آخرین ارسال‌ها

گام هاي ژانر وحشت !

دوستان يك سوال ! من توي نت توي سايتاي مختلفي در مورد گام هايي كه در ژانر وحشت استفاده ميشن گشتم اما هيچ منبع موثق و پاسخ موثقي در اين زمينه پيدا نكردم كه چه گامهايي بيشتر دز موسيقي ژانر وحشت استفاده ميشن ! يه مطلب از شوبرت هست در مورد احساس هاي گام هاي مختلف كه توي اون به هر گامي احساس هايي نسبت داده شده ... اما خب در اين مورد صحبتي نشده ... مي خواستم ببينم از عزيزان كسي در اين زمينه اطلاعاتي داره يا منبعي رو براي معرفي ...؟؟؟؟
 
23/3/12
71
31
تهران
حقیقتش من اطلاع دقیقی ندارم ولی یکی از استاد هام یبار گفت برای ایجاد حس ترس بهترین گام، گام کرماتیک هست و اینکه از چه تنیکی هم شروع میشه اهمیت نداره ! ولی من هم خیلی دوست دارم جواب سئوال darkdady! رو بدونم (:
 

psypersia

Gold User
23/10/09
246
تهران
از مودال phrygian استفاده کنید
به فرمول
T , ST , T, T,T,ST,T,T
بزای آکورد هم
Minor , Major, Major, Minor, Major,Major, Minor , Minor
به نظر من این مودال از همه Dark تر هست
معمولا از قاعده و قانون خواصی پیروی نمیکنند
بعضی از دوستان من که darkpsy کار میکنند معمولا از گام مشخصی استفاده نمیکنند معمولا نت ها رو کنار هم میچینند و از نتهای خارج از گام ( برای ایجاد هیجان یا tention )زیاد استفاده میکنند ... بیشتر صداسازی در این سبکها حرف اول رو میزنه
پیشنهاد میکنم کارهای Juno reacktor رو گوش بدبد
 

faham

هنرمند
13/9/11
97
تهران
دوستان يك سوال ! من توي نت توي سايتاي مختلفي در مورد گام هايي كه در ژانر وحشت استفاده ميشن گشتم اما هيچ منبع موثق و پاسخ موثقي در اين زمينه پيدا نكردم كه چه گامهايي بيشتر دز موسيقي ژانر وحشت استفاده ميشن ! يه مطلب از شوبرت هست در مورد احساس هاي گام هاي مختلف كه توي اون به هر گامي احساس هايي نسبت داده شده ... اما خب در اين مورد صحبتي نشده ... مي خواستم ببينم از عزيزان كسي در اين زمينه اطلاعاتي داره يا منبعي رو براي معرفي ...؟؟؟؟
دوست من
برای موزیک متن های درست و حسابی اکثرا از گام های کرماتیک استفاده میشه. موزیک متن خوب اونه که شما نبودنش رو حس کنی ولی بودنش رو حس نکنی. یعنی موزیک متن باید حل شده در تصویر باشه.
برای ژانر های وحشت هم از گام های کروماتیک استفاده می شه و بعد از اون از مد های کلیسایی مثل فریژین و بخصوص لوکرین هم استفاده میشه. فضا سازی ها در اکثر موارد از آکوردهای نامطبوع مانند Sus2 ، Sus4 ، 6 , 9 استفاده میشه و در صورتی که بخوای آکورد مطبوع باشه کاربرد مینور ها بیشتره. آکورد های پشت سر هم مینور (با فواصل مختلف و نامطبوع از هم بطوریکه در گام کروماتیک طراحی شده باشند) میتونه تعلیق رو براتون تداعی کنه که حسیه که در ژانر وحشت و اضطراب بسیار پر کاربردن.
آکوردها بصورت انواع معکوس نیز کاربرد دارند . میتونی در ملودی ها از فواصل دور استفاده های خوبی کنی. سعی نکن با صدا های عجیب و غریب حس اضطراب رو برسونی بلکه با فضا سازی ها روی ملودی و آکورد هات اضطراب رو القا کن.
تغییر وزن های متناوب در ملودی کمک بسیار زیادی در ایجاد سردرگمی می کنه البته باید با احتیاط و سنجیده باشه.
در یک کلام گام رو فراموش کن و رها باش اما حرکت های کروماتیک ملودیرو همیشه تو ذهن نگه دار.
موفق باشی
 
از مودال phrygian استفاده کنید
به فرمول
T , ST , T, T,T,ST,T,T
بزای آکورد هم
Minor , Major, Major, Minor, Major,Major, Minor , Minor
به نظر من این مودال از همه Dark تر هست
معمولا از قاعده و قانون خواصی پیروی نمیکنند
بعضی از دوستان من که darkpsy کار میکنند معمولا از گام مشخصی استفاده نمیکنند معمولا نت ها رو کنار هم میچینند و از نتهای خارج از گام ( برای ایجاد هیجان یا tention )زیاد استفاده میکنند ... بیشتر صداسازی در این سبکها حرف اول رو میزنه
پیشنهاد میکنم کارهای Juno reacktor رو گوش بدبد
يك دنيا ممنون بابت راهنماييت ...
اون رده بندي اي رو كه گفتي تست مي كنم ... بايد چيز خوبي از توش در بياد ...
در مورد اون كسي كه پيشنهاد دادي هم دو تا از كاراش رو شنيدم الآن ولي چون بيشتر علاقه م توي موزيك نيو ايج و متال بوده كاراش رو نشنيده بودم اما مطمئنا پيگيري مي كنم كاراش رو ... راستي توي كاراي امبينت هم خصوصا دارك امبينت متال كاراي خوبي پيدا ميشه در اين زمينه ... بازم ممنون ازت داداش
 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,005
28
G Studio
گفته های دوستان درست بود و این نکته نیر قابل ذکر است که برای القای چنین حسی مهم نیست که از چه گامی استفاده میکنید مهم این است که نت ها رو به گونه ای پشت سر بچینید تا این حس رو القا کنه یعنی ملودی رو با اون حس بسازید مهم گام نیست. اما نت های خارج از گام که میتونند فواصل تا مطبوع رو بوجود بیارند استفاده زیادی دارند. میتونید گام پایه رو مینور فرض کنید و با علامت های عرضی احساس رو القا کنید.

و صد البته هارمونی در این نوع قطعات میتونه حرف اول رو بزنه هارمونی از خود ملودی نیز میتونه مهم تر باشه برای مثال این آکورد ها رو روی پیانو تست کنید :

E dim - F sus4 - G# dim

موفق باشید
 

kaveh79

هنرمند
عضو سایت
6/8/11
265
تهران
احساسات نسبی هستند و نتها و فواصل مطلق. اما طبق تجربه خودم گام کروماتیک یا موتیفهایی که با فواصل کروماتیک حرکت می کنند معمولا در اولویت هستند. آکوردهای کاسته اعم از پنجم و هفتم و نهم اغلب تولید انتظار می کنند. بخصوص اگر با فاصله معینی این آکوردها رو حرکت بدیم. بعنوان مثال در موسیقی مشهور فیلم "از کرخه تا راین" ازاین تکنیک به وفور استفاده شده. فواصل افزوده هم حسی از ابهام با ته رنگی از ترس رو منتقل می کنند.
گام مبهم تمام پرده ( دو ر می فادیز سل دیز لادیز ) رو هم امتحان کنید. هرچند کمی رویاگونه هست. اما احتمالا نکات جالبی براتون خواهد داشت.
تا حد امکان از فواصل کنسونانت (مطبوع) اجتناب کنید و نامطبوعات رو بکار ببرید و البته تست کنید تا قابل قبول ترین نتیجه رو بگیرید.
ضمنا ساز بندی هم نقش مهمی داره در القای حس ترس. سعی کنید رجیسترهای دور از هم رو انتخاب کنید. مثلا منتهی الیه نتهای بم و زیر پیانو.

اینها تجربه شخصی بود و امیدوارم بدردتون بخوره.
 
دوست من
برای موزیک متن های درست و حسابی اکثرا از گام های کرماتیک استفاده میشه. موزیک متن خوب اونه که شما نبودنش رو حس کنی ولی بودنش رو حس نکنی. یعنی موزیک متن باید حل شده در تصویر باشه.
برای ژانر های وحشت هم از گام های کروماتیک استفاده می شه و بعد از اون از مد های کلیسایی مثل فریژین و بخصوص لوکرین هم استفاده میشه. فضا سازی ها در اکثر موارد از آکوردهای نامطبوع مانند Sus2 ، Sus4 ، 6 , 9 استفاده میشه و در صورتی که بخوای آکورد مطبوع باشه کاربرد مینور ها بیشتره. آکورد های پشت سر هم مینور (با فواصل مختلف و نامطبوع از هم بطوریکه در گام کروماتیک طراحی شده باشند) میتونه تعلیق رو براتون تداعی کنه که حسیه که در ژانر وحشت و اضطراب بسیار پر کاربردن.
آکوردها بصورت انواع معکوس نیز کاربرد دارند . میتونی در ملودی ها از فواصل دور استفاده های خوبی کنی. سعی نکن با صدا های عجیب و غریب حس اضطراب رو برسونی بلکه با فضا سازی ها روی ملودی و آکورد هات اضطراب رو القا کن.
تغییر وزن های متناوب در ملودی کمک بسیار زیادی در ایجاد سردرگمی می کنه البته باید با احتیاط و سنجیده باشه.
در یک کلام گام رو فراموش کن و رها باش اما حرکت های کروماتیک ملودیرو همیشه تو ذهن نگه دار.
موفق باشی
خيلي خيلي مرسي بابت توضيحات جامع و مفيد شما دوست نازنين ...
بخش اول صحبتتون رو كاملا درك مي كنم و مچ شدن صدا و تصوير رو و باهاش موافقم... اين بهترين حالت ممكن براي موسيقي هست ...
و اينكه حتما آكوردهاي سيكس و ناين و ... رو هم تست مي كنم ...
دقيقا مي خوام بصورت اصولي اين كار رو انجام بدم نه با كمك ساند افكت و اعمال افكت روي صدا ...
بازم ممنون بابت راهنمايي هاي خوبت ... اون نكته رم سعي مي كنم مد نظر داشته باشم

- - - - - - - - - -

گفته های دوستان درست بود و این نکته نیر قابل ذکر است که برای القای چنین حسی مهم نیست که از چه گامی استفاده میکنید مهم این است که نت ها رو به گونه ای پشت سر بچینید تا این حس رو القا کنه یعنی ملودی رو با اون حس بسازید مهم گام نیست. اما نت های خارج از گام که میتونند فواصل تا مطبوع رو بوجود بیارند استفاده زیادی دارند. میتونید گام پایه رو مینور فرض کنید و با علامت های عرضی احساس رو القا کنید.

و صد البته هارمونی در این نوع قطعات میتونه حرف اول رو بزنه هارمونی از خود ملودی نیز میتونه مهم تر باشه برای مثال این آکورد ها رو روی پیانو تست کنید :

E dim - F sus4 - G# dim

موفق باشید
ممنون از راهنماييت برادر ...
و اينكه سه تا آكوردي كه گفتي رو تست كردم تركيبشون حس خيلي خوبي رو منتقل مي كنه ...
فكر مي كنم به قول شما بايد فراتر از گام و فواصل مطبوع نگاه كرد ...
مرسي ازت
 
احساسات نسبی هستند و نتها و فواصل مطلق. اما طبق تجربه خودم گام کروماتیک یا موتیفهایی که با فواصل کروماتیک حرکت می کنند معمولا در اولویت هستند. آکوردهای کاسته اعم از پنجم و هفتم و نهم اغلب تولید انتظار می کنند. بخصوص اگر با فاصله معینی این آکوردها رو حرکت بدیم. بعنوان مثال در موسیقی مشهور فیلم "از کرخه تا راین" ازاین تکنیک به وفور استفاده شده. فواصل افزوده هم حسی از ابهام با ته رنگی از ترس رو منتقل می کنند.
گام مبهم تمام پرده ( دو ر می فادیز سل دیز لادیز ) رو هم امتحان کنید. هرچند کمی رویاگونه هست. اما احتمالا نکات جالبی براتون خواهد داشت.
تا حد امکان از فواصل کنسونانت (مطبوع) اجتناب کنید و نامطبوعات رو بکار ببرید و البته تست کنید تا قابل قبول ترین نتیجه رو بگیرید.
ضمنا ساز بندی هم نقش مهمی داره در القای حس ترس. سعی کنید رجیسترهای دور از هم رو انتخاب کنید. مثلا منتهی الیه نتهای بم و زیر پیانو.

اینها تجربه شخصی بود و امیدوارم بدردتون بخوره.
يك دنيا ممنون بابت راهنمايي هات داداش گل ...
گام كروماتيك رو فكر مي كنم با توجه به صحبتهاي عزيزان و شما بهترين گزينه براي مانور دادن روي اين حس باشه و استفاده از فواصلي مثل كاسته كه شما فرمودي ...
گام مبهم رو هم تست مي كنم فكر مي كنم تجربه ي جالبي باشه ...
كم و بيش توي اين تيپ سبك بدون در نظر گرفتن مطبوع بودن فواصل كار كردم اما فكر مي كنم بايد كلا اين نوع فواصل رو براي حس بيشتر كنار گذاشت
و اينكه در مورد سازبندي صد در صد موافقم ... يه صداي پيانو ي خالي با فضايي كه داره خيلي راحت مي تونه حس چندين و چند ساز مختلف رو به خوبي منتقل كنه
مرسي بازم بابت همراهيت داداش گل
 

salehms2

عضو سایت
2/8/19
5
بب
از مودال phrygian استفاده کنید
به فرمول
T , ST , T, T,T,ST,T,T
بزای آکورد هم
Minor , Major, Major, Minor, Major,Major, Minor , Minor
به نظر من این مودال از همه Dark تر هست
معمولا از قاعده و قانون خواصی پیروی نمیکنند
بعضی از دوستان من که darkpsy کار میکنند معمولا از گام مشخصی استفاده نمیکنند معمولا نت ها رو کنار هم میچینند و از نتهای خارج از گام ( برای ایجاد هیجان یا tention )زیاد استفاده میکنند ... بیشتر صداسازی در این سبکها حرف اول رو میزنه
پیشنهاد میکنم کارهای Juno reacktor رو گوش بدبد
از مودال phrygian استفاده کنید
به فرمول
T , ST , T, T,T,ST,T,T
بزای آکورد هم
Minor , Major, Major, Minor, Major,Major, Minor , Minor
به نظر من این مودال از همه Dark تر هست
معمولا از قاعده و قانون خواصی پیروی نمیکنند
بعضی از دوستان من که darkpsy کار میکنند معمولا از گام مشخصی استفاده نمیکنند معمولا نت ها رو کنار هم میچینند و از نتهای خارج از گام ( برای ایجاد هیجان یا tention )زیاد استفاده میکنند ... بیشتر صداسازی در این سبکها حرف اول رو میزنه
پیشنهاد میکنم کارهای Juno reacktor رو گوش بدبد
عذر میخوام منظورتون از فرمول چیه؟T,St اینا به چه منظورن؟
 
بالا