درود بر همه عزیزان ...
بعد از چند روزی که فشار کاری پروژه های اصلاح آکوستیک سالن سینمایی در تهران امونمون رو بریده بود بد ندیدم که با ارسال مطلبی به گرمی صدای مایکروفون TLM49 نویمن عرض ادبی دوباره به کاربران گرامی سایت داشته باشم .
NEUMANN TLM49 یک مایکروفون استودیویی فوق العاده با دیافراگم بزرگ و الگوی قطبیت Cardioid هستش که مثل بقیه مایکروفونهای خط سرخ تولید نویمن از سمتی که لوگوی کمپانی به چشم میخوره آدرس دهی میشه . این مایک با دنبال کردن هدف تولید مایکی مثل TLM103 معروف یعنی کیفیتی بالا برای بودجه ای محدود با تغییراتی و بهینه سازی که در پاسخ فرکانسیس داده شده بسیار خودش رو انتخاب مناسبی برای ضبط وکال که دقیقا به همین منظور هم تولید شده قرار داده .
از اونجاییکه در این مایکروفون کپسول منحصربفرد و جاودانه K47 که در اسطوره ای مثل U47 بکار رفته قرار داده شده میشه براحتی حدس زد که صدایی گرمتر و پرمغزتر رو نسبت به مایکروفون TLM103 ارائه میکنه . البته ساخت این مایک از دو پدربزرگ متولد سال 1950 میلادی یعنی M49 و M50 الهام گرفته شده نه از 103 ! اما باید گفت که در مقام مقایسه در حال حاضر میشه اون رو با 103 محبوب مقایسه کرد . بنظر من هم چون صدای کمی خشک و تیز ( منظور از تیز وضوح بالا نیست ) 103 بخاطر پاسخ فرکانسی که روی محدوده 5Khz خصوصا داره تمایل بسیاری از صدابرداران رو در ضبط بسیاری از سازها و بخصوص خواننده های با صدای شارپ نسبت به این مایک کم میکرد در نتیجه نویمن تصمیم گرفت با بکار بردن کپسول K47 و بهینه سازی پاسخ فرکانسی در یک محصول جدید مثل TLM49 اون رو به یک مایک اختصاصی برای ضبط وکال البته برای بودجه محدود تبدیل کنه .
این مایک با یک پاسخ فرکانسی خطی در محدوده High-Mid با دو سه db افزایش در ناحیه 2Khz به وضوح بیشتر صدا کمک میکنه . همینطور تغییراتی که بر مبنای دیاگرام ریسپانس فرکانسی در محدوده 5Khz و بالای 10Khz دیده میشه کاملا شک صدابرداران رو در مورد طراحی انحصاری این محصول برای ضبط وکال برطرف میکنه . خروجی بدون ترنسفورمر , داشتن امپدانس 50 اهم , تحمل سطح فشار صدا تا 114 db بدون دیستورشن و مهیا کردن دامنه داینامیکی *102 db از مشخصه های دیگه این مایک بشمار میره . نسبت سیگنال به نویز این مایک هم *82 db هستش و تا یادم نرفته باید بگم که هدگریل TLM49 بسیار باز و مناسبه که این مسئله خواننده رو وادار نمیکنه که مثل چوب پشت این مایک بایسته ( بسیاری از خواننده ها عادت به تکان خوردن زیاد و تا حدودی انجام حرکات موزون هنگام پرفورم دارند !!! ) و صدا با مانع کمتری برای ورود به گریل برخورد میکنه ... البته این امر داشتن Pop Screen رو در ضبط هایی که دهان مستقیما روبروی دیافراگم قرار داره الزامی میکنه . اگرچه این مایک برای داشتن یک صدای غنی و پرمغز بهمراه وضوح بالا و شفافیت فوق العاده با توجه به محدودیت بودجه ساخته شده اما در بسیاری از پروژه های جدی به مایکروفونهای بسیار بالاتر از خودش ترجیح داده شده ... خود بنده برای ضبط یک توکه فلامنکو که با گیتار فلامنکوی 1027 Antonio Sanchez دست ساز نواخته میشد صدای ملوی این مایک رو به U87 ترجیح دادم و بسیار نتیجه دلنشینی روهم گرفتم . همینطور هم اگه قرار باشه وایولین هنگام نواختن بیش از اندازه جیغ بکشه بازهم TLM49 رو ترجیح میدم . در ضمن این مایک در هارکیس آلومینیومیش الستیک ساسپنشن هم داره که نیاز شما رو برای خرید یک Shock Mount دویست سیصد هزار تومانی برطرف میکنه .
!!! دقت داشته باشین که اگه شما استودیو ندارین و این مایک رو برای غنی تر کردن کلکسیون تجهیزاتتون نمیخواین و فقط برای ضبط صدای خودتون نیازش دارین حتما قبل از خرید , هر مایکروفونی رو تست کنین که کدوم روی صدای شما پاسخ بهتری خواهد داد ... من بارها خدمت دوستان عرض کردم که قیمت بالا و یونیورسال بودن مایکروفون نمیتونه دلیلی باشه برای اینکه اون مایک رو هر صدایی بهترین جواب رو بده ... اینه که صدابرداران حرفه ای کلکسیونی از تجهیزات مختلف بخصوص مایکها دارن .
ضبط خوبی داشته باشین !
بعد از چند روزی که فشار کاری پروژه های اصلاح آکوستیک سالن سینمایی در تهران امونمون رو بریده بود بد ندیدم که با ارسال مطلبی به گرمی صدای مایکروفون TLM49 نویمن عرض ادبی دوباره به کاربران گرامی سایت داشته باشم .
NEUMANN TLM49 یک مایکروفون استودیویی فوق العاده با دیافراگم بزرگ و الگوی قطبیت Cardioid هستش که مثل بقیه مایکروفونهای خط سرخ تولید نویمن از سمتی که لوگوی کمپانی به چشم میخوره آدرس دهی میشه . این مایک با دنبال کردن هدف تولید مایکی مثل TLM103 معروف یعنی کیفیتی بالا برای بودجه ای محدود با تغییراتی و بهینه سازی که در پاسخ فرکانسیس داده شده بسیار خودش رو انتخاب مناسبی برای ضبط وکال که دقیقا به همین منظور هم تولید شده قرار داده .
از اونجاییکه در این مایکروفون کپسول منحصربفرد و جاودانه K47 که در اسطوره ای مثل U47 بکار رفته قرار داده شده میشه براحتی حدس زد که صدایی گرمتر و پرمغزتر رو نسبت به مایکروفون TLM103 ارائه میکنه . البته ساخت این مایک از دو پدربزرگ متولد سال 1950 میلادی یعنی M49 و M50 الهام گرفته شده نه از 103 ! اما باید گفت که در مقام مقایسه در حال حاضر میشه اون رو با 103 محبوب مقایسه کرد . بنظر من هم چون صدای کمی خشک و تیز ( منظور از تیز وضوح بالا نیست ) 103 بخاطر پاسخ فرکانسی که روی محدوده 5Khz خصوصا داره تمایل بسیاری از صدابرداران رو در ضبط بسیاری از سازها و بخصوص خواننده های با صدای شارپ نسبت به این مایک کم میکرد در نتیجه نویمن تصمیم گرفت با بکار بردن کپسول K47 و بهینه سازی پاسخ فرکانسی در یک محصول جدید مثل TLM49 اون رو به یک مایک اختصاصی برای ضبط وکال البته برای بودجه محدود تبدیل کنه .
این مایک با یک پاسخ فرکانسی خطی در محدوده High-Mid با دو سه db افزایش در ناحیه 2Khz به وضوح بیشتر صدا کمک میکنه . همینطور تغییراتی که بر مبنای دیاگرام ریسپانس فرکانسی در محدوده 5Khz و بالای 10Khz دیده میشه کاملا شک صدابرداران رو در مورد طراحی انحصاری این محصول برای ضبط وکال برطرف میکنه . خروجی بدون ترنسفورمر , داشتن امپدانس 50 اهم , تحمل سطح فشار صدا تا 114 db بدون دیستورشن و مهیا کردن دامنه داینامیکی *102 db از مشخصه های دیگه این مایک بشمار میره . نسبت سیگنال به نویز این مایک هم *82 db هستش و تا یادم نرفته باید بگم که هدگریل TLM49 بسیار باز و مناسبه که این مسئله خواننده رو وادار نمیکنه که مثل چوب پشت این مایک بایسته ( بسیاری از خواننده ها عادت به تکان خوردن زیاد و تا حدودی انجام حرکات موزون هنگام پرفورم دارند !!! ) و صدا با مانع کمتری برای ورود به گریل برخورد میکنه ... البته این امر داشتن Pop Screen رو در ضبط هایی که دهان مستقیما روبروی دیافراگم قرار داره الزامی میکنه . اگرچه این مایک برای داشتن یک صدای غنی و پرمغز بهمراه وضوح بالا و شفافیت فوق العاده با توجه به محدودیت بودجه ساخته شده اما در بسیاری از پروژه های جدی به مایکروفونهای بسیار بالاتر از خودش ترجیح داده شده ... خود بنده برای ضبط یک توکه فلامنکو که با گیتار فلامنکوی 1027 Antonio Sanchez دست ساز نواخته میشد صدای ملوی این مایک رو به U87 ترجیح دادم و بسیار نتیجه دلنشینی روهم گرفتم . همینطور هم اگه قرار باشه وایولین هنگام نواختن بیش از اندازه جیغ بکشه بازهم TLM49 رو ترجیح میدم . در ضمن این مایک در هارکیس آلومینیومیش الستیک ساسپنشن هم داره که نیاز شما رو برای خرید یک Shock Mount دویست سیصد هزار تومانی برطرف میکنه .
!!! دقت داشته باشین که اگه شما استودیو ندارین و این مایک رو برای غنی تر کردن کلکسیون تجهیزاتتون نمیخواین و فقط برای ضبط صدای خودتون نیازش دارین حتما قبل از خرید , هر مایکروفونی رو تست کنین که کدوم روی صدای شما پاسخ بهتری خواهد داد ... من بارها خدمت دوستان عرض کردم که قیمت بالا و یونیورسال بودن مایکروفون نمیتونه دلیلی باشه برای اینکه اون مایک رو هر صدایی بهترین جواب رو بده ... اینه که صدابرداران حرفه ای کلکسیونی از تجهیزات مختلف بخصوص مایکها دارن .

ضبط خوبی داشته باشین !
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: