44.1 ركورد كنيم يا 96؟ ( ترجمه )

شروع موضوع توسط inferno ‏10/11/10 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک 44.1 ركورد كنيم يا 96؟ ( ترجمه ) تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    با تشكر از اميد محبي عزيز كه اين مطلب رو انتخاب كردن كه توي سايت قرار داده بشه


    ترجمه اي آزاد از نوشته ي آقاي ديويد ميلر در سايت www.audiomasterclass.com



    44.1 یا 96؟ کدام یک برای رکورد مناسب تر است؟

    همونطور که می دونیم سمپل ریت های مختلفی برای صدای دیجیتال وجود داره. ولی می خوام بدونم کدوم یکی رو واسه رکورد انتخاب کنم.

    سمپل ریت صدای دیجیتال بایستی دوبرابر شدت فرکانسی باشه که می خوایم رکورد کنیم. حالا چون بلندترین صدایی که قابل قبوله فرکانس 20 کیلو هرتزه و پایین ترین فرکانس قابل حس 40 هرتزه (توی متن اصلی 40 کیلو هرتز زده که فکر کنم اشتباه تایپی بوده باشه)
    همچنین بخاطر استفاده از فیلترهایی که برای جلوگیری از تاثیرات نامطلوب که اصطلاحا aliasing بهش می گن بایستی یه حاشیه ی امنی هم داشته باشیم.

    به همین دلیل در اوایل دوره ی ظهور ضبط دیجیتال دو نوع سمپل ریت متداول شد ... یکی 44.1 و دیگری 48 کیلو هرتز

    انتخاب 44.1 به خاطر کارکرد خوبش با اکثر رکوردر های اون دوره بوده و محبوبیت 48 ک.ه هم به خاطر راحت بودن تبدلیش به 32 ک.ه که سمپل ریت مناسب تلویزیونه.

    سرانجام 44.1 استانداردی شد برای CD و 48 هم استانداردی برای هرچیزی که با ویدئو سروکار داشته باشه.

    امروزه میشه خیلی راحت 44.1 رو به 48 و برعکس تبدیل کرد تقریبا بدون اینکه کیفیتشو از دست بده پس مهم نیست که شما چه سمپل ریتی رو انتخاب می کنید. در حالت تئوری 48 می بایستی بهتر جواب بده اما تفاوت آنچنان اندکه که به سختی بشه با گوش اونو شنید.
    همینطور که تکنولوژی در حال توسعه است سمپل ریت های مختلفی هم روی کار اومده مثل 96 . سمپل ریت 88.2 هم امکان وجودش هست اما 96 به خاطر رند بودنش تو این زمینه گوی رقابت رو ربوده.
    96، 2 تا مزیت داره
    - می تونیم دامنه ی جوابگویی فرکانس ها رو بالاتر ببریم.(مثلا از 20 کیلو هرتز بیشتر بره .مترجم)
    - فیلترینگ اون هم نرم تر انجام می گیره که چیز خوبیه

    اما خوب اگه امکان ضبط با 96 رو داریم پس چرا استفاده نکنیم
    بعضي مواقع هم هستند که امکان ضبط 96 رو داریم ولی ضرورتا چندان دلچسپ نیست.
    یکی از این موارد در هنگام ضبط در DAW هستش. ضبط با 96 دوبرابر حجم پردازش رو می گیره و سیستم باید جونش دربیاد تا بتونه اونو پردازش کنه. وقتی پردازش بالا بره ترک هامون هم خواه ناخواه کمتر می شن (به خاطر حجم سنگین کار) و پلاگین های کمتری هم قاعدتا استفاده می شه.

    برای اكثر استودیو های ضبط و رکوردر ها (فكر كنم اين مشكل واسه قديم ترها بوده . مترجم) ضبط با ریت 96 اونا رو با محدودیت هایی مواجه میکنه پس تصمیم بر این می گیرن که با ریت کمتری رکورد کنن. که البته غصه نخورید . تو اين دوره زمونه سیستم هایی هم هستن که با خیال راحت این کارا رو انجام میدن و می تونید با خیال راحت 96 رکورد کنید.
    ولی برای حالا اینو در نظر داشته باشید که انقد هم گوش ها قوی نیست که این تفاوت ها رو احساس کنه و زیاد نمی خواد به خودتون سخت بگیرید و با 44.1 و 48 هم می شه راحت رکورد گرفت


    Persian-singers
    inferno

    استفاده از اين مطلب در سايت هاي ديگه تنها با درج نام persian-music.org مجاز است. باتشكر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  2. limooch

    limooch

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/10
    ارسال ها:
    3
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام به دوست خوبم و با تشکر از مطلب مفیدتون،فکر میکنم که اشتباه تایپی نباشه بلکه منظور نویسنده همون دو برابر 20 کیلو هرتز بعلاوه حاشیه امنیت باشه .
     
  3. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    من شنیدم برای رایت روی cd باید 44.1 باشه و برای تبدیل 96 به 44.1 باید دیتر قوی داشته باشیم که کیفیت افت نکنه

    میشه یکم توضیح بدید؟
     
بارگذاری...