چگونگی تنظیم کمپرسور جهت ظبط vocal

شروع موضوع توسط arsam ‏3/3/10 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک چگونگی تنظیم کمپرسور جهت ظبط vocal تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. arsam

    arsam عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/11/09
    ارسال ها:
    242
    امتیازات:
    +105 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پرسش برخی صدا برداران در داخل کشور این است که ابتدا صدا باید با کمپرسور گرفته شود و یا سپس کمپرسور به آن اضافه شود؟
    با فرض اینکه روی یک سیستم دیجیتال با وضوح 24 بیت ظبط انجام می گردد،توصیه این است که از کمپرسور در مسیر ظبط استفاده نگردد و به جای آنlevel را طوری تنظیم کنید که پیکها بالاتر از 10دسی بل نرود.مشکل کمپرس کردن در مسیر این است که اگر بعدا متوجه شویم تنظیم استفاده شده مورد پسند نمی باشد،برای تغییر آن بسیار دیر است.
    در عصر استفاده از نوارهای آنالوگ،به دلیل اینکه رنج دینامیکی ضبط کننده ها به اندازه کافی وسیع نبودند تا با vocal هماهنگی داشته باشند،راهی جز کمپرس کردن در مسیر وجود نداشت.ولی این امر در خصوص سیستم های مدر ن دیجیتالی صدق نمی کند.
    چنانچه کاملا مطمئن باشیم که می دانیم با کمپرسور چه کار می کنیم و بدانیم چه صدایی می خواهیم،مشکلی در خصوص کمپرس کردن در مسیر وجود ندارد.راه مطمئن تر و آسان تر این است که زمانیکه ازتمیز بودن و مناسب بودن ظبط خود مطمئن هستیم،در حالت flat ظبط کرده و سپس در طی مرحله میکس، کمپرس نماییم.
    کمپرس کردن همچنین به افکتهایی که می خواهید به آنها دست یابید و پارامتر دیگری که می خواهید در میکس به آنها برسید،بستگی دارد.اگرچه بدون گوش کردن به همه جوانب صدا نمی توان یک کمپرسور را تنظیم کرد ولی به منظور رسیدن به یک صدای مناسب،با توجه به مقدار کمپرس مورد نیاز و مشخصه knee نسبت کمپرس می تواند هر اندازه ای بین2:1 و5:1 باشد.آستانه (Treshold) به Level ظبط و اینکه می خواهید صدا چقدر کوبنده باشد،بستگی دارد.
    زمان های Attackو Release به سبک موسیقی و عملکرد کمپرسور بستگی دارد ولی معمولا 1-3 میلی ثانیه جهت Attack 250-350 میلی ثانیه جهت Release مناسب می باشد(یابهتر است که حالت auto-relase را استفاده کنیم.)
    Make up gainبستگی به این دارد که بخواهیم آهنگ چه مقدار کوبنده و صدا چه مقدار بلند باشد.ولی معمولا هر مقداری مابین 15-4 دسی بل رایج می باشد. اگر ظرافت و دقت مورد نظر باشد،gain reduction نباید بیشتر از 4 دسی بل باشد.به منظور صدای مهیج(صدای نزدیک به صورت شما)،gain education می تواند تا 20 دسی بل یا حتی بیشتر نیز انجام گیرد.

    منبع : مجله صنعت صدا وتصویر، شماره 26
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...