گام در موسیقی،قسمت دوم

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
2,848
113
37
تهران
www.amirbehnejad.com
download.php?imgf=12838553271.jpg

برای بدست آوردن گامهای ماژور دیز دار از روش دانگ ابتدا گام مادر (دو ماژور) را نوشته سپس دو دانگ و پرده میانی آن را مشخص میکنیم.
برای بدست آوردن اولین گام دیز دار دانگ دوم گام دو ماژور را به جای دانگ اول گام جدید قرار میدهیم و برای گام جدید پرده میانی و دانگ دوم می سازیم و هر کجا که لازم باشد فواصل را با علائم تغییر دهنده طبق الگوی گامهای ماژور می سازیم. این عمل را تا آنجائی انجام می دهیم که به هفتمین گام دیز دار یعنی گام دو دیز ماژور برسیم. علائم تغییر دهنده ای که در هر گام جدید به دست میآیند علائم ترکیبی یا سرکلید نام دارد. جایگاه این علائم در قطعات بلافاصله بعد از کلید می باشد اما در اینجا به علت یاگیری صحیح کنار نتها نوشته می شوند.
لازم به توضیح است که در انتقال دانگ دوم هر گام به دانگ اول گام بعدی باید علائم ترکیبی به دقت انتقال یابد تا دیگر نیازی به چک کردن فاصله های دانگ اول نباشد.

download.php?imgf=12838554921.jpg

download.php?imgf=12838555211.jpg

ترتیب توالی نام گامهای ماژور دیز دار

توالی نام گامهای ماژور دیز دار پنجم درست به پنجم درست بالا رونده می باشد.
(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
سل ماژور – رماژور – لاماژور – می ماژور – سی ماژور – فادیز ماژور و دو دیز ماژور.

علائم ترکیبی

علامت یا علامتهای ترکیبی،دیز یا بمل هائی هستند که بلافاصله بعد از کلید موسیقی قرار میگیرند و تا آخر قطعه روی نت مربوط به خود تاثیر میگذارند و باید در قطعه موسیقی هر چند خطی که هست اول تمام خطها بعد از کلید گذاشته شوند. این علائم ترکیبی یا سرکلید – نام گام را مشخص میکند.

توالی علامتهای ترکیبی گامهای ماژور دیز دار

توالی علامتهای ترکیبی گامهای ماژور دیز دار پنجم به پنجم بالا رونده میباشد به این ترتیب که اولین علامت فا دیز است و علامت بعدی که دو دیز است – پنج نت با فا دیز فاصله دارد به همین ترتیب تا هفتمین دیز.
فا دیز – دو دیز – سل دیز – ر دیز – لا دیز – می دیز – سی دیز

download.php?imgf=12838555671.jpg

چنانچه نام گامی را به ما بدهند (ماژور دیز دار) و از ما علامتهای ترکیبی آن را بخواهند،سریع به آن فکر می کنیم که گام داده شده چندمین گام دیز دار است وبه همان تعداد از اولین علامت دیز پیش می رویم که علامتهای بدست آمده علامت های گام داده شده میباشد.
مثال:
اگر از ما علامت های گام می ماژور را بخواهند چون گام می ماژور چهارمین گام دیز دار است بنابراین از اولین علامت یعنی فا دیزتا چهارمین علامت،علائم ترکیبی این گام می شوند.(فا دیز – دو دیز – سل دیز و ر دیز)
روش دیگری نیز برای تشخیص علامتهای ترکیبی یک گام وجود دارد و آن این است که: نت ماقبل نام گام آخرین دیز گام است که آن را می گذاریم و طبق آن دیز های قبلی را مشخص میکنیم.
مثال:
اگر گام می ماژور را به ما بدهند و ازما علائم ترکیبی آن را بخواهند یک نت پائین تر از نام گام یعنی نت ر آخرین دیز گام است. پس از فا دیزتا ردیز علامتهای ترکیبی این گام میباشد.
(فا دیز – دو دیز – سل دیز و ردیز)

چنانچه علائم گام ماژور دیز داری را به ما بدهند و نام گام را از ما بخواهند تعداد علامتها را میشماریم. هر تعداد که بود به همان اندازه از اولین گام جلو میرویم تا به نام گام برسیم.

مثال:
اگر علامتهای ترکیبی داده شده (فا دیز – دو دیز – سل دیز و ردیز) باشد تعداد آنها چهار عدد میباشد. پس علائم ترکیبی چهارمین گام دیز دار یعنی می ماژور میباشند.

روش دیگری برای تشخیص نام گام از روی علائم ترکیبی وجود دارد و آن این است که آخرین علامت دیز داده شده را نیم پرده دیاتونیک به بالا میبریم تا به نام گام برسیم.
مثال:
اگر علامتهای داده شده (فادیز – دو دیز – سل دیز و ردیز) باشن،آخرین دیز که ردیز میباشد را نیم پرده دیاتونیک به بالا حرکت میدهیم که به نت می می رسیم. در نتیجه گام می ماژور میباشد.
 

فایل های ضمیمه

آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

poya 268

عضو سایت
19/10/09
97
8
8
تهران
سلام داداشی
خسته نباشی
ما ایت 7تا دیز رو پیدا کردیم
به چه کارمون میاد
ببخشید که عجله دارم و هیچی نمیدونم
شاگرد ضعیفتونو ببخشینو لطفا جواب بدین
ممنونت مبشم داداشی:smile (72):
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
2,848
113
37
تهران
www.amirbehnejad.com
خواهش می کنم.

خوب ببینید در این گام هم مثل کام های دیگه می شه آهنگ ساخت و البته آهنگهای زیادی هم در این گام ساخته شده که نوازندگان می نوازند.

در واقع این تنالیته هم مثل هر تنالیته دیگه ی رنگ و فضای دراماتیک مخصوص به خودش رو داره.
 

poya 268

عضو سایت
19/10/09
97
8
8
تهران
یعنی فقط با استفاده از دیزا هم میشه آهنگ ساخت
پس آهنگ هیچ حسی به انسان نمیده
خیلی بده که استاد
لطفا بیشتر توضیح بدین:smile (13)::smile (13):
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
2,848
113
37
تهران
www.amirbehnejad.com
منظودتون رو از این که هیچ حسی نمیده متوجه نشدم.

چرا نباید احساس داشته باشه.

اینو مد نظر داشته باشید که قرار نیست این هفت نت رو به ترتیب پشت سر هم بیارید و آهنگ بسازید!!! شما می تونید با هر ترتیبی که دوست داشتید از این نت ها در آهنگتون استفاده کنید.
 

A.T.B

عضو سایت
25/2/11
648
146
43
jonoob
سل ماژور – رماژور – لاماژور – می ماژور – سی ماژور – فادیز ماژور و دو دیز ماژور.

این چی هستن چرا در هر شکل تغییر میکنن دایره ها رو این خطاها چطوری خوانده میشن؟ ر یعنی چی لا یعنی چی ؟ و همه شون؟
 

A.T.B

عضو سایت
25/2/11
648
146
43
jonoob
download.php?imgf=12838553271.jpg


توالی علامتهای ترکیبی گامهای ماژور دیز دار پنجم به پنجم بالا رونده میباشد به این ترتیب که اولین علامت فا دیز است و علامت بعدی که دو دیز است – پنج نت با فا دیز فاصله دارد به همین ترتیب تا هفتمین دیز.
فا دیز – دو دیز – سل دیز – ر دیز – لا دیز – می دیز – سی دیز

download.php?imgf=12838555671.jpg

چنانچه نام گامی را به ما بدهند (ماژور دیز دار) و از ما علامتهای ترکیبی آن را بخواهند،سریع به آن فکر می کنیم که گام داده شده چندمین گام دیز دار است وبه همان تعداد از اولین علامت دیز پیش می رویم که علامتهای بدست آمده علامت های گام داده شده میباشد.
مثال:
اگر از ما علامت های گام می ماژور را بخواهند چون گام می ماژور چهارمین گام دیز دار است بنابراین از اولین علامت یعنی فا دیزتا چهارمین علامت،علائم ترکیبی این گام می شوند.(فا دیز – دو دیز – سل دیز و ر دیز)
روش دیگری نیز برای تشخیص علامتهای ترکیبی یک گام وجود دارد و آن این است که: نت ماقبل نام گام آخرین دیز گام است که آن را می گذاریم و طبق آن دیز های قبلی را مشخص میکنیم.
مثال:
اگر گام می ماژور را به ما بدهند و ازما علائم ترکیبی آن را بخواهند یک نت پائین تر از نام گام یعنی نت ر آخرین دیز گام است. پس از فا دیزتا ردیز علامتهای ترکیبی این گام میباشد.
(فا دیز – دو دیز – سل دیز و ردیز)

چنانچه علائم گام ماژور دیز داری را به ما بدهند و نام گام را از ما بخواهند تعداد علامتها را میشماریم. هر تعداد که بود به همان اندازه از اولین گام جلو میرویم تا به نام گام برسیم.

مثال:
اگر علامتهای ترکیبی داده شده (فا دیز – دو دیز – سل دیز و ردیز) باشد تعداد آنها چهار عدد میباشد. پس علائم ترکیبی چهارمین گام دیز دار یعنی می ماژور میباشند.

روش دیگری برای تشخیص نام گام از روی علائم ترکیبی وجود دارد و آن این است که آخرین علامت دیز داده شده را نیم پرده دیاتونیک به بالا میبریم تا به نام گام برسیم.
مثال:
اگر علامتهای داده شده (فادیز – دو دیز – سل دیز و ردیز) باشن،آخرین دیز که ردیز میباشد را نیم پرده دیاتونیک به بالا حرکت میدهیم که به نت می می رسیم. در نتیجه گام می ماژور میباشد.
اگه میشه بیشتر درباره اینا توضیح دهید
 

فایل های ضمیمه

mab

23/10/10
4
1
0
تهران
واقعا ممنون مطالب خیلی خوبیه.
مشکلاتی که تو گام داشتم حل شد تشکر
 

shahab47

عضو سایت
2/9/09
568
473
63
تهران
اگه میشه بیشتر درباره اینا توضیح دهید
اگه منظورت اون عکسی که دیز ها رو پشت هم نشون داده اینا رو میگم امیدوارم کمکت کنه

ببین ما باید از گام مادر یه الگو میگرفتیم و میددیم چطوری باید گام جدیدمون رو بسازیم میومدیم هر جا که لازم بود علامت دیز رو میزاشتیم تا به الگو مون برسیم .


حالا تو گام سل ماژور ما یه علامت دیز احتیاج داریم واسه نت فا دیز .

تو روش دانگ دیگه نمیاد علامت دیز رو بزاره کنار اون نتی که لازمه میاد میزاره بعد از کلید خط حاملمون .

به این صورت که اولین علامت دیز نشون میده نت فا ما باید تاثیر بگیره اگه 2 تا علامت دیز داشتیم علامت اولی نت فا رو دیز میکنه و علامت دومی نت دو مارو .

اگه 3 تا علامت داشتیم اولی نت فا رو دومی نت دو رو و سومی نت سل رو دیز میکنه تا آخر که تزتیبشون اینه

فا دیز – دو دیز – سل دیز – ر دیز – لا دیز – می دیز – سی دیز
 
23/6/10
34
15
0
کره زمین
سلام ببخشد من میخواهم یک ملودی بسازم فرضا گام را دو ماژور انتخاب میکنم . خوب من اینجا دارم .( دو . ری . می . فا . سل . لا . سی . دو ) حالا ملودی که میخواهم بسازم فقط با چند تا از این نت ها میسازم مثلا با ( ری . فا . لا. می . دو ) یا شاید هم کمتر با سه تا چون بیشتر نیاز ندارم . خوب اولا که این کار من طبق قانون است یا خیر؟ دوما شاید از یک نوت مثلا (ری) چهار بار استفاده کردم و از یکی دیگر(دو) فقط یک بار آیا مشکلی دارد .
 

majid_sz

عضو سایت
سلام ببخشد من میخواهم یک ملودی بسازم فرضا گام را دو ماژور انتخاب میکنم . خوب من اینجا دارم .( دو . ری . می . فا . سل . لا . سی . دو ) حالا ملودی که میخواهم بسازم فقط با چند تا از این نت ها میسازم مثلا با ( ری . فا . لا. می . دو ) یا شاید هم کمتر با سه تا چون بیشتر نیاز ندارم . خوب اولا که این کار من طبق قانون است یا خیر؟ دوما شاید از یک نوت مثلا (ری) چهار بار استفاده کردم و از یکی دیگر(دو) فقط یک بار آیا مشکلی دارد .
شما میتونید بر اساس ملودیتون تعدادی از نتها رو استفاده نکنید. و برای استفاده از نتها یا تکرارشون یا تعدادشون هم محدودیتی ندارید.
برای مثال شما یه جمله فارسی میخواید بنویسید که برخی از حروف الفبا در اون کاربرد نداره و برخی دیگه هم زیاد توش تکرار میشن. مثل همین مطلبی که نوشتم خبری از حروف "غ،ط،ظ،چ و..." نیست.
 
10/10/11
1
0
0
تهران
خیلی ممنونم . من در حفظ کردن و محاسبه کردن این علامتها و نام گامهای مربوطه مشکل داشتم . روشهای شما خیلی به من کمک می کنه .
 

alinorton2006

عضو سایت
28/12/10
12
0
1
تهران
ممنون
ولی کی بفهمیم که گامی که از ما خواستن از این دسته هست ؟ مثلا اگه گفتن Gm یا Bb بعد از کجا باید بفهمیم که باید بمل ها ( سی بمل ،می بمل ، لا بمل ... ) رو به ترتیب بریم عقب ؟
 

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
33
28
شیرااا...ز
درود
.
.
.
گامهای ماژور دیزدار و بمل دار رو حتما باید از طریق روش دانگ بدست آورد؟
نمیشه از روش پرده استفاده کرد؟
.
.
.
ممنون
 
4/8/10
42
9
8
سلام دستت طلا فقط میشه اینو یه خورده بیشتر توضیج بدین فقط همینو نفهمیدم
ترتیب توالی نام گامهای ماژور دیز دار

توالی نام گامهای ماژور دیز دار پنجم درست به پنجم درست بالا رونده می باشد.
(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
سل ماژور – رماژور – لاماژور – می ماژور – سی ماژور – فادیز ماژور و دو دیز ماژور.



کل این قسمت رو

چرا فادیز ماژوره و دو دیز ماژور ولی بقیه ماژور خالی هستن؟
و این یعنی چی؟(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
2,848
113
37
تهران
www.amirbehnejad.com
سلام دستت طلا فقط میشه اینو یه خورده بیشتر توضیج بدین فقط همینو نفهمیدم
ترتیب توالی نام گامهای ماژور دیز دار

توالی نام گامهای ماژور دیز دار پنجم درست به پنجم درست بالا رونده می باشد.
(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
سل ماژور – رماژور – لاماژور – می ماژور – سی ماژور – فادیز ماژور و دو دیز ماژور.



کل این قسمت رو

چرا فادیز ماژوره و دو دیز ماژور ولی بقیه ماژور خالی هستن؟
و این یعنی چی؟(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
چون نت اول سایر گام ها مثلا سی ماژور،نت سی هست بدون دیز و بمل.اما این دو گام یعنی فا دیز و دو دیز نت اولشون(تنیک)نت های دیز دار هست.یعنی این گام از نت فا دیز یا دو دیز شروع می شه.
و این یعنی چی؟(دو ماژور) + پنجم درست ← سل ماژور
یعنی به اسم هر گام ماژور دیز داری یک فاصله ی پنجم درست اضافه کنید نام گام بعدی بدست میاد.

- - - - - - - - - -

درود
.
.
.
گامهای ماژور دیزدار و بمل دار رو حتما باید از طریق روش دانگ بدست آورد؟
نمیشه از روش پرده استفاده کرد؟
.
.
.
ممنون
از دو روش امکانش هست.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر
18/5/14
32
19
8
22
ایران
درود دوستان
مثلا یه ملودی رو که تو یه گامی مثل دو دیز ماژور ساختیم رو هم میشه تو گام آنهارمونیک اون (ر بمل ماژور) اجراش کرد.
میخواستم بدونم که موقع نوشتن اون ملودی از کجا بایستی بفهمیم که تو کدوم گام باید بنویسیمش؟(گام دیزدار یا بمل دار؟)
موقع اجرا که فکر نکنم تفاوتی بکنه.!!
 
18/5/14
32
19
8
22
ایران
درود دوستان
مثلا یه ملودی رو که تو یه گامی مثل دو دیز ماژور ساختیم رو هم میشه تو گام آنهارمونیک اون (ر بمل ماژور) اجراش کرد.
میخواستم بدونم که موقع نوشتن اون ملودی از کجا بایستی بفهمیم که تو کدوم گام باید بنویسیمش؟(گام دیزدار یا بمل دار؟)
موقع اجرا که فکر نکنم تفاوتی بکنه.!!
پس چی دوستان
مثلا چطور باید بدونیم فلان ملودی توی مد بمل داره یا دیز دار؟