آخرین ارسال‌ها

Circle of Fifths (دایره پنجم ها)

  • شروع کننده موضوع qLeph
  • تاریخ شروع

qLeph

هنرمند
18/7/10
628
29
تهران
اگر موافق عقربه های ساعت دور این دایره بچرخیم، هر گام جدید با درجه پنجم گام پیش از خود آغاز می شود. به همین دلیل، این آرایش چرخه ای را دایره ی پنجم ها می نامند. با چرخیدن خلاف جهت عقربه های ساعت، هر گام جدید با درجه چهارم گام قبلی آغاز می شود. اگر چرخش را در هر دو جهت انجام دهیم، سرانجام به گام واحدی می رسیم که فقط دو نام مختلف آنارمونیک دارد. این گام، که اگر شش دیز داشته باشد فا-دیز ماژور و اگر شش بمل داشته باشد سل-بمل ماژور نام می گیرد، از لحاظ نتهای مشترک دورترین گام از گام دو ماژور محسوب می شود. این گام فقط یک نغمه ی مشترک با گام دو ماژور دارد.

Circle_Of_Fifths.gif



500px-Circle_of_fifths_with_key_signatures.svg.png
 

فایل های ضمیمه

13/12/09
157
تهران
این رو باید اضافه کنم که اگه ما روی دایره ی پنجم ها حرکت کنیم به خوش آهنگ ترین توالی آکورد میرسیم اگه توجه کنید میبینید که بیشتر آهنگ ها از همین دایره پنجم ها پیروی کرده اند. علاوه بر اینکه در یک جهت میشه حرکت کرد میتونید به آکورد های همسایه ی اون هم وارد بشید. مثلا آکورد همسایه ی C میشه a
 
10/8/09
130
میشه یکم بیشتر توضیح بدید.
یعنی الان همون تک برش(پیتزا شکل) اولی که داخلش Am و C رو داره.یعنی چی؟
مرسی.
 
در مورد His - Eses و... توضیح میدید.

ممنون.
ادبیات تئوری موسیقی در آلمان هست.

در تئوری موسیقی آلمانی H به معنای نت سی و B به معنای ن سی بمل هست.
es , is حرکات نیم پرده ای هستند:
es به معنای نیم پرده بم کردن( بمله کردن) و eses به معنای 2 نیم پرده بم کردن ( دوبل بمله کردن) نتها میباشد
is به معنای نیم پرده زیر کردن ( دی یزه کردن) و isis به معنای 2 نیم پرده زیرتر کردن( دوبل دی یزه کردن) است.
 
میشه یکم بیشتر توضیح بدید.
یعنی الان همون تک برش(پیتزا شکل) اولی که داخلش Am و C رو داره.یعنی چی؟
مرسی.
هر یک از قاچها دارای 3 رنگ هست.
رنگ صورتی گام ماژور
رنگ آبی گام نسبی
رنگ سفید ترتیب نمایش علائم ترکیبی این 2 گام همسایه در سرکلید رو نشو میده.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
وجود داره. به اسم "سی بمل" و "فا".
عرض ادب و احترام استاد... ممنونم واقعا...
من گام ها رو و فرمول بدست اوردنشون و این ترم سر کلاس به خوبی تونستم درک کنم اما فقط این و متوجه نشدم که چرا به جای به سی بمل نگیم A#?
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,496
53
.
عرض ادب و احترام استاد... ممنونم واقعا...
من گام ها رو و فرمول بدست اوردنشون و این ترم سر کلاس به خوبی تونستم درک کنم اما فقط این و متوجه نشدم که چرا به جای به سی بمل نگیم A#?
چون در تونالیته ی سی بمل ماژور یا مینور، از نُتِ سی بمل استفاده میکنی، نه از لا دیز! اگه متوجه نشدی بگو بیشتر توضیح بدم.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
چون در تونالیته ی سی بمل ماژور یا مینور، از نُتِ سی بمل استفاده میکنی، نه از لا دیز! اگه متوجه نشدی بگو بیشتر توضیح بدم.
عرض ادب استاد...
تقریبا ولی نه دقیقا...
اگه محبت کنین و زحمت نباشه براتون خیلی لطف میکنین چون میخوام ریشه ای یاد بگیرم غیر از اینکه برای امتحان بخوام اماده بشم...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,496
53
.
عرض ادب استاد...
تقریبا ولی نه دقیقا...
اگه محبت کنین و زحمت نباشه براتون خیلی لطف میکنین چون میخوام ریشه ای یاد بگیرم غیر از اینکه برای امتحان بخوام اماده بشم...
شما در توالیِ نُت های سی بمل ماژور (مثلاً) چه نُت هایی رو داری؟
سی بمل/دو/ر/می بمل/فا/سل/لا/ و آخرش هم باز سی بمل.
مگه خود نُتِ "لا" استفاده نشده؟ خب اگر استفاده شده باشه، اون نُت مربوط میشه به "سی". در واقع اون نُت "سی" هست که نیم پرده پایین اومده. کما اینکه در این توالی، خود نُتِ سی بکار رو نداریم. ولی خودِ لا بکار رو داریم. پس اون نُت نمیتونه دیز شده ی لا باشه. امیدوارم درست توضیح داده باشم. توضیح این صرفاً با نوشتن کمی سخته.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
شما در توالیِ نُت های سی بمل ماژور (مثلاً) چه نُت هایی رو داری؟
سی بمل/دو/ر/می بمل/فا/سل/لا/ و آخرش هم باز سی بمل.
مگه خود نُتِ "لا" استفاده نشده؟ خب اگر استفاده شده باشه، اون نُت مربوط میشه به "سی". در واقع اون نُت "سی" هست که نیم پرده پایین اومده. کما اینکه در این توالی، خود نُتِ سی بکار رو نداریم. ولی خودِ لا بکار رو داریم. پس اون نُت نمیتونه دیز شده ی لا باشه. امیدوارم درست توضیح داده باشم. توضیح این صرفاً با نوشتن کمی سخته.
استاد یعنی یه جورایی منظورتون اینه که ما در توالی این تنالیته از نظر نام گذاری نت سیاه بین سی و لا رو داریم که میشه فقط بهش بگیم بمل و نه دیز... چون زمانی که شروع نت ما از سی بمل باشه مسلما طی این توالی که تنالیته رو یه دور کامل کنه میرسیم اخرش بازم به سی بمل... پس نتیجه میگیریم که از نظر نوشتاری و طبق دایره ی پنجم ها ما فقط میتونیم یک نام گذاری برای اون نت سیاه بین سی و لا داشته باشیم و اون سی بمل میشه... درسته؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,496
53
.
استاد یعنی یه جورایی منظورتون اینه که ما در توالی این تنالیته از نظر نام گذاری نت سیاه بین سی و لا رو داریم که میشه فقط بهش بگیم بمل و نه دیز... چون زمانی که شروع نت ما از سی بمل باشه مسلما طی این توالی که تنالیته رو یه دور کامل کنه میرسیم اخرش بازم به سی بمل... پس نتیجه میگیریم که از نظر نوشتاری و طبق دایره ی پنجم ها ما فقط میتونیم یک نام گذاری برای اون نت سیاه بین سی و لا داشته باشیم و اون سی بمل میشه... درسته؟
نه! من سعی میکنم یکبار دیگه به شکل دیگه ای توضیح بدم، اگر کافی نبود، معلمت بصورت حضوری باید توضیح بده.

اول اینکه اسم اون "نُتِ سیاه" نیست. نُتِ سیاه اینه: n.png

اون نُت بین "سی" و "لا" هم نُت مستقلی محسوب نمیشه که اسم مستقلی هم داشته باشه. هر موقع در توالیِ نُت های یک تونالیته، نُت "سی" نیم پرده کم بشه، اون نُت نقش همون "سی" رو بازی میکنه. و هر موقع هم که در یک تونالیته، نُت "لا" قرار بشه که نیم پرده بالاتر صدا بده، اون نُت نقش "لا" رو بازی میکنه. به همین ترتیب اسم او نُت هم منطبق با همون "سی" و "لا" تغییر میکنه.

اینکه ما همیشه میگیم "آموزش حضوری داشته باشید" محض شوخی نمیگیم. برای همین موارده. خیلی از مباحث تئوری خوندنی نیست.
 
بالا