یه روز و روزگاری

شروع موضوع توسط tirdad666 ‏7/3/12 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک یه روز و روزگاری تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. tirdad666

    tirdad666 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/10
    ارسال ها:
    64
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +41 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, nuendo, reason
    یه روز و روزگاری دل به تو بسته بودم
    برای دیدن تو چشمامو بسته بودم
    روی تموم حرفا
    روی تموم عشقا
    روی تموم چشما
    چشمامو بسته بودم
    عجب اشتباهی کردم عزیزم بی خیال اون همه عشق عزیزم
    همه حرفاشون درست بود به خدا که تو بی وفا ترینی عزیزم
    حالا من تنها و خسته از تموم حرف مردم
    یه اسیر و دل شکسته تو شبای عشق تو گم
    حالا من راهی ندارم اسم تو هر جا که رفته
    چشامو رو هم نذارم آبروم رفته که رفته
    عجب اشتباهی کردم عزیزم بی خیال اون همه عشق عزیزم
    همه حرفاشون درست بود به خدا که تو بی وفا ترینی عزیزم
    که تو بی وفا ترینی عزیزم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    برای بهتر نوشتن باید تمرین کنید ، متاسفانه کارتون در وزن دچار مشکل هست ، همینطور در قافیه بندی...
    وجود ردیف بدون قافیه در شعر و ترانه زیاد خوش آیند به نظر نمیاد ، مثل این قسمت :

    عجب اشتباهی کردم عزیزم بی خیال اون همه عشق عزیزم
    همه حرفاشون درست بود به خدا که تو بی وفا ترینی عزیزم
    و
    حالا من راهی ندارم اسم تو هر جا که رفته
    چشامو رو هم نذارم آبروم رفته که رفته

    بهتون توصیه میکنم کتاب های مربوط به عروض و قافیه رو بخونید ، خیلی کمک میکنه به شناخت بهتر موسیقی درونی ، بیرونی و موسیقی کناری شعر و ترانه
    جسارت منو ببخشید ، موفق باشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. tirdad666

    tirdad666 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/10
    ارسال ها:
    64
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +41 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, nuendo, reason
    خیلی ممنون که وقت گذاشتید و خواندید.حق با شماست داشتن وزن و رعایت قافیه اولین درس شعر و ترانه نوشتن هست.من این کارهارو چند سال پیش و روی اهنگ های ساخته شده گذاشتم برای همین این مشکلات ردیف و قافیه وبه هم ریخته شدن وزن در اون هست.البته یه سوالی هم ازتون دارم که فرضا وزن در یک شعر یک قالب اهنگین به اون میده که شما با اون شعر رو میخونید .اما واقعا ترانه هم باید اینچونین باشه ؟برای قشنگی و روون بودن ترانه میدونم خوبه اما به نظر من چون خودم اهنگ میسازم یه جور یکنواختی در ضرب میده یعنی از اول تا اخر اونجوری دیگه نمیتونی قالبو بشکنی.سعی میکنم نمونه اهنگ این ترانه ها رو هم بعدا بزارم تا بیشتر با سبک اهنگ هام آشنا بشید. ولی باز حق رو به شما میدم که اینها در قالب معارف یک شعر نیست ولی اگه نبود چقدر باعث ازار شنونده میشه؟ممنون میشم نظرتونو بدونم.
     
  4. Mohammad_Gohari

    Mohammad_Gohari عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/09
    ارسال ها:
    128
    محل سکونت:
    IRAN
    امتیازات:
    +116 / 0 / -0
    نرم افزار:
    قبل از اینکه هر حرفی بزنم این نکته رو یادآور بشم که بخشی از صحبت های بنده صرفا نظر شخصی هست و ممکنه اشتباه هم باشه ، اما اینا چیزهایی هست که خودم بهشون پایبند هستم :
    راجع به وزن به توضیح بدم و اون اینکه متاسفانه اکثرا وزن رو حاصل تساوی هجا ها میدونن و برای اینکه بخوان یک شعر رو از نظر صحت وزن بسنجند سیلاب های اون رو میشمرند ، و این اشتباهه . در واقع وزن حاصل ترتیب خاص هجا هاست نه تعداد اونها
    به این مثال توجه کنید :
    1- نّفّس تا دّمد دل زجا می رود
    2- تا نّفّس دمد دل می رود زِ جا
    این دو مصرع سیلاب های برابری دارند ، اما وزنهای کاملا متفاوت و طبیعتا وزن مصرع شماره ی 1 خوش تر به نظر میرسه.
    به نظرم برای ملودی چیزی که مهمه تعداد سیلاب هست و شما برای اینکه فضا های متفاوتی رو در ملودی هاتون تجربه کنید میتونید هجا بندی متفاوتی در مصرع هاتون داشته باشید و در عین حال وزن اولیه رو حفظ کنید .
    مثال چیزی که ما در شعر نیمایی می بینیم
    از وزن که بگذریم ، موسیقی کناری یا همون قافیه هم بسیار دارای اهمیت هست ، به نظرم پایبند بودن به قافیه حتی در ترانه ای که روی ملودی نوشته شده بسیار کمک میکنه که شنونده و یا حتی کسی که کار رو روی کاغذ میخونه با ترانه ارتباط بیشتری برقرار کنه
    مثال از یک ترانه که روی ملودی نوشته شده
    (توسط استاد اردلان سرفراز)
    به صلیب صدا مصلوبم ای دوست / تو گمان مبری مغلوبم ای دوست
    شرف نفس من ، اگه شد قفسِ من / به سکوت تن ندادم ، تا نمیرم بی کفن
    وقتی گفتن یه گناه بود ، مثل دیدن یا شنیدن
    معنی آوازم این بود ، تهِ بن بست داد کشیدن
    (موسیقی از صادق نوجوکی)
    می بینید که قافیه ها کاملا رعایت شده ، و تا آخر ترانه هم این چهارچوب ادامه داره
    به نظر بنده به طور کلی حتی اگه هنگام ترانه نوشتن روی یک ملودی نشه به یک وزن خاص پایبند بود ، رعایت قافیه ها الزامیه

    ببخشید که زیادی پرحرفی کردم
    موفق باشید..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. setare

    setare ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏27/2/11
    ارسال ها:
    347
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    energyxt
    در کل بد نیست.اگر روی آهنگ ترانه هاتون رو مینویسید پس مشکل وزنش رو حل میکنید.هستن ترانه های ماندگاری که وقتی روی کاغذ مینویسیم میبینیم مشکل وزن دارن.اما سعی کنید ترانه هاتون از نظر معنا پربار ویکدست باشن.وهمینطور قافیه ها رو نباید سبک شمرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...