گام های دیزدار

ali5250

عضو سایت
25/12/14
52
12
8
22
سلام ، یه جا یه مطلب خوندم گفته شد بود در گام های ماژور دیزدار 2 گام فادیز ماژور و دو دیز ماژور پسوند دیز دارند و گام های مینور بجر می مینور و سی مینور همه پسوند دیز دارند ، معنیش رو درست متوجه نشدم یعنی ما گامی به اسم سل دیز ماژورر نداریم ؟ یا اینکه گام ر مینور وجود نداره ؟
با تشکر
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
24/2/16
678
939
93
سلام ، یه جا یه مطلب خوندم گفته شد بود در گام های ماژور دیزدار 2 گام فادیز ماژور و دو دیز ماژور پسوند دیز دارند و گام های مینور بجر می مینور و سی مینور همه پسوند دیز دارند ، معنیش رو درست متوجه نشدم یعنی ما گامی به اسم سل دیز ماژورر نداریم ؟ یا اینکه گام ر مینور وجود نداره ؟
با تشکر
سلام. توضیحی میدم که با توجه بهشون، به نتیجه ی همین مطلبی که خوندی میرسی.
مورد اول: از دو دییز ماژور به بعد، برای نمونه یعنی مثالی که زدی، سل دییز ماژور در واقع عملا وجود نداره و از باب تئوری میشه بهش رسید. ولی در عمل برابر گرفته میشه با آنارمونیکش لابمل ماژور. و دیگه نیاز به اون همه دییز + دوبل دیز(مجبور میشیم فا رو در سرکلید دوبل دیز کنیم) نیست.
مورد دوم: ر مینور از گام های بمل دار هست، نه دییز دار.

*این مطلب مورد نظرت درست گفته، ولی من لزومی به گفتن این مطلب اون هم به این شکل نمیبینم. خیلی هم بی علت پیچیده کرده موضوع رو!
 
  • تشکر
واکنش‌ها: music4all

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,004
2,442
113
28
G Studio
سلام ، یه جا یه مطلب خوندم گفته شد بود در گام های ماژور دیزدار 2 گام فادیز ماژور و دو دیز ماژور پسوند دیز دارند و گام های مینور بجر می مینور و سی مینور همه پسوند دیز دارند ، معنیش رو درست متوجه نشدم یعنی ما گامی به اسم سل دیز ماژورر نداریم ؟ یا اینکه گام ر مینور وجود نداره ؟
با تشکر

من اصلا متوجه منظورتون نشدم.
اما این مطالبی که میگید در جایی خوندید همشون کاملا اشتباه هستند.
برای مثال گام می مینور دارای علامت سر کلید فا دیز هست. کلا منظورتون از پسوند متوجه نشدم ؟
اگر بحث علامت های سر کلید باشه که اون نوشته بالا کلا اشتباهه هست.

همه گام ها تئوری وجود دارند مثل همون گام سل دیز ماژور که فرمودید اما برای مثال اگر شما لا دیز مینور حساب کنید دارای علامت های ترکیبی خیلی زیاد و غیر معقولی براش به دست میاد برای همین هیچ تو موسیقی نمیگن تنالیته قطعه لا دیز مینور هست و به جای اون از سی بمل مینور استفاده میکنند که بسیار منطقی تر هست.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: music4all

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
24/2/16
678
939
93
اگه سعی کنیم مطلبی رو با دقت و چندین بار بخونیم میشه متوجه شد که چیزی که گفته معنادار است یا نه، منظورش از پسوند، پسوند در نام اون گام هست:

"در گام های ماژور دیزدار، 2 گام فادیز ماژور و دو دیز ماژور پسوند دیز دارند"
گام های ماژور دیز دار:
سل ماژور - ر ماژور - لا ماژور - می ماژور - سی ماژور - فا دیز ماژور - دو دیز ماژور

" گام های مینور بجر می مینور و سی مینور همه پسوند دیز دارند"

گام های مینور دیز دار:
می مینور - سی مینور - فا دیز مینور - دو دیز مینور - سل دیز مینور - ر دیز مینور - لا دیز مینور

* مطلب انصافا درسته، ولی یادگیری گام ها به این شکل و اینطور پیچیده لزومی نداره. روش یادگیری گام ها اینجوری نیست اصلا.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: music4all

ayaramv

عضو سایت
25/5/18
80
93
18
سلام. توضیحی میدم که با توجه بهشون، به نتیجه ی همین مطلبی که خوندی میرسی.
مورد اول: از دو دییز ماژور به بعد، برای نمونه یعنی مثالی که زدی، سل دییز ماژور در واقع عملا وجود نداره و از باب تئوری میشه بهش رسید. ولی در عمل برابر گرفته میشه با آنارمونیکش لابمل ماژور. و دیگه نیاز به اون همه دییز + دوبل دیز(مجبور میشیم فا رو در سرکلید دوبل دیز کنیم) نیست.
مورد دوم: ر مینور از گام های بمل دار هست، نه دییز دار.

*این مطلب مورد نظرت درست گفته، ولی من لزومی به گفتن این مطلب اون هم به این شکل نمیبینم. خیلی هم بی علت پیچیده کرده موضوع رو!
البته اینکه فرمودین از گامی مثل سل دیز ماژور استفاده نمیشه درسته اما فقط تو قطعه یا آهنگ نه تو اتودا.
شخصا اتودی که حتی تو فا دوبل دیز ماژور هم باشه زدم با ویولون
تو اتودا برای تقویت انگشتا استفاده میشه
[doublepost=1539364612,1539364451][/doublepost]باز هم برای بار هزارم تو این سایت پیشنهاد میکنم مبحث گام هارو توی کتاب عناصر موسیقی رالف تئورک رو بخونین خوب توضیح داده..نه مثل منصوری و پورتراب سطحیه و نه مثل کتاب های عجیب غریب تئوری سخت و پیچیده...
 

Game_builder

عضو سایت
29/5/14
204
51
28
22
این مطلب خیلی ساده ایه که گام های جایگزین استفاده میکنن تا از تعداد علامت های سر کلید کم شه خوب برای ایشون سوال شد و اومد پرسید مشکلی نداره . به شخصه کتاب منصوری رو ترجیح میدم به کتاب رلف تیورک . کتاب منصوری از ساده شروع کرده ولی رلف تیورک از همون اول از چیزای گنگ شروع کرده البته خیلی وقت پیش هردوشو خوندم . کتاب پورتراب که اصلا خوب نیست از هرچی یه صفحه گفته ول کرده
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv و Mehdikhodaei

amir_ayyar

عضو سایت
31/12/11
56
55
18
Tehran
سلام ، یه جا یه مطلب خوندم گفته شد بود در گام های ماژور دیزدار 2 گام فادیز ماژور و دو دیز ماژور پسوند دیز دارند و گام های مینور بجر می مینور و سی مینور همه پسوند دیز دارند ، معنیش رو درست متوجه نشدم یعنی ما گامی به اسم سل دیز ماژورر نداریم ؟ یا اینکه گام ر مینور وجود نداره ؟
با تشکر
سلام،
کلا در مورد گام ها این طوری فکر کردن کار درستی نیست. ببینید اولا گام چیزی نیست جز (الگویی تکرار شونده از فواصل موسیقیایی) و کلید یعنی نتی که از اون شروع میکنید به ساختن این الگو. حالا چیزی که پیچیده اش کرده برای شما، مسئله انهارمانیک هاست که با (Equal Temperment) ایجاد شده به دلیل عدم نیاز به کوک مجدد برای هر گام و کلید. در حقیقت پس در سیستم جدید فرقی بین دیز و بمل خوندن وجود نداره چون دو نت فرق فرکانس فاندامنتال ندارند.

پس خودتون رو درگیر نام گذاری نکنید. اصولا در خیلی از برنامه ها شما توانایی این رو دارید که تعیین کنید کلید رو دیز دار نشون بده یا نسبت به بمل بخونه. پس هر نوعی که بخونیدش درسته مگر اینکه بخواهید در خارج از فضای (ایکوال تمپرمنت) یا مایکروتونال کار کنید.

باز هم سوالی بود در خدمتم ❤
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv

ayaramv

عضو سایت
25/5/18
80
93
18
این مطلب خیلی ساده ایه که گام های جایگزین استفاده میکنن تا از تعداد علامت های سر کلید کم شه خوب برای ایشون سوال شد و اومد پرسید مشکلی نداره . به شخصه کتاب منصوری رو ترجیح میدم به کتاب رلف تیورک . کتاب منصوری از ساده شروع کرده ولی رلف تیورک از همون اول از چیزای گنگ شروع کرده البته خیلی وقت پیش هردوشو خوندم . کتاب پورتراب که اصلا خوب نیست از هرچی یه صفحه گفته ول کرده
فکر کنم شما ترجمه ی رالف تیورک رو خوندین..اگه اصلش رو خونده باشین همچین حرفی بعید بود..ولی عناصر هرچی گنگ باشه از منصوری بهتره..
منصوری و پورتراب برای کسی نیست که کارش موسیقیه!.
کتاب اقای منصوری رو به دلیل سادگی زیاد توصیه نمیکنم چون این سادگی باعث میشه تئوری موسیقی رو تو عمل درک نکنیم..اصلا بحث گام ها و فواصل بحث اصلا شیرینی نیست..بهتره بگم یه جور الفبای موسیقیه که باعث میشه ما علوم موسیقی رو بتونیم یاد بگیریم..حالا این کتابا کاملا روی همین مباحث تئوری کار میکنه..
عناصر خیلی سطحی از ریتم و فواصل و گام ها رد میشه به طوری که آدم عمقی نمیفهمه ،بعد وارد بحث تریاد ها و آکورد ها میشه ..اونجا ادم نیاز پیدا میکنه به فواصل ..هی هرچی میخونه میبینه که نمیتونه غیر از با انگشتاش و نگاه کردن به اول کتاب حسابشون کنه...اون وقت میره دنبال یادگیریش،چون قبلا خونده تو دو ساعت نهایتا کامل یاد میگیره..بعد کتاب میره تو شیوه های چهاربخشی نویسی ...خوب اونجا هی با گام ها کارداره و باز هم مجبور به یادگیری میشه..
اینطوری شیرین تره برای یک تازه کار تو موسیقی تا همینطور هی تئوری بخونه و هیچی ندونه از استفادش...معمولا کسانی که تئوری منصوری رو کامل میخونن فکر میکنن دیگه تو تئوری عیبی ندارن ولی نمیدونن تازه به نقطه ی صفر رسیدن..
البته بگم کتاب عناصر برای یادگیری هارمونی و فرم مناسب نیست،اصلا!!با اینکه بخش عمده ی کتاب هارمونی و فرمه!!
این بخشا فقط در حد آشناییه و تمرینی برای تئوری موسیقی و البته شناخت کاربردی تئوری در علم موسیقی.
به هر دلیل با این روش هم دوستان کنار نمیاید و وقت نمیزارین کتاب هارمونی جامع کاربردی آقای روشن روان اون اولش تو بخش مبانی گام ها رو خیلی خوب توضیح داده.اما بقیه ی کتاب هارمونیه نه تئوری
من هرچی میدونستم گفتم...:whistling: