Compressor

شروع موضوع توسط امير حسين حبيبي ‏11/8/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک Compressor تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    با سلام خدمت دوستان گل و اساتيد گرامي

    در خصوص كمپرس كردن مطالب زيادي در سايت مطالعه كردم و خيلي چيزا ياد گرفتم ولي هنوز ابهامات و سئوالاتي وجود داره كه در اون مطالب پاسخي براش پيدا نكردم و فكر ميكنم براي اينكه هم اين ابهامات بر طرف بشه و هم دوستاني كه اطلاعات جديد كسب كردند اينجا تبادل نظر كنند بد نباشه هر چند وقت يكبار مباحث مهم از اين دست بازنگري و دوباره مطرح بشه , پس اول يه مقدمه كوتاه و جمع بندي چيزائي كه ياد گرفتم و بعد ميرم سراغه سئوالات:
    کامپرسور مهم ترین پروسس دینامیکی صدا در صدا برداری محسوب میشه و استفاده درست و صحیح از آن باعث پخته تر شدن صدا ميشه .
    وظیفه کامپرسور: وقتيکه سطح بلندی صدا از حد مشخص شده بالا تر بره ، سیگنال را تضعیف کرده و مانع عبور سیگنال از حد مشخص شده میشه .
    کامپرسور قسمت های بلند تر سیگنال صدا را تضعيف ميكنه و آن ها را با قسمت های دیگر سیگنال هماهنگ .
    برای استفاده از كمپرسور لازمه پارامترهاي زيرو بشناسيم:
    Threshold این گزینه برای تعیین نقطه شروع به کار کامپرسور میباشد و هنگامی که دامنه صدا از این حد معین بالاتر رفت ، کامپرسور شروع به کار کند و با تضعیف دامنه ، آن را در یک حد معین نگه دارد .
    Ratio نسبت تضعیفی است که کامپرسور بعد از عبور دامنه از حد معیین (threshold) ، باید در سیگنال اعمال کند ratio را با نسبت هایی مانند 2:1 ، 3:1 ، 4:1 و... نشان میدهند . برای مثال در نسبت 2:1 ، قسمتی از دامنه که از حد معیین تجاوز کرده ، به میزان یک دوم مقدار خود میرسد.
    Attack این پارامتر برای تعیین زمان شروع به کار کامپرسور میباشد و واحد آن میلی ثانیه است . به عبارتی اگر مقدار attack را روی 10 میلی ثانیه تنظیم شود ، کامپرسور 10 میلی ثانیه بعد از عبور دامنه از سطح ترشلد شروع به عمل میکند
    Release این پارامتر برای تعیین مدت زمانی است که کامپرسور بعد از برگشتن دامنه به حالتی که کمتر از سطح ترشلد باشد عمل کامپرس را قطع کند .
    حالا سئوالات بنده كه بيشتر جنبه كاربردي دارن :
    - مبناي تصميمگيري در مورد اينكه براي مفدار ترشلد چه عددي در نظر بگيريم چيه؟يعني نقطه شروع به كار كمپرسور چند باشه ؟چطور بايد ترك ركورد شده رو آناليز كنيم تا بفهميم مقدار ترشولد چند بايد باشه؟
    - Ratioعدد چند باشه ؟ يعني مقداري كه از حد مجاز تجاوز كرده چه مقدار كاهش پيدا كنه ؟ معيار ما چي هست كه به يك دوم تقليل پيدا كنه يا يك سوم يا بيشتر؟
    - مقادير با توجه به تعاريفي كه در بالا اشاره شد Attack , Release بايد چند باشه ؟
    - نحوه استفاده از آنالايزر در كمپرسور چطوريه؟
    خواهشم از اساتيد اينه كه يك جوابه كامل رو مرحمت كنن و دوستانه ديگه هم ميتونن سئوالات ديگري رو مطرح كنند تا بحث مفيد باشه و به نتايج بهتري برسيم .قبلا" از توجهتون متشكرم :smile (75):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سئوالاتی که مطرح کردید همشون ازتباط مسقیمی داره با نوع و جنس صدا و قدرت db اون. و نمیشه یه تنظیم خاص رو مشخص کرد.
    هر صدایی با تنظیم خاصی باید کامپرس بشه.
    ممکنه در کامپرس گیتار الکتریک با مقدار کم صدای مورد نظرتون رو بدست بیارید و بلعکس.
    در مورد انالایزر هم باید رو ترک خروجی برنامه قرار بدید.
    هر ترک رو سولو کنید و فرکانسهای اون رو در آنالایزر ببینید.
    من یه جدول در مورد تنظیمات کامپرس نوشته بودم که البته اونم تقریبی هستش و لزوما همیشه و همه جا جواب نمیده.
    چون انواع و اقسام صدا ها در موسیقی وجود داره که هر کدوم ممکنه رنج متفاوتی داشته باشن.
    در کنار اصول و درک تنظیمات کامپرس و کمی اعمال سلیقه در مورد موسیقیتون میتونید به نتیجه و تنظیم مورد نظرتون برسید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    مثله هميشه پاسخ سريع و صريح , ولي متاسفانه من يه كم دير ميگيرم و منظورمو خوب نميرسونم:smile (70): ميخوام بگم من توي اين مسئله كه با توجه به جنس صداها بايد تنظيمات متفاوتي انجام بشه مشكلي ندارم , يك حد بالائي بايد وجود داشته باشه كه براساس اون بگيم سيگنال وروديمون انقدره و مقدار ترشلد رو فلان مقدار ميگيريم و بعد بترتيب مقدار Ratio و ... مثلا تو آنالايزر نگاه ميكنيم ميگيم اينجا پيك داريم و بايد كمپرس بشه و بعد براساس اون كارهاي بعدي رو انجام بديم ,نميدونم چطوري , ملاك براي اون پيك چيه؟نميدونم ميتونم درست منظورمو برسونم؟ اگر ممكنه يه مثاله عيني بزنيد ممنون
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    حالا من دو تا سوال داشتم که مطرح میکنم:

    1)آیا قبل از کمپرس نیاز به نرمالیز هسا من خودم چون صدای وکالی که برمیدارم ضعی هست رنج صدا خیلی پایین بخاطر همین تا حالا قبل از کمپرس اول یک دور نرمالیزمیکنم

    2)آیا این درست هست که این پرکسز رو چند بار روی پروژ] اعمال کنیم مثلا من بعد اعمال اولیه کمپرس و دادن افکت های مورد نظرم به صدا در آخر هم دوباره کمپرس میکنم این کار درست هست؟
     
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    عرض کردم خدمتتون
    همش بستگی به پاور و مقدار دسی بل اون صدا داره.
    نمیشه واحد و مقدار خاصی رو براش تعریف کرد.
    شما 16 ترک صوتی دارین ایا همه اونها یه لول و قدرت رو دارن ؟ مسلما خیر.
    باید بسته به مقدار قدرت و نیاز تنظیمات کامپرس روشون اعمال بشه.
    یا گاها اصلا بعضی ترکها مثلا پدهای نرم شاید اصلا نیازی به کامپرس نداشته باشن.
    من اصلا با نرمالایز کار نمیکنم.
    مشکل شما در رکورد تونه باید اون رو قوی تر بگیرید.
    یا اینکه موقع میکس لول سایر ترکها رو کمتر کنید تا وکال به چشم بیاد و بعدش هم همه موسیقی رو با مکسیمایزرها تقویت کنید.
    بله این روش هم معمول هستش اما معمولا با استفاده از لیمترها و مکسیمایزرها بیشتر کار میشه و البته مقدار تنظیمات اون به شدت کامپرسی که روی ترک میذارید نیست. کل موسیقی رو با لیمیتر ( که نوعی کامپرس محسوب میشه ) پروسس میکنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    اگر ميشه يكي از دوستان كه امكانشو داره يه مثال بزنه و با توجه باينكه جنس صداها متفاوته رويه يك ترك بعنوان نمونه توضيح بدن كه متوجه بشيم محدوده اي كه براي كمپرس بايد در نظر بگيريم در اونجا چي هست؟ بازم تشكر ميكنم:smile (40):
     
  7. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    خوب هنوز داریم هی دور می زنیم.

    طبق گفته های دوستان من به این نتیجه رسیدم که همه (ماهایی که می خوایم یاد بگیریم) به دنبال معیار هستیم که معیارمون توی کامپرس چیه؟

    حالا

    1-من از کاپرس کردن چی می خوام؟ به چه هدفی می خوام برسم؟ آیا اینکه فقط پیک ها حذف بشن کافیه؟ آیا کامپرس خوبی انجام دادم؟

    2- شدت تضعیف صدا رو با کدوم معیار بسنجم که درسته یا نه؟ آیا زیر 0 db بودن کافیه؟

    3-جایگاه دقیق کامپرسور کجاست توی لاین های افکت؟ اول؟ آخر؟ بعد از اکولایز؟ قبلش؟

    4- آیا کامپرسور فقط فرکانس های خارج از محدود رو کاهش می ده ؟ یا باعث نقویت فرکانس های ضعیف هم می شه؟


    و سر آخر از دوستان می خام اگه می شه یه مثال عملی برای یه وکال بم مردونه با حداکثر شدت صدا در نقطه ی اوج مثلا 2- db و توی جاهای آروم با شدت 15- db کامپرس رو روش اعمال کنند.

    ممنون
    کمک بزرگی می کنید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    تا جائيكه من ميدونم كمپرسور بايد قبل از اكولايزر انجام بشه به اين دليل كه در اكولايزر فركانسها دستكاري ميشه و اگر كمپرسور بعد از اون بخواد اعمال بشه باعث بهم خوردن اكولايزر ميشه
     
  9. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    من دقیقا نمی دونم ولی به نظر می رسه که بعد از اکولایز بشینه موثرتره چرا که ممکنه یه ترک رو خوب کامپرس کرده باشی ولی اکولایز بعدش مثلا فرکانس های high رو یکم برده باشی بالا و باز پیک بیافته تو ترک/ امکانش هس دیگه درسته؟
     
  10. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    برای استفاده از کامپرسور یه جدولی هست به نام compression parameter guidelines که تو همین سایت هم هست میتونید از اون استفاده کنید . در غیر این صورت باید مراحل مهندسی صدا رو پشت سر گذاشت که ...! معیار استفاده از threshold در جدول پارامتر های کامپرسور هم به این صورته که دامنه دینامیک سیگنال ، سطح پیک در نظر گرفته شده (صفر). یعنی به فرض اگه ماکزیمم دامنه سیگنال شما رو -15 باشه و نیاز به اعمال -3 دسیبل threshold باشه ، طی فرایندی ، threshold باید روی -18قرار بگیره .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  11. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    بعبارتي:
    محدوده اي كه بايد كمپرس شود=Threshold-Input
    در نتيجه :3-=Threshold-(-15)
    X=-18
    خوب حالا محدوده اي كه بايد كمپرس بشه مشخصه اونوقت Ratio به چه نسبتي بايد باشه ؟ يعني اون محدود به چه نسبت بايد كاهش پيدا كنه 2:1-3:1-4:1 و ...؟
     
  12. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خوب برای استفاده از ratio هم یا باید به جدول مراجعه کنین یا گوشی ، خودتون تشخیص بدید .
     
  13. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    دوستان راجع به جايگاه كمپرسور در ميكس هم نظر بديد يعني اينكه در چه مرحله اي از ميكس بايد انجام شه ؟ آيا ميتونه تكرار بشه يا خير؟مرسي
     
  14. mpmsoft

    mpmsoft عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    239
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +27 / 0 / -1
    نرم افزار:
    logic, reason
    معمولا اول نوع جنس صدا رو می سازن و بعد کمپرس می کنند
    هیچ قانون و قائده ای حکم فرما نیست هرجا احساس کردی به این شکل کارت بهتر می شه می تونی قانون رو زیر پا بذاری

    کمپرسور یک ابزار اجباری نیست توی میکس اگر بذاری ولی هیچ تاثیری روی کار نذاره پس نیازی نیست گذاشته بشه
    اول اکولایزر قرار می گیره و بعد کمپرس

    کلا کمپرسور برای نرمال سازی حجم فرکانسها استفاده می شه
    تضعیف حجم فرکانسهای بالا و تقویت حجم فرکانسهای پایین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    اگر درست اكولايزر كرده باشيم بعد كمپرس كنيم اونوقت رو اكولايزرمون تاثير منفي نميذاره؟
     
  16. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    مسلماً کمپرسور توی اکولایزر تاثیر گذار هست و نمیتونه بی تاثیر باشه. اما فکر می کنم این لینک بتونه کمی کمک کنه:


    {username}-{filename}

    {username}-{filename}
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    متاسفانه همیشه ما دنبال لقمه اماده هستیم ( اول خودم رو مثال میزنم امیدوارم کسی منظور من رو بد برداشت نکنه ) ببینید. اگه قرار باشه که همیشه یه نوع تنظیم برای کامپرس در نظر گرفته بشه که دیگه همون پریسیتهای خود کامپرس کارمون رو انجام میداد.!!
    اما چرا همیشه این پریسیتها جواب نمیدن.؟
    کارخونه اومده و یه محدوده فرکانسی رو که معمولا ممکنه مثلا برای اکثر snare ها یکسان باشن رو در نظر گرفته و یه پریسیت براش ساخته.
    که ممکنه اصلا بدرد کار ما نخوره و مسلما هم نمیخوره. چون ما تنظیمات خودمون رو نیاز داریم که به کارمون بشینه و ربط پیدا کنه.
    ممکنه همین تنظیمات snare پیش فرض.. در سبکهای متال و راک شدت بیشتری داشته باشن
    چرا ؟
    چون نیاز و بخشی از این سبک هستش.
    میکس موسیقی هر سبک در قالب خودش و شناخت اون سبک باید انجام بشه.
    دنبال این نباشید که رابطه همیشگی و مشخص بین پارامترهای کامپرس براتون مشخص بشه.
    شما با درک کارایی.. این پارامترها رو در موسیقی و میکستون استفاده کنید.
    اگه خیلی براتون مهمه . میتونید با انالایز کردن و تست و بررسی پریسیتهای پلاگینهاتون شروع کنید.
    درسته که میگم از پریسیتها استفاده نکنید اما برای درک بیشتر کارایی و عملکرد کامپرسور خیلی کمکتون میکنه.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  18. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    با تشكر از استاد محبي و ساير اساتيد و دوستان
    بنده شخصا" تجربه زيادي توي ميكس ندارم و با خيلي از برو بچه هائي كه از استوديوشون كار بيرون ميره صحبت كردم متاسفانه استفاده از پريستها و نهايتا"سعي و خطا با ترشلد رو پيشنهاد دادند كه با روحيات من سازگار نيست , من هر كاري رو شروع كردم دوست داشتم اصولي ياد بگيرم چون در زمينه هاي مختلف بدليل سطحي نگري با شكست مواجه شدم , بهمين علت هم هست كه دنبال منطق ميكس و مستر هستم ,در مورد كمپرسور هم هنوز بطور كامل بهش نرسيدم هر چند با همين بحثهائي كه اينجا ميشه خيلي از موضوعات برام جا افتاده,بنده شخصا" با استفاده از پيش فرضها نه بطور 100% ولي موافق نيستم البته فرمايش جتاب محبي يعني كسب تجربه از طريق استفاده از همين پيش فرضها كاملا" درسته و كمك ميكنه.
     
بارگذاری...