطوره ای مثل U47 بکار رفته قرار داده شده میشه براحتی حدس زد که صدایی گرمتر و پرمغزتر رو نسبت به مایکروفون TLM103 ارائه میکنه . البته ساخت این مایک از دو پدربزرگ متولد سال 1950 میلادی یعنی M49 و M50 الهام گرفته شده نه از 103 ! اما باید گفت که در مقام مقایسه در حال حاضر میشه اون رو با 103 محبوب مقایسه کرد . بنظر من هم چون صدای کمی خشک و تیز ( منظور از تیز وضوح بالا نیست ) 103 بخاطر پاسخ فرکانسی که روی محدوده 5Khz خصوصا داره تمایل بسیاری از صدابرداران رو در ضبط بسیاری از سازها و بخصوص خواننده های با صدای شارپ نسبت به این مایک کم میکرد در نتیجه نویمن تصمیم گرفت با بکار بردن کپسول K47 و بهینه سازی پاسخ فرکانسی در یک محصول جدید مثل TLM49 اون رو به یک مایک اختصاصی برای ضبط وکال البته برای بودجه محدود تبدیل کنه .

    این مایک با یک پاسخ فرکانسی خطی در محدوده High-Mid با دو سه db افزایش در ناحیه 2Khz به وضوح بیشتر صدا کمک میکنه . همینطور تغییراتی که بر مبنای دیاگرام ریسپانس فرکانسی در محدوده 5Khz و بالای 10Khz دیده میشه کاملا شک صدابرداران رو در مورد طراحی انحصاری این محصول برای ضبط وکال برطرف میکنه . خروجی بدون ترنسفورمر , داشتن امپدانس 50 اهم , تحمل سطح فشار صدا تا 114 db بدون دیستورشن و مهیا کردن دامنه داینامیکی *102 db از مشخصه های دیگه این مایک بشمار میره . نسبت سیگنال به نویز این مایک هم *82 db هستش و تا یادم نرفته باید بگم که هدگریل TLM49 بسیار باز و مناسبه که این مسئله خواننده رو وادار نمیکنه که مثل چوب پشت این مایک بایسته ( بسیاری از خواننده ها عادت به تکان خوردن زیاد و تا حدودی انجام حرکات موزون هنگام پرفورم دارند !!! ) و صدا با مانع کمتری برای ورود به گریل برخورد میکنه ... البته این امر داشتن Pop Screen رو در ضبط هایی که دهان مستقیما روبروی دیافراگم قرار داره الزامی میکنه . اگرچه این مایک برای داشتن یک صدای غنی و پرمغز بهمراه وضوح بالا و شفافیت فوق العاده با توجه به محدودیت بودجه ساخته شده اما در بسیاری از پروژه های جدی به مایکروفونهای بسیار بالاتر از خودش ترجیح داده شده ... خود بنده برای ضبط یک توکه فلامنکو که با گیتار فلامنکوی 1027 Antonio Sanchez دست ساز نواخته میشد صدای ملوی این مایک رو به U87 ترجیح دادم و بسیار نتیجه دلنشینی روهم گرفتم . همینطور هم اگه قرار باشه وایولین هنگام نواختن بیش از اندازه جیغ بکشه بازهم TLM49 رو ترجیح میدم . در ضمن این مایک در هارکیس آلومینیومیش الستیک ساسپنشن هم داره که نیاز شما رو برای خرید یک Shock Mount دویست سیصد هزار تومانی برطرف میکنه .

    !!! دقت داشته باشین که اگه شما استودیو ندارین و این مایک رو برای غنی تر کردن کلکسیون تجهیزاتتون نمیخواین و فقط برای ضبط صدای خودتون نیازش دارین حتما قبل از خرید , هر مایکروفونی رو تست کنین که کدوم روی صدای شما پاسخ بهتری خواهد داد ... من بارها خدمت دوستان عرض کردم که قیمت بالا و یونیورسال بودن مایکروفون نمیتونه دلیلی باشه برای اینکه اون مایک رو هر صدایی بهترین جواب رو بده ... اینه که صدابرداران حرفه ای کلکسیونی از تجهیزات مختلف بخصوص مایکها دارن .

    {username}-{filename}


    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/1/10
  2. pey111

    pey111 Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏9/6/10
    ارسال ها:
    27
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی دوسته عزیز اطلاعات جالبی بود ... اما نکته ابی که هست اینه که اصلا تیز بودن یا نبودنه صدا در یه محوطه فرکانسیه خاص دلیل بر مناسب یا نامناسب بودن اون میک نمی شه... خوب شارپ بودنه صدا رو بعضا هم یه حسن حساب می شه می شه با کمپرسور رفع کرد و البته قدرت یا ضعف یک فرکانس رو هم می شه با یک اکولایزر در اون فرکانس کاملا جبران کرد... من واقعا تعجب می کنم که شما چه وری این قدر رویه نکته ای تاکید کردید که هیچ ارزشی به احاظ فنی نداره و با یک حرکته ساده قابله حل هستش..
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    این نکته رو هم در پایان مفاله مهندس خاکپور بخونید.
    ایشون تجربه و نظر خودشون رو بیان کردن.
    منم جز کسانی هستم که قصد خرید این میکروفون رو دارم و باهاش هم کار کردم و به نظرم بسیارخوب اومده.
    میشه بیشتر توضیح بدید.
    ممنونم.
     
  4. PEYMAN OMIDI

    PEYMAN OMIDI عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    68
    محل سکونت:
    استان خوزستان- دزفول
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    قيمتش چه جورياست؟
     
  5. siamak-akhtari

    siamak-akhtari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/12/09
    ارسال ها:
    98
    محل سکونت:
    Hamedan
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, wavelab
    من چند ماه پیش از طریق یکی از دوستام از امریکا خریدم به قیمت 1590 دلار که قیمت دلار در اون موقع 10150 ریال بود که برام 1.613.850 تومان تموم شد.
    فکر کنم قیمت اون در ایران الان حدود 2 میلیون باشه.
     
  6. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    من فک میکنم ایشون منظورشون این بوده که اگر میخواین شخصی کا رکنید دنبال میکروفونی باشید که به صدای خودتون بخوره ...
    ولی خوب اصولا نویمن ها در همه جور صدا قدرت پاسخگویی خوب دارند ، من خودم دو مدل لامپی U67 و U47 اون رو دارم که و ضمنا یه مدل ترانزیستوری U87i هم دارم که بسیار خوب جوابگو هستند ...
    طبق تجربه میکروفن های لامپی صدای گرمتری دارند و بدرد صدای ساز میخورن ( با توجه به اینکه بیش از 50 سال سن دارند )
    اما u87i که جدیدتره واقعا قدرت جلبی داره .... اما خوب یادتون باشه که نویمن ها از میدرنج به پائین قدرت دارند و زیاد باس جالبی ندارند ، نه اینکه بد باشن ، اما صداهای باس اُپرا زیاد تو اینا رنگ جالب ندارن
     
  7. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools

     درود بر همه مردان مزدا ... دوست خوبم افزایش یا افت دیبی برای یک مایک در یک محدوده فرکانسی خاص حسن یا عیب محسوب نمیشه اما جزو مشخصه های رفتاری اون مایکه که اصلا موضوع بی اهمیتی نیست ... اونقدر مهمه که خود کمپانی سازنده این مشخصه های علمی  رو در یک دیاگرام در وبسایت و یوزر گاید ها مینویسه چون بر مبنای همین اطلاعات انتخاب علمی صورت میگیره ... نظر شما بسیار محترمه که صحبت بنده رو فاقد ارزش از لحاظ علمی میدونین اما بهترین مایک اونیه که بتونه صدایی نزدیکتر به فلت بگیره یعنی کمترین تغییر رو در صدای سورس ایجاد کنه مگر اینکه خاص صدابرداری یک ساز خاص ساخته شده باشه که اون رو هم کمپانی اعلام میکنه ... مطمئنا مهندسین صدا و الکترونیک تولید کننده محصول به اندازه ما در موردتعدیل کردن پاسخ فرکانسی اطلاعات دارن ( البته نه به اندازه ایرانیها ) اما لازم میدونن که مشخصه های رفتاری مایک هارو بیان کنن ....  اینکه میشه بسادگی یک اتومبیل که ضعفهایی رو در بخشی داره از کمپانی تحویل بگیریم و ببریم به یک تعمیرگاه و بسادگی برطرفش کنیم با اینکه ذاتا خود اتومبیل از لحظه تحویل هیچ مشکلی نداشته باشه خیلی فرق داره ... در علم مهندسی صدا در کلاس ریفرنس هرگاه یک ورودی یا خروجی برخلاف خواسته صدابردار تغییری رو در صدا به هر نحوی ایجاد کنه اون ضعف محصول به حساب میاد چه بشه حلش کرد و چه نشه ...

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...