چیست dynamic range ?

شروع موضوع توسط ASOT ‏31/1/12 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک چیست dynamic range ? تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. ASOT

    ASOT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/11
    ارسال ها:
    219
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, flstudio
    از دوستان عزیز تقاضا دارم هر چیزی از dynamic range کارت صدا میدونن بگن و تاثیر اون بر خروجی کار چون بنده برای خرید کارت صدا بین 2 مدل موندم و اختلاف سره ولوم داینامیک رنج هستش بعلاوه قیمت میخوام بدونم مثلا موتو که داینامیک بالاتری نسبت به پریسونوس داره کجای کار میشه جسش کرد؟
     
  2. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    دايناميك رنج رو بطور خلاصه ميشه آستانه تحمل يك كارت صوتي معنا كرد. يعني همون آستانه ديستورت شدن صدا. دايناميك رنج بالاتر به لحاظ صوتي و شنيداري دو نتيجه داره:
    1. بزرگتر شدن ناحيه امن پيش از 0db (كه بهش هدروم ميگن).
    2. وضوح بهتر صداي ركورد شده.

    هر 6 db اضافه قدرت صدا رو دو برابر ميكنه. پس ظرفيت دايناميكي كارت صداي x بادايناميك رنج 106 db دوبرابر كارت صداي y با دايناميك رنج 100 db هست و كارت صداي z با دايناميك رنج 112 db 4 برابر قدرتمندتر از y هست و دوبرابر قدرتمند تر از x.

    اين پارامتر در مقوله ركورد كاربرد داره چه با ميكروفون و چه لاين. هرجا صحبت از ركورد ميشه بحث دايناميك رنج به ميون مياد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  3. ASOT

    ASOT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/11
    ارسال ها:
    219
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, flstudio
    دوسته عزیز میشه راجع به signal to noise هم اطلاعات بدی
     
  4. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    تصور كنيد من با شما صحبت ميكنم و صداي تلويزيون مانع شنيدن شما ميشه. براي واضح شنيدن صداي من دو راه وجود داره يا من بلندتر صحبت كنم يا صداي تلويزيون كم بشه. صداي من سيگنال (صداي اصلي) و صداي تلويزيون نويز (صداي فرعي و مزاحم) محسوب ميشه. سيگنال به نويز در اين مثال نسبت شدت صداي من به شدت صداي تلويزيون هست. هرچه اين نسبت بيشتر باشه صدا واضحتر هست و بالعكس.

    در كار ركورد هم هر چه سيگنال (مثلا صداي خواننده) قوي تر از نويز محيط باشه وضوح صداي ضبط شده بيشتر خواهد بود. نويزها همه جا هستند. صداي آمبيانس محيط، صداي سماور و كولر و فن كامپيوتر و ... و در آكوستيك ترين محيطها نويزهايي مثل صداي خش خش لباس يا حتي نفس خواننده و نويز مخصوص سازها (فرت نويز گيتار و كليدهاي فلوت و ...) كه اكثر اين نويزهاي ناخواسته مزاحمند.

    يكي از نويزهاي ثابت كه تقريبا هيچ جور نميشه ازش خلاص شد نويزهاي الكتريكي ادوات ضبط (كارت صدا و ميكسر و ...) هستند و يكي از عرصه هاي رقابت بين اين وسايل رسيدن به كمترين سطح ممكن نويز و در نتيجه سيگنال به نويز هر چه بالاتر هست. اين نسبت سيگنال به نويز هم جزو مختصات مهم يك كارت صدا معمولا ذكر ميشه و همونطور كه ديديم هر چه اين نسبت بيشتر باشه براي ركورد بهتره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  5. sina919

    sina919 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/10
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    نزدیک یار
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    یک جایی با یکی از دوستان که صحبت میکردم در مورد آمپلی فایر برای ماشین (های اند) در مورد Signal to noise ratio ایشون گفتند این مقدار مربوط میشه به جایی که بعد از اون صدا کم کم دچار دیستورت شدن میشه و هر چی از اون بالاتر میری میزان نویز بیشتر میشه
    مثلا در مورد اون آمپلی عدد 105 دی بی بود که نسبت به بقیه آمپ ها که 85 بودن عدد خوبی بود
    آیا این توضیح نیز صحیح هست ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ASOT

    ASOT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/11
    ارسال ها:
    219
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, flstudio
    جالبه با این تفاسیر احتمالا بحث داینامیک رنج خروجی کارت تو پروسه مسترینگ تاثیر بسزایی داره یعنی کارهای خارجی که ما میشنویم و معمولا ولوم صدا بالاس و حتی واشون 2 db هم هدروم میزارن از کارهای ما که شکل ویو هاشون مستطیل شده اکثرا بلندتر هم هستن مربوط به این داستان میشه !؟ یعنی با کارت های که داینامیک رنج بالایی دارن مستر شدن در واقع مانیتورینگ کارت این امکان رو بهشون میده که صدارو بلند کنند بدون اینکه دستورت شه و بعد تنظیمات رو بر اساس اون ولوم انجام بدن ؟ چون معمولا صدا موزیک رو که ماکسیمایز میکنیم اولین چیزی که شروع به تداخل میده صدای وکال هستش
     
  7. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    این قابلیت زمانی به چشم میاد که تبدیل سیگنال انجام بشه، یعنی موقع رکورد یا موقع پخش توی مانیتورها!
    برای رسیدن به بالاترین کیفیت باید درست ضبط کرد و درست شنید تا نتیجه ی مطلوب حاصل بشه، کارت صدای بهتر ضبط شده رو بهتر از دیگری مانیتور میکنه و این باعث میشه روی جزئیات بهتر بشه کار کرد!
    این امکان زمانی به اوج خودش میرسه که مانیتورینگهامون هم حداکثر تفکیک صدا رو نشون بدن، در اینصورت کوچکترین جزئیات قابل بررسی هستش.
    اگه همه ی باید و نباید های میکس رو رعایت کنیم اینجاست که پای تجهیزات بهتر به میون میاد و اونی که تجهیزات بهتری داره تموم جزئیات رو کنترل کرده و در نتیجه خروجی کاری که داره یه سر و گردن بالاتر از دیگریه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • خوشبینانه خوشبینانه x 1
  8. ASOT

    ASOT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/11
    ارسال ها:
    219
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, flstudio
    بالاترین داینامیک رنج خروجی و ضبط وکال رو به ترتیب کدوم کارت ها دارن !؟
     
  9. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    تا جاييكه اطلاع دارم apogee symphony با رقم حيرت انگيز 129 db (در كانورتورهاي ديجيتال به آنالوگش) ركوردداره. بعد از اون به RME و كانورتورهاي سري Rozetta باز هم از Apogee ميرسيم كه بين 118 تا 122 هست دايناميك رنجشون.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    سيگنال به نويز يك نسبته. و همونطور كه در مثالم ديديد خيلي مفهوم ساده ايه و ممكنه در موارد زيادي بشه از اين اصطلاح استفاده كرد. اما بطور خاص اين مفهوم در مورد ركورد صدا كاربرد داره و نسبت مستقيمي داره با بازده كيفي صدا. ميشه گفت سيگنال به نويز بالا يعني بلندي مفيد صدا.

    اما در اونچه دوست شما گفتند نشاني از مفهوم سيگنال به نويز نميبينم. وقتي صدا ديستورت (كثيف) و گوشخراش ميشه يا ركورد با لول بيش از حد بلند انجام شده و يا موقع پخش، ولوم بقدري بالاست كه توان اسپيكرها جوابگوي اون حجم صدا نيست.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏4/2/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. sina919

    sina919 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/10
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    نزدیک یار
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    کاوه جان ممنونم
    البته منظور من در مورد رکورد صدا نبود , بلکه قابلیت آمپلی فایر و مانیتور یا بلندگو بود که به این مبحث ارتباط نداشت ولی دوست داشتم مفهوم دقیق این سیگنال نویز ریشیو که در مشخصات بلندگو ها و آمپلی فایر ها ذکر میشه رو بدونم
     
  12. mimusik

    mimusik عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/4/12
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    کارت صدای موتو ۱۲۴۸AVB سطح داینامیکی خروجیش ۱۲۳ هستش.و حتی از آرام ای هم بالاتره
     
بارگذاری...