یک سوال مبتدیانه

شروع موضوع توسط sajjad_elegance ‏17/7/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک یک سوال مبتدیانه تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    دوستان یه سوال مسخره
    تنالیته ها اگه اشتباه نکنم 7 نتی هستند ....
    اما من تنالیته بعضی آهنگا رو که در میارم میبینم گاهی 8-12 یا حتی بیشتر نت داره .......
    اینو یکی توضیح بده... یکی از بزرگترین ابهامات منه
     
  2. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیزم اول بگم که همه ما یه روزی مبتدی بودیم ودلیل نمیشه اگر سوال میپرسیم مسخره باشه

    و در مورد سوالتون عرض کنم که همانطور که میدانید نت هایی که ما داریم

    دو ر می فا سل لا سی

    هست که 7 نت هستند ، حالا این نت ها در اکتاو های مختلفی ( حدود 7 اکتاو حتی بیشتر ) هستند ، منظور از اکتاو همان به اصطلاخ زیر و بمی صدا هست ، مثلا یک نت " دو " هست که خیلی بم تر هست و یک نت " دو " هست که زیر تر هست و هر موسیقی که شما میشنوید میتواند از تمام اکتاو ها تشکیل شده باشد و محدودیتی ندارد

    امیدوارم متوجه شده باشید ، در ضمن فکر میکنم سوال شما باید در جای دیگری پرسیده میشد که حتما مدیران عزیز رسیدگی خواهند کرد و همینطور تاپیک ها و مطالب مفیدی در این سایت وجود دارد که میتوانید مطالعه کنید

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    نه نه منظور من این نبود
    ببینید یک نت توی اکتاوهای مختلف رو یک نت فرض کنید
    اصلا فرض کنید نت های تنالیته یک قطعه کلا توی یک اکتاو هست اما تعداد نت های تنالیته گاهی 8-12 یا حتی بیشتر نت داره ...
     
  4. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    فکر میکنم برای درک بهتر نمونه موسیقی ای با این ویژگی قرار بدید بررسی بشه به نظرم جالبه
     
  5. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    نمی دونم کار درستیه یا نه که دارم اینو اینجا میزارم. اما به عنوان مثال این آهنگ از آقای ایکس! :
    Em F Am A G Em
    من یه گلایولم که تو این سرزمین شوم ... راهم به قبرو سنگ گرانیت میرسه
    Em F Am A G Em
    هر روز به قتل میرسمو شعر من فقط ... به انتشار شعله ی کبریت میرسه
    Em F Am G
    دردم هزار سال مثل درد حافظه ... درمونشم همونیه که کشف رازیه
    Em F Am G
    نسلی که سر سپرده ی عصر حجر شده ... به ساقیای ارمنی پیر راضیه
    Em F Am Em
    وقتی که زندگی یه تئاتر مزخرفه ... تنها به جرعه های فراموشی دل خوشم
    Em F A Em
    راسکول نیکف یه پیرِ زنو شقه کردو من ... با اون تبر فرشته ی الهامو میکشم
    Em F Am A G Em
    (هی مست میکنم مثل یه بطری شراب ... که وقتی پاش بیوفته یه کوکتل مولوتوفه
    Em F Am A G Em
    یه مجرم فراری شدم که تو زندگیش ... درگیر یه گریز بدون توقفه) 2
    Em F Em F
    توفیر نداره جاده ی چالوسو راه قم ... من مستیم که خوش داره رانندگی کنه
    Em F Am F
    یه ماهی که تو آکواریوم زار میزنه ... تا توی اشک های خودش زندگی کنه
    Em F Am A G Em
    باید تلو تلو بخوری این زمونه رو ... وقتی که مست نیستی به بن بست میرسی
    ..
    .
    .

    از روی این آکوردا من نت های تنالیته این آهنگ رو در آوردم:
    C C# D E F G A B
    خب این الان شد 8 تا!!! اصلا ملوم نیست چه گامی هم هست!
     
  6. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    دوستان عزیز کسی نیست مارو رفع ابهام کنه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ببینید.من البته این آهنگو نشنیدم.اما اینطور که از آکورداش معلومه این آهنگ مداله نه تنال.در مد می فریژین هم هست که یه جاهایی هم آلتراسیون داره به می دورین.نتهای اصلیش اینان:می فا سل لا سی دو ر می.اون دوودیز آلتراسیونه که موقتا مارو به دورین می میبره.ترکیب فریژین و دورین خیلی معموله.پس شما همون 7 نت رو دارید که چون آلتراسیون داره میشه گاهی 8تا.اما مد اصلی همون 7تا رو داره.البته گامهای دارای بیشتر از 7 نت هم داریم.حتی در موسیقی میکروتنال بیشتر از 12تا!!اما توپاپ همون 7تا معموله و کمتر .یعنی 6و 5 نت.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  8. sajjad_elegance

    sajjad_elegance عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    187
    محل سکونت:
    فارس نیریز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    ماشالله خیلی سنگین بود توضیحاتتون استاد. اصطلاحاتش برام خیلی نا آشنا بود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    آلتراسیون یعنی تعویض موفتی گام.مث مدولاسیون ولی موقتی.نه دائمی.فریژین و دورین هم اسم دو مد از مدهای هفتگانه است.تو همین سایت مطلب راجع به مدها زیاده.خودم هم چندتا نوشته ام.اما نمیدونم توضیح کامل و جامعی در زمینه مدها هست تو این سایت یانه.اگر یک جستجو و مطالعه ای راجع به مدهای کلیسایی کردین و به نتیجه ای نرسیدین تو همین سایت سوال کنین.حتما دوستان جواب میدن.موفق باشین!اتصدیق بفرمایید که آموزش بعضی مطالب تئوری - که چندان هم مبتدیانه نیست-از طریق این سایت و با پست گذاشتن کارسخت و شاید غیر ممکنیه.مثلا تدریس مدها ی کلیسایی.اینا توضیح مفصل و گفتاری لازم دارن همراه با شنیدن نمونه و ...بازهم در خدمتم اگه کاری از دستم بربیاد!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  10. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    اگر اشتباه نکنم و اون اکورد لا ماژور رو منها کنیم ،گام لامینور هست. اگر خودتون اکورداشو دراوردید اون اکورد لا ماژور رو اشتباه تشخیص دادید.ولی شنیدن اهنگ کمک زیادی میکنه ک معلوم شه چ گامیه.

    Sent from my GT-S7562 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    قطعا لا مینور نیست اگربود با Amتموم میشد نه Em.می فریژینه و Aهم درسته
     
  12. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    سلام جناب نیری .شما استاد بنده هستید. ولی مطمعنید ک یک گام, ب عنوان مثال Am, لزوما باید با اکورد پایش تموم بشه? !

    Sent from my GT-S7562 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بله حتما!یک حالت دیگه هم ممکنه:گامهای مینور میتونن با اکورد ماژور از پایه هم تموم شن که بهش میگن تیرس پیکاردیtiece picardyکه به ایتالیایی میشه سوم بزرگ(چون سوم آکورد در این صورت بزرگ میشه)در جز آکورد پایانی معمولا بازم تونیکه ولی میتونه توسعه یافته باشه مثلا 6 یا 9.در غیر اینصورت اگر غیر از تونیکو استفاده کنید آخر آهنگ احساس ایست و پایان نداره.پس اگر بخواید شنونده رو سر کار بذارین میتونین از آکورد مثلا درجه 5 به جای تونیک استفاده کنین که یا باید آزار داشته باشین!یا خیلی مدرن باشین و مفهوم خاصی مدنظرتون باشه یا مثلا در یک موسیقی فیلم به دلایل نمایشی و مفهومی اون فیلم این کارو بکنین که حتی این مورد هم کمیابه.توی کارهای پاپ معمولی آکورد پایانی همیشه تونیکه حتی تیرس پیکاردی هم من تو کارای ایرانی نشنیدم ولی تو خارجیا زیاده...
     
    آخرین ویرایش: ‏19/7/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    فرمایشات شما از لحاظ تئوری کاملا صحیحه . در عمل هم همینطور.ولی باور کنید موسیقی ب همین تغییر هوشمندانه ی تئوری هاست ک زیبا میشه.ب نظر من یکی از دلایلی ک موسیقی پاپ کشور انقدر تکراری شده همین پیروی از تئوری های ثابت گذشتست و نداشتن خلاقیت توی کار.ب نظر شما ایرادی داره اگه ی اکورد خارج از گامی ک توش هستیم ب اهنگمون اضافه کنیم?(مقطعی)
    یا ایرادی داره اگه با یک اکورد ب جز اکورد پایه و پایان باز تموم کنیم اهنگو?

    Sent from my GT-S7562 using Tapatalk
     
  15. mjn151

    mjn151 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/12/14
    ارسال ها:
    412
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    بیکار
    محل سکونت:
    همدان
    امتیازات:
    +198 / 3 / -2
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    وایییییییییی من این آهنگو خیلی دوس دارم
     
  16. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اولی نه ایرادی نداره.خیلی هم خوبه.بهش میگن آلتراسیون.به این هارمونی هم میگن هارمونی کروماتیک که از واگنر به بعد رواج یافت.اما دومی:اگه میخواین آکورد آخر ،آهنگو تموم نکنه این کارو بکنین.بالاخره میخواین آکورد آخر آهنگو نموم کنه یا شمارو رو هوا بذاره؟تصمیم با شماست.اگه میخواین آکورد آخر آهنگ شنونده رو منتظر نگه داره آکورد غیر تونیک بذارین.این خلاقیت زیادو عجیبی هم نیست.
     
  17. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    هیچ چیز تو هنر غلط نیست .هر چیزی یه تاثیری داره.تاثیر این کار هم اینه که آهنگ تموم نمیشه.اگه میخواین...بسم الله...!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان منظور از اکورد های مثلا Am7/Em چیه ؟
    چرا دوتا اکورد اینجوری کنار هم قرار میگیرن ایا باهم اجرا میشن ویا....؟!
     
  19. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    همچین چیزی نداریم.چیزی که داریم اینه Am7/Eیعنی لامینور 7باباس می.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  20. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان منظور از اکورد های مثلا Am7/Em چیه ؟
    چرا دوتا اکورد اینجوری کنار هم قرار میگیرن
    یک دنیا تشکر ویلیام عزیز،من اون اکورد رو الکی نوشتم و فقط جنبه ی مثال داشت
    پس وقتی / بعد از اکوردی بیاد معنی بیس رو میده درسته؟ یعنی لامینور هفت رو اجرا میکنیم به همراه نت می ( بیس )درست متوجه شدم؟
     
بارگذاری...