Albinoni - Adagio in G Minor

  • شروع کننده موضوع m.Ali
  • تاریخ شروع

m.Ali

هنرمند
عضو سایت
5/4/12
105
287
63
تهران
سلام به همه دوستان
عیدتون پیشاپیش مبارک
امروز داشتم این قطعه (Albinoni - Adagio in G Minor) را گوش میکردم ؛ که پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید ؛ و غرق در احساس فوق العاده این اثر بشید (لینک دانلود را گذاشتم)
[aasmp3]177081[/aasmp3]
یک سوال برام پیش اومد ، که چطور میتونه یک قطعه که حدود 300 سال پیش ساخته شده ، همچنان تازگی داشته باشه ، برای مخاطبی که حدود 30 دهه بعد ، آن قطعه را گوش میکند ؟!
خواستم یک بحثی بکنیم ، که چطور یک قطعه میتونه بعد سالیان هنوز تازگی داشته باشه و احساس ما را تحت تاثیر بذاره !
چه پارامترهایی یک قطعه موسیقی را ماندگار میکند ؟
مرسی
.
درباره آهنگساز
توماسو (تومازو) آلبینونی (به
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
: Tomaso Albinoni) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۶۷۱ - درگذشتهٔ ۱۷ ژانویه ۱۷۵۱ در جمهوری
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
) از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
در دوره
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
بود. اگرچه آلبینونی در زمان خود به‌عنوان یک آهنگساز اپرا معروف بود، ولی امروزه بیشتر از او به‌عنوان یک آهنگساز موسیقی سازی یاد می‌شود
 

فایل های ضمیمه

آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,092
10,149
113
54
.
سلام به همه دوستان
عیدتون پیشاپیش مبارک
امروز داشتم این قطعه (Albinoni - Adagio in G Minor) را گوش میکردم ؛ که پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید ؛ و غرق در احساس فوق العاده این اثر بشید (لینک دانلود را گذاشتم)
[aasmp3]177081[/aasmp3]
یک سوال برام پیش اومد ، که چطور میتونه یک قطعه که حدود 300 سال پیش ساخته شده ، همچنان تازگی داشته باشه ، برای مخاطبی که حدود 30 دهه بعد ، آن قطعه را گوش میکند ؟!
خواستم یک بحثی بکنیم ، که چطور یک قطعه میتونه بعد سالیان هنوز تازگی داشته باشه و احساس ما را تحت تاثیر بذاره !
چه پارامترهایی یک قطعه موسیقی را ماندگار میکند ؟
مرسی
.
درباره آهنگساز
توماسو (تومازو) آلبینونی (به
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
: Tomaso Albinoni) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۶۷۱ - درگذشتهٔ ۱۷ ژانویه ۱۷۵۱ در جمهوری
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
) از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
در دوره
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
بود. اگرچه آلبینونی در زمان خود به‌عنوان یک آهنگساز اپرا معروف بود، ولی امروزه بیشتر از او به‌عنوان یک آهنگساز موسیقی سازی یاد می‌شود
درود بر علی عزیز
سوال سختیه علی! بعید میدونم این سوال جواب علمی/اکادمیک داشته باشه، که در این صورت میشد با استفاده از اون براحتی اثر ماندگار خلق کرد. تمام مولفان موسیقی غیر تجاری دنبال این کلید هستن!
این تیپ آثار رو حتی وقتی انالیز هم میکنی، فن و تکنیک بخصوصی هم نمیتونی از توش استخراج کنی، در حالیکه قرنهاست که شنونده ی جدی داره. معمای اینها برای همیشه معما خواهد موند.
 

m.Ali

هنرمند
عضو سایت
5/4/12
105
287
63
تهران
درود بر علی عزیز
سوال سختیه علی! بعید میدونم این سوال جواب علمی/اکادمیک داشته باشه، که در این صورت میشد با استفاده از اون براحتی اثر ماندگار خلق کرد. تمام مولفان موسیقی غیر تجاری دنبال این کلید هستن!
این تیپ آثار رو حتی وقتی انالیز هم میکنی، فن و تکنیک بخصوصی هم نمیتونی از توش استخراج کنی، در حلیکه قرنهاست که شنونده ی جدی داره. معمای اینها برای همیشه معما خواهد موند.
درود استاد
ممنون بابت جواب .
بله این مسئله هست که هیچ نکته آکادمیک نداره :)
دلم میخواست بدونم بچه های دیگه چه نکاتی به نظرشون میاد .
مثلا اینکه آهنگساز بیشتر وقت میذاشته برای آثارش و بیشتر تامل میکرده یا نه !
یا اینکه اتودهای مختلف و زیادی میزده ، تا اینکه بهترین نتیجه را داشته باشه .
و این شکل توضیحات
صرفا برام برداشت شخصی دوستان مهم بود ، اینکه هرکس چه دیدگاهی داره
و باز ممنون استاد از شما
.
و دقیقا استاد این نکته جالب هم هست ، که هیچ نکته پیچیده یا مهمی هم در این آثار نیست که آنهارا از لحاظ تکنیک متفاوت کنه !
[doublepost=1520020624,1520006905][/doublepost]
درود بر علی عزیز
سوال سختیه علی! بعید میدونم این سوال جواب علمی/اکادمیک داشته باشه، که در این صورت میشد با استفاده از اون براحتی اثر ماندگار خلق کرد. تمام مولفان موسیقی غیر تجاری دنبال این کلید هستن!
این تیپ آثار رو حتی وقتی انالیز هم میکنی، فن و تکنیک بخصوصی هم نمیتونی از توش استخراج کنی، در حالیکه قرنهاست که شنونده ی جدی داره. معمای اینها برای همیشه معما خواهد موند.
استاد ببخشید !
میشه یه توضیحی هم در مورد موزیسین های تجاری و غیره تجاری بدید .
چون برام سوال شد ؛ فردی مثل موتزارت هم شاید موزیسین تجاری محسوب میشد و سعی میکرد قطعاتی بسازه که برای پادشاه خوش آیند باشه ؛ ولی هیچ وقت از او به عنوان یه موزیسین تجاری یاد نمیشه !
یعنی میشه موتزارت را در مقابل بتهوون قرار داد ؟
یا در موسیقی فیلم هانس زیمر را در مقابل میکولوس روژا قرار داد ؟ (منظورم تجاری بودن یا نبودنه )
یا منظور شما از تجاری بودن این نیست .
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,092
10,149
113
54
.
علی، این اصطلاح "تجاری" (Commercial) صرفاً به معنی "فروش" یک فرآورده نیست. زمانی که یک محصول با پیشفرض "تولید انبوه" ساخته میشه، این واژه ی "تجاری" معنی پیدا میکنه. هر محصولی، اعم از هنری یا صنعتی، وقتی بحث "تکثّر تولید" میاد وسط، ایده ها و پیشفرض های تولید کننده ی اصلی دستخوش تغییرات بیشتر میشه و خیلی از پارامترهای تولید هم عوض میشن و تولید کننده "تابع تر" میشه (تابع مصرف کننده). در واقع خالق محصول رو بیش از پیش محدوتر میکنه و خالق اثر تبدیل میشه به جوابگوی یک اتفاق حساس بنام "بیزنس". حالا در این وضعیت، ماراتونِ رقابت در "پاسخگویی نیاز مصرف کننده" اهمیت پیدا میکنه، نه در "تالیف یک ایده".

زمان موزارت چیزی بنام "تکثیر موسیقی" که وجود نداشت! اصلاً موسیقی غیر زنده معنی نداشت. موسیقی فقط رو در روی نوازنده شنیده میشد. از طرفی هم مخاطب ها از قشر متوسط و فقیر نبودند (چون فقط مرفهین توان مالی پرداخت پول موزیسین رو داشتند) و صرفاً برای قشر پولدار و درباری هایی که میتونستند بهای موسیقی رو بپردازند، موسیقی نوشته و اجرا میشد. یعنی یک قشر بسیار اقلیت. در این وضعیت یک آهنگساز بسیار راحت تر میتونست سفارش دهنده رو که شاید فقط یک نفر بود، تابع نظر و ایده ی موزیکال خودش بکنه و طبعاً ماحصل کار هم راحت تر میتونست قابلیت تبدیل شدن به یک "اثر" رو داشته باشه. کما اینکه موزارت و بتهوون هم کار غیر ماندگار هم داشتند! اینطور نیست که دیگه هر صدایی بنام اونها درمیاد "اثر" نامیده بشه. (یاد علیرضا مشایخی افتادم. همیشه میگفت این "فور اِلیز" چی بود آخه بتهوون نوشته!!)

علی این یک "اصل" رو داشته باش: محدود کردن خالق اثر به هر اندازه، به معنی دور شدن اون اثر از "خلوص و ذات" خودش هست، به همون اندازه.
 

m.Ali

هنرمند
عضو سایت
5/4/12
105
287
63
تهران
علی، این اصطلاح "تجاری" (Commercial) صرفاً به معنی "فروش" یک فرآورده نیست. زمانی که یک محصول با پیشفرض "تولید انبوه" ساخته میشه، این واژه ی "تجاری" معنی پیدا میکنه. هر محصولی، اعم از هنری یا صنعتی، وقتی بحث "تکثّر تولید" میاد وسط، ایده ها و پیشفرض های تولید کننده ی اصلی دستخوش تغییرات بیشتر میشه و خیلی از پارامترهای تولید هم عوض میشن و تولید کننده "تابع تر" میشه (تابع مصرف کننده). در واقع خالق محصول رو بیش از پیش محدوتر میکنه و خالق اثر تبدیل میشه به جوابگوی یک اتفاق حساس بنام "بیزنس". حالا در این وضعیت، ماراتونِ رقابت در "پاسخگویی نیاز مصرف کننده" اهمیت پیدا میکنه، نه در "تالیف یک ایده".

زمان موزارت چیزی بنام "تکثیر موسیقی" که وجود نداشت! اصلاً موسیقی غیر زنده معنی نداشت. موسیقی فقط رو در روی نوازنده شنیده میشد. از طرفی هم مخاطب ها از قشر متوسط و فقیر نبودند (چون توان مالی پرداخت پول موزیسین رو نداشتند) و صرفاً برای قشر پولدار و درباری هایی که میتونستند بهای موسیقی رو بپردازند، موسیقی نوشته و اجرا میشد. یعنی یک قشر بسیار اقلیت. در این وضعیت یک آهنگساز بسیار راحت تر میتونست سفارش دهنده رو که شاید فقط یک نفر بود، تابع نظر و ایده ی موزیکال خودش بکنه و طبعاً ماحصل کار هم راحت تر میتونست قابلیت تبدیل شدن به یک "اثر" رو داشته باشه. کما اینکه موزارت و بتهوون هم کار غیر ماندگار هم داشتند! اینطور نیست که دیگه هر صدایی بنام اونها درمیاد "اثر" نامیده بشه. (یاد علیرضا مشایخی افتادم. همیشه میگفت این "فور اِلیز" چی بود آخه بتهوون نوشته!!)

علی این یک "اصل" رو داشته باش: محدود کردن خالق اثر به هر اندازه، به معنی دور شدن اون اثر از "خلوص و ذات" خودش هست، به همون اندازه.
ممنون استاد ، چقدر خوب توضیح دادید ، کامل متوجه شدم
فقط باز یک سوال ایا تجاری نبودن تداخلی با همسو بودن با مخاطب ها داره ؟
یعنی اگر ما سعی کنیم نیاز شنونده هارو بر طرف کنیم ، تجاری خواهیم بود ؟
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,345
2,192
113
35
Vengeance Land
درود بر علی عزیز
سوال سختیه علی! بعید میدونم این سوال جواب علمی/اکادمیک داشته باشه، که در این صورت میشد با استفاده از اون براحتی اثر ماندگار خلق کرد. تمام مولفان موسیقی غیر تجاری دنبال این کلید هستن!
این تیپ آثار رو حتی وقتی انالیز هم میکنی، فن و تکنیک بخصوصی هم نمیتونی از توش استخراج کنی، در حالیکه قرنهاست که شنونده ی جدی داره. معمای اینها برای همیشه معما خواهد موند.
یه سوال. که شاید کمی بی ربط به تاپیک دوستمون باشه...
جناب فرهود...
نت پارتیتور این اثاز تو طول تاریخ هیچ دستی در اونها برده نشده؟ ینی عیننا همونه که نوشتن؟ یا درشون دخل و تصرف صورت گرفته؟
زیاد دور از ذهن نیست اگه نت ها دستکاری شده باشن. خصوصا نت هایی که بخشی از اون ها به هر دلیلی از بین رفته باشه؟
و یه اهنگساز گمانمی اومده باشه یک صفحه یا حتی چند میزان گم شده رو یه چیز دیگه جاش نوشته باشه؟ چنین چیزی ممکنه؟
;)

یا این کمی نرمال بنظر نرسه...
مثلا دو اهنگسازی که مال یک برهه از زمان باشن...
(که دلیلی هم البته نداره این فرضیه درست باشه:D)
در اصل یک نفر باشن! چون اسناد مستندی از اون دوره به جز اثارشون و نقاشی چهره شون در نهایت نیست...


ممنون میشم بگید. خیلی ذهنمو چند ساله درگیر کرده...
 
  • تشکر
واکنش‌ها: m.Ali

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,092
10,149
113
54
.
ممنون استاد ، چقدر خوب توضیح دادید ، کامل متوجه شدم
فقط باز یک سوال ایا تجاری نبودن تداخلی با همسو بودن با مخاطب ها داره ؟
یعنی اگر ما سعی کنیم نیاز شنونده هارو بر طرف کنیم ، تجاری خواهیم بود ؟
اگر اون شنونده ها یک قشر کثیری محسوب بشن، بله تجاری خواهیم بود. البته این به معنی این نیست که محصول کار به درد نخور هست. به معنی اینه که اون محصول، شخصی به نام "مولف" نداشته و در واقع مثل اینه که اون "قشر کثیر" اون اثر رو خلق کردند و شخص آهنگساز نقطه نظر اونها رو نوشته. الآن آهنگسازانی مثل هانس زیمر "مولف" محسوب نمیشن، کاملاً تجاری محسوب میشن. خود هانس زیمر میگه: "من صرفاً یک Entertainer هستم".
 
  • تشکر
واکنش‌ها: m.Ali و Soheil Monfared

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,092
10,149
113
54
.
یه سوال. که شاید کمی بی ربط به تاپیک دوستمون باشه...
جناب فرهود...
نت پارتیتور این اثاز تو طول تاریخ هیچ دستی در اونها برده نشده؟ ینی عیننا همونه که نوشتن؟ یا درشون دخل و تصرف صورت گرفته؟
زیاد دور از ذهن نیست اگه نت ها دستکاری شده باشن. خصوصا نت هایی که بخشی از اون ها به هر دلیلی از بین رفته باشه؟
و یه اهنگساز گمانمی اومده باشه یک صفحه یا حتی چند میزان گم شده رو یه چیز دیگه جاش نوشته باشه؟ چنین چیزی ممکنه؟
;)

یا این کمی نرمال بنظر نرسه...
مثلا دو اهنگسازی که مال یک برهه از زمان باشن...
(که دلیلی هم البته نداره این فرضیه درست باشه:D)
در اصل یک نفر باشن! چون اسناد مستندی از اون دوره به جز اثارشون و نقاشی چهره شون در نهایت نیست...


ممنون میشم بگید. خیلی ذهنمو چند ساله درگیر کرده...
پارتیتورهای آثار افرادی مثل موزارت و امثالهم از آنجاییکه سند فرهنگی/تاریخی محسوب میشن، در دفاتر فرهنگی و یا حتی موزه ها نگهداری میشن و دسترسی و تحریف تقریباً ممکن نیست. ولی با این حال بعید نیست که در زمانهای دور (که هنوز موزه ای نشده بودند) تغییر و تحریفی صورت گرفته باشه. چیزی که مهم هست اینه که این "تغییر یا تحریف" روی پارتیتورهای آثار، باید یک دلیلی داشته باشه. کسی که این کار رو میکنه یک انگیزه ای باید داشته باشه که این کار به دردش بخوره، و این هم زیاد منطقی به نظر نمیرسه که یکی صرفاً بیاد پارتیتور رو دستکاری بکنه و بره پی کارش! اگر طرف با این کار سودی ببره، احتمال این کار هم میره بالا، که به نظر نمیاد سودی برای کسی داشته باشه.
Lacrimosa ی موزارت رو از آنجاییکه آخرین کارش بود و در حین نوشتنِ اون مُرد، اشخاص دیگه ای اون کار رو ادامه دادند. ولی هیچکس نمیدونه دقیقاً کدوم قطعه ی اون اثر نوشته ی خود موزارته، و کدومشون نه!
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Soheil Monfared

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,345
2,192
113
35
Vengeance Land
پارتیتورهای آثار افرادی مثل موزارت و امثالهم از آنجاییکه سند فرهنگی/تاریخی محسوب میشن، در دفاتر فرهنگی و یا حتی موزه ها نگهداری میشن و دسترسی و تحریف تقریباً ممکن نیست. ولی با این حال بعید نیست که در زمانهای دور (که هنوز موزه ای نشده بودند) تغییر و تحریفی صورت گرفته باشه. چیزی که مهم هست اینه که این "تغییر یا تحریف" روی پارتیتورهای آثار، باید یک دلیلی داشته باشه. کسی که این کار رو میکنه یک انگیزه ای باید داشته باشه که این کار به دردش بخوره، و این هم زیاد منطقی به نظر نمیرسه که یکی صرفاً بیاد پارتیتور رو دستکاری بکنه و بره پی کارش! اگر طرف با این کار سودی ببره، احتمال این کار هم میره بالا، که به نظر نمیاد سودی برای کسی داشته باشه.
Lacrimosa ی موزارت رو از آنجاییکه آخرین کارش بود و در حین نوشتنِ اون مُرد، اشخاص دیگه ای اون کار رو ادامه دادند. ولی هیچکس نمیدونه دقیقاً کدوم قطعه ی اون اثر نوشته ی خود موزارته، و کدومشون نه!
جالبه پس چنین داستانی توی تاریخ دیده شده...
لزومن هم به قصد تحریف نه. همونطور که گفتم مثلا قسمت هاییش گم شده باشه...

در این مورد موزارت نمیدونستم..
بازم ممنون...خیلی مفید بود..;)