کمک ! این آکوردها توی چه گامهایی استفاده میشن ؟!

شروع موضوع توسط darkday ‏7/1/13 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک کمک ! این آکوردها توی چه گامهایی استفاده میشن ؟! تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. darkday

    darkday عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    زيرزمين
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوستان نازنین یه سوال داشتم ...
    من تا حدی تئوری موسیقی رو آشنایی دارم اما یه سری آکورد هست که نمی دونم توی گام خاصی میشه ازشون استفاده کرد با اینکه خودشون گام خودشون رو دارن و یا بصورت کمکی وارد گامهای دیگه میشن ... ممنون میشم عزیزانی که آشنایی دارن راهنمایی کنند که ببینم اگه بخوام در کنارشون آکوردهای دیگه ای رو استفاده کنم چطور باید اون آکورد ها رو پیدا کرد ...
    دو تا از این آکورد ها :

    C#Min 9
    C#Min 7

    ممنون
     
  2. darkday

    darkday عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    زيرزمين
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ...!؟
     
  3. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    درود بر شما.
    آکوردی که شما در بالا معرفی کردید C#m یا دو دیز مینور است که میتونه جز آکورد های اصلی چند گام از جمله خود گام دو دیز مینور باشه.
    خب قطعا قطعه ای که در گام دو دیز مینور نوشته میشه در اون بسیار از این آکورد استفاده میشه در حالت ساده اما اگر این آکورد - آکوردِ نت چهارم و یا پنجم گام دیگری باشه در اون زمان میتونه بسته به احساس و نوع ملودی در قسمت هایی به 7 و یا 9 تبدیل بشه که در اصل اضافه شدن یک فاصله نهم و یا هفتم به تنیک آکورد است و برای فضا سازیه هرچه بهتر و زیبا تر جلوه دادن پدیده حل است.

    استفاده از این آکورد تا حد زیادی به آکوردی که بعد از اون ها استفاده میشه بستگی داره و استفاده از اون ها در طول یک قطعه مستلزم داشتن علم هارمونی است.
    دقت کنید در مواقعی که حتی این آکورد ها از آکورد های اصلی گام هم نیستند طبق قوانین هارمونی میتونند استفاده بشند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  4. darkday

    darkday عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    زيرزمين
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    یک دنیا تشکر از شما نازنین
    ممنون بابت راهنمایی خوب و جامع تون
     
  5. alireza_rockman

    alireza_rockman عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/1/10
    ارسال ها:
    151
    محل سکونت:
    Vandad Band
    امتیازات:
    +106 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    ساده و کلی بگم آکوردهای 9 اصولا برای ورودی یک آهنگ استفاده میشه حالا فرق نمیکنه "دودیز مینور باشه یا لامینور" برای مثال "هتل کالیفرنیا از ایگلز" و "یه پنجره با یه قفس از شادمهر"
    آکوردهای 7 هم بر عکس برای آخرین آکورد توالی یک گام استفاده میشه برای مثال "اگه یه روز بری سفر" "دستم بگیر" و و و و و نصف بیشتر اهنگها اینجورین: برای مثال این توالی گام ها رو میتونی استفاده کنی :
    C#m9 - F#m - G#7 - C#m
    Am-G-F-E7
    Bm-A-G-F#7
    Am-Dm-G-E7
    البته میگم اصولا نه اینکه دقیقا این اینجوری باشه چون موسیقیه جز همه قانونا رو شکسته :)
    بیشتر آکوردهای مینور 9 میگیرن و آکوردهای ماژور 7
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. darkday

    darkday عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    82
    محل سکونت:
    زيرزمين
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ممنون بابت توضیحات کاملت دوست خوبم
    خیلی استفاده بردم ... مرسی
     
  7. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    آکوردهای نهم در همه جای قطعه میتوانند بکار برده شوند... نهم ، یازدهم و سیزدهم های مجاز را هرجایی بکار میبرند....
     
    • موافقم موافقم x 1
  8. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مادامی که بخواهید این آکورد Cm#9 رو بصورت دیاتونیک بکار ببرید و قطعه هم تنال باشه، چند گزینه دارید. دیاتونیک یعنی نتهای سازنده آکورد در گام وجود داشته باشند.
    یک. درجه دوم گام سی ماژور
    دو. درجه ششم گام می ماژور
    سه.درجه چهارم گام سل دیز مینور
    چهار. درجه اول گام دو دیز مینور.

    البته در مینورهای ملودیک هم هست مثلا درجه دوم سی مینور ملودیک ...

    ولی آکوردهای یک آهنگ لزوما همگی دیاتونیک نیستند مثلا این آکورد بعنوان درجه دوم نسبی پیش از نمایانهای ثانویه و هر گونه «پایه انگاری» Tonicization نیز بکار میرود...

    ,نمونه در گام سل بمل ماژور.. آکورد مورد نظر به ریخت Dbm9
    Gbmaj7 Abm9 Dbm9 Gb7 Cbmaj7 Cbm7 Gbmaj7
    یا در فا ماژور
    Fmaj9 Ab7+ Dbm9 Gb7(#11) Fmaj7

    همچنین بعنوان وام آکورد Modal Interchange

    مثلا در گام لا بمل ماژور (درجه چهار قرضی از مینور)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
  9. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    االبته در سی مینور ملودیک دیگه نهم آکورد صدق نمی کنه.. ولی با این وجود می توان C#m9 را در گام سی مینور به عنوان آکورد قرضی از سی دورین بکار برد. که اتفاقا بسیار هم کاربرد دارد...
    آکورد رو اشتباه تایپ کردم... C#m9 درست است...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - کمک این آکوردها
  1. Behrouzzzz
    پاسخ ها:
    9
    نمایش ها:
    232
  2. farshadalizade
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    243
  3. mehran.fitness
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    162
  4. artinviolin
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    125
  5. mb1375
    پاسخ ها:
    11
    نمایش ها:
    398