کمپرسور و کمپرس کردن

  • شروع کننده موضوع AdroiT
  • تاریخ شروع
14/11/14
1,094
637
83
37
ایران
مرسی..
ببخشید شرمنده من دوباره واسه اطمینان حودم میپرسم.
گین خروجی توی مولتی باندها هم همون کارو انجام میده ؟ یعنی اصوالا با کمپرس مناسب و گین خروجی میشه صداهارو نزدیک کرد درسته؟ صداهای بلند سرجاشون میمونه و صداهای ضعیف میاد بالا با گین؟ بیشتر ممنون میشم راجع به این موضوع یه توضیح بدید.
مرسی
 
17/6/15
40
112
33
مرسی..
ببخشید شرمنده من دوباره واسه اطمینان حودم میپرسم.
گین خروجی توی مولتی باندها هم همون کارو انجام میده ؟ یعنی اصوالا با کمپرس مناسب و گین خروجی میشه صداهارو نزدیک کرد درسته؟ صداهای بلند سرجاشون میمونه و صداهای ضعیف میاد بالا با گین؟ بیشتر ممنون میشم راجع به این موضوع یه توضیح بدید.
مرسی
توضیح لازم نیست.فقط یکمی بهش ؟خب ترشهولد رو فقط به میدرنج تنظیم میکنی تا از سطحی که خاستی عبور نکنه و اگه بیس و های ضعیفی هم داشتی میتونی گین رو بالا ببری.اما اگه دیدی بیس و های سر جاشون خوبن و نیازی نیست دستکاریشون بکنی خب چه لزومی داره دستکاری بکنی.اول با کمپرسور تک کاره کار بکن بعد میفهمی منظورم چیه.سخت نیست بابا,فقط یکمی راجبش فک کن.درونی.هل نشو+عجله نکن و خوب مطالبمو بخون.درک مهمه با عمل
 
  • تشکر
واکنش‌ها: alio5 و artinviolin
2/4/12
6
0
1
تهران
با سلام خدمت دوستان.یه سوال دارم اینکه مبنای کمپرسور peak صدا می باشد؟یا عدد فیدر ولوم؟مثال فیدر ولوم صدای kick روی 8- ولی peak -14 میزنه مبنای عدد ترشهلد کدوم یکی از این دو عدد؟ به peak توجه کنم؟یا عدد فیدر ولوم؟
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,991
2,867
113
تهران
با سلام خدمت دوستان.یه سوال دارم اینکه مبنای کمپرسور peak صدا می باشد؟یا عدد فیدر ولوم؟مثال فیدر ولوم صدای kick روی 8- ولی peak -14 میزنه مبنای عدد ترشهلد کدوم یکی از این دو عدد؟ به peak توجه کنم؟یا عدد فیدر ولوم؟
فیدر بعد از تمام این پلاگین هایی که رو ترک قرار دادی(مثل همین کمپرسور) عمل میکنه .
پس اصلا نمیتونه به اون سیگنال ورودی به کمپرسورت تاثیر بذاره.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: artinviolin
17/6/15
40
112
33
سلام مجدد به دوستان.اینم یه مطلب در مورد رابطه ی اتک با ریلیس نسبت به زمان.یعنی در واقع چیزی مثل فاصله ی زمانیشون توو هر چیزی که کمپرسور اعمال بشه
Attack
fast: <1ms
fast-medium: 1-10ms
medium: 10ms
medium-slow: 10-25ms
slow: >25ms

Release
fast: <50ms
fast-medium: 50-250ms
medium: 250ms
medium-slow: 250ms-1s
slow: >1s
این مطالب پایین هم برای آماتورهاست.
slow یعنی آروم
Fast یعنی زودتر
medium یعنی نه زود و نه آروم بلکه نرمال
دوستان یه مطلب دیگه ای هست که احتمالا خیلی هاتون ندونید.
توو همه ی کمپرسور ها زمان اتک بر حسب ثانیه هست,نه میلی ثانیه و زمان ریلیس برحسب میلی ثانیه.
هر 1000 میلی ثانیه یعنی 1 ثانیه.پس اگر اینا میومدن زمان اتک رو بر حسب میلی ثانیه میزدن یعنی اون چیزی که میخاستی کمپرس بشه داغون میشد چون اتک اونقد زود وارد عمل میشد که قابل کنترل نبود.
مقدار ریلیس از 10 شروع میشه تا 1000.
مقدارهای ریلیس:
500 برابر با نیم ثانیه
1000 برابر با 1 ثانیه

مقدارهای اتک:
هر 0.1 ثانیه برابر هست با 100 میلی ثانیه
هر 0.2 ثانیه برابر هست با 200 میلی ثانیه
هر 0.5 ثانیه برابر هست با 500 میلی ثانیه
هر 1 ثانیه برابر هست با 1000 میلی ثانیه

امیدوارم یاد گرفته باشید.برای یادگیری بیشتر اونایی که با کیوبیس کار میکنن کافیه این عکس رو با دقت بررسی بکنن.چون مقدار کمپرسور خیلی حساس هست و نمیشه شانسی وارد کرد.اول باید رفت و فایل رکورد شده و یا سمپل رو آنالیز کرد و دید کجاش توو چه وولوم و فاصله ی زمانی بد هست و بعد فیکسش کرد.

Destan 01.jpg
 
آخرین ویرایش:
17/6/15
40
112
33
سلام دوستان.یکی از دوستامون ازم در مورد منبع این عکس پرسیدن و میخام توضیح بدم.
ببینید!خیلی سادست جوابش.اصلا منبعی لازم نیست و فرض کنید ندارم و چیزی حالیم نیست و شانسی یه چیزی گفتم,ولی خودتون که حداقل سواد دارید و درس ریاضی هم که خوندید.این عکس رو خودم کار کردم با فوتوشاپ.بگذریم! کافیه فقط برید توو گوگل و بزنید convert ms to sec و بعد توو قسمت میلی ثانیه عدد 100 رو وارد کنید.بعد از وارد کردن میبینید توو کادر ثانیه,عدد 0.1 رو نشون میده و یا برعکس هم این کار رو بکنید همونه.این یعنی چی؟یعنی هر 0.1 در برنامه های آهنگسازی معادل 1 دهم ثانیه هست و ده تا ازین 0.1 ها میشه 1 ثانیه و این 0.1 ها همون 100 هستن ولی داو اومده اونو کوتاه کرده.دوستان توو کمپرسور اشتباه نکنید ها.توو کمپرسور اگه بخوای 0.1 رو وارد بکنید باید عدد Attack رو روی 100 بذارید.توو اکثر داوها 0.1 یعنی معادل با 100 میلی ثانیه هست فقط چون خود داو برحسب ثانیه هست بخاطر همین 0.1 میذارن.اکثر دوستان احتمالا این 0.1 توو داو رو با 0.1 توو کمپروسور اشتباه بگیرن بخاطر همین گوشزد کردم.خیلی دقت بکنید شدیدأ
توو نرم افزار یا داو 0.1 برابر با 100 میلی ثانیه هست
و اگه بخای توو کمپرسور توو قسمت اتک اونو اعمال بکنی باید عددشو بذاری رو 100 که همون 0.1 توی داو هست.ولی اکثر بچه ها من دیدم اتک رو توو کمپرسور میذارن رو 0.1 و فک میکنن یعنی 1 دهم ثانیه هست درحالی که مقدارش میشه 1e-4.درحالی که اشتباه میکنن و اتک رو روی اون 1e-4 تنظیمش کردن.
بخاطر همینه که میگم کمپرسور شانسی نیست.باید با دقت بیشتر ازش کار بکشی.
امیدوارم ازین به بعد اعداد اتک و ریلیس رو شانسی وارد نکنید,چون کارتون رو ضعیف میکنه.به عکسای بالا خیلی خیلی توجه بکنید + برید به Help های خود کمپرسور ها که اونجا همین حرف منو گفتن.البته به انگلیسی

فقط همین,موفق باشید انشاءالله
 
14/11/14
1,094
637
83
37
ایران
سلام دوستان.یکی از دوستامون ازم در مورد منبع این عکس پرسیدن و میخام توضیح بدم.
ببینید!خیلی سادست جوابش.اصلا منبعی لازم نیست و فرض کنید ندارم و چیزی حالیم نیست و شانسی یه چیزی گفتم,ولی خودتون که حداقل سواد دارید و درس ریاضی هم که خوندید.این عکس رو خودم کار کردم با فوتوشاپ.بگذریم! کافیه فقط برید توو گوگل و بزنید convert ms to sec و بعد توو قسمت میلی ثانیه عدد 100 رو وارد کنید.بعد از وارد کردن میبینید توو کادر ثانیه,عدد 0.1 رو نشون میده و یا برعکس هم این کار رو بکنید همونه.این یعنی چی؟یعنی هر 0.1 در برنامه های آهنگسازی معادل 1 دهم ثانیه هست و ده تا ازین 0.1 ها میشه 1 ثانیه و این 0.1 ها همون 100 هستن ولی داو اومده اونو کوتاه کرده.دوستان توو کمپرسور اشتباه نکنید ها.توو کمپرسور اگه بخوای 0.1 رو وارد بکنید باید عدد Attack رو روی 100 بذارید.توو اکثر داوها 0.1 یعنی معادل با 100 میلی ثانیه هست فقط چون خود داو برحسب ثانیه هست بخاطر همین 0.1 میذارن.اکثر دوستان احتمالا این 0.1 توو داو رو با 0.1 توو کمپروسور اشتباه بگیرن بخاطر همین گوشزد کردم.خیلی دقت بکنید شدیدأ
توو نرم افزار یا داو 0.1 برابر با 100 میلی ثانیه هست
و اگه بخای توو کمپرسور توو قسمت اتک اونو اعمال بکنی باید عددشو بذاری رو 100 که همون 0.1 توی داو هست.ولی اکثر بچه ها من دیدم اتک رو توو کمپرسور میذارن رو 0.1 و فک میکنن یعنی 1 دهم ثانیه هست درحالی که مقدارش میشه 1e-4.درحالی که اشتباه میکنن و اتک رو روی اون 1e-4 تنظیمش کردن.
بخاطر همینه که میگم کمپرسور شانسی نیست.باید با دقت بیشتر ازش کار بکشی.
امیدوارم ازین به بعد اعداد اتک و ریلیس رو شانسی وارد نکنید,چون کارتون رو ضعیف میکنه.به عکسای بالا خیلی خیلی توجه بکنید + برید به Help های خود کمپرسور ها که اونجا همین حرف منو گفتن.البته به انگلیسی

فقط همین,موفق باشید انشاءالله
دستان عزیز شما کارت درسته و ما همه بهت ارادت داریم.منبع مهم نیست همین ک شما زحمت میکشید واسه ما یه دنیا ارزش داره. به جرات میشه گفت یکی از هنرمندان دلسوز و بی ریای این انجمن هستید.
در مورد کمپرس موازی و کاربردهاش لطفا توضیح بدید..مرسی
سالم باشید.
 
آخرین ویرایش:
4/10/10
83
17
8
البرز
سلام دوستان ببخشید یه سوال دارم تو یسری از تاپیک ها گفته شد بیس و کیک رو نهایتا در یک لاین میکسر لینک میکنیم وبا تنظیمات کامپرسور طوری میشه که وقتی کیک میکوبه صدای بیس پایین میره وهمینطور بالعکس
سوالم این بود آیا این روش رایجه و تو چه سبکهایی بیشتر استفاده میشه ؟؟
و اینکه تاثیری داره تو میکس موزیک و وقتی پارامترهای ولوم این دو لاین کم و زیاد میشه به میکس و ولوم کشی ضربه نمیزنه؟؟
و اینکه من نمیدونم چطور این روش رو انجام بدم اگه میشه یه توضیح بدید ممنون ؟؟
 
7/12/12
132
92
28
26
اصفهان
سلام دوستان ببخشید یه سوال دارم تو یسری از تاپیک ها گفته شد بیس و کیک رو نهایتا در یک لاین میکسر لینک میکنیم وبا تنظیمات کامپرسور طوری میشه که وقتی کیک میکوبه صدای بیس پایین میره وهمینطور بالعکس
سوالم این بود آیا این روش رایجه و تو چه سبکهایی بیشتر استفاده میشه ؟؟
و اینکه تاثیری داره تو میکس موزیک و وقتی پارامترهای ولوم این دو لاین کم و زیاد میشه به میکس و ولوم کشی ضربه نمیزنه؟؟
و اینکه من نمیدونم چطور این روش رو انجام بدم اگه میشه یه توضیح بدید ممنون ؟؟
دوست عزیز اسم این کار یا بیشتر تکنیک "SideChain" هست ، برای سبک های الکترونیک بیشتر استفاده میشه که تکنیک بسیار جالبی هست . بیشتر برای ایجاد فضای صدا هست تا کمپرسینگ.چون در واقع کامپرسینگی که در این روش اعمال میشه بیشتر برای پیاده سازی تکنیک هست تا کامپرسینگ.
تنظیمات بسته به خودتون داره . در سایت دوستان توضیحات بسیار کاملی درباره این تکنیک ارائه کردند که چند نمونه تنظیم برای مثال زدن آوردن .
موفق و سربلند باشید
 
  • تشکر
واکنش‌ها: yakamuoz
16/7/16
76
44
8
101
سلام روز بحیر


می دونیم که اگه صدا از استانه کمپرسور عبر کنه با نسبتی که برای رشیو تعین کردیم کمپرس صدا صورت می گیره حالا اتک زمانشروع کمپرس شدن رو تعیین می کنه که وقتی صدا از استانه عبور کرد شروع به کار کنه و ریلیز هم مدت زمان قطع شدن کمپرسه و بر حسب میلی ثانیه محاسبه می شن جفتشون حالا سوال بنده اینه این دو پرامتر که بر حسب میلی ثانیه هستند رو به چه صورت باید تنظیم کرد
 

hamid_pe2

میکس و مسترینگ
تیم مدیریت
مدیر تالار
2/12/11
1,514
1,594
113
خرمشهر
سلام روز بحیر


می دونیم که اگه صدا از استانه کمپرسور عبر کنه با نسبتی که برای رشیو تعین کردیم کمپرس صدا صورت می گیره حالا اتک زمانشروع کمپرس شدن رو تعیین می کنه که وقتی صدا از استانه عبور کرد شروع به کار کنه و ریلیز هم مدت زمان قطع شدن کمپرسه و بر حسب میلی ثانیه محاسبه می شن جفتشون حالا سوال بنده اینه این دو پرامتر که بر حسب میلی ثانیه هستند رو به چه صورت باید تنظیم کرد
دوست عزيز اشتباه نكن و دنبال اينكه چجوري بايد تنظيم كني نباش
تنظيم اتك و ريليز با توجه به شكل wave from يا با توجه به مقدار نمايش مترينگ ها تنظيم ميشه بايد اينقدر تنظيم كني تا به اون بالانسي كه ميخواي برسي relase بنظرم خيلي تنظيمش مهمه
 
  • تشکر
واکنش‌ها: noryar12
25/11/16
12
0
1
26
سلام به همه....دوستان دوتا سوال داشتم خدمتتون...
1-آیا باید همه یا بیشتر سازها یا وی اس تی هایی استفاده میکنیم کمپرس شوند؟
2-بر چه اساسی هر سازی یا وی اس تی رو کمپرس میکنیم؟(یعنی هر ساز قانون کمپرس خودشو داره)
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,365
2,219
113
36
Home
soheil0monfared.bandcamp.com
سلام به همه....دوستان دوتا سوال داشتم خدمتتون...
1-آیا باید همه یا بیشتر سازها یا وی اس تی هایی استفاده میکنیم کمپرس شوند؟
2-بر چه اساسی هر سازی یا وی اس تی رو کمپرس میکنیم؟(یعنی هر ساز قانون کمپرس خودشو داره)
معمولا همه شون میشن و ولی میتونن هم بعضی ها نشن.
کمپرس بر اساس ساز و محدوده داینامیکی اون ها صورت میگیره.
ساده ترین روش برای کمپرس قرار دادن
Attack = 0
Release = 100
Ratio = 10:1
به تدریج مقدار Release رو کم میکنیم...تا به مقدار مورد نظر برسیم...
 
  • تشکر
واکنش‌ها: rezapop74 و Armita Samimian

mili1

عضو سایت
20/9/11
178
34
28
شیرااا...ز
ببینید دوستان.چرا اینقد از کمپرسور میترسید؟مطمئنم درکتون و توضیحات سخت دوستان و احتمالأ من، این موضوع رو به یه دراکولا تبدیل کرده.کمپرسور اصلأ یعنی چی؟مفهومش چیه؟ببینید! فرض کنید یدونه توو دستتون کیسه دارید و دارید میرید مثلا از باغ خودتون آلبالو یا آلوچه بچینید.خب بعد از چیدن تا اینکه کیسه پر شد،دیگه جایی واسه ی پر کردن نمیمونه که.خب بعضی ها هم بدون برنامه ریزی آلبالو رو بدون نگاه کردن به اندازه کیسه چیدن و وقتی اومدن پر کنن میبینن سایز کیسه نسبت به آلبالو بیشتره.خب حالا باید این آلبالو رو کمپرس کنه.یعنی چی؟یعنی اینکه با دستش فشار بده داخل کیسه تا جا برای اون یکی آلبالو ها هم باز بشه.این کار یعنی از هیچی بهتر بودن.چون قبلا برنامه ریزی نکرده بود طرف.

حالا به موزیکمون چه ربطی داشت؟ببینید وقتی صدایی رو با میکروفونتون ضبط میکنید،شما توو نرم افزارتون مثل یه کیسه فضا دارید که اسمش هست دی بی یعنی مقدار صدای ضبط شده یا ولوم،یعنی اینکه یه حجمی دارید که نه باید کم بشه و نه باید زیاده زیاد.باید نرمال باشه،اگه هم نرمال نبود به نرمال نزدیکش بکنی.خب اینجا دستت همون عمل کمپرس رو انجام میده.آلبالو زیاد نباشه چون اگه زیاد باشه از کیستون میریزه بیرون و هدر میره(صدا دیستورت میشه)،کم نباشه چون حیفه کیسه هست و کیسه هنوز هم جا داره(صداهای ضعیف شنیده نمیشوند و حیف هست شنیده نشن) و میتونی هنوز یکاری بکنی.

پس تا جایی میتونی پر کنی که از کیسه نه به بیرون ریخته شه و نه کم باشه.حالا بذار با موسیقی این مثال رو بزنم.کمپرس در اصل یعنی فشار دادن به چیزی،برای اینکه برای چیز ضعیف یا هدر رفته ی دیگه ای فضا یا جا باز کنی.داینامیک چیه؟نترس، هواپیما نیست.

داینامیک یعنی خود بخود و اتوماتیک وارد عمل شدن حرکت یه نرم افزار یه روبوت یا چیزی،ولی باید قبل از این حرکت این آمادگی رو بهش بگی یا بدی(با برنامه نویسی).یعنی تنظیمات یه نرم افزار توسط انسان در هر چیزی.داینامیک در واقع یعنی حرکت اتوماتیک.فرض کن من یه روبات ساخته ام و به روبات توو برنامش دستور داده ام تا 10 بشمره.و وقتی به 10 برسه بگه سلام.فقط همین.

حالا یه تنظیماتی هم داره که واسه ی جذابتر بودنش بهش اضافه کرده ام و اضافین ولی کار آمد هستن و بودنشون بهم شهرت بیشتری میطلبه. مثل آروم گفتن یا بلند گفتن سلام و یا زود گفتن و با احساس گفتنش و یا حین گفتن،خم شدنش.ولی در کل باید بگه سلام.حالا بیایید با هم یه چیزی رو کمپرس بکنیم.هر چی میخاد باشه،آپولو هم باشه کمپرس میشه.


اصل مطلب : وقتی با میکروفونتون صداتون،گیتارتون،ویولونتون یا . . . . رو ضبط میکنید فعلا نمیدونید کمپرس به چه دردی میخوره.بعد از ضبط وقتی برمیگردید و توو نرم افزارتون به صدای ضبط شده نگاه میکنید،صدای ضبط شده رو مثل رشته کوه هایی میبینید!درسته.خب! اما مسئله اینجاست که بعضی از اون کوهها قلشون خیلی بلند تر از اون یکی هاست،و بعضی از اون کوهها خیلی خیلی قلشون کوتاه تر از حد وسط و اون یکی ها هست.

میدونی اونا چین؟ اونا همون صدای شما یا گیتار و ویولونتون هستن که بعضی ها رو با صدای بلند نواختی یا خوندی و بعضی جاها رو که قله کوتاهتره رو یواش خوندی یا نواختی و برای اینکه خوبتر به گوش برسن باید اونایی رو که شنیده نمیشن رو قابل شنیدن کنی و اونایی که صداشون بیشتره رو کم کنی.ثبت این فرکانس ها دست خودت نیست.در اصل اون جاهای کوتاه باید شنیده شن و جاهای بلند باید کوتاه شن.چون اگه کوتاه نشن،توو عمل مسترینگ موجب دیستورت شدن میشن و موزیکت هم صداش کم میشه و اگه موزیک دیگه گوش کنی میبینی موزیک تو ولومش همون اندازه هست،اما صاف نیست و دیستورت میشه.

این عمل رو با دست مثل آلبالو نمیشه کرد.اینو باید با نرم افزار مخصوص خودش یعنی کمپرسور(Compressor) انجام داد.حالا چطوری انجامش بدیم،این مهمه! ببینید،اصلأ نمیتونی بگی این مقدار باید کمپرس بکنم یا نکنم.اصلا قاعده ای وجود نداره.کمپرس ضبط من اصلأ ربطی به کمپرس تو نداره.چون احتمالا میکروفون من یا سینت و کیک و بیس من با مال تو کمی متفاوت باشه.

قاعده چشم و گوشه تو هست.اولین کاری که میکنی اینه که میری یه افکت آنالیز میذاری و اون موسیقی رو چک میکنی.کجا رو چک میکنی؟اون جایی که قله های کوه هات در اون دی بی دارن فعالیت میکنن و بیشترن و یا خیلی بلندن.بهترین آنالیز،آنالیز(Paz Analyzer) هست که اگه صدای ضبط شده مونو داری (یعنی از طریق میکروفون ضبط شده هست)،از نوع مونوش استفاده بن.بعد از اینکار مثلا چک کردی و دیدی که قله ها توو -20 دی بی بیشترن و 5 تاش اضافه هستن و باید توو -25 فعالیت بکنن.

حالا برای اینکار چیکار بکنیم؟هیچی یدونه کمپرسور که گذاشتی حالا باید یکاری بکنی که خاستت برآورده شه.برای اینکار اول میخام دکمه های کمپرسور رو توضیح بدم واستون.ببینید.ترشهولد(Treshold) یعنی من کجا رو باید کمپرس کنم.دیدی گفتم به روبات برنامه نوشتم تا وقتی به 10 رسید بگه سلام!حالا باید به اینم برنامه بدی.شانسی نمیشه.نسبت به نیازته تو هر موسیقی.مگه سطح اضافی ما 5 تا نبود؟آره خب.یعنی صدامون باید بیاد بشه -25.خب برای این کار ترشهولد رو به -30 میذاریم.

حالا ریتیو رو اگه بذاری روی 2 .حد فاصل -30 تا -20 میشه -10.این -10 رو میاد اتوماتیک تقسیم بر 2 میکنه،چون ریتیو رو گذاشتیم رو 2 بخاطر همین.آخرش اگه بری توو آنالیز نگاه بکنی میبینی صدات از -20 اومده شده -25.

ریتیو(Ratio) چیه؟ یعنی ریتیو تقسیم بر اون عددی که بین خاستت و ترشهولده.فرض کن یه صدایی داری مثلا -20 دی بی(عدد دست نخورده و تازه ضبط شده و بدون کمپرس شده)حالا میخای به عدد خاستت(مثلا -25) برسیونیش که نیازته.دوتا راه حل داری: یا میای ترشهولد رو کلا روی -25 میذاری و ریتیو رو تا آخرین مقدار میذاری و یا میای ترشهولد رو روی -30 میذاری و ریتیو رو روی 2،که حاصل این کار میشه -25.
حالا چطوری شد که اینجوری شد :) ببینید عدد دست نخوردتون مگه -20 نیست(تازه ضبط شده و نیاز دیدید تا کمپرس بشه) که ازش ناراضی هستید؟مگه نمیخایید بشه -25 مثلأ.خب اگه ترشهولد رو روی -30 بذارید،اختلافش با عدد اصلی و بدون کمپرس چنده؟ جواب: -10

خب این -10 رو اگه تقسیم بر 2 کنی اختلاف 5 تا میشه یا نه؟خب اگه این 5 رو حالا بذاری روی عددی که ترشهولد روشه(یعنی -20)حاصل جمع میشه چی؟ -25 به همین راحتی
خب حالا بعضیا شاید بیان بگن پس چرا عدد تقسیم بر 2 شد؟ پس چرا به 3 و 4 و . . . نشد؟اونجا یعنی توو ریتیو اگه دقت بکنی اعداد رو میتونی به 2 و 3 و 4 و 5 و6 تا آخر تقسیم بکنی.آخرین گزینش بعنوان لیمیتر یعنی سد هست.یعنی اگه ترشهولد رو میذاشتی رو -25 و ریتیو رو تا آخرین حد بذاری اصلأ نمیذاره صدا از این حد بالاتر بره.

attack: این گزینه معنیش یعنی حمله کردن کمپرسور به اون فرکانسهایی که خودت از ترشهولد گذاشتی رد بشن.یا بقولی یعنی فعال شدن کمپرسور برای اعمال عمل کمپرس کردن به فرکانسهایی که از نقطه ی ترشهولد گذاشتی رد بشن.

Release: یعنی ول کردن فرکانس های رد شده از مقدار ترشهولد.

ولی اینا که فقط واسه قله های بلند بود.پس اون قله های کوتاه رو که حیف هست و میخام شنیده شن چجوری بلندشون کنم.اینو میتونی بعد از کمپرس کردن،با گزینه ی Gain (بلند کردن صدا) که توو همون کمپرسور گزینش هست انجام بدی.وقتی ترشهولد رو به قله های بلند گذاشتیم تا از -25 عبور نکنن،حالا وقتی با Gain صدا رو افزایش میدیم همونجا ترشهولد قله های بلند رو دوباره مچشونو میگیره و نمیذاره از -25 برن بالا ولی اون فرکانس هایی که پایین موندن و زیر -25 هستن میان بالا صداشون.

تا -25 هنوز زیاد موندن برسن و اگه فرضأ اونا رو هم به -25 برسونی (که از عقل دوره و فقط مثال میزنم) اونا هم کمپرس میشن و کمپرسور اونا رو هم نمیذاره از اون حد یعنی -25 بالاتر برن
دیگه ازین راحت تر نمیشه بگم. اگه غلط املایی هم داشتم،مخصوص شرمنده :) در ضمن این Make up و Input Gain همون کار Gain رو انجام میدن و فقط اسمشون فرق میکنه
بسيار عالي،بهترين اموزش كامپرسور و ليميتر
 

ebrahimi.mehdi

عضو سایت
درود دوستان کمپرسور wa2a وارم آدیو برای زمان رکورد وکال مناسب هست که ازش استفاده کنیم یا بهتره از wa76 استفاده کنیم؟