کمپرسور Compressor ، لیمیتر Limiter و گیت Gate

شروع موضوع توسط mehrshad_king ‏14/4/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک کمپرسور Compressor ، لیمیتر Limiter و گیت Gate تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. mehrshad_king

    mehrshad_king عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/11/09
    ارسال ها:
    162
    محل سکونت:
    متل قو
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    کمپرسور یک "ضخیم کننده Thickener " است که از دینامیک آواها می کاهد و به همین دلیل همچنین از حجم Volume آن ها.

    با Makeup Gain یا بوسیله پارامتر Output یا Volume می توان، حجم صدا را پس از عملیات کمپرسیون به جای اول خود و یا حتی بالاتر از آن برد.


    Threshold یا ترش-هولد (آستانه): پارامتری است که نشان گر پایین ترین حدی است که کمپرسور از آن حد به بعد شروع به کار می کند و ارزش آن با معیار dB یا دسیبل و بصورت منفی negative نشان داده می شود. و هرچه این مقدار منقی بیشتر باشد، Level در صدا پایین تر است.

    مثال: -12dB خیلی صدای کم حجم تری از -1dB را نشان می دهد.


    Ratio یا ریشیو: مهم ترین پارامتر در کمپرسور به حساب می آید. این پارامتر در واقع مشخص می کند که تا چه حد از Output Level باید کاسته شود، وقتی که سیگنال از Threshold گذر می کند. هرچه مقدار ratio بیشتر باشد، کمپرسیون بیشتر روی آواها اعمال می شود.

    Ratio ی بی نهایت، کمپرسور را به لیمیتر Limiter تبدیل می کند. یعنی در لیمیتر، اگر سیگنال از Threshold گذر کند، "به کلی" cut می شود. پس این تنها تفاوت کمپرسور با لیمیتر است.

    در واقع لیمیتر LIMITER، کمپرسوری است، بدون پارامتر Ratio.


    Attack: همان طور که از عنوان این پارامتر بر می آید، Attack Time مدت زمانی را نشان می دهد، که به سیگنال پس از عبور از Threshold "حمله" می شود، تا Level آن سیگنال تعدیل attenuate شود.
    Attack طولانی ترانزینت های مصنوعی را به وضوح قابل شنیدن باقی می گذارد.

    Release: زمانی را نشان می دهد که سیگنال پس از گذر از Threshold و کمپرس شدن، لازم دارد تا فرود آید. این پارامتر بسیار تاثیرگذار است، بخصوص در نگهداشتنِ pumping sound در حداقل!



    RMS/Peak: پارامترهایی هستند که کمتر استفاده می شوند. کمپرسیون RMS، در واقع در مسترینگ Mastering استفاده می شود و برای رساندن Level صدا به بالاترین حد ممکن است، در حالی که کمپرسیون Peak همان طور که از اسمش پیداست، تنها به „top-end“ ها می پردازد و تاثیر خیلی کمتری در بلندی صدا دارد.


    Gate: در واقع عملکردی بر عکس Compressor را دارد. یعنی تمامی سیگنال های "پایین" Threshold خود را، cut می کند. مثلا برای از بین بردن Noise در گیتار الکتریک در زمانی که ساز نواخته نمی شود، از Gate استفاده می شود.


    Transient چیست؟ Attack ها و یا شروع یک سیگنال که مثل یک impulse هستند و در واقع اطلاعات آکوستیکی را هم در خود می گنجانند. در اصوات percussive، ترانزینت ها بسیار اهمیت دارند و باعث رسیدن صدای طبیعی به گوش ما می شوند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  2. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    آیا اینکه صدا بعد از کمپرس شدن کم بشه طبیعیه؟
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    باید با تنظیم گین از روی پلاگین اون افت رو جبران کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    راستش استاد میشه با چندتا مثال تصویری بم کفهوم کمپرسور و برسونین تا من از این سردرگمی در بیام؟
     
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    مثال تصویری که چیزی رو بهتون نشون نمیده جون روی صدا تاثیر میذره
    همین تعاریف رو که در پست اول هست رو روی یه ترک صوتی تست کنید موثر تره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    استاد اینکه بیس در کار مخلوط میشه کار چه پلاگینیه بیشتر؟
     
  7. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    این مبحث مربوط به میکس هستش در تاپیک میکس بپرسید.
    ضمنا بنده استاد نیستم. هنوز هنرجو هستم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    دوست عزیزم کامپرسور یک پلاگین هست که هم نرم افزاری اون موجود هست هم سخت افزار.
    کار کامپرسور چیه ؟ کامپرسور کامپرسور کارایی های زیادی داره تویه سایت بگردین فروم های دیگری هم هستن که
    توضیح دادن.

    کامپرسور یک پلاگین هست که توسط اون میتونین فرکانس ها رو مرتب کنین یا کم و زیاد کنین .

    چطوری ؟ در یک خط فرکانس مثلا فرکانس های high بیشتر از فرکانس های Midd هستن با تنظیم یک سری تنظیمات
    میتونین این فرکانس ها رو تنظیم کنین میزان خروجی صدا درست میشه.

    خیلی کار برد های دیگری داره ولی آسون ترین و عامیانه ترین تعریفی که میتونستم از کامپرسور داشته باشم این بود
    بطور عملی باهاش کار کنین کاملا متوجه میشین.

    موفق باشین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    درضمن اون افت صدا رو میتونین باMekup جبران کنین که در پلاگین خودش وجود دار...............................
     
  10. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    فقط چند نکته رو خدمت دوستان یادآور بشم.
    اصولا اساس کار ما در کمپرسور بیشتر بر مبنای Gain reduction هست. پیشنهاد میکنم همه ی اعدادی که سایت ها، افراد، مجلات و ... که به شما ارائه میکنند رو بهتره فراموش کنید. نه اینکه این اعداد اشتباه باشند (که بسیاری از اونها هم اشتباه هستند) اما خوب 100 دلیل گوناگون برای اثبات خلاف این امر هم وجود داره.
    معمولا گفته میشه که حداکثر Gain Reduction باید از 6 فراتر نره، اما برای سازهایی با Peak های بسیار قوی و بالا مثل Pluck ها میشه تا 8 و در مواقعی تا 10 هم بشه و این افت صدا رو هم همونطور که دوستان اشاره کردند با Make-Up Gain قابل حله اما حتی در این مورد هم محتاط باشید.

    در مورد لیمیتر اصولا اگر حتی شما پارامتر Ratio کمپرسور خود رو به 10 و یا فراتر از اون برسونید، عملا شما یک Limiter خواهید داشت.
    برای درک بهتره پارامتر Ratio میتونیم اینطوری بیان کنیم.
    برای مثال: Ratio 4:1 ==> 4:Input & 1: Output
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  11. Mr.Bean

    Mr.Bean

    تاریخ عضویت:
    ‏7/8/12
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام.میشه توضیح بدبن کار realease در کمپرسور چیه؟یعنی عدد هرچی بیشتر باشه چه اتفاقی میفته؟؟
     
  12. iran music

    iran music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/12
    ارسال ها:
    100
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست عزیز در کمپرسورrealease یکی ازم همترین چیزاس که باید طبق جدول شدت دهی آن عدد رو وارد کن طبق تا بتوانیم بهترین کمپرسو داشته باشیم
    کمپرسور Compressor ، لیمیتر Limiter و گیت Gate-com.JPG برای بزرگ شدن عکس روی آن کلیک کنید
     
  13. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +940 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام.معنی خیلی خلاصش میشه ریت برگشت گین صدا به حالت اولیه قبل از کمپرس شدن.هرچقدر مدت زمان ریلیس بیشتر باشه باعث میشه مقدار زمان بیشتری طول بکشه مقداری که کمرسور صدارو کاهش داده به حالت اولیش برسه.تنظیم مقدار ریلیس به عوامل مختلفی بستگی داره مثل نوع انولوپ صدا و جنسش و دینامیکی که ما ازش توقع دارین ولی بطور کلی میشه گفت که باید این مقدارو طوری تنظیم کنیم که بعد از هربار بکار افتادن کمپرسور تا دفعه بعدی که کمپرسور بکار میفته حدود 90 تا 100 کاهش صدا آزاد شده باشه(یعنی بحالت اولیه قبل از اعمال کاهش صدا توسط کمپرسور برسه).در هر حال بهتره این مقدر هیچ وقت از حدود 50 میلی ثانیه کمتر نشه چون ممکنه در فرکانس های بم ایجاد دیستورشن بکنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    آقای غفاری یعنی اگر 4db از حد بالاتر رفت 1db کاهش میده از 4fb?
     
  15. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    میکس و مسترینگ رو نمیتونی هیچ چهار چوبی براش مشخص کنی یعنی
    بگی این میزان رو بده به الکتریک این میزان تنظیمات برای درام یا پد یا ............

    از عملیات مهم میکس در مرحله یا بخش دوم تفکیک سازی Vertical Dimension هست که مربوط میشه به
    EQ & Compressing : در این مرحله شما باید با توجه به محدوده شنیداری خودتون میکس رو انجام بدین
    که یک مسلتزم سیستم صوتی خوب که متناسب با گوش شما باشه تهیه کنین.
    در مرحله ی بعد اعمال کردن افکت ها هست . اون فایلی که دکتر محبی قرار دادن برای این نبود که شما
    دقیقا همین الگو رو انتخاب کنین ........... شما باید با بازده محدوده ی شنیداری خودتون اون افکت ها رو اعمال کنین.
    ریلیز در کامپرسور میزان اعمال گرایی کامپرسور رو مشخص و تعیین میکنه ....... و ریت نسبت کامپرس شدن هست ...
    شما برای صداهای خشن و بیس دار نسبت به محدوده ی شنیداریتون ریلیز رو بالا بگیرین و برای صدا هایی که
    خشن نیست پایین تر .
    یه توصیه : هرچه بتونین کمتر کامپرسور و اکولایز و دیگر افکت ها رو کمتر اعمال بکنین میکستون راحتتر و کیفت
    بهتری خواهد داشت ..... سعی کنین همه چیز به اندازه باشه و بیشتر سعی کنین در اکولایز کاهش داشته باشین
    تا افزایش محدوده فرکانسی ......

    نتیجه گیری کلی هیچ قائده و قانون مشخصی برای میکس و مسترینگ وچود ندارد .
    تنها قائده و قانون خود شما هستین که اون رو مشخص میکنین .
    فقط سه مرحله وجود داره که شما اون سه مرحله رو رعایت بکنین
    بقیه ی مراحل بر میگرده به گوش و محدوده ی شنیداری شما .
    اون سه مرحله تشکیل میشه از :
    1. Dimension Panomera :
    پهن کردن و تقسیم کردن صدا ها روی Left و Right .
    2. Dimension Vertical :
    اعمال کردن کامپرسور و اکولایز مناسب ( تا حدی کمتر اعمال کنین )
    3.Dimension Deth :
    اعمال ریورب یا دیلی مناسب به آوا و صدا ها ....
    -----------------------------------------------------------
    Realese : میزان اعمال کردن کامپرسور رویه فرکانس ها
    Rate : نسبت کامپرس کردن صدا
    Threshold : زمان اعمال گرایی کامپرسور هست .
    Gain : مشحص کننده ی خروجی صدا
    make Up : تقویت گر صدایی
    Attack : برای ایجاد و کنترل اتک صداها
    --------------------------------------------------------------------------
    تا اونجایی که میتونین در صد ها رو پایین بگیرین چند بار تاکید کردم.
    اعداد رو بالا نبرین مثلا 250 خیلی زیاده برای پد یا حتی برخی از ادوات درام شما سعی کنین از کم شروع کنین و تغییرات صدا رو بشنوین و بعد دوباره به میکس ادامه بدین ..... تا اون نقطه ی مناسب برای تنظیماتتون رو پیدا کنین و کامل رو یه کامپرسور مسلط بشین.

    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏12/3/14
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. تفاوت کمپرسور و لیمیتر

    ,
  2. لیمیتر صدا