یک روش مودولاسیون با آکورد 7

شروع موضوع توسط impartible ‏15/9/09 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک یک روش مودولاسیون با آکورد 7 تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    مودولاسیون به وسیله آکورد هفت ( 7 ) یکی از پرکاربردتری و احساسی ترین مودولاسیون ها در موزیک پاپ ایرانی به خصوص در موزیکهایی قدیمی ، با موضوع و رنگ احساسی میباشد . استفاده از این مودولاسیون در قسمت اوج موزیک صدای زیباتری میدهد و با همراهی خواننده اوج را زیباتر نیز میسازد . البته همانطور که اشاره کردم در موزیک هایی که فضای آرام و ریتم نسبتا کندی دارند خود را بهتر و احساسی تر نشان میدهد .

    حال به چگونگی این مودولاسیون اشاره خواهیم کرد :

    همانطور که میدانید قبل از انجام هر مودولاسیونی ابتدا باید گامی که در آن هستیم را تثبیت نمائیم ، یعنی باید از آکورد درجه پنجم گام نیز در طول موزیک تا به اینجا استفاده کرده باشیم و سپس به آکورد درجه اول گام فرود بیاییم تا گام ما کاملا مشخص و تثبیت شود .
    سپس هنگامی که در آکورد درجه اول گام هستیم ، آن آکورد را به صورت آکورد هفت ( 7 ) اجرا میکنیم و سپس به آکورد درجه چهارم گام فرود می آییم و آن آکورد را آکورد درجه یکم گام جدید فرض میکنیم و موزیک خود را بر اساس آن گام ادامه میدهیم .

    برای درک بهتر علاقه مندان مثالی را در پایین توضیح میدهم :

    فرض کنیم در گام Am هستیم و پس از تثبیت گام قصد مودولاسیون را داریم . ابتدا در آکورد Am را اجرا و سپس آنرا به صورت A7 ( لا ، دو دیز ، می ، سل ) اجرا میکنیم و در آخر به آکورد Dm فرود می آییم ، در حال حاضر ما در آکورد درجه چهارم گام قبلی و درجه یکم گام جدید میباشیم .
    با کمی دقت متوجه میشویم که در این سه آکوردی که اجرا کردیم و مودولاسیون ما انجام شد نت C به صورت کروماتیک به سمت نت D حرکت کرد ( در آکورد Am نت دو ، در آکورد A7 نت دو دیز ، در آکورد Dm نت D را داریم )

    با اجرای سیکل آکورد زیر به وسیله ساز با صدادهی این مودولاسیون بیشتر آشنا خواهید شد :

    Am - Em - Am - A7 - Dm -------->Dm - Bb - Gm - C - Dm


    نکته : هنگامی بعد از آکورد 7 به آکورد درجه یکم گام جدید رسیدیم ، میتوانیم این آکورد را همان آکورد درجه چهارم گام قبلی فرض کنیم و در ادامه از آکوردهای همان گام استفاده کنیم و این عمل را یک استفاده گذری از نت های بیگانه به گام تلقی کنیم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. P.king

    P.king عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/10/09
    ارسال ها:
    16
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام با تشکر از توضیحات خوبتون
    میشه در مورد چگونگی بازگشت به گام اول توضیح بدید؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. jackbil

    jackbil عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/09
    ارسال ها:
    63
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خیلی ممنونم بابت پست مفیدتون thd_music عزیز
    ولی اگه ممکنه یکم ساده تر و بدون حاشیه آموزش رو بنویسید و سعی کنید با تصویر باشه
    مثال: شما 3 کلید روی پیانو رو علامت میزنید و مینویسید حرکت اول
    کلیدهای بعدی // // // حرکت دوم و سوم به همین صورت + یک فایل صوتی از نحوه اجرای درست
    به نظر شما این روش بهتری نیست :smile (21):
    تشکر فراوان
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. amir_de6

    amir_de6 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/2/10
    ارسال ها:
    11
    محل سکونت:
    سعادت آباد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام اگه میشه یه روش برای مودلاسیون از گام Bm به Cm بگید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ممكن هست يه تعريف از مدولاسيون بگيد؟ فك ميكنم اين عمل شما مدولاسيون نباشه البته شك دارم چون تو گام لا موندين و به گام ديگه نرفتين ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیز برای این کار ، یکی از متداول ترین و ساده ترین مسیرها این هست که ابتدا به آکورد G 7 بروید و سپس به آکورد Cm . ( به جای G7 از G9 هم میتوانید استفاده کنید )



    دوست عزیز پس از اعمال انجام شده و زمانی که ما در آکورد Dm فرود می آییم از آنجا به بعد هم میتوانیم از آکورد های گام Dm استفاده کنیم و یا از آکوردهای همان گام Am ! ( در این روش فقط یکی از این دو گام را باید انتخاب کنیم )

    بستگی به آهنگساز دارد که بخواهد موزیک را در چه مسیری ادامه دهد .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ميشه يه قانون كلي از مدولاسيون بگي ؟ از چه روش هاي ميشه استفاده كرد ؟ مثلا از مينور به ما‍ژور يا برعكس و مينور به مينور يا ماژور به ماژور؟ منظورم اينه در مدولاسيون بين دو گام بايد يه چيزي اينارو متسل كنه از كجا بفهميم اون چيه ؟ با گوش بايد بفهميم يا قانون خاصي داره؟؟؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    با تشکر از دوست عزیز thd_music
    و تشکر از fxm20 که به نکته خیلی عالی اشاره کردند.

    دوستان در مودلاسیونی که در پست اول اشاره شد اگر پس از فرود به اکور Dm تنالیته قطعه ما همون لا مینور باشه
    باید بگم که هیچ مدلاسیونی صورت نگرفته و بغضا ممکن هست بعضی جاها دوستان بگن مدلاسیون در اکور که این نیز خود غلط است.

    در سیکلی که گفته شد شما فقط یک تسلسل از آکور ها رو گفتید به طوری که با این کار ما رو با فضا سازی به ر حل کردید و به هیچ عنوان اسم این کار مدلاسیون نیست.
    بهتره از لفظ فضا سازی یا د هارمونیزه استفاده کنید.


    قابل ذکر است که برای تعویض گام و مدلاسیون نیازی نیست که از یک الگو پیروی کنیم و این میتونه فقط یک پیشنهاد باشه مثلا
    شما میتونید ریتم رو قطع کنید برای زمان معینی سکوت کنید و موزیک رو در گام جدید آغاز کنید.

    و در پاسخ دوست عزیز amir_de6 باید بگم که تفاوت دو گامی که ذکر کردید نبم پرده اسن که ار لحاظ تئوریک چنین مدلاسیونی جایز نیست.

    اما اگه خواستید حتا لازم نیست که از الگوی اکور پیروی کنید
    میتونید با یک پاساژ مدلاسیون انجام بدید.


    دوست منfxm20 اجبارن لازم نیست برای مدلاسیون کاری انجام بدید فقط فضا سازی کنید به هر نحوی
     
  9. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیز مودولاسیون هیچ قانون کلی نداره و تنها روش های متفاوتی داره که هر کدام ازآنها به این بستگی دارد که شما در موزیک خود به دنبال چه صدا دهی هستید . در هر روش قوانین و قواعد خاص به خودش را دارد که در مکتب های مختلف موسیقی متفاوت میباشد . به عنوان مثال در مکتب فرانسه قوانین مودولاسیون با مکاتب کشورهای دیگر به کل فرق میکند و در مکتب فرانسه بنا به گفته ی بسیاری از استاتید موسیقی بسیار قانونمند تر و پیچیده تر میباشد ...

    دوست عزیز اینجا مودولاسیون به گفته ی اکثر منابع موسیقایی انجام گرفته ولی اگر ما قصد داریم در ادامه ی موزیک از آکوردهای همان گام am استفاده کنیم پس این عمل را میتوانیم استفاده گذری از نتهای بیگانه به گام بنامیم .

    دوست عزیز اتفاقا در مودولاسیون بیشتر از همه چیز باید بسیار بسیار هوشمندانه تر عمل کرد و با علم و آگاهی انجام داد تا شنونده از مودولاسیون ما ( مخصوصا مودولاسیون به گامهای دور ) احساس نا خوشایندی نکند .

    یکی از متداولترین مودولاسیون ها مخصوصا در سبک پاپ همین مودولاسیون به نیم پرده بالاتر هست مطمئنا همه ی ما آنرا در موزیک هایی که گوش میکنیم بارها شنیده ایم و آن شیوه ای که من در بالا اشاره کردم هم متداول ترین شیوه برای مودولاسیون به نیم پرده بالاتر در گامهای مینور میباشد .


    در کل عمل مودولاسیون عمل بسیار حساس و دقیقی میباشد که اگر علم و آگاهی در آن نباشد بهتر است که آهنگساز از مودولاسیون کردن اثر خود منصرف شود .
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    برای هر کاری باید علم به کار باشد ولی قانون خواصی نداره
     
  11. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ممنون از گفته هاي دوستان خيلي مفيد هستن
    .
    فك ميكونم مدولاسيون بر دونوع باشه مستقيم و غير مستقيم اگه بين دو گام مثلا دو ماژور و فا مينور ما نوت لا ديز بر حسب اشتتراك دو گام شنونده اماده ميشه كه گام بعدي خيلي خوشايند باشه و اين روش غير مستقيم هست حالا اگه با سكوت و پاساژ ساز كوبه اي و هر چيزي كه تونال نباشه و به حالت شوك دهنده به گام بعدي بريم اين روش مستقيم هست
    ممنون از شما من سليقه دارم در اين كار ولي بايد زوم كرد و اي جند سانيه كه عمل مدولاسيون هست رو بيشتر توجه كنيم مثلا 10 تا الگو بديم و در نهايت بهترين رو بزاريم حالا از دوستان خواهش ميكنم كلي بحث نكنيد و جزئي تر بيانات خود را مطرح كنيد و همراه با مثال هارمونيكي
     
  12. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با سلام خدمت دوستان از گام دو مینور به گام رمینور بخوام مودولاسیون کنم برای اجرای این کار از چه آکوردهایی باید استفاده کنم دوستان راهنمایی کنن ممنون میشم
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. آکورد 7