1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

Circle of Fifths (دایره پنجم ها)

شروع موضوع توسط qLeph ‏22/7/10 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک Circle of Fifths (دایره پنجم ها) تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. qLeph

    qLeph هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +748 / 0
    اگر موافق عقربه های ساعت دور این دایره بچرخیم، هر گام جدید با درجه پنجم گام پیش از خود آغاز می شود. به همین دلیل، این آرایش چرخه ای را دایره ی پنجم ها می نامند. با چرخیدن خلاف جهت عقربه های ساعت، هر گام جدید با درجه چهارم گام قبلی آغاز می شود. اگر چرخش را در هر دو جهت انجام دهیم، سرانجام به گام واحدی می رسیم که فقط دو نام مختلف آنارمونیک دارد. این گام، که اگر شش دیز داشته باشد فا-دیز ماژور و اگر شش بمل داشته باشد سل-بمل ماژور نام می گیرد، از لحاظ نتهای مشترک دورترین گام از گام دو ماژور محسوب می شود. این گام فقط یک نغمه ی مشترک با گام دو ماژور دارد.

    Circle of Fifths (دایره پنجم ها)-Circle_Of_Fifths.gif



    Circle of Fifths (دایره پنجم ها)-500px-Circle_of_fifths_with_key_signatures.svg.png
     

    فایل های ضمیمه:

  2. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +53 / 0
    نرم افزار:
    logic
    این رو باید اضافه کنم که اگه ما روی دایره ی پنجم ها حرکت کنیم به خوش آهنگ ترین توالی آکورد میرسیم اگه توجه کنید میبینید که بیشتر آهنگ ها از همین دایره پنجم ها پیروی کرده اند. علاوه بر اینکه در یک جهت میشه حرکت کرد میتونید به آکورد های همسایه ی اون هم وارد بشید. مثلا آکورد همسایه ی C میشه a
     
  3. proftimer

    proftimer عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/09
    ارسال ها:
    130
    امتیازات:
    +7 / 0
    نرم افزار:
    cubase
    میشه یکم بیشتر توضیح بدید.
    یعنی الان همون تک برش(پیتزا شکل) اولی که داخلش Am و C رو داره.یعنی چی؟
    مرسی.
     
  4. hmd_kro

    hmd_kro هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    392
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +63 / 1
    نرم افزار:
    sonar
    در مورد His - Eses و... توضیح میدید.

    ممنون.
     
  5. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +70 / 0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    ادبیات تئوری موسیقی در آلمان هست.

    در تئوری موسیقی آلمانی H به معنای نت سی و B به معنای ن سی بمل هست.
    es , is حرکات نیم پرده ای هستند:
    es به معنای نیم پرده بم کردن( بمله کردن) و eses به معنای 2 نیم پرده بم کردن ( دوبل بمله کردن) نتها میباشد
    is به معنای نیم پرده زیر کردن ( دی یزه کردن) و isis به معنای 2 نیم پرده زیرتر کردن( دوبل دی یزه کردن) است.
     
  6. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +70 / 0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    هر یک از قاچها دارای 3 رنگ هست.
    رنگ صورتی گام ماژور
    رنگ آبی گام نسبی
    رنگ سفید ترتیب نمایش علائم ترکیبی این 2 گام همسایه در سرکلید رو نشو میده.
     
  7. Harmony

    Harmony هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +613 / 1
    نرم افزار:
    cubase
    is شارپ خونده میشه sharp
    es هم فلت flat
     
  8. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    981
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +619 / 6
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    عرض ادب و احترام...
    سوال:
    چرا در دایره ی پنجم ها گامی مثل #A و #E وجود نداره؟
     
  9. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,405
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +8,529 / 9
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    وجود داره. به اسم "سی بمل" و "فا".
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • مفید مفید x 1
  10. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    981
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +619 / 6
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    عرض ادب و احترام استاد... ممنونم واقعا...
    من گام ها رو و فرمول بدست اوردنشون و این ترم سر کلاس به خوبی تونستم درک کنم اما فقط این و متوجه نشدم که چرا به جای به سی بمل نگیم A#?
     
  11. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,405
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +8,529 / 9
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    چون در تونالیته ی سی بمل ماژور یا مینور، از نُتِ سی بمل استفاده میکنی، نه از لا دیز! اگه متوجه نشدی بگو بیشتر توضیح بدم.
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  12. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    981
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +619 / 6
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    عرض ادب استاد...
    تقریبا ولی نه دقیقا...
    اگه محبت کنین و زحمت نباشه براتون خیلی لطف میکنین چون میخوام ریشه ای یاد بگیرم غیر از اینکه برای امتحان بخوام اماده بشم...
     
  13. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,405
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +8,529 / 9
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    شما در توالیِ نُت های سی بمل ماژور (مثلاً) چه نُت هایی رو داری؟
    سی بمل/دو/ر/می بمل/فا/سل/لا/ و آخرش هم باز سی بمل.
    مگه خود نُتِ "لا" استفاده نشده؟ خب اگر استفاده شده باشه، اون نُت مربوط میشه به "سی". در واقع اون نُت "سی" هست که نیم پرده پایین اومده. کما اینکه در این توالی، خود نُتِ سی بکار رو نداریم. ولی خودِ لا بکار رو داریم. پس اون نُت نمیتونه دیز شده ی لا باشه. امیدوارم درست توضیح داده باشم. توضیح این صرفاً با نوشتن کمی سخته.
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  14. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    981
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +619 / 6
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    استاد یعنی یه جورایی منظورتون اینه که ما در توالی این تنالیته از نظر نام گذاری نت سیاه بین سی و لا رو داریم که میشه فقط بهش بگیم بمل و نه دیز... چون زمانی که شروع نت ما از سی بمل باشه مسلما طی این توالی که تنالیته رو یه دور کامل کنه میرسیم اخرش بازم به سی بمل... پس نتیجه میگیریم که از نظر نوشتاری و طبق دایره ی پنجم ها ما فقط میتونیم یک نام گذاری برای اون نت سیاه بین سی و لا داشته باشیم و اون سی بمل میشه... درسته؟
     
  15. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,405
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +8,529 / 9
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    نه! من سعی میکنم یکبار دیگه به شکل دیگه ای توضیح بدم، اگر کافی نبود، معلمت بصورت حضوری باید توضیح بده.

    اول اینکه اسم اون "نُتِ سیاه" نیست. نُتِ سیاه اینه: Circle of Fifths (دایره پنجم ها)-n.png

    اون نُت بین "سی" و "لا" هم نُت مستقلی محسوب نمیشه که اسم مستقلی هم داشته باشه. هر موقع در توالیِ نُت های یک تونالیته، نُت "سی" نیم پرده کم بشه، اون نُت نقش همون "سی" رو بازی میکنه. و هر موقع هم که در یک تونالیته، نُت "لا" قرار بشه که نیم پرده بالاتر صدا بده، اون نُت نقش "لا" رو بازی میکنه. به همین ترتیب اسم او نُت هم منطبق با همون "سی" و "لا" تغییر میکنه.

    اینکه ما همیشه میگیم "آموزش حضوری داشته باشید" محض شوخی نمیگیم. برای همین موارده. خیلی از مباحث تئوری خوندنی نیست.
     
    • آموزنده آموزنده x 1