یک سوال تئوری

شروع موضوع توسط Harmony ‏4/11/10 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک یک سوال تئوری تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با سلام خدمت همه دوستان
    اوایل که تازه داشتم تمرین دشیفر میکردم توی یکی از قطعات چارلی کریستین (به اسم DINA)به یک نکته برخورد کردم که نحوه اجراش برام سوءال شده بود.به نظرم جالب اومد که اینجا به صورت یک سوءال مطرحش کنم تا دوستان جواب بدن و همه پاسخ ها که اومد جوابو میگیم تا عزیزان مبتدی هم این نکته رو بدونن.خوشحال میشم جواباتون روبفرستین.البته میگم سوءال پیچیده ای هم نیست.واما سوءال:
    قطعه مورد نظر در گام Ab ماژور نوشته شده.و در این گام که دارای چهار بمل در علائم ترکیبیه (نتهای si-mi-la-re ) بمل هستند.حالا اگه در جایی از قطعه نت سی و می دوبل بمل باشن چطور باید اجراشون کرد؟
    البته میگم خیلی ساده است و برای دوستان مبتدیه.ولی لطفا"همه نظراتشون رو بدن.
    فعلا" بای
     
  2. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    نت A رو جایگزین Bbb
    همچنین نت D رو به جای Ebb
     
  3. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    علتش اینه که چون علائم ترکیبی در اول میزان آورده میشه و در ادامه دیگه خبری از اونها نیست.
    بر فرض شما هرجا نت لا ببینی میدونی که اول میزان گفته باید لا بمل اجرا بشه، حالا اگه تغییراتی در بین قطعه انجام بشه باید مشخص بشه. در اونجا اگه نت ر رو فقط بنویسید مسلما با دیدن اون نوازنده نت ر بمل رو اجرا میکنه ، به خاطر همین اومدن نت می رو 2بار بمل کردن تا به نت ر برسند.
     
  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    درسته
    البته نوع دیگه نگارش هم استفاده از بکاره
     
  5. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    استفاده از بکار میتونه راه حل خوبی باشه اما بیانگر تفکر آهنگساز نیست و ممکنه باعث گمراهی فکری کسی بشه که داره راجع بهش فکر میکنه.
    امیدوارم منظور رو رسونده باشم.
     
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    منظورتون اینه که به جر خود علامت بمل که برای نت سی وجود داره در ابتدای آهنگ (ترکیبی) دو علامت بمل دیگه (دوبل بمل) برای قطعه در پشت نت سی نوشته بشه؟

    یعنی جمعا بشه با حساب علامت ترکیبی 3 بمل؟
     
  7. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممکنه بیشتر توضیح بدین؟
    سلام استاد rash
    بله دقیقا" یعنی غیر از علائم ترکیبی از دوبل بمل برای نتهای سی و می استفاده شده بود.اگه خواستین عکس اون صفحه رو میذارم ببینین.
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    خب با این شرایط شما باید نت سی رو لا بمل و می رو ر بمل اجرا کنید که البته باز من فردا از استادم که از ایران رفته سوال میکنم ولی همین هست جواب به احتمال قوی.

    البته چنین چیزی خیلی خیلی تعجب اور هست چون چی بگم والا
     
  9. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    نه لازم نیست جواب مشخصه دیگه
    علائم سر کلید رو در نظر نمیگیریم و Bbb را A و Ebb را D اجرا میکنیم
    اتفقا" نکته جالبش همین بود. خیلی کم به این مساءله بر خورد می کنیم.
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    تشکر خیلی برام جالب بود.

    پس چطوریه که علامت های سر کلید رو در نظر نمیگیریم؟
     
  11. atamusic

    atamusic عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    142
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +57 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    با سلام خدمت تمامی دوستان و اساتید محترم
    با احترام به نظر تمامی دوستان من در این مورد نظر دیگه ای دارم
    فکر میکنم در اون لحظه ای که نت سی و می دوبل بمل شدن مودلاسیون موقت صورت گرفته و برای لحظه ای به یکی از گام های همسایه ( سی بمل ماژور ) رفته و برگشته .
    اما اینکه چرا دوبل بمل استفاده کرده و علامت بکار نذاشته به این دلیله که این قطعه در تنالیته ساخته شده و نه در مد .
    اگر علامت بکار رو استفاده میکرد احتمال داشت به اشتباه تصور شود که این قطعه در مد ساخته شده . مثل موسیقی فیلم ( ماموریت غیر ممکن ) که در مد ساخته شده و نه در تنالیته .
    اما یه احتمال دیگه هم هست و اون اینه که ممکنه در اون قسمت از قطعه نت رو به صورت آلتره شده آورده باشند و اصطلاحا در اون قسمت آلتراسیون رخ داده باشه
    به هر حال کاش فایل نت رو برای دانلود میذاشتید تا بشه اونو درست بررسی کرد
    امیدوارم تونسته باشم کمک کنم
    سوالتون واقعا عالی و مهم بود
    مرسی
    بای
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با تشکر از شما دوست عزیز
    من با این نظرتون که فرمودید آلتراسیون رخ داده موافقم چون تغییر نیم پرده ای در درجات گام داشته ولی جسارتا " اینکه بگیم مدولاسیون انجام شده به نظرم درست نیست چون مدولاسیون فقط در ملودی رخ نمیده بلکه به دنباله تغییر گام آکورد ها هم باید تغییر کنند.ولی در این قطعه تنها به صورت گذرا اشاره ای به نتهای خارج از گام(آلتراسیون )شده.
    در مورد استفاده از بکار هم درسته از لحاظ رسم الخطی نباید در گامهای دیاتونیک مورد استفاده قرار بگیره ولی
    اگر ممکنه راجع به نوشتن قطعه در مد یا تونالیته توضیح بدین لطفا"
    اینم تصویر قطعه
     

    فایل های ضمیمه:

    • یک سوال تئوری-untitled.jpg
      untitled.jpg
      اندازه فایل:
      57.2 KB
      نمایش ها:
      24
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/11/10
  13. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    البته منظورم از گامهای دیاتونیک مد ماژور و مینور طبیعی بود.سوء تعبیر نشه.
     
  14. atamusic

    atamusic عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    142
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +57 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    دوست عزیز بعد از بررسی ها به این نتیجه رسیدم:

    به کار گرفتن علامت بکار و دوبل بمل صرفا به این جهت است که نوازنده یا کسی که نت رو دشیفر می کنه چشمش به دیدن هر دو علا مت عادت کنه
    چون همانطور که می بینیم در میزان چهارم نت "می" دوبل بمل شده و نت "ر" در میزان پنجم با علامت بکار استفاده شده
    اما در مورد اینکه مودلاسیون شده یا نه، حرف شما درسته چون هارمونی این قطعه رو ندیدم نمی تونم هیچ نظری بدم
    اما در مورد تفاوت مد و تنالیته می تونید به کتاب تئوری بنیادی موسیقی نوشته پرویز منصوری مراجعه کرده و تفاوتهاشو متوجه بشید
    و در سطح پیشرفته تر هم می تونید کتاب هارمونی مدرن رو بخونید
     
  15. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    باز هم سلام اولا" تشکر میکنم از شما به خاطر درک اهمیت موضوع
    اینکه نویسنده از هر دو نوع علامت (بکار و دوبل بمل) استفاده کرده ممکنه دلیلش اونی باشه که شما گفتین چون این قطعه از روی improvise های چارلی کریستین و به منظور آموزش نت نویسی شده.
    در مورد اینکه ازتون خواستم یه توضیحی در مورد نوشتن قطعه در تونالیته یا در مد بدین،به این دلیل نبود که از تعریف تونالیته یا مد بی اطلاع باشم.ولی واقعا" اولین بار بود که همچین چیزی میشنیدم،وباز هم ممنون میشم اگه خودتون یه توضیحی بفرمائین.چون اگه مطلبی باشه که ندونیم این بحث شده سبب خیر که یه چیز جدید یاد بگیریم.
    تو بحث هارمونیه قطعه هم همونطور که میبینین آکوردها بالای خطوط حامل آورده شده.
    باز هم تشکر
    منتظرم
     
  16. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    نه منظورم این نبود. به هر حال این علامت ## یا bb به هر دلیلی که تو قطعه ظاهر بشن علایم تغییر دهنده عرضی محسوب میشن. پس نیازی به درج اونها در سرکلید نیست.
     
  17. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    بنده بیصبرانه منتظر توضیحاتی در مورد نوشتن قطعه در مد یا تونالیته هستم.
     
  18. atamusic

    atamusic عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    142
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +57 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز
    اولا منو ببخشید که خیلی دیر به دیر میتونم تو بحثای مفید شما دوستان و همکاران عزیز شرکت کنم متاسفانه در منزل دسترسی به اینترنت ندارم
    اما اگه جوابتون رو در مورد تفاوت های مد و تنالیته ندادم به این خاطر بود که بحث بسیار طولانی و پیچیده ای داره که امکان نداره در سایت بشه اونو حتی به طور مختصر توضیح داد
    راستشو بخواهید من خودم وقتی این مبحث رو پیش استاد امیرعلی حنانه میخوندم بعد از کلاس کم مونده بود راه خونه خودم رو هم گم کنم !!! تازه من هم خودم هنوز نتونستم این مبحث رو تموم کنم و همچنان در تلاشم
    اما شاید اسم آهنگسازی مثل دبوسی رو شنیده باشید که از آهنگسازان دوره مدرنیسم هست
    آهنگسازان دوره مدرن یک سری قواعد جدیدی آوردند که بسیاری از قوانین دوره کلاسیک و رمانتیک توسط این قواعد شکسته شد
    مثل چی؟؟؟
    مثل قانون استفاده از 6 پرده ی کامل. از نت دو تا نت دو یک اکتاو زیرتر رو فقط با فاصله 1 پرده ای بزنید و به صدا و حالت اون خوب گوش بدید
    این یکی از قواعدی است که مبنای آهنگسازی بسیاری از آهنگسازان دوره مدرن قرار گرفت
    یا قانون 12 نیم پرده کامل . بر طبق این نظریه دیگه نت تونیک پایه و مبنای ساختمان موسیقی قرار نمیگیره و بر عکس تمام 12 نت موجود ارزش یکسانی دارند به همین خاطر تمام نت ها استقلال کامل داشته و باعث میشه قطعاتی که طبق این نظریه یا الگو ساخته میشوند حالتی مخصوص به خود داشته باشند
    اگر کارهای این آهنگسازان رو تجزیه و تحلیل کنید یا حتی بشنوید بهتر میتونید حرف های منو متوجه بشید
    به هر حال امیدوارم تونسته باشم منظورمو خوب برسونم و اگر متوجه منظورم نشدید قطعا ایراد از منه که نتونستم خوب توضیح بدم اما کتاب هارمونی مدرن ترجمه استاد کمال پور تراب میتونه تا حد زیادی جواب سوالاتتون رو بده
    باز هم تشکر
    یا علی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    بسیار تشکر دویت من از توضیحات کاملتون و پیگیریتون.
    بیسار کارتون برای ما محترم هست و قدر دانی میکنیم.

    فقط جسارت میکنم در تکمیل فرمایشات جنابعالی

    این نوع موسیقی آتنال نام داره.

    کلا موسیقی که دارای نت تنیک باشه و گوش با شنیدن نتی ارضا بشه (پدیده حل) این نوع موسیقی رو تنال میگویند مانند تمام موزیک هایی که ما کار میکنیم.

    اما همین طور که دوست عزیزمون هم اشاره کردند در موسیقی جدید مد هایی وجود داره البته بهتر بگیم سبکی وجود داره که موسیقی در اون دارای نت تنیک نیست یعنی شما نمیتونید با شنیدن نتی ارضا شوید بلکه تموم نت ها برای گوش شما حکم نت تنیک رو دارند.که این موسیقی اتنال نام دارد.

    با تشکر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  20. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo

    چرا در نظر میگیریم. اما جاهایی که از Bbb و Ebb خبری نیست.
     
بارگذاری...