گام لیدین کاسته (Lydian diminished scale)

شروع موضوع توسط Harmony ‏3/2/11 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک گام لیدین کاسته (Lydian diminished scale) تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این گام به غیر از مواردی نادر که در موسیقی جز به کار برده می شود چندان گام پر کابرد و شناخته شده ای نیست.نامی که هم اکنون از این گام در تیتر تاپیک میبینید همان نامی است که نوازنده پیانو و تئوریسین مشهور موسیقی جز جورج راسل بر این گام نهاده است.البته این گام با عنوان گام ماژور هارمونیک بیشتر شناخته می شود.اگر درجه ششم گام ماژور را نیم پرده پائین بیاوریم (بمل کنیم) به این گام خواهیم رسید.

    {username}-{filename}
    فضای این گام را بشنوید:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0c/Harmonic_major_scale_C.mid

    همانطور که میدانید نظام پرده بندی گام دو ماژور(به خاطر نداشتن دیز یا بمل) منطبق با مد لیدین درمدهای کلیسایی است.و به دلیل اینکه درجه ششم گام ماژور هارمونیک بمل شده است نام لیدین کاسته بر ای آن استفاده می شود.نکته جالبی که در مورد این گام باید اشاره کنم این است که اگر یک گام مینور هارمونیک را در نظر بگیریم نتی که دراین گام مینور تغییر پیدا کرده است درجه هفتم گام مینور هارمونیک است که نیم پرده بالا تر رفته است.حالا با کمی دقت به این نکته پی خواهید برد که دقیقا این نت ، آنهارمونیک نت تغییر پیدا کرده در گام ماژور نسبی این گام مینور هارمونیک مورد نظر است.برای فهم بهتر موضوع یک مثال را بررسی میکنیم:
    در گام دو ماژورهارمونیک ،نتی که تغییر یافته است لا بمل است.و در گام لامینور هارمونیک که نسبی دو ماژور است نت تغییر یافته سل دیز است که همان نت آنهارمونیک لا بمل است.
    C D E F G Ab B C
    A B C D E F G# A
    دوستان اگه سوال یا توضیحی لازم داشتن در خدمتم.
    موفق باشید.


     

    فایل های ضمیمه:

    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/2/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    اگه اشتباه نکرده باشم در کتاب "امهای گیتار کلاسیک امیر جاویدان گام ماژور هارمونیک دارای درجه هفتم بمله شده بود.
    یعنی فاصله هفتم تا اکتاو یک پرده بود. دوم بزرگ
     
  3. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنون از توجهتون آقا مجید
    در مورد اینکه درجه ششم گام ماژور با فلت شدن تبدیل به مینور هارمونیک میشه شکی نیست.و اونطور که شما میگین اگه درجه هفتم بمل بشه مد میکسولیدین به دست میاد نه گام ماژور هارمونیک .ولی چیزی که اینجا جای بحث داره و خودمم تا حالا به هیچ نتیجه ای در موردش نرسیدم انتخاب اسم لیدین کاسته برای این گامه.چون حتما میدونید که گام دوماژور با مد یونین متناظره نه با مد لیدین!!!!
    (قسمتی از متن تاپیک رو از یک متد انگلیسی ترجمه کردم)
    ولی آقای راسل این نام رو برای این گام در نظر گرفته.به هر ترتیب در اینکه درجه ششم بمل شده شکی نیست.البته این نکته هم گفتنیه که چون ما نمیتونیم در یک گام هم بمل هم دیز داشته باشیم درگامهای دیز دار از دیز کردن درجه پنجم استفاه میکنیم.مثل گام سل ماژور در مثال بالا.(البته الان دقت کردم که مثال بالاهم نت ر رو به اشتباه حذف کرده!)
    به هر حال هر کدوم از دوستان که در این زمینه اطلاعی دارن ممنون میشم کمک کنن.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏4/2/11
بارگذاری...