یک روش مودولاسیون خیلی ساده

impartible

هنرمند
عضو سایت
3/8/09
235
334
63
35
تهران
در این تاپیک قصد دارم به یک روش ساده و در عین حال پرکاربرد مودولاسیون که در موزیک ( بخصوص سبک پاپ ) مورد استفاده قرار میگیرد ، اشاره کنم و آن مودولاسیون به گامی هست که از گامی که داخلش هستیم تنها نیم پرده بالاتر میباشد .

به عنوان مثال فرض میکنیم در گام Bm هستیم و در طول مسیر موزیک تا اینجا از اکثر درجات گام به خصوص درجه چهارم ( Em ) و پنجم ( F#m )استفاده کردیم و اکنون قصد مودولاسیون به گام Cm که نیم پرده از گام Bm بالاتر میباشد رو داریم .
ابتدا از درجه اول گام که همان آکورد Bm میباشد به آکورد درجه ششم گام که آکورد سل ماژور ( G ) میباشد ، میرویم و سپس آکورد سل ماژور را به صورت آکورد هفت ( نتهای سل ، سی ، ر ، فا ) اجرا میکنیم ، سپس آکورد سل ماژور هفت را آکورد دومینانت Dominant یا همان درجه پنجم گام نیم پرده ای بالاتر از گام Bm که در حقیقت گام Cm میباشد تصور میکنیم و در نهایت به آکورد تونیک یا همان پایگی گام Cm که همان آکورد Cm میباشد فرود می آییم ، در حال حاضر ما مودولاسیون از Bm به گام Cm را انجام داده ایم و از این پس میتوانیم از آکوردهای گام Cm استفاده کنیم .
برای درک بهتر علاقه مندان سه نمونه سیکل آکورد برای مودولاسیون به نیم پرده بالاتر را نوشتم :

مودولاسیون از گام Am به A#m :

Am , F , F7 , A#m

مودولاسیون از گام Dm به Ebm :​

Dm , A , A7 , Ebm

مودولاسیون از گام Cm به C#m :​

Cm , G# , G#7 , C#m
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
  • تشکر
واکنش‌ها: 5 کاربران

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
سلام
شايد سوالم تکراري باشه ولي چون به تاپيک مربوطه ميپرسم
دوستان کسي ميدونه اين مودولاسيوني که تو اين تاپيک تو ضيح داده شده يعني چي؟

درک من از مدولاسيون اينه که:اگه اکورمون رو با Bm شروع ميکنيم در پايان اکور رو با Bm تموم نکنيم.با يه اکور ديگه مانند مثال بالا (نيم پرده بالاتر يعني Cm) اکورمون رو تموم کنيم.

آيا درک من درسته؟
 

hameddavari83

عضو سایت
16/7/10
588
142
43
فرقیم مگه داره
در این تاپیک قصد دارم به یک روش ساده و در عین حال پرکاربرد مودولاسیون که در موزیک ( بخصوص سبک پاپ ) مورد استفاده قرار میگیرد ، اشاره کنم و آن مودولاسیون به گامی هست که از گامی که داخلش هستیم تنها نیم پرده بالاتر میباشد .

به عنوان مثال فرض میکنیم در گام Bm هستیم و در طول مسیر موزیک تا اینجا از اکثر درجات گام به خصوص درجه چهارم ( Em ) و پنجم ( F#m )استفاده کردیم و اکنون قصد مودولاسیون به گام Cm که نیم پرده از گام Bm بالاتر میباشد رو داریم .
ابتدا از درجه اول گام که همان آکورد Bm میباشد به آکورد درجه ششم گام که آکورد سل ماژور ( G ) میباشد ، میرویم و سپس آکورد سل ماژور را به صورت آکورد هفت ( نتهای سل ، سی ، ر ، فا ) اجرا میکنیم ، سپس آکورد سل ماژور هفت را آکورد دومینانت Dominant یا همان درجه پنجم گام نیم پرده ای بالاتر از گام Bm که در حقیقت گام Cm میباشد تصور میکنیم و در نهایت به آکورد تونیک یا همان پایگی گام Cm که همان آکورد Cm میباشد فرود می آییم ، در حال حاضر ما مودولاسیون از Bm به گام Cm را انجام داده ایم و از این پس میتوانیم از آکوردهای گام Cm استفاده کنیم .
برای درک بهتر علاقه مندان سه نمونه سیکل آکورد برای مودولاسیون به نیم پرده بالاتر را نوشتم :

مودولاسیون از گام Am به A#m :

Am , F , F7 , A#m

مودولاسیون از گام Dm به Ebm :

Dm , A , A7 , Ebm

مودولاسیون از گام Cm به C#m :

Cm , G# , G#7 , C#m
سلام دوست عزیز از توضیحاتتون راجع به این مود ممنونم اما در فرمایشاتتون فرمودید از تونیک به درجه ششم میرویم در 2 متال بالا مودلاسیون گام ر مینور و دو مینور درجه پنجم است ممنون میشم توضیح دهید
 
  • تشکر
واکنش‌ها: asgari57 و R-A

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
دوست عزیز تاریخ تاپیک رو نگاه کن واسه 3سال پیشه
راستی شما جوای سوال منو که پرسیدم میتونی بدی؟
 
19/10/11
96
50
0
تهران
درک من از مدولاسيون اينه که:اگه اکورمون رو با Bm شروع ميکنيم در پايان اکور رو با Bm تموم نکنيم.با يه اکور ديگه مانند مثال بالا (نيم پرده بالاتر يعني Cm) اکورمون رو تموم کنيم.

آيا درک من درسته؟
درود
قطعه با هر تنالیته ای که شروع میشه با همون تنالیته هم تمام میشه
ولی تو جریان قطعه میتونیم به تنالیته های دیگر هم بریم (یه آب و هوایی عوض کنیم )و بر گردیم به تنالیته اصلی
 

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
میشه بیشتر توضیح بدین ی کم گیج شدم؟
در ضمن تنالیته رو به زبون ساده توضیح بدین.تو سایت مطالبی رو در موردش خوندم ولی چیزی نفهمیدم
با تشکر
 
19/10/11
96
50
0
تهران
تناليته يعني چي؟​
به عنوان مثال در گام دو مینور اگر آهنگی ساخته بشه
دو تنالیته ماست و مینور مدالیته ما
میشه بیشتر توضیح بدین ی کم گیج شدم؟
تو سایت در مورد مدولاسیون مطلب زیاد هست
ولی به طور کلی یه توضیح ابتدایی میدم:

فرض میکنیم قطعه ای در دو ماژور میخواهیم بسازیم
خوب حرکات ملودی رو جوری در نظر میگیریم که آکوردهای درجه یک .درجه پنج و درجه یک رو تقریبا در ابتدای کار در بر بگیره
-در واقع انجام یک.پنج.یک برای تنالیته اصلی و مبدا
اگر کل قطعه در یک تنالیته باشه خسته کننده میشه و از نظر زیبایی شناسی چنگی به دل نمیزنه
بعد از مدتی یک مدولاسیون میتونیم داشته باشیم
به عنوان مثال رفتن به تنالیته های نزدیک میتونه جالب باشه
تنالیته های نزدیک تنالیته هایی هستند که اختلاف علامت سر کلیدشون با تنالیته مبدا زیاد نباشه
مثلا از دو ماژور به:ر مینور.می مینور.فا ماژور.سل ماژور و لا مینور

برای مدولاسیون ابتدایی در اینجا پس از تثبیت تنالیته مبدا(انجام یک پنج یک)
-آکوردی که بین دو تنالیته مشترک هست رو میگیریم
-بعد میبینیم اختلاف علامت سرکلید روی چه آکوردی از تنالیته جدید هست(معمولا رئی درجه دو.چهار یا پنج تنالیته جدید هست).از اون آکورد هم استفاده میکنیم
-در نهایت انجام پنج یک در تنالیته مقصد

حالا ما به تنالیته جدید وارد شدیم


مدولاسیون ها بحث مفصلی داره که باید زیر نظر استاد فرا گرفته بشه (در قالب آموزش هارمونی)
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 3 کاربران

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
میتونید واسه مثالی ک زدید یه پد بسازید و با فرمت میدی آپلود کنید تا دقیق تر متوجه منظورتون بشم؟
 

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
(تنالیته های نزدیک تنالیته هایی هستند که اختلاف علامت سر کلیدشون با تنالیته مبدا زیاد نباشه
مثلا از دو ماژور به:ر مینور.می مینور.فا ماژور.سل ماژور و لا مینور)

میشه اینو بیشتر توضیح بدین؟
 
19/10/11
96
50
0
تهران
سیستمم خرابه باید عوضش کنم
آکورداشو میگم خودتون بسازید

در ضمن این یک روش از هزاران روش مدولاسیون هست
در واقع اولین روشی که استادان یاد میدن همینه

به عنوان مثال:
C G C/Dm/Gm/A Dm

برای هارمونی اگه حداقل 2سال پیش یه استاد سختگیر برید احتمالا بقیه ش رو خودتون میتونید ادامه بدید
 

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
شما گفتید:(قطعه با هر تنالیته ای که شروع میشه با همون تنالیته هم تمام میشه)
تو مثالی ک زدید گام ما دو ماژور هست پس تنالیته اصلی ما دو میشه.درسته؟

حالا پس چرا با تنالیته دو قطعه تموم نشده؟

ی سوال دیگه:ایا تونالیته به این معنی هست که اگر قطعه رو با اکور c شروع کردیم باید در پایان و بعد از مدولاسیون قطعه ما با همون اکور c تموم بشه؟
 
19/10/11
96
50
0
تهران
پس چرا با تنالیته دو قطعه تموم نشده؟
تو مثالی که زدم یکی از راه های ورود به تنالیته جدید رو گفتم
قطعه رو که تموم نکردم...
بعد از مدولاسیون.برای برگشت به تنالیته قبلی باز یک مدولاسیون دیگه باید انجام بشه تا برگردیم به تنالیته اصلی که همون دو ماژور ه
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر

hameda

عضو سایت
16/2/10
35
48
18
تهران
(تنالیته های نزدیک تنالیته هایی هستند که اختلاف علامت سر کلیدشون با تنالیته مبدا زیاد نباشه
مثلا از دو ماژور به:ر مینور.می مینور.فا ماژور.سل ماژور و لا مینور)

میشه اینو بیشتر توضیح بدین؟


در مبحث گام ها یک مبحثی داریم به نام دایره ی پنجم ها
(به اینگونه است هر گام به اندازه فاصله ی پنجم درست ( 7 نیم پرده) با اون یکی اختلاف داره (اسم گام ها)
در جهت عقربه های ساعت می شه پنجم درست به جلو (+) و خلاف عقربه ها پنجم درست به عقب ( چهارم درست به جلو یا + 5 نیم پرده به جلو)
حالا زیاد نمی خوام گیجتون کنم . گام های مجاور چرخششون بر اساس دایره ی پنجم ها هست.)
به ترتیب عقربه های ساعت
C
G
D
A
E
B
F# یا Gb
Db
Ab
Eb
Bb
F
C

حالا C با گام های F G مجاوره
این مطلب درباره مینورهای نسبی گام ها هم با هم صدق می کنه مینور C لا مینور با هرکدوم از اینها و مینورهاشون هم مجاوره.

یه عکس از دایره پنجم ها با سر کلید گام و اسم گام می ذارم که می تونه برای درک بهتر مطلب مفید باشه.

gam.jpg

اسم های داخل دایره ی کوچک نام مینور نسبی همون گام هست . مثلا مینور نسبی لا ماژور فا دیز مینور هست.
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
  • تشکر
واکنش‌ها: 2 کاربران

Alireza Ahari

عضو سایت
23/2/12
895
551
93
24
In A State of Trance
سلام دوستان
مودولاسیون رو فقط میشه بین نیم پرده بالا و پایین انجام داد مثلا نمیشه از Gm به D یا مثلا گام دیگه بره؟
 

hameda

عضو سایت
16/2/10
35
48
18
تهران
سلام دوستان
مودولاسیون رو فقط میشه بین نیم پرده بالا و پایین انجام داد مثلا نمیشه از Gm به D یا مثلا گام دیگه بره؟
قطعا شدنیه ، ولی طبق دایره پنج ها ، فاصله این دو باهم زیاده
Gm ( ماژورش Bb هست) که باید در این بین چندین گام تغییر بدیم تا به گام D ماژور برسیم. راهی دیگری که وجود داره استفاده از کورد های مشترک در دو گام هست ، که اینجا هم نیاز به واسطه داریم که بازهم دلیلمون برای این واسطه ها اختلاف دو گام در دایره پنجم هاست.
به هرحال با این تغییر گام ها هست که می شه ایجاد فضایی کروماتیک در ملودی کرد.
 
14/9/14
199
405
63
مشهد
به عقیده من مدلاسیون زوری وبا تصمیم قبلی نیست باید ببینین ملودی شما رو با خودش کجا میبره به هر جا برد بدونین مدلاسیون درستی انجام دادین...البته به شرطی قطعه رو درست هارمونیزه کنید
ممنون
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,545
93
30
مشهد
سلام دوستان
مودولاسیون رو فقط میشه بین نیم پرده بالا و پایین انجام داد مثلا نمیشه از Gm به D یا مثلا گام دیگه بره؟
دوست عزیز مدلاسیون نیم پرده ای یکی از چند حالت مدلاسیون هست .
مورد اول اینکه هیچ قانونی به ما نمیگه که حتما بعد از مدلاسیون برگردیم به تنالیته قبلی(دوست خوبم اقای احمد پایا فکر میکنم اشتباه در تایپ داشتن)
اولین مدلاسیون و ساده ترین ان حرکت که گام نسبی هست:
مدلاسیون از دو ماژور به لا مینور یا برعکس(اگر در ماژور هستیم ،درجه ششم مبدا گام نسبی هست و اگر در مینور باشیم درجه سوم.
مدلاسیون دیگری داریم به حرکت میکنیم به سوی گام همسایه :
گام هایی که فقط در یک نت با هم مشترک نیستن.دو ماژور به ر مینور که فقط نت سی بمل در بین اینها مشترک نیست.
مدلاسیون دیگری داریم به نام مدلاسیون های انهارمونیک.در این حرکت میتونین به گام های دور نقل مکان کنید.
اکورد های نمایان ثانویه بهترین انتخاب برای مدلاسیون های انهارمونیک و گام های مجاور هستند(و البته نسبی ها)
این مباحث سنگین رو به گفته دوستمون در کنار استادی سخت گیر و دلسوز بهتر فرا میگیرید.البته فراگیری این بخش از هارمونی مستلزم گذراندن مباحث ابتدایی هارمونی نیز هست
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Alireza Ahari