چگونگی یافتن الگو و مرجع مناسب! (خارجی) در راه تنظیم

Farhad76

عضو سایت
31/1/14
430
329
63
23
Sweet Spot
درود و عرض ادب خدمت دوستان عزیزم،،
از عنوان مشخص هست که موضوع بحث و مشکل بنده حقیر چی هست اما لازم میدونم بیشتر توضیح بدم تا بحث باز تر بشه و شرکت در این بحث برای شما عزیزان راحت تر باشه،،
عزیزان مدتی هست که دیگه احساس میکنم موزیک های ایرانی و مراجع داخلی نمیتونن حداقل منو در رسیدن به یک لول نمیگم گاد!! اما خوب در موسیقی و حالا علی الخصوص تنظیم برسونه!! یک از دوستانم که در کلاس های مهران عباسی شرکت کرده بود چندتا کلیپ کوتاه از کلاس برام گذاشت و جناب عباسی خیلی جاها به هنرجوها میگفت الگوتون من نباشم!!! فلان فلان رو الگو بگیرید تا به جایی برسید!
ما هم نه اینکه دور موسیقی فارسی رو خط کشیدیم ،ولی خب اخیرا به کارای خارجی هم رو اوردیم ،،، خب سوال اینجاست من تا 50 سال دیگه بشینم ادل و سلنا و امینم و.... گوش بدم!!! درسته موزیک های استاندارد میشنوم!! اما من که صادقانه بخوام بگم از شعرشون که چیزی سر در نمیارم!! اخه به چه درد من میخوره گوش کردن به این چیزا!!
من دنبال سرچشمه کارم !! دنبال تنظیم کنندگان و اهنگسازان این اثرات!!!
با توجه به اینکه هنوز شناختی از سبک های الکترونیک و موسیقی خارجی ندارم!! عزیزان جه راهی رو پیشنهاد میکنید که من بزرگان موسیقی (علی الخصوص تنظیم) خارجی رو بهتر بشناسم و بتونم ازشون الگو بگیرم و کارامو به سطح بهتری برسونم!! چه راهی واسه شناخت و تشخیص سبک ها و....

جدا از بحث سلیقه اما خب ،،، چه موزیک ها و چه اشخاصی در دنیای موسیقی خارجی میتونند کمک کنند!!
مثال میزنم دیجی x و Y از بهترین های دنیا هستند!! من صرفا با دنبال کردن یه پیج در اینستا و... به جز 4 تا عکس ازش چی گیرم میاد!!! بازم میگم دنبال سرچشمه هستم!!! چطوری میتونم به اون دست پیدا کنم!!

موضوع بعد مرجع!! بنده به این نتیجه رسیدم فعالیت تو سایت X,Y و صرفا دانلود چهارتا سورس از ابی و یگانه و .... نه تنها کمکی بهم نمیکنه بلکه وقتمم به هدر میده!!! سایت هایی رو میخوام که چهارتا سورس در سبک های متخلف و مطرح دنیا بذاره تا ادم یه چیزی یاد بگیره!!

ببخشید که زیاد حرف زدم!! امیدوارم منظورمو درست رسونده باشم،،ممنون میشم اگر کمک کنید
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: Soheil Monfared

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,358
2,214
113
36
Vengeance Land
soheil0monfared.bandcamp.com
درود و عرض ادب خدمت دوستان عزیزم،،
از عنوان مشخص هست که موضوع بحث و مشکل بنده حقیر چی هست اما لازم میدونم بیشتر توضیح بدم تا بحث باز تر بشه و شرکت در این بحث برای شما عزیزان راحت تر باشه،،
عزیزان مدتی هست که دیگه احساس میکنم موزیک های ایرانی و مراجع داخلی نمیتونن حداقل منو در رسیدن به یک لول نمیگم گاد!! اما خوب در موسیقی و حالا علی الخصوص تنظیم برسونه!! یک از دوستانم که در کلاس های مهران عباسی شرکت کرده بود چندتا کلیپ کوتاه از کلاس برام گذاشت و جناب عباسی خیلی جاها به هنرجوها میگفت الگوتون من نباشم!!! فلان فلان رو الگو بگیرید تا به جایی برسید!
ما هم نه اینکه دور موسیقی فارسی رو خط کشیدیم ،ولی خب اخیرا به کارای خارجی هم رو اوردیم ،،، خب سوال اینجاست من تا 50 سال دیگه بشینم ادل و سلنا و امینم و.... گوش بدم!!! درسته موزیک های استاندارد میشنوم!! اما من که صادقانه بخوام بگم از شعرشون که چیزی سر در نمیارم!! اخه به چه درد من میخوره گوش کردن به این چیزا!!
من دنبال سرچشمه کارم !! دنبال تنظیم کنندگان و اهنگسازان این اثرات!!!
با توجه به اینکه هنوز شناختی از سبک های الکترونیک و موسیقی خارجی ندارم!! عزیزان جه راهی رو پیشنهاد میکنید که من بزرگان موسیقی (علی الخصوص تنظیم) خارجی رو بهتر بشناسم و بتونم ازشون الگو بگیرم و کارامو به سطح بهتری برسونم!! چه راهی واسه شناخت و تشخیص سبک ها و....

جدا از بحث سلیقه اما خب ،،، چه موزیک ها و چه اشخاصی در دنیای موسیقی خارجی میتونند کمک کنند!!
مثال میزنم دیجی x و Y از بهترین های دنیا هستند!! من صرفا با دنبال کردن یه پیج در اینستا و... به جز 4 تا عکس ازش چی گیرم میاد!!! بازم میگم دنبال سرچشمه هستم!!! چطوری میتونم به اون دست پیدا کنم!!

موضوع بعد مرجع!! بنده به این نتیجه رسیدم فعالیت تو سایت X,Y و صرفا دانلود چهارتا سورس از ابی و یگانه و .... نه تنها کمکی بهم نمیکنه بلکه وقتمم به هدر میده!!! سایت هایی رو میخوام که چهارتا سورس در سبک های متخلف و مطرح دنیا بذاره تا ادم یه چیزی یاد بگیره!!

ببخشید که زیاد حرف زدم!! امیدوارم منظورمو درست رسونده باشم،،ممنون میشم اگر کمک کنید
مرجعت ارتیستای Mainstreem نباشن حله...
امسال martin garrix و غیره..
(عروسک های خیمه شب بازی ی Iluminati)
موزیکای ایرانی که یه 15 20 سالی میشه که حکم ابکشو دارن!! :D
گوش میدی به شعورت توهین شده!
شعر ترجمه از ترکی
ملودی سمپل ساکسیفون Vengeance Pop.vol1
ملودی وکال تم یونانیه تابلو دستکاری شده
و کیک و پلاک تپل که چند ساله رسما چیز داستانو در اوردن!!!
با اکسان نوحه ترنس میزنن!!:D
خوشحالم که به این مرحله از شعور موسیقایی رسیدی که اجازه نمیدی این اراجیف رو پروپاکاندا کنن به گوش های باارزشت..!! ;)
باید بری دنبال سرچشمه...
همینطوری پیدا نمیشه باید بقول معروف اون طعم موزیکی که میخای رو پیدا کنی...
طبق سبک پیش برو مثلا تو سبک Electro house بنظرم Dada Life خیلی خوب کار میکنن...
اگه اون الکترونیک های (به معنای واقعی کلمه الکترونیک نه گوپسی گوپسی)
سلو هم گوش میدی که بهترینش Thom Yorke هست که نیاز به تعریف نداره...
سبک هایی مثل پاپ هم Liley allen خوبه اگه اسپلش رو درست نوشته باشم...
و الکترونیک های تلفیقی Knife Party خیلی خوبه...
موزیک افریقایی رو با تم های الکترونیک تلفیق میکنه...;)
 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
واکنش‌ها: armin-venus و Farhad76

Farhad76

عضو سایت
31/1/14
430
329
63
23
Sweet Spot
مرسی از سهیل عزیز،،
دوستان یه چیزایی همیشه منو دچار سردرگمی کرده و همچنان هم درست و مطئمن رفع نشده!!
تفاوت های بین سبک های
House-Trance-Dance-Trap--Rock Metal-EDM ,....

طبق تحقیقات و دانسته ها یه سری توضیحات (در واقع برداشت شخصی خودم) رو مینویسم اگر اشتباهی در برداشت من هست لطفا و حتما منو راهنمایی کنید

House: در لغت به معنی خانه هست!! در ساختنش از ساز های کوبه ای یا ضربی و سینت سایزر استفاده میشه،،از سمپل های سافت و خیلی نرم استفاده میکند و ریورب نقش موثری در تولیدش داره!!
اما نفهمیدم،التکرو هاوس و دیپ هاوس و ... رابطشون چی هست و دقیقا ماجرا از چه قراره!!!؟/

Trance:معمولا با تمپو های بالا و هیجان زیاد هست،،شلوغ کاری توش زیاده و با لید های شلوغ میشه راحت تشخصیش داد!

Dance: در لغت به معنی رقص! طبق چیزایی که من گوش کردم!! خیلی شبیه به ترنس اما غالبا با کلام بود!! مختصرا بگم راه تشخیص سریعش برای من همین وجود وکال هست!!! راه بهتر و اصولی تری میخوام!!

Trap: تعریف و برداشت خاصی ازش دستگیرم نشد!! فقط از گوش کردنش فهمیدم تو مایه های داپ استپ هست! از شما تقاضا دارم کمی بهتر برام بیانش کنید و راه تشخیصش رو فهمید!!

Rock: خب اینم که دیگه از گیتار الکتریک ها و دیستورشن میشه راحت فهمیدش!! اما مسئله سر راک متال هست!! فرف عمده این با خود راک چیه؟؟؟!!

EDM: یعنی الکترونیک دنس موزیک!!! خب این یه سبک جداست یا همون دنس هست؟؟
و اخرین هم کلاب!! که اصلا نفهمیدم جریانش چیه!!

دوستان لطفا بگید که برداشت ها و دانسته های من درست هست یا نه !! اگر اشکالی وجود داره لطفا راهنمایی بفرمایید
 

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,358
2,214
113
36
Vengeance Land
soheil0monfared.bandcamp.com
مرسی از سهیل عزیز،،
دوستان یه چیزایی همیشه منو دچار سردرگمی کرده و همچنان هم درست و مطئمن رفع نشده!!
تفاوت های بین سبک های
House-Trance-Dance-Trap--Rock Metal-EDM ,....

طبق تحقیقات و دانسته ها یه سری توضیحات (در واقع برداشت شخصی خودم) رو مینویسم اگر اشتباهی در برداشت من هست لطفا و حتما منو راهنمایی کنید

House: در لغت به معنی خانه هست!! در ساختنش از ساز های کوبه ای یا ضربی و سینت سایزر استفاده میشه،،از سمپل های سافت و خیلی نرم استفاده میکند و ریورب نقش موثری در تولیدش داره!!
اما نفهمیدم،التکرو هاوس و دیپ هاوس و ... رابطشون چی هست و دقیقا ماجرا از چه قراره!!!؟/

Trance:معمولا با تمپو های بالا و هیجان زیاد هست،،شلوغ کاری توش زیاده و با لید های شلوغ میشه راحت تشخصیش داد!

Dance: در لغت به معنی رقص! طبق چیزایی که من گوش کردم!! خیلی شبیه به ترنس اما غالبا با کلام بود!! مختصرا بگم راه تشخیص سریعش برای من همین وجود وکال هست!!! راه بهتر و اصولی تری میخوام!!

Trap: تعریف و برداشت خاصی ازش دستگیرم نشد!! فقط از گوش کردنش فهمیدم تو مایه های داپ استپ هست! از شما تقاضا دارم کمی بهتر برام بیانش کنید و راه تشخیصش رو فهمید!!

Rock: خب اینم که دیگه از گیتار الکتریک ها و دیستورشن میشه راحت فهمیدش!! اما مسئله سر راک متال هست!! فرف عمده این با خود راک چیه؟؟؟!!

EDM: یعنی الکترونیک دنس موزیک!!! خب این یه سبک جداست یا همون دنس هست؟؟
و اخرین هم کلاب!! که اصلا نفهمیدم جریانش چیه!!

دوستان لطفا بگید که برداشت ها و دانسته های من درست هست یا نه !! اگر اشکالی وجود داره لطفا راهنمایی بفرمایید
تقریبا درسته.
طبق شنیده هات.


اما نفهمیدم،التکرو هاوس و دیپ هاوس و ... رابطشون چی هست و دقیقا ماجرا از چه قراره!!!؟/

در جواب این باید بگم
هاوس از سبک هایی هست که از رگی و سالسا میان
هاوس های اولیه اصلا اینطوری صدا نمیدادن! تو دهه 90 میلادی!
از لوپ ها و پرکاشن های سبک سالسا زیاد توش استفاده میشده...
یجورایی کنار دریا ایی صدا میداده خخخ
:D
دیپ هاوس بیشتر فضای امبینت داره چرخه کورد های ساده و بعضی اوقات جز. به اون یه فضای خاص میده
بهترین مثالش کار های Jody Wisternoff هستش.
من که عاشق کاراش بودم یه دوره از زنگیم.

اما Electro House همون سبک Dada life هستش.یه چرخه کورد با صدای سینتی به همراه ملودی های ساده ی کلابی نواخته میشه توی کروس از hihat ها زیاد استفاده میشه + white noise.

ویا شاید بعضی از کار های گروه Infected mushroom
رو بشه تو این دسته قرار داد. اما در اصل سبکشون Psytrance هستش.
راستی این گروه رو یادم رفت بهت معرفی کنم یه البوم سال 2012 دادن که هنوز داره خوب صدا میده حتما دانلودش کن عالیه!!
اسم البومش .Army of mushrooms

و اخرین هم کلاب!! که اصلا نفهمیدم جریانش چیه!!

در جواب این.
ببین EDM کلا یه سبک Mainstream هستش.
ینی عوام پسند خودمون که اون حالت کلشیه ایی که تو کلاب ها پلی میشه
یه کیک خیلی تپل به اصطلاه که باهاش یه Sub bass ترکیب شده
هیچ چرخه کوردی نداره(معمولا) .
بیس یک نت رو تکرار میکنه
و یه Lead یه ملودی چند نتی رو هزاران بار تکرار میکنه! :D
و توی این سبک drop خیلی مهمه که در اصل معنی لغویش خیلی با اتفاقی که توی موزیک میفته فرق داره
Dada life اگه ترک Tonight we kids again (original mix) اش رو گوش کنی دقیقا منضورمو متوجه میشی...


Trap: تعریف و برداشت خاصی ازش دستگیرم نشد!! فقط از گوش کردنش فهمیدم تو مایه های داپ استپ هست! از شما تقاضا دارم کمی بهتر برام بیانش کنید و راه تشخیصش رو فهمید!!

در جواب این هم. ترپ هم از هیپ هاپ متاثر شده.و داب استپ کمی
البته من نزدیکیش با دابستپ رو متوجه نشدم زیاد شاید تو ساختار ریتمیشون شبیه هستن
من در کل طرفدار این سبک نیستم دنبال نمیکنم. (ینی چیزی توش نمیبینم که بخاد جذب کنه)
فک میکنم تصویری که این موزیک به ادم میده. یا حد اقل به من میده
خرده فرهنگ زندگی های شبونه.پول. خلاف. و ماشین های عضلانی و .. هستش.
اشعارش هم اونقدر غنی نیست نسبت به هیپ هاپ که بیشتر مسایل اجتماییه.
بیشتر این مضمونو داره که : ما چقد حال میکنیم و پولداریم و هیچی جولو مونو نمیگیره خخخ! :D
شایدم من اشتباه میکنم و اطلاعاتم در این سبک زیاد کامل نیست . چون زیاد نشنیدمش...
 

Light

تیم مدیریت
وبمستر
15/4/09
10,204
8,554
5,000
33
اهواز
www.unes.ir
فرهاد عزیز برای من هنوز عجیبه که بعد از این همه سال همچنان راهت رو پیدا نکردی
فکر می کنی یک هنرمند نامدار مثل
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
افسانه ایی براش مهمه که به آثارش برچسب چه سبکی زده بشه؟

اصولا عبارت "آموزش تنظیم" مفهومی نداره این از عناوینی هست که فقط در ایران می شنویم
ارجاع ات می دم به این نوشته از عمو فرهود عزیز
آموزش تنظیم آهنگ

کسی نمی تونه بهت ایده داشتن یاد بده، اصلا الگو داشتن تو موسیقی نتیجه اش میشه تکرار!
موسیقی روز کشور رو که نگاه کنی متوجه میشی که اکثریت دارن بر اساس یک الگوی خاص پیش میرن کسی ایده خاصی نداره همه رو اوردن به لوپ های آماده
ملودی هایی که 40/50 سال پیش خلق شدن رو با ملودی های کپی الان میشه مقایسه کرد؟

من واقعا هنوزم نفهمیدم دنبال چی هستی سورس فلان آهنگ خارجی چه کمکی بهت میکنه؟ (اصولا آهنگ آهنگه! اگر ایرانیش کمکی نکرده خارجیش چیکار می خواد کنه؟)
وقتی موسیقی رو داری میشنوی به سورسش چه نیازی داری؟ مگر سورس غیر از نوت های چیده شده چه چیز خاصی داره؟
به نظر من مشکل اصلیت اینه که هنوز به مهارتهای خودت اطمینان نداری
که اگر به تئوری موسیقی مسلط نیستی حق داری اطمینان نداشته باشی
اینکه درگیر بشی موسیقیم فلان سبکه یا نیست هیچ کمکی بهت نمی کنه بلکه باعث میشه خودت رو در یک چهارچوب محدود قرار بدی.
 

Farhad76

عضو سایت
31/1/14
430
329
63
23
Sweet Spot
من واقعا هنوزم نفهمیدم دنبال چی هستی سورس فلان آهنگ خارجی چه کمکی بهت میکنه؟ (اصولا آهنگ آهنگه! اگر ایرانیش کمکی نکرده خارجیش چیکار می خواد کنه؟)
وقتی موسیقی رو داری میشنوی به سورسش چه نیازی داری؟ مگر سورس غیر از نوت های چیده شده چه چیز خاصی داره؟
به نظر من مشکل اصلیت اینه که هنوز به مهارتهای خودت اطمینان نداری
که اگر به تئوری موسیقی مسلط نیستی حق داری اطمینان نداشته باشی
اینکه درگیر بشی موسیقیم فلان سبکه یا نیست هیچ کمکی بهت نمی کنه بلکه باعث میشه خودت رو در یک چهارچوب محدود قرار بدی.
مرسی از شما لایت عزیز؛ که مثله همیشه برادرانه وقت گذاشتید و توضیح دادید
ببینید بازم بر میگردیم به حرف خودتون تو کارای ایرانی به جز تکرار چیزی نمیشه یافت!! لا اقل تو کارای خارجی چهارتا تکنیک از تنظیم های استاندارد دنیا رو میشه پیدا کرد!!سورسم بابت این میخوام که فکر میکنم هنوز گوشم به اون حد نرسیده که بتونم باهاش جز به جز کار رو ببینم و درک کنم و سریع بدونم اینجا مثلا از مدل اتوماسیونی استفاده کرد که صدا شده این!!

در مورد مهارت خودمم!! باید بگم که فک میکنم حق با شماست!! نه تنها اطمنیان ندارم بللکه دچار کمبود ایده واسه پیش بردن پروژه هام هم هستم!!! مثلا اگه یه پلاک و ریتم خوب هم ساختم دیگه بعدش هنگ میکنم که الان نوبت چی هست که اضافه بشه!!

ولی تئوری رو نسبتا خوب میفهمم!! ولی بازم دلیل این سردرگمی هارو نمیدونم!!!

وحالا یه نکته جالب، جناب مهران عباسی دیگه باید بشناسید یک پاور یوز هم هست در شرکت ایمیج لاین!! ولی ما دیدیدم که تو کلاساش واسه چیدن یه اکورد یکی یکی نت ها رو تست میکرد تا هر کدومش صدای مطلوبی میداد نگه میداشت!!!
من جسارت نکنم به علم ایشون!! ایشون همیشه برای من یه شخصیت محبوب ایرانی بودن تو تنظیم،، ولی به نظر ایشون هم تئوری رو انطوری که باید نمیدونستن!!

در مورد اخرم بلع کاملا موافقم،، که فهمیدن زیادی بعضی وقتا محدودیت ها رو به همراه داره!! نمونش رو سالهاست دارم تو زندگیم تجربه میکنم!!

بازم سپاس فراوان
 
  • هاها
واکنش‌ها: armin-venus

Soheil Monfared

هنرمند
عضو سایت
22/5/12
2,358
2,214
113
36
Vengeance Land
soheil0monfared.bandcamp.com
مرسی از شما لایت عزیز؛ که مثله همیشه برادرانه وقت گذاشتید و توضیح دادید
ببینید بازم بر میگردیم به حرف خودتون تو کارای ایرانی به جز تکرار چیزی نمیشه یافت!! لا اقل تو کارای خارجی چهارتا تکنیک از تنظیم های استاندارد دنیا رو میشه پیدا کرد!!سورسم بابت این میخوام که فکر میکنم هنوز گوشم به اون حد نرسیده که بتونم باهاش جز به جز کار رو ببینم و درک کنم و سریع بدونم اینجا مثلا از مدل اتوماسیونی استفاده کرد که صدا شده این!!

در مورد مهارت خودمم!! باید بگم که فک میکنم حق با شماست!! نه تنها اطمنیان ندارم بللکه دچار کمبود ایده واسه پیش بردن پروژه هام هم هستم!!! مثلا اگه یه پلاک و ریتم خوب هم ساختم دیگه بعدش هنگ میکنم که الان نوبت چی هست که اضافه بشه!!

ولی تئوری رو نسبتا خوب میفهمم!! ولی بازم دلیل این سردرگمی هارو نمیدونم!!!

وحالا یه نکته جالب، جناب مهران عباسی دیگه باید بشناسید یک پاور یوز هم هست در شرکت ایمیج لاین!! ولی ما دیدیدم که تو کلاساش واسه چیدن یه اکورد یکی یکی نت ها رو تست میکرد تا هر کدومش صدای مطلوبی میداد نگه میداشت!!!
من جسارت نکنم به علم ایشون!! ایشون همیشه برای من یه شخصیت محبوب ایرانی بودن تو تنظیم،، ولی به نظر ایشون هم تئوری رو انطوری که باید نمیدونستن!!

در مورد اخرم بلع کاملا موافقم،، که فهمیدن زیادی بعضی وقتا محدودیت ها رو به همراه داره!! نمونش رو سالهاست دارم تو زندگیم تجربه میکنم!!

بازم سپاس فراوان
مثلا اگه یه پلاک و ریتم خوب هم ساختم دیگه بعدش هنگ میکنم که الان نوبت چی هست که اضافه بشه!!

در جواب این باید اضافه کنم که :

این دیگه به جریان کاریت برمیگرده یا همون Work Flow که چطوری یه کار رو ببندی و ادامش بدی
مثلا میشه از درامز شروع کرد بعد ایده رو ساخت یا برعکس به نظرم بستی به سبک داره و فرمول خاصی نیست براش..

ه تو کلاساش واسه چیدن یه اکورد یکی یکی نت ها رو تست میکرد تا هر کدومش صدای مطلوبی میداد نگه میداشت!!!

خب بیشتر موزیسین های الکترونیک موسیقی رو تجربی یاد گرفتن...بعدا تیوری رو کامل کردن تو خودشون
اما یه کورد یا چرخه کورد خاص توی نت های مختلف جنس صدای متفاوتی دارن که باید شنیده بشه شاید خاسته اون کارو بکنه;)
+ اگه لینک ویدیوشو بدی نگاه کنم خیلی خوب میشه...ومیشه فهمید چرا اون کار رو کرده...
 
  • هاها
  • تشکر
واکنش‌ها: armin-venus و Farhad76

armin-venus

عضو سایت
10/11/17
283
189
43
من یه نظر شخصی بدم که کامل کننده توضیحات دوستان باشه
بنظرم این که سازهای بیشتری یاد بگیریم بهتره این که کارهای بیشتری گوش کنیم
مثل اینکه زبان های بیشتری برای ارتباط با بقیه داشته باشیم
فکر کنم بقیه هم موافق باشند که منابع توانایی نواختن سازهای مختلفه;)
 
  • تشکر
  • عالیه!
واکنش‌ها: Farhad76 و Soheil Monfared