پروژه آهنگسازی M.ALI_Story of life

شروع موضوع توسط m.Ali ‏25/2/15 در انجمن Classical

تاپیک M.ALI_Story of life تالار Classical در persian-music.org.

  1. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام به هم اساتید و دوستان ...
    این قطعه و چند وقت پیش ساختم ، دیگه نشد کاملش کنم !
    اول قطعه احساس به شدت غم و ناراحتی داشتم ، و تمام بخش اول و در عرض 10 دقیقه نوشتم ؛
    اما هرکاری کردم دیگه اون حس تکرار نشد ... برای همین بقیه آهنگ و صرفاً جهت تمرین و ایده پردازی ادامه دادم .
    خوشحال میشم نظرات شمارو بدونم .
    ممنون
    (( خیلی خیلی تشکر می کنم از آقای farhood که مثل یک استاد ، از راه دور به من کمک کرد ، و همیشه کارامو با دقت گوش داد و کمکم کرد ، خیلی ممنونم ))

    M.ALI-Story of life


    View: http://www.mediafire.com/download/618wsjjwbas3b0v/M.ALI-Story+of+life.mp3


    daw : fl Studio 11
    Vsti : Symphobia 1,2 - Orchestral ra - Orchestral Essentials - Echno World5
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  2. Alish.A

    Alish.A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/2/14
    ارسال ها:
    45
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    محصل
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    من نظر تخصصی نمیتونم بدم !
    اما واقعا لذت بردم ...

    زیبا بود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی ممنون دوست خوبم ، که وقت گذاشتی و گوش کردی . مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,203 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    از علی عزیز بخاطر این موسیقی زیبا و لطفی که نسبت به من داره تشکر میکنم. ما کم و بیش در مورد این قطعه با هم گفتگو داشتیم ولی قابل توجه دوستان، من نکاتی رو در تحلیل این قطعه اینجا میارم.

    بخش اول این موسیقی نمونه کامل اتحاد درست ملودی، هارمونی و ارکستراسیون هست. ما میدونیم که با توجه به قابلیتهای تکنیکی هر ساز و همچنین شخصیت هرکدومشون، هر ملودی ای براشون نمیتونیم بنویسیم. و همچنین همراهی (اکامپنیمنت) چه سازدیگری با ساز ملودی مورد نظر (در اینجا دودوک Duduk) مناسب هست، چیزیه که آنچنان هم سلیقه ای و دلبخواه نمیتونیم رفتار کنیم. مثلاً شاید شما بتونید برای این قطعه به جای Strings از یک پد الکترونیک هم استفاده کنید و صدای خوبی هم بِده، ولی مسلماً بافت ارکستر شما ناهماهنگ تر از Strings در خواهد اومد. همینطور فواصل هارمونیک که برای همون Strings در رابطه با اون ملودی Duduk انتخاب میکنید، لازمه که مناسب ترین فضا رو در جهت انتقال بار عاطفی/هیجانی قطعه، به شنونده ارائه کنه. در بخش اول این موسیقی، علی کاملترین اتحاد و یکپارچگی رو در این مواردی که توضیح دادم، انجام داده. من تا حالا پیش نیومده که از ساز Duduk استفاده بکنم، ولی اعتراف میکنم که اگر من قرار بود چنین کمپوزی انجام بدم، هرگز به این شکل کامل و یکپارچه در نمیومد. من از این بابت به علی عزیز تبریک میگم.

    بخش دوم این قطعه، به تنهایی موسیقی زیبا و شنیدنی ای هست. ولی همونطور که قبلاً به خود علی هم گفتم، ادامه ی قطعه ی شروع شده نیست. مثل دو قطعه ی مجزا میمونه که کنار هم و بدون فاصله میکس شده باشه (البته علی عزیز هم اون بالا خودش در این مورد توضیح داده).

    برای دوستانی که گاهاً فکر میکنن که نمیتونند قطعه رو کامل کنند و بهش پایان بدن، یک پیشنهادی دارم. این دوستان میتونن از یک دوست هم فکر و هم سلیقه درخواست کنند که مثلاً نیمه ی آخر قطعه رو ادامه بده. گرچه چنین ایده ای شاید درست نباشه ولی در جهت تمرین و نوعی تجربه ی کارگاهی میتونه ایده ی قابل توجهی باشه. البته در این حالت، نوشتن ادامه ی موسیقی برای نفر دوم سخت تر خواهد بود! چون به هر حال ساختن یک بنا از صفر، بمراتب آسان تر از ادامه ی یک بنای نیمه کاره هست.
     
    آخرین ویرایش: ‏26/2/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  5. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون آقا فرهود ، که مثل همیشه لطف داشتید و نظر دادید .
    چون کلاً دوستان نه زحمت گوش دادن میدن ، اگرم گوش میدن ، نه نقدی ، نه نکته ای ... بلاخره کاره من بی عیب نیست که ... اصلا فقط بیان ایرادات کارو بگن ! تا برای کاره بعد بهتر انجام بدم .
    باز هم خیلی ممنون از شما .
    در مورد اینکه کارو با یک نفر دیگه هم انجام بدم ؛ اتفاقا الان دارم یا یکی از اعضای این سایت (dj unk) روی تنظیم یکی از کارهام کار میکنیم ( چون ، به نظرم استعداد و توانایی خیلی بالاتری نسبت به من در تنظیم داره ) تا برای ارکسترال انجام بشه ! اتفاقا به نظرم تجربه خیلی خوبیه ... چون با انواع تکنیکها ، سلیقه ها و تنظیم های مختلف آشنا میشم . و هم کلی نکته از هم یاد میگیریم .
    خیلی خیلی ممنون آقا فرهود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. Arsalan 794

    Arsalan 794 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/14
    ارسال ها:
    374
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    خواننده و آهنگساز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +431 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    سلام خدمت شما ...
    نقطه قوت این قطعه از نظر من هارمونی سازی زیبا و همچنین ملودی جذاب روی هارمونی بود .
    انتخاب ساز یا همون ترکیب سازی در بخش اول خوب بود اما بخش دوم 1 سازی هست که ملودی میزنه نمیدونم چه سازیه " هارپه ؟؟ زیاد جالب نیومد به نظرم ...
    در هرصورت شما می تونستید از صداهای دیجیتال هم استفاده کنید و تلفیقی کار کنید ...
    از بخش اول این آهنگ خوشم اومد اما از بخش دوم نه " چون یه جورایی حس این قسمت ها به هم نمیخورن " البته خود شماهم به این مورد اشاره کردی ...

    از نظر من 1 آهنگساز هیچ وقت نباید بدون حس و صرفا جهت اینکه یک ملودی بسازه بشینه پای پیانو و به خودش فشار بیاره ( منظورم شخص خاصی نیست ) " من هم زمانی که حس خاصی نداشته باشم هیچ وقت خودمو مجبور به ملودی سازی نمیکنم ...
    شما هم به نظر من چند وقت به خودت استراحت بده تا اون حس برگرده سپس کارو ادامه بده .
    آقای فرهود عزیز هم که به تمام نکته های مثبت و منفی اشاره کردند دیگه نکته ای باقی نمی مونه که من بخوام به زبون بیارم .
    موفق باشید ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. vahid800

    vahid800 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/1/15
    ارسال ها:
    13
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    علی جان با اجازت منم کارتونو گوش کردم خیلی عالی بود لذت بردم متاسفانه بعد از گوش کردن بطور اشتباه با یکسری فایل دیگه پاک شد از سیستمم الان میخوام دوباره دانلود کنم اصلا لینک کار نمیکنه!
    ممنون میشم ببینید مشکل از کجاست.

    در رابطه با اینکه دوستان کم لطفی میکنند و به کارهای افرادی که تازه کار هستند مثل خودم ناراحتی برام ایجاد شده واقعا نمیدونم چرا به تاپیک افرادی که عضو جدید هستند سر نمیزنن و کمکشون نمیکنن سوالیم بپرسیم بجای جواب میگن تو انجمن بگرد هست.
    من یه نمونه کار گذاشتم خواستم دوستان لطفی بکنند و یه نقد و بررسی بکنند تا ایراداتم دستم بیاد که برطرف کنم اما الان احساس میکنم من یه روحم و هیچ کس منو نمیبینه چون کسی به تاپیک سر نزد.
    حالا از شما ممنون میشم اگر افتخار بدین و کارو گوش کنید و نظر محترم خودتون رو بفرمایید.

    درباره این میکس و مستر نظر بدهید!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    درود و سلام محمد جان و ممنون بابت لطفی که نسبت به من داری .
    ابتدا خسته نباشید بهت میگم بابت این کار . و همچنین تبریک میگم که خیلی منظم و مسرانه در حال تمرین و یادگیری هستی .
    کار بسیار خوبی هست . قبلا هم گوش داده بودم به عنوان یه اتود . اگه یادت باشه همون موقع هم بهت گفتم که دو قسمتی که برای این قطعه نوشتی کمی با هم بیگانه هستن و به نظر من دلیلشم همونطور که قبلا بهت گفتم نبود پلی هست که بتونه قسمت اول رو به قسمت دوم مرتبط کنه . یه پل که بتونه تمام بار احساسی و عاطفی که در قسمت اول بخرج دادی رو به قسمت دوم هم منتقل کنه . خود من هم در این زمینه مشکلات زیادی دارم .
    از همه چیز مهم تر و ارزشمند تر این روندیه که داری طی میکنی . تلاش -تمرین - اتود های متعدد - پشتکار .
    به نظر من نقاشی کردنت هم خیلی توی شکل گیری ایده های بکر در ذهنت موثره . امیدوارم هر دو رو ادامه بدی .
    یه خواهشی از دوستان دارم اونم اینه که عزیزانی که در زمینه ی میکس تخصص دارن و تجهیزات صوتی خوبی برای شنیدن دارن و البته وقتشو هم دارن اینه که محبت کنن نظرات فنی و تخصصیشون رو درباره ی میکس قطعه ی محمد علی بگن که من و دوستانی که دنبال بحث میکس هم هستیم بیشتر یاد بگیریم .
    تشکر .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی خیلی ممنون از شما دوست خوبم و نظرات خیلی خوبت .
    ایده استفاده از صداهای الکترونیک هم خیلی خوبه ، یکمی می ترسم ، اما حتماً امتحان میکنم .
    خیلی ممنون بابت نکاتت ... مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از اینکه کارمو گوش دادی وحید جان ...
    حتماً به تاپیکت سر میزنم ، اما من واقعا هیچ تخصص و اطلاعاتی در مورد میکس ندارم ، اما گوش می کنم ، اگر نظری داشتم . میگم
    خیلی ممنون
    اینم از لینک
    M.ALI-Story of life
     
  11. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از تو علیرضا جان ... مرسی از لطفت .
    اینکار که تموم شد ! اما حتما تو کارای بعدی سعی میکنم احساس کار یکپارچه باشه .
    ممنون از تو دوست خوبم .
    (( منم همین خواهش و از دوستانی که تخصص در میکس دارند ، دارم ... ممنون ))
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. pejjman

    pejjman عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/14
    ارسال ها:
    54
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +35 / 0 / -0
    آهنگ قشنگي بود،مخصوصا قسمت اولش؛
    شما توي كاراي قبليتون استعداد خودتون رو نشون داده بودين،و من انتظار داشتم يه كار كامل از شما بشنوم،(منظورم اينه كه يه ابتدا، مغز و انتها داشته باشه)
    من به عنوان يه شنونده احساس مي كنم،آهنگ هايي كه از كيتارو، ياني و... ميشنوم، غير از هنري كه توي لحظه دارن،توي ساختار كليشون هم يه مسائلي هست كه باعث موفقيت ميشه.منم نمي دونم چيه،ولي مي دونم يه چيزي هست كه جا براي كار كردن داره.
    (به عنوان يه شنونده ي عادي نظر دادم)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,203 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    علی جان در مورد "تنظیم" صحبت کردی. من یک توضیح کوچکی در این مورد دارم که شاید به درد خیلی های دیگه هم بخوره.

    Arrangement یا تنظیم موسیقی (در فارسی) به پروسه ای اطلاق میشه، در ارتباط با پر کردن پسزمینه ی خط ملودی با آرایشهای سازی، صوتی، هارمونیک و احتمالاً ریتمیک گوناگون که توسط فرد تنظیم کننده انجام میشه. با توجه به این تعریف، کار "تنظیم" کاربردهای محدودی به لحاظ ژانر و سبک پیدا میکنه.

    ما عمدتاً این اصطلاح رو در موزیک پاپ شنیدیم، اما چرا پاپ؟ موزیک پاپ بنابر بیس تجاری ای که داره، آنچه که مستقیماً در بیزنس اون تاثیر میذاره، در درجه اول "خواننده ی" اون هست؛ و سپس "ملودی" اون موزیک (به ضرورت نیاز به زمزمه ی اون)، و بعد شاید لیریک و غیره. بنابر این کافیه تولید کننده، روی موارد نخست (به لحاظ اهمیت) سرمایه گذاری کنه. چون باقی پروسه احتمالاً نقش چندانی در بیزنس این مقوله نداشته باشه. پس ضرورت پیدا میکنه که برای از دست ندادن زمان، کار خلق ملودی و پر کردن پسزمینه ی اون (تنظیم) بصورت تفکیک شده به افراد مختلف سپرده بشه. اینکه ملودی و ارکستراسیون بصورت جدا جدا از دو ذهن مختلف بیرون میاد، تفاوتی در بیزنس این کار نخواهد کرد.

    در کارهای ارکسترال، مخصوصاً کارهای ارکسترال مولف روند کار به شکل دیگه ای هست. در این نوع موزیک، نه خواننده، بلکه تالیف کننده ی اثر (کمپوزر) محوریت داره و قرار بر اینه که یک نفر بکمک صدا، درون خودش رو به شنونده بیان کنه. بنابر این، نیاز به این هست که از جزئی ترین تا کلی ترین اصوات، نتیجه ی خلاقیت یک فرد باشه. در این نوع موزیک، به همون اندازه ای که ملودی حرف برای گفتن داره، ارکستر و خطوط هارمونی هم حرف برای گفتن دارن. گرچه همه ی اون عناصر حول یک محور خاص دارن حرف میزنند، با این حال بنابر نیاز خالق اثر، اهمیت همه ی عناصر بصورت یکسان به کار گرفته میشه. در یک چنین پروسه ای دیگه چیزی بنام "تنظیم" معنی نداره. در واقع بالاترین خط پارتیتور (که ما بهش میگیم ملودی) و سایر خطوط، ارزش بیانی یکسانی دارن و آهنگساز یا کمپوزر تنها شخصی هست که همه ی اون خطوط رو با هم مینویسه. پس در این نوع نگاه به آفرینش موسیقی، چیزی بنام تنظیم نداریم.

    من قبلاً هم طی یکی از پستهایی که یکی از دوستان برای یکی از کارهای من نوشته بودند که "تنظیم خوبی داشت" برخورد کرده بودم؛ ولی دیگه نتونستم موضوع رو به این شکل باز کنم و توضیح بدم. کارهایی که من معمولاً انجام میدم، با اون نگاه ملودی و تنظیم جدا از هم نیست. بلکه من کل ساختار یک قطعه رو در ذهنم اول بصورت یکپارچه میبینم، و سپس یکجا شروع میکنم به پیاده کردن (چه ارکسترال و چه غیر ارکسترال).

    ما شاهد کارهای ارکسترالی هم بودیم که مثل پروسه ی پاپ، تنظیم کننده داشتند (مثل کارهای یانی). در این نوع کارها اگر دقت کرده باشید دقیقاً مثل ارزشهای موزیک پاپ، ملودی بار ارزشیِ سنگین تری رو حمل میکنه. در حقیقت بیزنس کار هم چنین شرایطی رو ایجاب میکنه. در این نوع موزیک گرچه از ارکستر بزرگ استفاده شده، نگاه تولید کننده، مشابه نگاه موزیک پاپ هست.

    در انواع مخلف موزیکها، باید دید که محوریت با کدام عنصر هست. در موزیکهایی مثل راک و هیپ هاپ هم بنابر محوریت عنصر خاصی در خودشون، این موضوع باز هم فرق میکنه.

    دوستان دقت کنید که بحث در مورد ارزش گزاری روی ژانرها و سبکهای مختلف نیست. هر نوع موزیکی ارزش خودشو داره. بحث در مورد دیدگاههایی هست که هر ژانر و سبکی بنابر موجودیت خودش، با خودش حمل میکنه.

    من یک مثال تصویری براتون دارم که شاید تفهیم این موضوع رو راحت تر بکنه. اثر زیر از ادوارد مانش (و یا ادوارد مونک بقول خود نروژی ها) هست بنام "فریاد" (Scream) که احتمالاً قبلاً دیدید:

    M.ALI_Story of life-The Scream by Edvard Munch.jpg

    در این نقاشی اگر خوب دقت کنید، متوجه میشید که عناصر پسزمینه به همون اندازه فریاد میزنند که اون موضوع اصلی (شخصی که دستهاش رو گوشش هست) میزنه (مثل همونی که در موسیقی مولف داشتیم). در واقع تمامی عناصر در این نقاشی هر کدوم در جای خودشون حرف برای گفتن دارن. بطوری که اگر شما پس زمینه رو تغییر بدی، فریاد شخص اصلی دیگه به تنهایی بیان کننده نخواهد بود:

    M.ALI_Story of life-x.jpg

    ولی در اثر زیر که از کلود مونه هست، پسزمینه صرفاً نقش پُر کننده ی بک گراند موضوع رو داره. بطوریکه اگر شما پسزمینه اونو تغییر بدی، شاید اتفاق خاصی نیاُفته:

    M.ALI_Story of life-Madame Monet and Child.jpg


    نتیجه اینکه: با توجه به ایده ای که دارید، خودتون باید تصمیم بگیرید به اینکه آیا تالیف کننده هستید، یا تولید کننده. چراکه این دو دیدگاه، دو نتیجه ی مختلف ارائه خواهند داد.
     
    آخرین ویرایش: ‏27/2/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  14. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    عااااالی بود آقا فرهود ... مرسی ... چقدر مثال جالبی بود ( مخصوصا اینکه از نقاشی جیغ استفاده کردید ، شاهکاره این اثر )
    بله دقیقا حرفتونو قبول دارم ... واقعاً ممنون از این پست زبیا و پر مفهوم
    اما یه سوال : توی یکسری از فیلم ها ، که آهنگسازان بزرگ با هم همکاری میکنن چی ؟
    مثلآً فیلم بتمن با آهنگسازی زیمر و نیوتون هاوارد ... یا رامین جوادی و زیمر ، و خیلی از فیلم ها و حتی آلبوم ها ، اونها به چه شکل هست ؟
    مثلاً ؛ افرادی مثل یانی ، کیتارو ، ونجلیس و ... که سواد موسیقیایی ندارن ، حتماً برای اجرای آثار با ارکستر ، تنظم و با مشورت و کمک افرادی انجام میدن .
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,203 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    سوال بسیار بجایی بود.
    علی جان "همکاری" همیشه به معنی "تنظیم کردن" نیست. امروزه بخاطر از دست ندادن وقت، پروسه ی پروداکشن آثاری مثل موزیک فیلم، بین چند نفر تقسیم کار میشه. مثلاً همون هانس زیمر که مثال زدی، موزیک موردنظر خودشو در مرحله اول کار، تک به تک با استفاده از همین سمپل لایبرری ها خودش اجرا و در مالتی ترک ریکورد میکنه؛ ولی نه بصورت فاینال، بلکه چیزی مثل چرکنویس (اتفاقاً روی کیوبیس هم کارشو انجام میده). بعد کل پروژه رو در اختیار چند نفر قرار میده که یک یا دو نفرشون با استفاده از همون خطوط ریکورد شده، نُت های پارت ها رو استخراج میکنن و مینویسن. یک نفر دیگه با استفاده از همون چرکنویس پروژه، کوبه ای های سینماتیک رو بصورت فاینال اجرا میکنه و ترَک های مربوطه رو حفظ میکنه. و همینطور نفر بعدی هم Soundscape ها و Shape های الکترونیک رو براش دیزاین، اجرا و ریکورد میکنه. باقی سازها (مثل استرینگز و بادی ها) با استفاده از نُتهای استخراج شده، در استودیو ریکورد میشه و کنار کوبه ای ها و اصوات الکترونیک (که از قبل آماده شده بودند) میکس میشن. هانس زیمر حتی بعضاً کوبه ای های سینماتیک رو هم بصورت اکوستیک در استودیو ریکورد میکنه. البته این روشی هست که هانس زیمر و تعدادی از اسکوریست های هالیوودی دارند. فیلم کمپوزرهایی هم وجود دارند که معتقدند، همه ی پروسه کار رو خوشون باید انجام بدند (مثل Alexandre Desplat که در استودیو حتی رهبری ارکستر رو هم خودش انجام میده). به هرحال روشهاشون باهم فرق میکنه. در مورد گروه اول (که با همکاری چند نفر کار رو انجام میدن) مهم اینه که تمامی پروسه از اول زیر نظر خود سازنده ی موزیک انجام میشه و کوچکترین تغییرات نوانسی هم حتی توسط مولف آهنگ بررسی میشه. بنابر این ما دیگه به این نمیتونیم بگیم "تنظیم". اگر دقت کرده باشی در تایتل آخر فیلمها هم هیچوقت کلمه ای تحت عنوان Arrangement نمیبینی. اما در روش مربوط به "تنظیم" شخصی که ملودی رو خلق کرده، هیچ ایده و ذهنیتی در مورد ساختار نهایی قطعه نداره. اون فقط یک خط ملودی خلق میکنه و بعد میره خونَش! بقیه کار با تنظیم کنندست.

    در مورد آهنگسازان غیر دراماتیک هم که اسم بردی، من از روش دقیق هر کدوم مطلع نیستم ولی مسلماً اگر خالق اثر بر نتیجه نهایی ساختار موزیکش مشارکت و نظارت داشته باشه، این مثل روش تالیف کردن میمونه. با این تفاوت که طرف بخاطرِ نداشتن سواد موسیقی، از شخص دیگه ای بعنوان اینترمدیِیت استفاده کرده که روند کار تالیف خودش رو پیش ببره. خب این هم یک روشیه. گرچه تا اونجایی که من مطلع هستم، گویا یانی به غیر از ملودی، باقی پروسه رو میسپره به شخص دیگه (مثل روش تنظیم پاپ). حساسیت اون نوع موسیقی هم آنچنان مثل موزیک فیلم نیست که با بالا پایین شدن بافت موسیقی به هم بریزه.

    علی جان البته گفته باشم که همیشه این نیست که "کار ارکسترال یک کار تالیفی باشه". من از ونجلیس یک قطعه کاملاً الکترونیک سراغ دارم که یک تالیف تمام عیار با ایده ای یونیک محسوب میشه. ارکستر بزرگ بخاطرِ قدرت و ظرافتی که در قابلیت بیان موزیکالش وجود داره، بیشتر از سایر استراکچرهای موزیکال مورد استفاده آهنگسازان مولف بوده. وگرنه این یک قانون نیست که موزیک ارکسترال حتماً باید مولف باشه.
     
    آخرین ویرایش: ‏27/2/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  16. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی خیلی ممنون آقا فرهود ... عااالی بود ... خیلی یاد گرفتم .
    مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...