کاربرد اکوردهای غیر از ماژور ومینور

شروع موضوع توسط frozen ‏13/10/12 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک کاربرد اکوردهای غیر از ماژور ومینور تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. frozen

    frozen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/12/10
    ارسال ها:
    6
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام دوستان
    چند وقتی سوالی برای من ایجاد شده که می خواستم راهنماییم کنید.
    برای گام ماژور اکوردهای ما شامل ماژور مینور مینور ماژور ماژور مینور dim ماژور میباشد یعنی در یک قطعه اکوردهای مورد استفاده ماژور مینور و dim خواهد بود حالا سوالی که برای من پیش اومده اینه که سایر اکوردها مثل ساس 7 9 11 ومشتقات اینها را چطور میتوان بکار برد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  2. rafigh

    rafigh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/8/12
    ارسال ها:
    68
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +35 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوست گرامی همچین کار سختی هم نیست...بسته به تنظیمی که داری انجام می دی و بسته به نوع ملودی و زیر و بمی اون شما می تونید ازین آکوردها هم استفاده کنید...شاید وقتی برای یک ملودی کوتاه می مینور گرفتی و با ملودی هارمونی داشت اما می مینور نهم بگیری مثلا می بینی که خیلی بیشتر به کارت می یاد و ملودیت رو قشنگتر می کنه...به همین سادگی شما می تونی از هر آکوردی که دلت می خواد استفاده کنی به شرطی که جزو آکورد های گام باشه...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. frozen

    frozen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/12/10
    ارسال ها:
    6
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون از پاسختون
    منظورتون اینه که الگوی ماژور یا مینور اکوردها باید رعایت بشه؟ یعنی به شرطی میشه استفاده کرد که درجات اول چهارم و پنجم در گام ماژور که ماژور هستند بعنوان مثال اکورد نهم ماژور استفاده کرد وبرای گام مینور اکورد نهم مینور ؟
     
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    دوست عزیز این موضوع تا حد بسیار زیادی جدا از سبک موزد نظرتون به فضای موسیقی و آهنگسازی و نحوه ی بیان اون بستگی داره.
    آکوردهای 7، به طور وسیعی در موسیقی کلاسیک کاربرد دارند همینطور در موسیقی پاپ و... البته کمتر در امروز قابل مشاهده هست. به عنوان نمونه در آهنگ خالی از ابراهیم حامدی
    آکوردهای 9 و 11 و 13 بیشتر در موسیقی های معاصر مثل Jazz و Blues کاربرد دارند.
    بحث مفصلی است.
    لازمه ی دانستن اینها داشتن تسلط بر مباحث گام ها، کوردها، فواصل و ... هست.

    - - - - - - - - - -

    دوست عزیز به این سادگی ها نیست. هرگز با انتخاب کردن کوردها اون هم به صورت رندوم نمیشه حس و مفهومی که مد نظر هست رو بیان کرد.
    بهتره که این گزینش ها بر مبنای علم و البته حس باشه.
    در مورد فواصل نهم، اصولا فواصل نهم بزرگ ایجاد کشش می کنند درست مانند فواصل هفتم کوچک و ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. frozen

    frozen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/12/10
    ارسال ها:
    6
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون از راهنماییتون
    ممکنه کتابی معرفی کنید مبحث اکوردهارو بصورت کامل و کاربردی بیان کنه؟
     
  6. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    در سایت جستجو کنید.
    مطالب و موضوعات بسیاری هست

    - - - - - - - - - -

    در سایت جستجو کنید.
    مطالب و موضوعات بسیاری هست
     
  7. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    مهم اینه که اون آکورد توی اون گام باشه
    مثلا یه مثال ساده بزنم توی گام Am
    وقتی از نت دو شروع کنیم آکورد ها میشن C-Dm-Em-F-G-Am-G7-C
    حالا جای G7 میتونید آکورد سی کاسته بزارید

    - - - - - - - - - -

    پیشنهاد میکنم حتما کتاب "تئوری بنیادی موسیقی" اثر استاد پرویز منصوری رو مطالعه کنید

    - - - - - - - - - -

    پیشنهاد میکنم حتما کتاب "تئوری بنیادی موسیقی" اثر استاد پرویز منصوری رو مطالعه کنید
     
  8. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    دوست عزیزم گام Am که از دو شروع شه میشه دو ماژور در ضمن کُرد درجه ی 7 گام دو ماژور Bdim یا سی کاسته هست که تشکیل شده از نتهای B-D-F ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بستگی داره روند آکوردی شما چطوری باشه . معمولا آکوردهای 7 یا Sus4 و . . به یه آکورد دیگری ختم میشن . و بیشتر حالت تزئین هستند که به نظرم استفاده اونها به صورت اصولی و کمی تجربی میتونه موزیک رو از فضای مبتدی در بیاره
     
  10. hamid_pe2

    hamid_pe2 میکس و مسترینگ کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/12/11
    ارسال ها:
    1,370
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Arranger / Mix & Master
    محل سکونت:
    خرمشهر
    امتیازات:
    +1,256 / 0 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, nuendo, StudioOne
    دوست عزيز من پيشنهاد ميكنم آهنگ هاي قديمي داريوش رو گوش بدين تا دلت بخواد از اين آكوردها توش هست با نوع و سبكشون آشنا ميشي خودتم كمكم ميتوني استفاده كني ،
    معمولا هم اين آكوردها بصورت يك ميزان يا نصف ميزان گرفته ميشن ولي تاثير زيادي در زيبايي آهنگ دارن . ( اين قسمت آخرو تجربي گفتم اساتيد شاكي نشن ) :smile (73):
     
  11. Abouhamzeh

    Abouhamzeh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/10
    ارسال ها:
    72
    محل سکونت:
    شاهی
    امتیازات:
    +26 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, wavelab

    دوست عزیز وجود این کوردها میتونه جنبه تزیینی هم داشته باشه (البته با رعایت اصولش )
    ببین یه مثال ساده برات میزنم :

    شما یه باغ پر از گل سرخ داری .خب این طبیعیه که خیلی زیباست و رمانتیک . که هرکی بیاد به باغ ت عاشق کار شما و این باغ ت میشه...
    اما تصور کن همین باغ و شما داری با تفاوت اینکه فقط یه رز زرد میون این همه گل سرخ وجود داشته باشه.
    درسته اون باغ گل سرخ به تنهایی زیباست اما اون یه شاخه رز زردی که فقط یه دونه است میون این همه گل سرخ , زیبایی خاص دیگه ای داره .
    که اینچا منظور من از رز زرد همون کوردهای DImو9و7 و از این قبیل ء و میتونه جلوه خاصی به موزیکت بده (البته با استفاده ی به جا)

    امیدوارم تونسته باشم منظورم و بهت منتقل کرده باشم...
     
  12. rh.mohammad

    rh.mohammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/11
    ارسال ها:
    354
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +256 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, protools, studio_one
    شما نیاز دارید هارمونی چند سبک مختلف رو بخونید و بعد به یه سری توالی آکوردی که خودتون دوست دارید برسید .
    به نظر من شما با هارمونی کلاسیک شروع کن و سعی کن از هر آهنگساز دوره کلاسیک چند کار معروف رو تحلیل هارمونی کنی و بعد سمت هارمونی دوره رومانتیک برو.و بعد هارمونی جز رو بخون .
    بعد از این سه تا خودت میتونی یه سری توالی که مختص خودت باشه رو بدست بیاری و گرنه شما میتونی توالی های بسیار زیادی رو انتخاب کنی که معروف هم هستن ولی به نظرم بهتره هارمونیت مال خودت باشه .
    سعی کن هارمونی رو Practical یاد بگیری و روی پیانو توالی ها رو اجرا کنی و سعی کن صدا های پیوند ها رو تو ذهنت نگه داری .اگه بتونی این کار رو انجام بدی بعد از یه مدت میتونی بدون نیاز به پیانو هارمونی ها رو تو ذهنت تجزیه و تلیل کنی . باید به جایی برسی که واسه نوشتن هارمونی آهنگات فقط یه قلم و کاغذ نت (و گاها پیانو) نیاز داشته باشی .
    آکوردهایی که شما میفرمایید به وفور در موسیقی جز و موسیقی های دوره معاصر دیده میشه . بهتره کارای اونا رو بررسی کنید ..
    مثلا فکر میکنم کارای التون جان خیلی مفیده واستون چون کاراش ادبیات پیانویی هارمونیه .یا مثلا استینگ یا فییل کالینز و ... معمولا این آکورد ها در موسیقی های پاپ و راک باید طوری استفاده بشن که خوشایند باشن و برای اینکار باید بدونید چه جوری این آکورد ها رو تهیه و حل کنید .
     
  13. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    بهروز خان منظور من از Am کلاویه های سفید بودن برای سادگی و خواستم یه گام مینور گفته باشم حرف شما درسته
    ولی شما اگه G7 رو بدون سل بگیرید همون Bdim میشه من هم همین رو عرض کردم
     
  14. rafigh

    rafigh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/8/12
    ارسال ها:
    68
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +35 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    جناب آقای غفاری بنده حرفی از رندوم نزدم...و گفتم که برای هر قسمت از ملودی می تونن چندین آکورد انتخاب کنن تا اونیکه بهش می خوره رو پیدا کنن...واسه کسی هم که که گوش خوبی داشته باشه و آکوردها رو در پوزیسیون های مختلف بلد باشه بله کار آسونی هست...همونطور که سه استاد پیانویی که داشتم هر سه تاشون خیلی ساده واسه هر ملودی آکورد می ذاشتن
     
  15. pouriamahdi

    pouriamahdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    194
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +108 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    چیزی که مهمه اینه که اول ملودی کامل زده بشه بعد روش آکورد بنویسی و هیچوقت هم خودتو محدود نکنی
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. آکورد ساس ۷

    ,
  2. کاربرد آکوردهای 13