یک روش مودولاسیون خیلی ساده

شروع موضوع توسط impartible ‏19/8/09 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک یک روش مودولاسیون خیلی ساده تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در این تاپیک قصد دارم به یک روش ساده و در عین حال پرکاربرد مودولاسیون که در موزیک ( بخصوص سبک پاپ ) مورد استفاده قرار میگیرد ، اشاره کنم و آن مودولاسیون به گامی هست که از گامی که داخلش هستیم تنها نیم پرده بالاتر میباشد .

    به عنوان مثال فرض میکنیم در گام Bm هستیم و در طول مسیر موزیک تا اینجا از اکثر درجات گام به خصوص درجه چهارم ( Em ) و پنجم ( F#m )استفاده کردیم و اکنون قصد مودولاسیون به گام Cm که نیم پرده از گام Bm بالاتر میباشد رو داریم .
    ابتدا از درجه اول گام که همان آکورد Bm میباشد به آکورد درجه ششم گام که آکورد سل ماژور ( G ) میباشد ، میرویم و سپس آکورد سل ماژور را به صورت آکورد هفت ( نتهای سل ، سی ، ر ، فا ) اجرا میکنیم ، سپس آکورد سل ماژور هفت را آکورد دومینانت Dominant یا همان درجه پنجم گام نیم پرده ای بالاتر از گام Bm که در حقیقت گام Cm میباشد تصور میکنیم و در نهایت به آکورد تونیک یا همان پایگی گام Cm که همان آکورد Cm میباشد فرود می آییم ، در حال حاضر ما مودولاسیون از Bm به گام Cm را انجام داده ایم و از این پس میتوانیم از آکوردهای گام Cm استفاده کنیم .
    برای درک بهتر علاقه مندان سه نمونه سیکل آکورد برای مودولاسیون به نیم پرده بالاتر را نوشتم :

    مودولاسیون از گام Am به A#m :

    Am , F , F7 , A#m

    مودولاسیون از گام Dm به Ebm : ​

    Dm , A , A7 , Ebm

    مودولاسیون از گام Cm به C#m : ​

    Cm , G# , G#7 , C#m
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏20/8/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  2. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    سلام
    شايد سوالم تکراري باشه ولي چون به تاپيک مربوطه ميپرسم
    دوستان کسي ميدونه اين مودولاسيوني که تو اين تاپيک تو ضيح داده شده يعني چي؟

    درک من از مدولاسيون اينه که:اگه اکورمون رو با Bm شروع ميکنيم در پايان اکور رو با Bm تموم نکنيم.با يه اکور ديگه مانند مثال بالا (نيم پرده بالاتر يعني Cm) اکورمون رو تموم کنيم.

    آيا درک من درسته؟
     
  3. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام دوست عزیز از توضیحاتتون راجع به این مود ممنونم اما در فرمایشاتتون فرمودید از تونیک به درجه ششم میرویم در 2 متال بالا مودلاسیون گام ر مینور و دو مینور درجه پنجم است ممنون میشم توضیح دهید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    دوست عزیز تاریخ تاپیک رو نگاه کن واسه 3سال پیشه
    راستی شما جوای سوال منو که پرسیدم میتونی بدی؟
     
  5. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    درود
    قطعه با هر تنالیته ای که شروع میشه با همون تنالیته هم تمام میشه
    ولی تو جریان قطعه میتونیم به تنالیته های دیگر هم بریم (یه آب و هوایی عوض کنیم )و بر گردیم به تنالیته اصلی
     
  6. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    متوجه سوالتون نشدم...
     
  7. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    تناليته يعني چي؟
     
  8. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    میشه بیشتر توضیح بدین ی کم گیج شدم؟
    در ضمن تنالیته رو به زبون ساده توضیح بدین.تو سایت مطالبی رو در موردش خوندم ولی چیزی نفهمیدم
    با تشکر
     
  9. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    به عنوان مثال در گام دو مینور اگر آهنگی ساخته بشه
    دو تنالیته ماست و مینور مدالیته ما
    تو سایت در مورد مدولاسیون مطلب زیاد هست
    ولی به طور کلی یه توضیح ابتدایی میدم:

    فرض میکنیم قطعه ای در دو ماژور میخواهیم بسازیم
    خوب حرکات ملودی رو جوری در نظر میگیریم که آکوردهای درجه یک .درجه پنج و درجه یک رو تقریبا در ابتدای کار در بر بگیره
    -در واقع انجام یک.پنج.یک برای تنالیته اصلی و مبدا
    اگر کل قطعه در یک تنالیته باشه خسته کننده میشه و از نظر زیبایی شناسی چنگی به دل نمیزنه
    بعد از مدتی یک مدولاسیون میتونیم داشته باشیم
    به عنوان مثال رفتن به تنالیته های نزدیک میتونه جالب باشه
    تنالیته های نزدیک تنالیته هایی هستند که اختلاف علامت سر کلیدشون با تنالیته مبدا زیاد نباشه
    مثلا از دو ماژور به:ر مینور.می مینور.فا ماژور.سل ماژور و لا مینور

    برای مدولاسیون ابتدایی در اینجا پس از تثبیت تنالیته مبدا(انجام یک پنج یک)
    -آکوردی که بین دو تنالیته مشترک هست رو میگیریم
    -بعد میبینیم اختلاف علامت سرکلید روی چه آکوردی از تنالیته جدید هست(معمولا رئی درجه دو.چهار یا پنج تنالیته جدید هست).از اون آکورد هم استفاده میکنیم
    -در نهایت انجام پنج یک در تنالیته مقصد

    حالا ما به تنالیته جدید وارد شدیم


    مدولاسیون ها بحث مفصلی داره که باید زیر نظر استاد فرا گرفته بشه (در قالب آموزش هارمونی)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    میتونید واسه مثالی ک زدید یه پد بسازید و با فرمت میدی آپلود کنید تا دقیق تر متوجه منظورتون بشم؟
     
  11. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    (تنالیته های نزدیک تنالیته هایی هستند که اختلاف علامت سر کلیدشون با تنالیته مبدا زیاد نباشه
    مثلا از دو ماژور به:ر مینور.می مینور.فا ماژور.سل ماژور و لا مینور)

    میشه اینو بیشتر توضیح بدین؟
     
  12. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    سیستمم خرابه باید عوضش کنم
    آکورداشو میگم خودتون بسازید

    در ضمن این یک روش از هزاران روش مدولاسیون هست
    در واقع اولین روشی که استادان یاد میدن همینه

    به عنوان مثال:
    C G C/Dm/Gm/A Dm

    برای هارمونی اگه حداقل 2سال پیش یه استاد سختگیر برید احتمالا بقیه ش رو خودتون میتونید ادامه بدید
     
  13. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    شما گفتید:(قطعه با هر تنالیته ای که شروع میشه با همون تنالیته هم تمام میشه)
    تو مثالی ک زدید گام ما دو ماژور هست پس تنالیته اصلی ما دو میشه.درسته؟

    حالا پس چرا با تنالیته دو قطعه تموم نشده؟

    ی سوال دیگه:ایا تونالیته به این معنی هست که اگر قطعه رو با اکور c شروع کردیم باید در پایان و بعد از مدولاسیون قطعه ما با همون اکور c تموم بشه؟
     
  14. Ahmad-Paya

    Ahmad-Paya عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/11
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +50 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, wavelab
    تو مثالی که زدم یکی از راه های ورود به تنالیته جدید رو گفتم
    قطعه رو که تموم نکردم...
    بعد از مدولاسیون.برای برگشت به تنالیته قبلی باز یک مدولاسیون دیگه باید انجام بشه تا برگردیم به تنالیته اصلی که همون دو ماژور ه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase


    در مبحث گام ها یک مبحثی داریم به نام دایره ی پنجم ها
    (به اینگونه است هر گام به اندازه فاصله ی پنجم درست ( 7 نیم پرده) با اون یکی اختلاف داره (اسم گام ها)
    در جهت عقربه های ساعت می شه پنجم درست به جلو (+) و خلاف عقربه ها پنجم درست به عقب ( چهارم درست به جلو یا + 5 نیم پرده به جلو)
    حالا زیاد نمی خوام گیجتون کنم . گام های مجاور چرخششون بر اساس دایره ی پنجم ها هست.)
    به ترتیب عقربه های ساعت
    C
    G
    D
    A
    E
    B
    F# یا Gb
    Db
    Ab
    Eb
    Bb
    F
    C

    حالا C با گام های F G مجاوره
    این مطلب درباره مینورهای نسبی گام ها هم با هم صدق می کنه مینور C لا مینور با هرکدوم از اینها و مینورهاشون هم مجاوره.

    یه عکس از دایره پنجم ها با سر کلید گام و اسم گام می ذارم که می تونه برای درک بهتر مطلب مفید باشه.

    یک روش مودولاسیون خیلی ساده-gam.jpg

    اسم های داخل دایره ی کوچک نام مینور نسبی همون گام هست . مثلا مینور نسبی لا ماژور فا دیز مینور هست.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/1/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  16. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    سلام دوستان
    مودولاسیون رو فقط میشه بین نیم پرده بالا و پایین انجام داد مثلا نمیشه از Gm به D یا مثلا گام دیگه بره؟
     
  17. hameda

    hameda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/10
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +48 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    قطعا شدنیه ، ولی طبق دایره پنج ها ، فاصله این دو باهم زیاده
    Gm ( ماژورش Bb هست) که باید در این بین چندین گام تغییر بدیم تا به گام D ماژور برسیم. راهی دیگری که وجود داره استفاده از کورد های مشترک در دو گام هست ، که اینجا هم نیاز به واسطه داریم که بازهم دلیلمون برای این واسطه ها اختلاف دو گام در دایره پنجم هاست.
    به هرحال با این تغییر گام ها هست که می شه ایجاد فضایی کروماتیک در ملودی کرد.
     
  18. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    به عقیده من مدلاسیون زوری وبا تصمیم قبلی نیست باید ببینین ملودی شما رو با خودش کجا میبره به هر جا برد بدونین مدلاسیون درستی انجام دادین...البته به شرطی قطعه رو درست هارمونیزه کنید
    ممنون
     
  19. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    دوست عزیز مدلاسیون نیم پرده ای یکی از چند حالت مدلاسیون هست .
    مورد اول اینکه هیچ قانونی به ما نمیگه که حتما بعد از مدلاسیون برگردیم به تنالیته قبلی(دوست خوبم اقای احمد پایا فکر میکنم اشتباه در تایپ داشتن)
    اولین مدلاسیون و ساده ترین ان حرکت که گام نسبی هست:
    مدلاسیون از دو ماژور به لا مینور یا برعکس(اگر در ماژور هستیم ،درجه ششم مبدا گام نسبی هست و اگر در مینور باشیم درجه سوم.
    مدلاسیون دیگری داریم به حرکت میکنیم به سوی گام همسایه :
    گام هایی که فقط در یک نت با هم مشترک نیستن.دو ماژور به ر مینور که فقط نت سی بمل در بین اینها مشترک نیست.
    مدلاسیون دیگری داریم به نام مدلاسیون های انهارمونیک.در این حرکت میتونین به گام های دور نقل مکان کنید.
    اکورد های نمایان ثانویه بهترین انتخاب برای مدلاسیون های انهارمونیک و گام های مجاور هستند(و البته نسبی ها)
    این مباحث سنگین رو به گفته دوستمون در کنار استادی سخت گیر و دلسوز بهتر فرا میگیرید.البته فراگیری این بخش از هارمونی مستلزم گذراندن مباحث ابتدایی هارمونی نیز هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...