کادنس همراهی کننده ملودی

شروع موضوع توسط Harmony ‏9/1/11 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک کادنس همراهی کننده ملودی تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام
    همینطور که میدونید تمام ملودیهایی که در گامهای دیاتونیک قرار دارند رو میشه با سه آکورد اصلی همراهی کرد اما دلیل این چیه؟
    با کمی دقت در ساختمان آکوردها میشه این رو فهمید که تمامی درجات یک گام دیاتونیک در ساختن آکوردهای اصلی نقش دارند.
    به عنوا مثال گام دو ماژور رو در نظر بگیرید:

    Do re mi fa sol la si

    C=do+mi+sol
    F=fa+la+do
    G=sol+si+re​

    همینطور که میبینید تمامی درجات گام دو ماژور در تشکیل این آکوردها به کار رفتن و به همین خاطر هر ملودی که در این گام ساخته شده باشه رو میشه با این سه آکورد همراهی کرد.
    البته این نکته رو فراموش نکنیم که برای زیبایی بیشتر در همراهی میشه از آکوردهای دیگری هم استفاده کرد و اصطلاحا" هارمونی رو رنگ آمیزی کرد.که در مطالب بعدی راحع به اونها هم صحبت میکنیم.
    موفق باشید.​
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ممنون از مطالب بسیار خوبی که قرار میدید. همونطور که میدونید با یک نت چند نوع میشه آکورد گرفت. اگه این نوع آکوردها و کلا آکوردهایی که حرفه ای هستند رو معرفی کنید به همراه شیوه ساخت ممنون میشم. میدونم خیلیها مشتاق دونستنش هستند. چون واقعا چیدن 2-3 تا آکورد تکراری پشت سرهم کاری نداره ، چرا حق کلام رو با فضا دهی و آکوردگیری مناسب به اون ادا نکنیم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    منظورتون اکورد معکوس هست؟
    متوجه نمیشم منظورتون رو که با یک نت چند آکورد بگیریم
     
  4. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    احتمالا منظور دوستمون از "با یک نت چند نوع میشه آکورد گرفت" این باشه که بر روی هر نت در آهنگ میشه از آکوردهای مختلفی استفاده کرد که البته این نت باید یکی از |ایه های تشکیل دهنده اون آکوردها باشه!

    به عنوان مثال در آکوردگذاری قطعات (گام دو ماژور):
    نت دو،
    پایه اول آکورد دوماژور
    پایه سوم آکورد لامینور
    پایه پنجم آکورد فا ماژور
    پایه هفتم آکورد ر مینور سِوِن
    و...
     
  5. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بله منظور بنده هم همین بود.
     
  6. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    من واقعا عذر خواهی میکنم ، اما فکر میکنم معنی کادانس رو اشتباه متوجه شدید ، کادانس به قسمت پایانی یک قطعه گفته میشه که درجات مختلفی داره .....
     
  7. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله تعریفی که شما از کادنس گفتین صحیحه،ولی اون تعریف کلی کادنس هست.
    به کادنسی که به صورت دو یا چهار میزان برای همراهی ملودی به دفعات تکرار میشه کادنس turnaround گفته میشه که به صورت سیکلی هست.نمونه اش همین کادنسی که برای مثال در پست اول خدمتتون عرض کردم.البته PROGRESSION هم گفته میشه.
    در مورد سوءال دوستمون hmd_kro هم باید بگم که درسته میشه از چند نوع آکورد استفاده کرد البته میخواستم بعدا" توضیح بدم ولی خوب الان یه اشاره میکنم.
    ساده ترین نمونه استفاده از آکوردهای نسبی هست.مثلا" در جایی که قرار هست دو میزان F نواخته بشه میشه یک میزان F نواخت و یک میزان آکورد همسایه اصلی اون یعنی ر مینور.
    ادامه دارد...
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏10/1/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. xxArasHxx

    xxArasHxx عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    همدان
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوست عزیزم کادانس فقط به قسمت پایانی آهنگ گفته نمیشه چون شما میتونی هر جایی کادانس رو استفاده کنید!اتفاقا در یه سری آثار کادانس در اول آهنگ برای تثبیت به کار میره!
    کلا کادانس به وصل درجات 5-4-1 گفته میشه که انواعی داره مثله کادانس کامل،کادانس ناقص،کادانس پلاگال و ...!
    و الزاما هم حس پایان آهنگ رو نمیده چون باید ببینید چجوریه فواصل و حرکت های هارمونی برای مثال من وقتی میخوام حس پایان قطعه بدم سعی میکنم حرکت 1-5 رو طوری بچینم که سوپرانو حرکت پایین رونده و ترجیحا رو تونیک،داشته باشه و در محدوده باس هم تونیک داشته باشه که این قرار گرفتن تونیک در باس و سوپرانو در درجه یک حس خاتمه میده!
    حالا این اطلاعات من بود باز اگه سوالی انتقادی بود در خدمتم!


    بعد اون دوستمون که گفتند آکورد های حرفه ای من منظورشون رو متوجه نشدم واقعا!!
    ما آکورد حرفه ای نداریم!
    بسیاری از آهنگ ها با همین درجات 1 4 5 (تونیک،ساب دومینانت،دومینانت) ساخته شدن مثله آهنگ های مونته وردی حالا الان اسمه آهنگ یادم نیست ولی یک پارتیتوری بود که کل آهنگ فقط با وصل 1 به 5 بود!
    شاید منظوره شما درجات فرعی بوده که مثلا وصل ها کمی ملایم تر باشه حرکت نرمی داشته باشن تا پرش های سریع در فواصل!؟؟
    شاید هم منظور استفاده نوین و خلاقیت در آکورد ها بوده که مثلا به جای اینکه همه آکورد ها رو به صورت پایگی به کار ببریم از معکوس ها استفاده کنیم!!!؟
    و شاید هم آکورد هایی که تو موسیقی صده های اخیر منظورشونه (البته آکورد هایی که جدیدا زیاد استفاده میشه) مثله آکورد 9 آکورد 11 و 13 و ساسپندد ها و....!!!!؟؟


    دوست عزیز majid_sz هم مرسی از مطلبشون ولی این بحث پوزیسیون و لاد رو همینجوری نمیشه راجع بهش بحث کرد!حالا با توجه به اطلاعاتی که من دارم آقای hmd_kro شما اگه میخوای این بحث رو متوجه بشی باید پوزیسیون آکورد های مختلف رو تو گام های مختلف بررسی کنید و درجات اون آکورد ها رو مطالعه!
    وقتی این کارو انجام دادید دیگه با توجه به ملودی ای که دارید و میخواید هارمونیزه کنید اون رو میدونین که اینجا الان با توجه به روند ملودی برای مثال تو ملودیتون نت دو دارید آکورد دو ماژور انتخاب کنید یا لا مینور یا فا ماژور یا سل ساسپندد یا ر مینور7!(البته این بحث فقط با مطاله پوزیسیون غنا پیدا نمیکنه!)
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏16/1/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. hamid_lespaul

    hamid_lespaul عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/2/10
    ارسال ها:
    9
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    In Western musical theory, a harmonic cadence (Latin cadentia, "a falling") is a progression of (at least) two chords that concludes a phrase, section, or piece of music.[

    خودمونیش میشه : کادانس در تئوری موسیقی غربی به حرکت حداقل دو آکورد برای به پایان رسوندن ( نتیجه گرفتن ) یک جمله ، بخش یا قطعه گفته میشه ! ( به معنای کلمه اصلی لاتین توجه کنید ! )

    خوب ، چیزی که تعریف کادانس میگه و برگرفته از کلمه لاتینشه قاعدتا" چیزی جز معنی "سقوط" نمیده ! حالا شما دوست داری هرچی بهش بگو ، اما مفهوم حرکت مشخصه !

    لزوما" درجات 1-4-5 نیست ! مثلا" توی کادانس ناقص فیریجیان شما از درجه ششم به پنجم نقل مکان میکنید ! یا توی کادانس فریبنده (Deceptive) شما میتونی از نمایان به هر درجه ای بری الا تونیک ! میتونه دوم باشه ! سوم یا حتی ششم ! پس کلا" که کلا" نمیشه گفت به وصل درجات 1-4-5 صرفا" کادانس گفته میشه ! اما وصل 1-4-5 خودش نوعی از انواع کادانسه !

    کلا" که این بحثی که راه میوفته اینجا خیلی گسترده تر از چهار تا حرکت باس و سوپرانو میشه ! فکر میکنم شما یه مقدار مفهمو رزولوشن رو با کادانس درگیر هم کردی ...


    خوب بنده خدا سوال کرد ! چرا میزنی حالا ؟! ندونستن که عیب نیست ، نپرسیدن عیبه رفیق ! شاید منظور دوستمون آکوردهایی با ساختارهای پیچیده تر از پایگی و 3 صدایی باشه !
    به نظر من شخصه ، درگیر شدن توی بحث تئوری موسیقی چیزی جز فدا کردن حس موسیقی نداره ! یادمون نره که ما تئوری یاد میگیریم که بتونیم حسمون رو "راحت تر" منتقل کنیم ! لزوما" دونستن آکورد G#sus2(#5)add#13 و اجراش روی ساز دلیل بر ساختن موزیک خوب نیست ! مهم اونه که چیزی که میزنی هدف داشته باشه و شخصیت !


    فکر نمی کنی جای اینکه الکی موضوع رو گنده کنیم ، یه ذره سطح پایین ترم بگیم که همه دوستان علاقه مند متوجه بشند بهتر باشه ؟
    بحث هارمونیزه کردن ملودی خارج از بحث "علمی" موضوع یه کار کاملا" شخصی و سلیقه هم هست ! فکر کنم واژه "تنظیم" به گوشتون خرده باشه تاحالا ! لزوم حضور نت دو دلیل بر انتخاب آکورد دو نیست ! اگر انقدر بخوایم کلاس بنده شده صحبت کنیم ، پس حضور دو تا آکورد ( مثلا" لا مینور ، لا ماژور ) کنار هم توی یک قطعه عملا" غیر ممکنه ! اما یه همچین چیزی ممکنه !

    بیاین با هم بخندیم ، نه اینکه به هم بخنیدم !

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. xxArasHxx

    xxArasHxx عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    همدان
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوست عزیز معنی خودمونیش می‌شه اونی که شما گفتی‌ والا شما آزادی کامل داری هرجا قطعه می‌خوای کادنس رو استفاده کنی‌ آهنگ‌های کلاسیک مثل آهنگهای وردی هست که کل قطع ای‌ با یک کادنس ۵-۱ ساخت شده!
    بعدم ممنون از حرف شما ما تئوری رو میخونیم که حسمون رو بهتر ارائه بدیم منظور منم همین بود که گفتم آکورد حرفه ای‌ نداریم!بعدم من نه به کسی‌ خندیدم نه کسی‌ رو زدم فقط اون چه به نظرم میرسید رو گفتم!همین

    دوست عزیز معنی خودمونیش می‌شه اونی که شما گفتی‌ والا شما آزادی کامل داری هرجا قطعه می‌خوای کادنس رو استفاده کنی‌ آهنگ‌های کلاسیک مثل آهنگهای وردی هست که کل قطع ای‌ با یک کادنس ۵-۱ ساخت شده!
    بعدم ممنون از حرف شما ما تئوری رو میخونیم که حسمون رو بهتر ارائه بدیم منظور منم همین بود که گفتم آکورد حرفه ای‌ نداریم!بعدم من نه به کسی‌ خندیدم نه کسی‌ رو زدم فقط اون چه به نظرم میرسید رو گفتم!همین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    سلام دوستان
    شاید موضوعی که مد نظرمه بی ربط به موضوع اصلی باشه ولی در همین ابتدا به نکته ای که ایشون گفتن میخوام اشاره کنم.
    این موضوع رو من از بعضی از اساتید دیگه هم موقع تدریس هارمونی شنیدم و به نظر من این تعریف کافی نیست که تنها به این دلیل که تمامی درجات یک گام دیاتونیک در ساختن 3 آکورد اصلی نقش دارن، تمام ملودیهایی که در گامهای دیاتونیک قرار دارند رو بشه با سه آکورد اصلی یا تنال همراهی کرد !
    مثال نقض برای این موضوع آکورد روی درجات 2 و 3 و 6 و 7 هست که به سادگی این حرفو رد میکنه مثلا 3 و 6 و 7 رو در نظر میگیریم
    Do re mi fa sol la si

    Em = mi + sol + si
    Am = la + do + mi
    B dim = si + re + fa
    آیا شما چیزی غیر از تمامی 7 نت گام دیاتونیک دو ماژور در ساختار اونها دیدین ؟ آیا ساختار این آکورد ها قرض گرفته از گام و مد دیگری بود؟
    یا مثلا با 3 آکورد ساخته شده روی درجات 1 و 2 و 7 نمیشه تمام نت های گام رو داشت ؟
    پس این نتیجه گیری که : "صرفا به دلیل اینکه تمامی درجات گام در 3 آکورد اصلی هستند پس میشه به تنهایی با اون 3 آکورد، قطعه را آکورد گذاری کرد" تعریف کاملی نیست و گمراه کننده هست و عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند مثل:
    نقش اساسی تنیک و سپس نمایان،
    ماژور بودن هر 3 آکورد تنال،
    ایجاد کادانس ، تثبیت تنالیته و پشتیبانی درجه 4 و 5 از تنیک،
    حس ابهام و اشتباه گرفته شدن قطعه با گام و مد دیگری در صورت استفاده زیاد و نا به جا از آکورد های درجات دیگر.
    و...
     
    آخرین ویرایش: ‏12/7/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    هر turnaroundی یک progressionهست اما هرprogressionیکturnaround نیست.turn aroundها با آکوردvیا v7تموم میشن وحالت پایان دهنده ای دارن که مارو دوباره به درجه یک یعنی تونیک سوق بده.پس در بخش های پایانی به کار میرن.یه نوع پرگرشن ولی مخصوص پایان دادن ودوباره شروع کردن
    Turnaround (music) - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - کادنس همراهی کننده
  1. peyman hamidi
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    462
  2. peyman hamidi
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    395
  3. peyman hamidi
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    708