گام در موسیقی،قسمت ششم

شروع موضوع توسط امیرحسین به نژاد ‏28/8/10 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک گام در موسیقی،قسمت ششم تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    چنانچه بخواهیم از روی یک گام ماژور ، مینور نسبی آن را بدست آوریم ، کافی است که از نام گام ماژور یک فاصله سوم کوچک به پایین حرکت کنیم تا به نام گان مورد نظر برسیم.

    مثال:

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829874141.jpg

    چنانچه نام گام مینوری را به ما بدهند و از ما نام گام ماژور نسبی آن را بخواهند ، کافی است که از نام گام داده شده ، یک فاصله سوم کوچک به بالا حرکت کنیم ، تا به نام گام ماژور نسبی آن برسیم.

    مثال:

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829874401.jpg

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829874871.jpg
    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829875361.jpg

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829876121.jpg

    همسایگان اصلی و فرعی گامهای ماژور

    هر گام ماژور سه همسایه اصلی و دو همسایه فرعی دارد. اولین گام ماژور بالا رونده بعد از آن ( یک پنجم درست بالاتر) ، اولین گام ماژور پایین رونده قبل از آن (یک پنجم درست پایینتر) و مینور نسبی هر گام ماژور ، همسایگان اصلی آن گام می باشند.
    دو گام مینور نسبی که از همسایگان بالا رونده و پایین رونده به دست می آیند نیز ، همسایگان فرعی یک گام ماژور می باشند.

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829879901.jpg



    ترتیب گامهای ماژور

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829880351.jpg

    همسایگان اصلی و فرعی گامهای مینور

    هر گام مینور دارای یک همسایه اصلی و چهار همسایه فرعی می باشد. ماژور نسبی هر گام مینور ، همسایه اصلی آن گام است. ماژور بالا رونده و پایین رونده همسایه اصلی و مینورهای نسبی که از آنها بدست می آیند نیز ، همسایگان فرعی یک گام مینور می باشند.

    گام در موسیقی،قسمت ششم-download.php?imgf=12829881141.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  2. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با تشکر از شما.
    اگه امکان داره روشهای گذر از یک گام به همسایه فرعی رو توضیح بدید. مثلا لامینور به سل ماژور.

    ممنون.
     
  3. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    همسایگان اصلی با آکوردهای اصلی یک گام ارتباطی دارن؟
     
  4. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای رفتن از یک گام به گام دیگه در یک آهنگ(مدلاسیون) بهتره که از درجات اصلی و تنال گام استفاده بشه.
    یعنی درجات 1،4،5،8 گام.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏24/1/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. h@d!_metal

    h@d!_metal Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/09
    ارسال ها:
    188
    محل سکونت:
    Sirjan City
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    قربان عکس های اموزشیتون رو پاک کردین؟؟
    لود نمیشن که
     
  6. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    منظورتون این تاپیکه یا تاپیکهای دیگه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. kkr129

    kkr129 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/8/10
    ارسال ها:
    45
    محل سکونت:
    شــــیراز
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیز اگه منظورتون عکسای بالاست ( توی این تاپیک ) باید عرض کنم کامل لود میشه:smile (35):
     
  8. poya 268

    poya 268 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +6 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    سلام
    خيلي ممنونم از درسايي که ميديدن
    کلي استفاده برديم
    واقعا باعث افتخاره که شاگرد شما دوست عزيز باشم و دمه بچه هاي با عشق سايت هم گرم
    ببخشيد يه سوال داشتم
    من مثلا يه آهنگ تو گام c major
    يا همون دو ماژور ساختم
    من الان نميدونم آکورداي مختص اين گام چيه
    اين گام مثالمونه
    حالا من ميخام بدونم آکوردايه مختص اين گام چيه
    آکورداي مختص مي مينور چيه؟
    و..........
    اگه ميشه اينارم بگين ممنون ميشيم و اگرم که نه بازم خيلي آقايي ولي يه کتاب معرفي کني که چه بهتر
     
  9. poya 268

    poya 268 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +6 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    به دادم برسین
    من جوابمو میخام:smile (16)::smile (16):
     
  10. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    من یه کتاب معرفی میکنم:
    عناصر موسیقی «رلف تیورک» ترجمه «علیرضا سید احمدیان» انتشارات «ماهور»
    فصل3 : گام، مایه و فاصله

    البته اکثر کتابهای تئوری موسیقی در این مورد بحث کردن، ولی این کتابی بود که من کامل تر دیدم...
     
  11. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    آکوردهایی اصلی گام ماژور فاصله چهارم و پنجم نسبت به پایه دارن و اونا هم ماژور هستند مثلا برای دو ماژور آکوردهای اصلی فا ماژور و سل ماژور هستند.
    آکوردهای اصلی گام مینور(تئوریک)هم فاصله چهارم و پنجم نسبت به پایه دارند و هردو مینور هستند مثلا برای گام می مینور آکوردهای اصلی لا مینور و سی مینور هستند.
     
  12. poya 268

    poya 268 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +6 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    مرسی از همتون فکر میکنم کارم راه افتاد:smile (70)::smile (70):
     
  13. ehsanok

    ehsanok عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/1/12
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام آموزش خوبی باید باشه
    جسارته ولی نمیشد اینو به صورت پی دی اف با عکساش در می آوردین هم جال بود هم آسون هم دانلود میشد و همه بدون گرفتن اشکالات مطالعه ش میکردن.
    ممنون میشم اگه پیگیری کنید
     
  14. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    هدف از ایجاد چنین سایتی مطالعه مباحث در همون تالار و پرسش و پاسخ در مورد مطالب هست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    ببخشید معنی این جمله رو نمیفهمم :

    برای رفتن از یک گام به گام دیگه در یک آهنگ(مدلاسیون) بهتره که از درجات اصلی و مدال گام استفاده بشه.
    یعنی درجات 1،4،5،8 گام.

    کسی میتونه توضیح بده

    منظور از درجات اصلی همون همسایه های اصلیه؟
    مدال گام چیه؟
     
  16. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در این جا بنده باید می گفتم درجات تنال گام که اشتباه شده و نوشته شده مدال گام.
    ببنید در این جا عرض شده که برای مدلاسیون می توینید در ازجات اول،چهارم،پنج و هشتم استفاده کنید.توضیح درجات رو در مطالب تئوری سایت بخونید متوجه می شید.
    درجات اصلی هم هیچگونه ارتباطی با گام های همسایه نداره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. mili1

    mili1 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/9/11
    ارسال ها:
    158
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیرااا...ز
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    متوجه شدم منظورتون نت های :
    تونیک
    زیرنمایان
    نمایان
    و اکتاو هست.
    میشه توضیح بدین چطور میشه از یک گام به گام دیگه رفت؟
    برای مثال آیا از گام دو ماژور میتونیم به هر گام دیگه ای بریم؟
    به گام های همسایه چطور؟
     
  18. مارس

    مارس عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/2/12
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پاسخ : گام در موسیقی،قسمت ششم

    با سلام خدمت استاد عزیز و تشکر از مطالب بسیار مفیدتان
    ببخشید شما درباره گام های مینور دیاتنیک گفتید اگه میشه ماژورهاشم بگین
    لطف کنید گامهای کرماتیک و مقام های کلیسایی رو هم بگین
     
  19. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    پاسخ : گام در موسیقی،قسمت ششم

    در قسمت های قبل همین مبحث به گام های ماژور هم پرداختم..در مورد گام های دیگه هم امیدوارم فرصتی فراهم بشه تا بتونیم اونا رو هم بررسی کنیم.
     
  20. مارس

    مارس عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/2/12
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پاسخ : گام در موسیقی،قسمت ششم

    خیلی ممنون استاد عزیز
     
بارگذاری...