اگر تا به حال به جملهٔ زیر برخورد نکرده اید پس با دقت بخوانید:
در اکولایزرها برای کات کردن فرکانس ها، نازک کات کنید، برای تقویت فرکانسها گسترده تقویت کنید،
دلایل زیادی برای قبول کردن این توصیه وجود دارد، هر چند که قبول کردن این موضوع در ابتدا اندکی غیر منطقی به نظر میرسد، خصوصا اگر با اکولایزرها آشنا نباشید یا کار با آنها خیلی برای شما راحت نباشد، در ادامه توضیح میدهیم که چگونه میکس خود را با کمک اصول اولیه اکولایزر کردن تقویت کنید،
به طور خلاصه ، اکولایزر کردن یعنی تقویت بعضی از فرکانسها و کم کردن فرکانسهای دیگر با هدف بهبود میکس.
هر اکلایزری شامل ۳ قسمت است:
فرکانس، گین و پهنای باند،
فرکانس : معیّن میکند که در نمودار صدای کدام فرکانس تغییر میکند،
گین: تعیین کنندهٔ میزانتغییر در هر فرکانس است. میزان مثبت گین باعث زیاد شدن صدای یک فرکانس ( تقویت) و میزان منفی آن باعث کم شدن یک فرکانس( کات) میشود،
پهنای باند: معلوم میکند که فرکانسهای نزدیک به فرکانسهای تغییر یافته چقدر نسبت به تغییرات فرکانسهای دلخواه تغییر خواهند کرد، به زبان دیگر تعیین میکند که فرکانسهای مجاور چقدر نسبت به تغییر فرکانس دلخواه تغییر میکنند،
به پهنای باند در اصطلاح Q گفت میشود. Q کمتر فرکانسهای همسایه رأ کم میکند، و Q کمتر فرکانسهای همسایه رأ زیاد میکند،
به تصویر زیر دقت کنید:
در اکولایزرها برای کات کردن فرکانس ها، نازک کات کنید، برای تقویت فرکانسها گسترده تقویت کنید،
دلایل زیادی برای قبول کردن این توصیه وجود دارد، هر چند که قبول کردن این موضوع در ابتدا اندکی غیر منطقی به نظر میرسد، خصوصا اگر با اکولایزرها آشنا نباشید یا کار با آنها خیلی برای شما راحت نباشد، در ادامه توضیح میدهیم که چگونه میکس خود را با کمک اصول اولیه اکولایزر کردن تقویت کنید،
به طور خلاصه ، اکولایزر کردن یعنی تقویت بعضی از فرکانسها و کم کردن فرکانسهای دیگر با هدف بهبود میکس.
هر اکلایزری شامل ۳ قسمت است:
فرکانس، گین و پهنای باند،
فرکانس : معیّن میکند که در نمودار صدای کدام فرکانس تغییر میکند،
گین: تعیین کنندهٔ میزانتغییر در هر فرکانس است. میزان مثبت گین باعث زیاد شدن صدای یک فرکانس ( تقویت) و میزان منفی آن باعث کم شدن یک فرکانس( کات) میشود،
پهنای باند: معلوم میکند که فرکانسهای نزدیک به فرکانسهای تغییر یافته چقدر نسبت به تغییرات فرکانسهای دلخواه تغییر خواهند کرد، به زبان دیگر تعیین میکند که فرکانسهای مجاور چقدر نسبت به تغییر فرکانس دلخواه تغییر میکنند،
به پهنای باند در اصطلاح Q گفت میشود. Q کمتر فرکانسهای همسایه رأ کم میکند، و Q کمتر فرکانسهای همسایه رأ زیاد میکند،
به تصویر زیر دقت کنید:

طبق این تصویر:
۱-یک کات نازک، ( Q زیاد و Gain کم)
۲- تقویت نازک (q زیاد و Gain زیاد)
۳- کات گسترده (q کم، Gain کم)
۴-تقویت گسترده (q کم، Gain زیاد)
شاید اکولایزری که شما از آن استفاده میکنید حتما به این شکل نباشه ولی حتما موارد گفته شده در بلا رأ پشتیبانی خواهد کرد، کلا تمام اکولایزرها اساس یکسانی دارند،
حالا یک سوال آساسی مطرح میشود:
چرا این نکتهٔ خوبی است برای اکولایز کردن؟؟
برای کات کردن فرکانس ها، نازک کات کنید، برای تقویت فرکانسها گسترده تقویت کنید، !!!!!
۱-یک کات نازک، ( Q زیاد و Gain کم)
۲- تقویت نازک (q زیاد و Gain زیاد)
۳- کات گسترده (q کم، Gain کم)
۴-تقویت گسترده (q کم، Gain زیاد)
شاید اکولایزری که شما از آن استفاده میکنید حتما به این شکل نباشه ولی حتما موارد گفته شده در بلا رأ پشتیبانی خواهد کرد، کلا تمام اکولایزرها اساس یکسانی دارند،
حالا یک سوال آساسی مطرح میشود:
چرا این نکتهٔ خوبی است برای اکولایز کردن؟؟
برای کات کردن فرکانس ها، نازک کات کنید، برای تقویت فرکانسها گسترده تقویت کنید، !!!!!
در عمل هنگام کات کردن فرکانسها به صورت گسترده میزان زیادی از فرکانسها حذف میشوند ، که این کار از میزان واقعی بودن و جزیات صدا میکاهد و صدا را از حالت واقعی به سمت مصنوعی میبرد. امروزه این کار نیز به نوبهٔ خود به یک تکنیک در آهنگ سازی امروز تبدیل شده است ولی از برای هر سبکو آهنگی نمیتوان از صدایی مثل صدای تلفن برای خوانده استفاده کرد که با اکولایزر به دست میآید.
در حالی که حذف فرکانسهایی خاص (cut) تا حد زیادی باعث میشود که صدای اصلی دست نخرده باقی بماند، کات کردن فرکانسی خاص به صورت نازک باعث میشود که شنونده اصلا احساس نکند که صدایی فرکانسی حذف شده یا صدا از حالت طبیعی خارج شده است.
ما از این روش (کات نازک) استفاده میکنیم که حجم کمی از فرکانسهای مزاحم یا مشکل دار را حذف کنیم، و نه فرکانسهای مفید و واقعی و مطلوب. هدف حذف صداهایی مثل هیسس......سشهههه......یا بوم زیاد در درامها هستند، یا فرکانسهای مزاحم.
فرض کنید که میخواهید فرکانسهای پایین ( صداهای بام) که باعث زیاد شدن بیش از حد صدای گیتار است را حذف کنید. با حذف حجم زیادی از صدای ضبط شده به صورت گسترده، در عمل کیفیت صدای ضبط شده بسیار تغییر خواهد کرد.
همین مسلأه هم در تقویت فرکانسهای دلخواه باید در نظر گرفته شود.به این صورت که زیاد شدن فرکانس هایی با گستردگی کم شنیده نخواهد شد.در حالی که حذف فرکانسهایی خاص (cut) تا حد زیادی باعث میشود که صدای اصلی دست نخرده باقی بماند، کات کردن فرکانسی خاص به صورت نازک باعث میشود که شنونده اصلا احساس نکند که صدایی فرکانسی حذف شده یا صدا از حالت طبیعی خارج شده است.
ما از این روش (کات نازک) استفاده میکنیم که حجم کمی از فرکانسهای مزاحم یا مشکل دار را حذف کنیم، و نه فرکانسهای مفید و واقعی و مطلوب. هدف حذف صداهایی مثل هیسس......سشهههه......یا بوم زیاد در درامها هستند، یا فرکانسهای مزاحم.
فرض کنید که میخواهید فرکانسهای پایین ( صداهای بام) که باعث زیاد شدن بیش از حد صدای گیتار است را حذف کنید. با حذف حجم زیادی از صدای ضبط شده به صورت گسترده، در عمل کیفیت صدای ضبط شده بسیار تغییر خواهد کرد.
میکس خوبی داشته باشین
فرزاد
فایل های ضمیمه
-
39.2 KB نمایشها: 2