یک سوال در مورد هارمونی وکال

شروع موضوع توسط Persian ‏2/3/10 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک یک سوال در مورد هارمونی وکال تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Persian

    Persian عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/10
    ارسال ها:
    83
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام

    من این سوال رو دارم که مثلا من میخوام یک قطعه از وکال رو به صورت هارمونی بخونم

    حالا من اگه گام اهنگ رو داشته باشم و مثلا گام کلی اهنگ e# باشه.. بعدش بیام از یکی بپرسم که تو این گام نت هارمونی هر نت چی هست و اون بهم بگه میتونم با همون راهنمایی این وکال رو هارمونیش رو اجرا کنم؟البته منظور من یک هارمونی ساده هست مثلا 3 پرده بالاتر بخونم..ایا این قاعده رو میتونم در همه اهنگهایی که تو این گام خونده شده رو رعایت کنم؟
     
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    معمولا ساده ترين كار فاصله سوم خوندنه.
    اگه مثلا از لا ميخونه ميان و از دو براش فاصله قرار ميدن.
    اينو درست نوشتيد.؟
    ايني كه نوشتيد كه ميشه فا....
     
  3. Persian

    Persian عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/10
    ارسال ها:
    83
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    اخه رو فاصله سوم بعضی نتها خیلی فالش میشه بعضی موقع ها..یا اصلا کلا نمیشینه. منظورم از E# گامیه که با تیون گرفته میشه البته اگه اتوتیون معیار خوبی برای پیدا کردن گام وکال باشه.البته گفتم مثلا..!!

    اما واسه هارمونی وکال خیلی اماتور تشریف دارم:smile (18):
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اگه نميشه مطمئنا در انتخاب گام اصلي اشتباه كرديد.
    اخه همچين گامي وجود نداره!!
    مي ديز در واقع ميشه فا.. چون فاصله نت مي تا فا نيم پرده هستش. ملاك تشخيص گام بايد خودتون باشيد نه تيون..
     
  5. fender

    fender Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏5/2/10
    ارسال ها:
    302
    محل سکونت:
    سلاریس
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    برای حفظ الگوی گام های ماژور از دییز استفاده میکنیم مثلا
    در گام دو دییز ماژور دییز ها شامل
    فا دو سل ر لا می و سی
    میباشد میبینیم که اینجا می دییز میباشد و میخوانیم می دییز نه فا یا فا بمل
    درسته که صداش تقریبا یکی هستش (تازه اونم یکی نیس در تعداد کما به هم فرق میکنن)
    پس مس دییز هم وجود داره بعضی جاها دیگه نمیتونیم بگیم فا و یا فا بمل باید بگیم می دییز برای اینکه الگوی گام رو باید رعایت کنیم
    توی گیتار و... می دییز با فا فرقی نداره چون فرت وجود داره و 9 کما کامله ولی مثلا رو ویولن کما ها نیز ارزش دارن ....
     
  6. jivinice

    jivinice عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/1/10
    ارسال ها:
    174
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    من اکثرا از فاصله سوم استفاده می کنم و دونوع سوم کوچک و بزرگ داریم اونجا هایی که فالش می شه باید کوچک بزارید یعنی نیم پرده کمتر
     
  7. mohamadkaro

    mohamadkaro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/10/09
    ارسال ها:
    173
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    sari
    امتیازات:
    +76 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    سلام دوست گلم.....یه سوال....شما ساز میزنید؟؟ جواب سوال شما برای خوندن فواصل معمول برای وکال اینه که بیای هارمونی رو حداقل در گام های مینور و ماژور یاد بگیری...اگه ساز بزنی به راحتی می تونم در یک پست مشکلتو از لحاظ تئوری حل کنم....مرحله ی عملی برای خوندن فواصل فقط با اجرای گام مورد نظر و خوندن نتهای اون گام و خلاصه بگم فقط تمرین کردن بدست میاد....حالا اگه بفرمایید ساز می زنید یا نه بهتر می تونم کمکتون کنم....
     
  8. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    خدمت اون دوستان گلم که تو این زمینه مشکل دارند یا اینکه ساز نمی زنند یا هر چیز دیگه یه راه حل ساده معرفی می کنم.

    نرم افزار harmony engine یک کمک بزرگه. اما پیشنهاد من اینه که از خودش مستقیم استفاده نشه. یعنی هارمونی ها رو ازش بگیریم بعدش تمرین کنیم و همونو بخونیم. جواب می ده
     
  9. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    دوست من شما میتونی هارمونیتو با همون فاصله سوم انجام بدی ولی مید.نی که فاصله های سوم چهار فاکتوری هستند سوم بزرگ که 4 نیم پرده معادل 400 سنت سوم کوچک 3 نیم پرده معادل 300 سنت سوم کاسته 2 نیم پرده و 200 سنت و در نهایت سوم افزوده 5 نیم پرده معادل 500 سنت.ملاک کار ما تو این مدل هارمونی سوم درست هست که البته نوعهای دیگر هم کاربرد داره ولی در رابطه با مشکلتون در فالش شدن باید بگم که تو یه کتاب خوندم نتهای فالش رو باید حدودا 23 سنت پایین تر اجرا کنی ولی من خودم هم تا حالا امتحان نکردم ببینم جواب میده یا نه!
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    در رابطه با اون نتهایی که اسم بردی. نتهای یک گام به ترتیب از اولین نت چنین نام گذاری میشن:(از چپ بخون) tonic supertonic mediant supermediyant dominant super dominant sensible octave که در این میان نتهای اول سوم و پنجم شخصیتی بیش از باقی نتها دارند و نت اول از همه ایستا تر و مستحکم تر است.(البته در گامهای دیاتونیک چون در گامهای کروماتیک هر نت شخصیتی جدا دارد) پس ما میتونیم هارمونی خدمون رو حول این سه نت تشکیل بدیم.به هارمونی های اندی توجه کن.
     
بارگذاری...