یک سوال در مورد میکس و مسترینگ : چطور صدای یک کار در میاد ؟

شروع موضوع توسط Shabahang ‏17/4/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک یک سوال در مورد میکس و مسترینگ : چطور صدای یک کار در میاد ؟ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    سلام دوستان
    یکراست میرم سر اصل مطلب ، اخیرا یکی از دوستان ( کاملا غیر حرفه ای در زمینه موسیقی ) میگفت کاری که فلان خواننده لس آنجلسی (مثلا ) خونده تو ضبط ماشین من رو ولوم 23 صداش خوب شنیده میشه ، اما کاری که تو بهم داده بودی رو 31 خیلی خوب شنیده میشد ...
    این مسئله باعث شد که یک کار ترنس میکس شده خودم و یک کار حالا نسبتا خوب رو تو ماشین ایشون مقایسه کنم ....تقریبا" مقایسه درست بود ، حدود 10 عدد ما فاصله داشتیم ( مخصوصا از db استفاده نکردم ) ....
    سبک کار هم تقریبا یکی بود ، المان های به کار رفته در دو کار هم تقریبا شبیه بودند....اشکال از مسترینگ بود ، اما چرا ؟
    من بدلایل زیادی رسیدم ، ضعف محیط شنیداری ، تقویت کننده های بی مورد صدا که در راه شنیدار من وجود داشتند....تا حدودی به نتیجه رسیدم ...
    اما دوست دارم از راه و روش های اساتید هم استفاده کنم ..... لطفا بهم بگین چنانچه قطعه ای داشتید که میکس خوبی داشت چطور لِول اون رو در مسترینگ بالا میبرید ؟!
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    دوست من برای این کار باید از ماکسیمایزر ها استفاده کنید.
    هیچ وقت با بالا بردن دستی لول صدا نمیتونید به حد استاندارد برسید. این کار یکی از مراحل مسترینگ هست که با ماکسیمایزر انجام میشه البته در استفاده از اون باید دقت کنید چون تقویت بیش از حد هم جایز نیست...
     
  3. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    هميشه توجه داشته باش كه تو ميكس نبايد گين ها برن بالاي -6 db .(تو لاين مستر).....شما با استفاده از thresh بايد گين رو تا جايي ببرين كه اتك ها يي كه مثلا تا + 3 ميرفتن ....حالا به صفر محدود شن......
     
  4. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    از همتون بابت جوابهاتون ممنونم ، اما بازم مشکل حل نشد ....
    این استفاده از ماکسیمایزرها و کامپرسورها رو عرض کردم که میدونم ....اما مطلب اینه که حد استانداردی برای این کار وجود نداره ....
    من فقط تجربیات شخصی شما رو نیاز دارم ....میخوام بدونم دقیقا از چی استفاده میکنید
     
  5. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    دقیقا بحث عالی هست این یکی از اون سوالا تی بود که در ذهن بنده هم بود گاهی اوقات این مقدار صدا را با ماکسیمایزر میتوان بدست اورد گاهی اوقاتم نمیشه و مجبور میشیم تریشلد ماکسیمایزر را زیاد کنیم که در این قضیه هم به دیستوری و بریده شدن کار ختم میشه استفاده از صدا های خوب البته در این زمینه بی تاثیر نیست منتظر راهکار و پیشنهادات باقی اساتید هم هستیم
     
  6. Hossein Rezaei

    Hossein Rezaei تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    346
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    دبی
    امتیازات:
    +483 / 0 / -1
    نرم افزار:
    ableton, logic
    بی ادبی نباشه ولی اگه استفاده از ماکسمایزر رو میدونستید مشکلتون حل شده بود دیگه
    استفاده از ماکسیمایز یکی از مراحل مهم کامل کننده ی مسترینگ هست .
    در مورد حد استاندارد هم باید تا حدی لول threshold رو بیارید پایین که Atten در کل موزیک بیشتر از 3 نشه .
    پیشنهاد میکنم تاپیک آموزش مسترینگ نوشته ی جناب آقای محبی رو مطالعه بفرمایید . قطعا مشکلتون حل میشه .
    موفق باشی دوست من .
     
  7. ASOT

    ASOT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/11
    ارسال ها:
    219
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, flstudio
    توی اون سبکی چیزی که در مورد لول صدا بیشتر به چش میاد صدای kick هستش بقیه چیزها راحت میتونی کمپرسشون کنی اصل داستان سر کیک و بیس هستش و نه تنها ایران همه جا رقابت سرشه که میشه گفت رکورد صدای کیک و بیس و در کل مسترینگ تو ایران کوشان هستش اما من جدیدا تونستم یکم ازش بالا بزنم ولی فقط تو قسمت کیک تو قسمت های خیلی نزدیک هستیم البته بگم کوشان قسمت Mid range مسترش زیادی بالاس و استاندارد نسیت ولی باور کن من 2 ساله درگیر همین چیزی هستم که شما میگی و از صدای کیک باید شروع کنی بعد کیک بعد هم مید رنج که اونهم استانداردش اینه که نباید از -2 ماکسیمم -1 بیشتر باشه بیشترین لول آهنگم یعنی تا جایی که من شنیدم فکر کنم تو کل تاریخ برای این آهنگ هستش دنبال این هم نباش اینجا بهت بگن یه دکمه بزن درست میشه کار داری خیلی خودش یه دنیاس

    01-cerf_mitiska_and_jaren-beggin_you__armin_van_buuren_remix-3e.mp3 - 4shared.com - online file sharing and storage - download
    از این بلندتر دیگه من نشنیدم که میشه گفت کار Armin van buuren هستش البته خودش نه Mastering eng داره
     
  8. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    البته بنده در حدي نيستم كه نظر بدم راجبه مسترينگ ولي نظرم رو ميگم بنده هم شايد موقعي كه يه كار تمريني رو مسترينگ ميكردم در نهايت به اين نتيجه ميرسيدم كه
    1-لول بندي VST ها در موقع تنظيم ميتونه مهم باشه . بنظرم اگر كسي از خوده امكاناتي كه VST داره بتونه لول بندي كنه و يا افكت و . . . بده خيلي بهتر هست تا بعد از عمليات Wave شروع به پردازش بشه.حتي لول سازي كه تايين ميشه از طرف برنامه ميتونه تاثير گذار باشه
    2-ما از افراد عادي خيلي بيشتر موزيك گوش داديم و شايد بعضي ها بر همين اثر گوششون حساس شده يا برعكس افت كرده يعني شايد تو مسترينگ هر چي لول ماكسيمايزر رو بالا ميبري باز انگار صدات به گوشت كمه ! يا بر عكس يه ذره ميبري بالا حساسه و به گوش شما خوشايند مياد شايد باسه كسه ديگه بذاري نظرش چيزه ديگه باشه.
    3-سيستم ها با هم فرق داره هر جا يه جور جواب نميده.
    4-شرايطي كه خواننده لس انجلسي داره شايد با ما از زمين تا زير زمين تفاوت باشه.حتي باسه مسترينگ
    5-در نهايت تجربه اخرين كلمه اي بود كه من شنيدم از همه و خودم هم سعي بر اين دارم كه لول بندي ها رو دقت بيشتري داشته باشم
     
  9. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    ممنون از اینکه جواب دادید ، اما شما سوال من رو جواب نمیدید!!!! فقط تئوری مطرح میکنید ....من از شما نپرسیدم از چه چیزی استفاده میکنید ؟ از دوستان خواهش کردم که مبنای کار خودشون ( حالا با هر چیزی ، کامپرسور ، ماکسیمایزر ، لیمیتر و .. . ) را بنویسند ! یعنی اگر شما میگین : atten در کل موزیک بیشتر از 3 نشه ؟ ( که جسارتا" من متوجه نشدم چه فاکتوری را میفرمائید ؟!؟ ) بر چه مبنایی اینو مطرح میکنید ؟ تجربی ؟ تئوری ؟
    تجربه من با تئوری شما کاملا فرق میکنه ، واسه همین این سوالو مطرح کردم
     
  10. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    88
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +37 / 0 / -0
    دوستانگاهی وقتا ساروند دادن یک بایوس به مستر باعث لایه دار شدن وبلندتر وحجیم تر شدن کل لول کار میشه.و همچنین phaser.
     
  11. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    سلام خدمت همه دوستان عزيز
    مطلبي كه ميخوام بگم حاصل سئوالاتي هست كه ازبعضي اساتيد صدابرداري پرسيده شده:
    در حال حاضر همه بدنبال اين هستن كه موزيكشون بالاترين حد صدا رو داشته باشه و اين مسئله تنها تو كشور خودمون مطرح نيست بلكه جهاني شده ,اما نظر اساتيد اين فن چيزي غير از اينه , اونها ميگن اگر شما شكل ويو موزيكهاي مختلف رو چك كنيد همه بصورت مربع مستطيل در اومده كه ديگه اصلا اسمشو نميشه ويو گذاشت و اشتباه همين جاست.
    موزيك بايد از كيفيت و حجم لازم برخوردار باشه ضمن اينكه به شكل ويو لطمه اي وارد نكنه و جزئيات صدا رو از بين نبره ,همچنين طوري نباشه كه وقتي ولوم پليرمون از 35 گذشت ديگه چيزي بنام موسيقي شنيده نشه و صدا ديستورت باشه , كليد مربوط به ولوم روي دستگاهها و پليرهاي مختلف براي همين موضوع تعبيه شده كه هر جا احساس شد ولوم كمه با اون زياد بشه
    بد نيست در اين مورد دوستان نظرشونو بگن بخصوص در مورد اون قسمت شكل ويو كه آيا واقعا" بايد بصورتي كه الان هست (بشكل مربع تو پر) باشه يا خير؟

    دوستان در مورد جنگ Loudness كسي نظري نداره؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏24/9/11
  12. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    متاسفانه این قضیه خیلی داره جدی میشه،تا حدی که پای فدرال هم وسط کشیده شده(البته بنا به درخواست یکی از Mixman های بزرگ)
    من تمام نظرم توی امضام هست،لودنس کار رو باید تاجایی بالا برد که به داینامیک میکس آسیب نرسه
     
  13. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دوست عزيز براي اينكه يك كار خوب صدا بده جنس صداهاي بكار رفته هم مهمه!و اينكه ايا شما كارت صدا داري يا نه داري با يك كارت صداي معمولي كه دايناميك رنجش كمه عمل مسترينگ رو انجام ميدي!؟
    اگر قرار بود مسترينگ هر موزيكي شبيه هم باشه كه خب هميشه يك پريست اماده ميگذاشتند و استفاده ميكردند!
    تو مستر از ماكسيمايز و اكولايز و كمپرسور استفاده ميكنيم و اين باعق ميشه صدا در حالت حجم دار صدا بده!
    هر كس شگرد خاصي براي مستررينگ داره!
    شمام بايد سعي كني يك ترفند ياد بگيري براي اين كار!
     
  14. arsalanbeladi

    arsalanbeladi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/11
    ارسال ها:
    88
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +37 / 0 / -0
    بنظر من همه اش بهمدیگه ربط دارن از میکس خوب وبهینه وکمترین پرتی صدا یه مستر خوب با کمترین پرتی صدا میرسیم ودر نهایت هرچه لولها رو بیشتروبیشتر کنیم بهتروبهترمیشه.بعدشم دوستان 3 تا دی وی دی هست که به سه زبون المانی وانگلیسی و....هست ومال اشتنبرگه وروی و.یو لب توضیح میده اما توضیحات کلیش بدرد همه میخوره از جمله اینکه میگه لول وحجم لودنس در سالهای اخیر روبه بیشتر وبیشتر گذاشته واهنگهای سال 1379 مثلا از 2001 لول کمتری دارن.ودیگه خود سبک کارهست مثلا در سبک متال باید به 18 دسی بل برسیم اما در ترانس 12 ومقدار بلندی ولوم تقریبی هست.انالایزر دقیق میتونه نشون بده spectron analyzer ها که مقدار پهنا WIDEکه PHASERهم میگن وGAINولودنس رونشون میئن.وحتی LRNHV SHV,KN ,HVJTHU WNH ,;LDJIHD ND'V.
     
  15. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    من با لودنسی که بخواد داینامیک صدا رو زیر سوال ببره به شدت مخالفم ولی به نظر من میکس و مسترینگی که طی اون داینامیک تا حد قابل قبول رعایت بشه و همچنین موزیک از پاور و لودنس بالائی برخوردار باشه واقعاً هنره! چیزی که این روزها توی بعضی از کارها میبینیم و شاهد هستیم!
    ولی در کل نمیشه گفت که لودنس اجباری هستش ولی نمیشه نیاز به عدم حضور اون رو هم کتمان کرد!
    به قول دوست خوبم حمیدرضا مهرفر عزیز:

    لودنس بالا نشانه ی میکس خوب نیست

    میکس و مسترینگ ربطی به کارت صدا نداره!
     
  16. Der Blues

    Der Blues عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    SHZ
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    میشه یه کم در مورد داینامیک توضیح بدید ؟ :smile (47):
     
بارگذاری...