Comp کردن وکال

شروع موضوع توسط sam ca ‏13/5/16 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک Comp کردن وکال تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    این موضوه جالبی هست که خیلی ها راجبش صحبت میکنن. این article رو الان خوندم که لینک رو میزارم برای دوستانی که میخان انگلیسی شو بخونن که خیلی بهتر هست.

    The Little-Known Recording Trick That Makes Singers Sound Perfect

    خیلی خوب و منطقی نوشته شده و حیفم اومد که share نکنم. مخصوصا اینکه راجب ادیت کردن وکال هست که به نظر من بزرگترین مشکل ترک هایی هست که داخل ایران رکورد میشن. خیلی کم پیش میاد که ترک pop ایرانی بشنوم و وکال معلوم نشه که ادیت نشده . نمیدونم نمیتونن بشنون این مشکل رو یا کلان مهم نیست یا اینکه عادت شده .

    Comping : این هست که بیشتر از یک دفع یک اجرا رو رکورد کنی , و بد بهترین قسمت هارو از از بهترین اجراها انتخاب کنی. و در واقع بهترین اجرای ممکن رو درست کنی از بین این همه اجراها .

    ...............................................

    ترجمه : (من فارس نیستم و فارسی زبان اصلی من نیست, شاید دفع بد از یکی از دوستان از همین forum کمک بگیرم که به فارسی خوب بنویسه. ).

    گوش کن به وکال Taylor Swift , Mariah Carey یا Michael Jackson و شاید فکر کنید که همه وکال از اول تا آخر با یک اجرا record شده , ولی این اتفاق هیچ وقت نمیوفته. وکال همه خاننده های contemporary این روزها comp میشه. ادیتور بهترین قسمت از یک جمله, کلمه و حتا "حرف" رو از بهترین اجراها انتخاب میکنه به هم دیگه وسل میکنه و ی ترک وکال perfect درست میکنه.

    Ken Lewis که mixer و producer کسانی مثل Mary J Blige , Usher, David Byrne, Lenny Kravitz, Ludacris, Soul Asylum,
    Diana Ross, and Queen Latifah بوده میگه که:

    "شاید این یک راز باشه برای شنوندهای معمولی, ولی comping خیلی وقت هست که ستاندارد شده و بهترین بهترین ها هم این کار رو انجام میدن.هیچ ربطی به این نداره که خاننده خوب یا بد هست . حتا Michael Jackson هم که خاننده خیلی خوبی بود ۴۸ ترک ازش رکورد میکردن .وقتی برای اولین بار راجب comping شنیدم اولین چیزی که به فکرم اومد این بود که اگه اینهمه ترک وکال تیکه تیکه بشن , اون ترک مستر حتمن باید خیلی بدون کاراکتر, تیکه پاره باشه و مثل روبات صدا بده . درست هست که این اجرای واقعی خاننده نیست ولی همه producer ها میگن که این بهترین راه هست ."

    Frank Gryner که کسانی مثل Rob Zombie و Tommy Lee رو رکورد کرده میگه که تا بحال نشده من برای ی production کار بکنم که comping نمیکنن. این کار یکی از مهمترین قسمت music pop هست .

    معمولان comping اینجوری انجام میشه :
    خاننده آهنگ رو چند دفع از اول تا آخر بین ۴ تا ۱۰ دفع میخونه (شاید هم قسمت های سخت رو بیشتر) . اگه زیاد خاننده رکورد بشه هم ممکنه خسته بشه و هم اینکه کار editing رو سختر میکنه .ولی با این حال آهنگ "Here to Stay " از Christina Aguilera از بین ۱۰۰ تا ترک مختلف comp شده بود. Ben Allen میگه که Christina برای ۶ ساعت بدون استراحت وکال این آهنگ رو خوند تا بهترین version ها رکورد شدن.

    Engineer معمولان lyrics آهنگ جلوش هست و موقع رکورد کردن روش یاد داشت میکنه . مسالان اگه یک take خیلی خوب بود یا خیلی بد بود . اینجوری بد میتونه به یاد داشت ها نگاه کنه تا یادش نره. (نمونه عکس رو نگاه کنید )

    بد که recording تموم شد لول ترک هارو بالا میبرن و یکی یکی لوپ میکنن و گوش میدن . هم مقایسه میکنن با باقی ترک ها و هم تو میکس گوش میکنن. به timing , احساسات, طرز بیان , tone و بهترین هارو انتخاب میکنن. معمولان این کار تو ProTools انجام میشه.

    Lewis میگه که بزی وقتا اتفاق میوفته که برای یک لغت ۳ حرفی , هر حرف رو از take های مختلف میگیره .

    DAW کار comping رو خیلی آسونتر کرده از سیستم Tape قدیمی که مجبور بودن نوار رو با قیچی برای ادیت کردن ببرن !
    editor باید موازب باشه که این تیکه تیکه وصل کردن ها معلوم نشه تو ترک آخر. و اینکه احساسات و کاراکتر ملودی تو این ادیت ها گم نشه. ترک وقتی موفق میشه که شنونده متوجه این ادیت ها اصلان نشه. خیلی کم این اتفاق میوفته که مردم متوجه ادیت های بد بشن چون توی میکس معلوم نمیشه. (البته اینجا منظورش ترک وکال هست که خوب comp شده باشه. )

    Mike Senior میگه که مثلا تو آهنگ (Genie in the Bottle-Christina ) در ثانیه ۲۰, یک ادیت خیلی بد هست ولی چون یک drum بلند وجود داره این ادیت شنیده نمیشه. تو آهنگ someone like you (Adele ) بین verse های اولی میتونی بشنوی که نفس ها cut شدن. (باید صدای نفس میومد ). بد چند جا دیگه تو آهنگ صدای noise هست که نشون میده وکال ادیت شده.

    Mark Bright میگه که Comping خیلی کار سخت و وقت بری هست که ساعت ها و حتا روزها طول میکشه. کار comping اینقدر کار سخت و حوصله بری هست که خیلی ها تحمل نمیکنن ولی بزی ها عاشق این کار هستن .

    Senior میگه :
    خیلی وقتا آهنگ های pop متهم به این میشن که بیش از اندازه ادیت شدن , مصنوعی هستن و چیز هایی مثل این, ولی در واقع این مشکلی نیست که comping درست میکنه . comping معمولان اسم بدی گرفته به خاطر اینکه خیلی ها اونو با AutoTune کردن اشتباهی میگیرن. کاملان برعکس comping این آزادی رو به خاننده میده که با خیال راحت بتونه اجراهای مختلف بکنه و حتا ریسک های بکنه با challenge کردن خودش. ممکنه یه اجرای خیلی خوب داشته باشه که اون وسط نوت اشتباه داره. خوب خیلی بهتر هست که ادیتور comp بکنه اون قسمت بد رو با صدای طبیعی خاننده تا اینکه از autotune استفاده کنه برای درست کردن نوت .پس comping اصلان بد نیست.

    Lewis میگه :
    مردم وقتی رجب کار producer ها فکر میکنن همیشه بهترین مورد هارو در خیالشون دارن ولی اگه میدونستن که چقدر کارشون سخت هست و این آلبوم ها چه جوری رکورد میشن اون وقت دیگه راجب این کارها دیگه به چشم چیزی که خیلی آسون و fun هست نگاه نمیکردن. اگه واقعن بخای وکال رو فقط یک بار از اول تا آخر رکورد کنی و اونو تو آلبوم بزاری واقعن شانس اینکه اون لحظهای زیبا رو بتونی رکورد کنی از دست میدی.
    ...............

    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏19/5/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏13/5/16 ---


    راجب این جور edit های وکال چی فکر میکنید؟ ۳ تا file کوچیک mp۳ اپلود کردم .
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
    • آموزنده آموزنده x 3
    • موافقم موافقم x 1
  2. Shadmehrmn

    Shadmehrmn عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    160
    امتیازات:
    +192 / 1 / -0
    من میدونستم چندین بار رکورد میگیرن ولی نمیدونستم اینقدر!! خیلی جالب و مفید بود. ممنون از شما
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • مفید مفید x 1
  3. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    چقدر من و یاد یک دوره ی از زندگیم انداخت این مورد.یادم نرفته که به یکی دو تا از دوستام یا برخی این ایده رو میدادم و میگفتم اینطوری دست producer خیلی باز تره برای تمیز انجام دادن کار و بازی کردن با وکال اما متاسفانه مورد تمسخر قرار میگرفت این ایده و یا میگفتن خواننده ی حرفه ای این کار رو نمیکنه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    اتفاقن برعکس هستش.خاننده های حرفه ای Producer های حرفه ای دارن . Sponsor های بزرگتر دارن . برای همین تهت فشار بیشتر هستن که بهترین ترک وکال رو رکورد بکنن. مشکل پول و امکانات و وقت هم نیست پس میتونن ۱۰۰۰ دفع هم بخونن یک ترک رو. اونی که پول و sponsor نداره مجبوره که یکی دوتا take بخونه و دیگه وقت ستودیو تموم میشه. من هم موافق comping هستم البته اگه درست انجام بشه.

    ولی اگه قرار هست که بد ادیت بشه همون بهتر که take رو از اول تا آخر بخونه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
  5. اقا مصطفی

    اقا مصطفی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/11/11
    ارسال ها:
    687
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +551 / 1 / -0
    نرم افزار:
    الان شما میفرمایید از یک قسمت چند بار رکورد گرفته شه و خواننده بخونه و بهترینش انتخاب بشه؟؟
    یا من منظورتون رو بد متوجه شدم؟؟
    مگه غیر از این هم میشه؟ نمیشه به یک بار بسنده کرد که. من حتی دکلمه ساده رو میخوام رکور بگیرم چند بار رکورد میگرم.
     
  6. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    خوب تو اینکه باید چند بار رکورد بشه که شکی نیست. ولی تو اینکه چقدر رکورد بشه و تا چه اندازه ادیت بشه و اینکه حتا یک حرف از یه جا گرفته بشه و یه حرف از ی جای دیگه......و از این کارها ...اینجاست که کار مشکل میشه . فرق بین producer و editor معمولی و حرفئی اینجا معلوم میشه که چطوری اون وکال ترک آخری که درست میشه یه جوری باشه که شنونده احساس نکنه که رکوردینگ چسب کاری شده.

    قسمت دیگه هم منظورش که مسالان همونطور که خودت گفتی ی دکلمه رو ۴ بار بخونی و ادیت کنی نبود. منظورش فقط تعداد ترک نبود که زیاد باشه. منظورش این بود که اصلان اجراها هم متفاوت باشه. مثلا توی take #۵ جمله یا کلمه رو ی جور دیگه بخونی یا حتا نوت رو اوض کنی ....و بد آخر سر از همه اینها یک اجرای کاملان جدید درست بشه. هدف اصلی این متن این بود .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. اقا مصطفی

    اقا مصطفی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/11/11
    ارسال ها:
    687
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +551 / 1 / -0
    نرم افزار:
    که این طور... خیلی جالب بود
    فقط در زمینه وکال این کار رو میشه کرد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    برای همه سازهایی که سولو رکورد میشن میشه این کارو کرد. Backing track رو لوپ میکنن و نوازنده پشت سر هم پارت رو اجرا میکنه. اگه ازش خاسته باشن که پارت خاصی رو بزنه خوب همون نوت هایی رو که خاستن میزنه ولی اگه قراره improvise کنه که هرچی گرمتر بشه و حس بهتر بگیره یواش یواش اجراها کاملان فرق میکنن.

    بد producer/editor تصمیم میگیره چه جوری comp بشن. تو این قسمت ها editor باید با ساز و تکنیکش آشنایی داشته باشه. editor های بد میتونن که comp بکنن که به گوش خوب به نظر میرسه, ولی اگه کسی که اون ساز رو بزنه و میشناسه گوش کنه میفهمه که این حرکت اجراش غیر ممکن هست یا اصلان اینجوری نمیشه با یه take زدش ....کار editor و producer آسون نیست اطلاعات میخاد. چون باید تصمیماتی بگیران بزی وقتا که به theory مربوط میشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    البته به نظر شخصیم این کار جدا از مزیتی که در مورد توانایی اجراهای متفاوت و باز بودن دست producer داره یک مزیت دیگه هم میتونه داشته باشه اون هم ملودی های بداهه هست یا کلا یک سری تغییرات جزئی روی ملودی که کار رو زیبا تر میکنه.اما خوب واقعا خیلی تمرکز و وقت لازم هست برای این کار صد در صد.
     
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...