چگونه یک مانیتور استودیو خوب انتخاب کنیم

شروع موضوع توسط Saba_14 ‏2/3/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک چگونه یک مانیتور استودیو خوب انتخاب کنیم تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)
  1. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    چگونه یک مانیتور استودیو خوب انتخاب کنیم ؟


    برای اینکه اطمینان داشته باشد که با بهترین کیفیت اهنگ خود را ضبط می کنید , به مانیتورهای صوتی با دقت بسیار بالا نیاز دارید یا شاید در حال حاضر با چنین مانیتوری کار می کنید ؟ برخی از تولید کنندگان ادعا می کنند که می توانند با مانیتورهایی که نقص های کاملا شناخته شده هم دارند , کارخوبی ارائه دهند ; در حالی که برخی دیگر فقط به کار با مانیتورهای صوتی کاملا سالم و بی نقص اعتقاد دارند. ما در اینجا به این دید گاه های متعارض و ارائه راه حل ان خواهیم پرداخت , در باره تغییرات طرح های متفاوت مانیتورها و کاربردی ترین مشخصات انها سخن خواهیم گفت و گام به گام شما را در مسیر انتخاب یک مانیتور استودیو مناسب همراهی خواهیم کرد.

    با توجه به سیل نامه ها و تلفن هایی که هر روزه از خوانندگان سایت دریافت می کنیم که نظر ما را در باره اینکه چه سیستمی خریداری کنند می پرسند , می توان گفت تعداد زیادی از مخاطبان ما به خوبی با اضافه بار شناختی cognitive overload) ) اشنا هستند . اضافه بار شناختی اصطلاحی است که در علم روان شناسی برای توصیف نوعی فلج ذهنی در شرایط رو برویی با انتخاب های بسیار زیاد یا حجم بسیار بالای اطلاعات به فرد دست می دهد , بطوریکه فرد قادر به تصمیم گیری نیست .
    البته داشتن حق انتخاب بسیار خوب است , اما اگر انتخاب های روبروی شما بیش از حد باشد , گیج کننده خواهد بود . مثالی که می توان در ارتباط با این موضوع اورد مجله EM 2001 , راهنمای خرید استودیو ی شخصی , است که فهرست 40 شرکتی که در حال حاضر مانیتور ... ارایه می کنند را با بیش از 200 مدل مختلف از انها ارایه کرده است .
    گیج کننده است , این طور نیست ؟ اگر انتخاب از میان این همه مدل برای شما نیز اسان نیست , جای خوبی را برای کسب راهنمایی انتخاب نموده اید . در این مقاله به بررسی طرحهای متنوع , قطعات و وی-گیهای مانیتورهای صوتی ( شامل اصطلاحات فنی مربوط به انها ) خواهیم پرداخت . همچنین در باره نحوه کار انها و بطور کلی همه انچه برای یک انتخاب اگاهانه در هنگام خرید مانیتور برای استودیوی شخصی خود بدان نیاز دارید . ( بسیاری از مفاهیمی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرند در مورد مانیتورهای SURROUND ARRAYS نیز بکار می روند. اگر به مانیتورینگ 5.1 علاقه مندید می توانید مقاله YOU'RE SURROUNDED مجله EM 2000 چاپ اکتبر ان را مطالعه نمایید).

    مقدمه
    اسپیکر هایی که در استودیو های صدابرداری استفاده می شوند مانیتور نامیده می شوند وبه طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند: مانیتورهای بزرگ و مانیتورهای فشرده یا close-field ( میدان نزدیک ) که در مقایسه با سایر وسایل یک استودیو یکی از وسایل نسبتا جدید ان به شمار می ایند. مانیتور های بزرگ چنان که از نامشان پیداست , معمولا در اتاقهای کنترل استودیو های بزرگ تجاری یافت می شوند و بر روی یک دیوار"کاذب" ( که soffit نام دارد) تکیه دارند . مانیتورهای صوتی close-field نیازی به تکیه گاه ندارندو معمولا بالای دسته یک کنسول (جعبه) یا درست پشت ان قرار داده می شوند.
    بیشتر استودیو های شخصی فضای یا بودجه لازم برای خرید مانیتورهای بزرگ ندارند , لذاما در این مقاله تنها به مانیتورهای صوتی فشرده خواهیم پرداخت .

    اولین مانیتور "فشرده" که در استودیو های صدابرداری به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت مانیتوری با طراحی سه ضلعی با عنوان JBL 4311 بود که در اواخر دهه 1960 معرفی شد .
    JBL 431 مانیتور بسیار بزرگی بود( این مانیتور دارای یک بلندگوی صدای بم (ووفر) 12 اینچی , یک اسپیکر متوسط 5 اینچی و یک مانیتور صدای زیر( توئیتر) 1.4 اینچی بود ) .امروزه این مانیتور یک مانیتور میدان متوسط محسوب می شود .

    همچنان که مهندسان صدابرداری بیش از پیش به اهمیت این موضوع که میکس های انها در اسپیکر های تلویزیون ها و اتومبیل ها چگونه به نظر برسد پی میبردند , مانیتور های کوچک تر محبوبیت بیشتری کسب می کردند.یکی از اولین مانیتورهای کوچک که طرفداران زیادی داشت (و در اواسط دهه 1970 معرفی شد) مانیتور مکعبی شکل Auratone بود که تنها یک اسپیکر 5 اینچی داشت.

    با توجه به این که مسلما کیفیت اسپیکر های استریو منازل و اتومبیل ها روز بروز بهتر میشد , مهندسان امر میکس همواره مترصد استفاده از مانیتورهای close-field بهتر در کار خود بودند. یکی از مدل های فشرده ای که سر زبانها افتاد و استفاده از ان رواج یافت Yamaha NS-10M بود ( تصویر 1 ) . این اسپیکر که از نوع قفسه ای (شبیه قفسه کتاب) بود و در سال 1978 برای استفاده در منازل طراحی شده بود , خیلی زود جای خود را در استودیوهای تجاری باز کرد و هنوز هم یک اسپیکر پرطرفدار و همه جا حاضر محسوب می شود.

    Yamaha NS-10M
    {username}-{filename}

    تحول قابل ملاحظه دیگری که در این زمینه رخ داد معرفی مانیتور MDM-4 از نوع near-field در سال 1977 از سوی شرکت ED-Long ) ارائه کننده ابزار اندازه گیری استاندارد ) بود که یکی از پیشگامان ارایه تولیدات برتر صوتی است. MDM-4 ها مانیتورهای بسیار خوبی بودند, اما نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که عنوان کردن مفهوم اساسی مانیتورینگ near-field (میدان نزدیک) فصل جدیدی را در تاریخ شرکت Long باز نمود. ( شرکت Long علاوه براین , مفهوم تراز زمانی را در مورد اسپیکرها ابداع نمود و اصطلاح "تنظیم زمان" را به عنوان علامت تجاری خود برگزید. در ادامه در این باره بیشتر خواهیم گفت ). با وجود این که در ان زمان هیچ کس نمی تونست پیش بینی کندکه اصطلاح near-field تااین حد میتوانست درست از اب در بیاید , شرکت Long به اهمیت ان پی برده بود و به همین دلیل این اصطلاح را تجاری نمود. ( به همین دلیل است که شرکت EM به جای اصطلاح near-field از عنوان close-field استفاده می کند. )

    مسائل مربوط به مکان صدابرداری
    عجیب اینکه به دلیل بهبود کیفیت مانیتوهای close-field از لحاظ دقت , با گذشت زمان , دلیل اولیه استفاده از انها – که تلاش برای درک این موضوع بود که میکس های اهنگ سازان در اسپیکرهای استریوی ارزان قیمت منازل و اتومبیل ها چگونه به گوش می رسد) به تدریج رنگ باخته است .دلایل قابل قبول دیگری نیز وجود دارد که بر اساس ان مانیتورهای close-field در اهنگ سازی تیدیل به همه چیز (یک جزء ضروری و کارامد) شده است , گرچه داشتن ان حیاتی نیست. یک دلیل این است که روال کار مهندسان حرفه ای میکس معمولا پرو-ه به پرو-ه است, بدین معنا که هر روز در یک استودیوی متفاوت کار می کنند . از انجا که مانیتورهای close-field قابل حمل هستند و می توان به راحتی انها را از یک استودیو به استودیو دیگر منتقل نمود , از نظر راحتی و ضمانت انجام کار مناسب اند , اما صرف نظر از اتاق محل استقرار انها , دارای حداقل ثبات صوتی هستند.
    به نظر شما ایا صدا دهی مانیتورها در اتاقهای مختلف , متفاوت نیست ؟ در واقع تا حدودی همین طور است. از طرفی یکی دیگر از مزیت های مانیتورهای close-field این است که تاثیر عوامل محیطی را بر روی صدایی که می شنوید تا حدودی کاهش می دهند . چنانچه از نام انها پیداست , این مانیتورها برای استفاده در " میدان نزدیک" طراحی شده اند , به این مفهوم که فاصله گوش فرد تا مانیتور معمولا حدود 3 فیت ( حدود 91 سانتی متر ) در نظر گرفته می شود . با رعایت این فاصله , بافرض اینکه مانیتور به طور صحیح در جای خود قرار داده شده و به طور اصولی با ان کار می شود , می توان گفت صدایی که از مانیتور می شنوید تا حد زیادی از تاثیر عوامل محیطی نظیر انعکاس صوت از سطوح ( مانند سقف اتاق , دیوارها , کنسول و مانند اینها) و نیز سایر مشکلات صوتی که میتواند ازانهاایجاد شود , مصون مانده است.
    درست به همین دلیل , انجام مانیتورینگ با این نوع مانیتور می تواند راه حل مناسبی برای یک استودیوی شخصی که در ان نابهنجاری های صوتی یک امر عادی است , تلقی شود. Bob Hodas به عنوان یک مهندس میکس (اهنگ ساز) , مشاور و یک اعجوبه همه فن حریف در زمینه صوت شناسی این موضوع را خیلی خوب شرح داده است که ابلهانه است که تصور کنید مانیتورهای close-field شما را به طور کامل و صد در صد از تاثیرات نامطلوب صوتی عوامل محیطی معاف می کنند. وی در این باره می گوید: "بله ... مانیتورهای صوتی close-field می توانند صدای واقعی را تولید کنند , به شرط ان که در محل و چگونگی قرار دادن انها دقت نمایید و مشکلات صوتی مربوط به اتاق رانیز نادیده نگیرید."
    برای کسب اطلاعات بیشتر, کلیک کنید .www.bobhodas.com/pub1.html
    تصور نادرستی که برخی از اهنگ سازان تازه کار دارند این است که می توان برای مانیتورینگ از اسپیکرهای استریو خانگی نیز استفاده نمود. اما به هیچ عنوان این گونه نیست. مشکل موجود در این زمینه به هدف ساخت این اسپیکر ها مربوط است. در حالی که سازندگان مانییتورهای close-field این مانتور ها را به گونه ای طراحی کرده اند که سیگنال های صوتی را به طور دقیق و بدون تغییر باز افرینی کنند , اسپیکرهای استریوی منازل به نحوی طراحی شده اند که اهنگ ضبط شده را به شکل زیباتری پخش نمایند. این کار معمولا با تقویت فرکانس های بالا و پایین قطعه صوتی به وسیله این اسپیکرها صورت می گیرد. این امر از نظر یک شنونده عادی ممکن است خوب به نظر اید , اما برای یک اهنگ ساز چنین "بزرگ نمایی" و تغییر در صدای خروجی یک گام دور شدن از دقت حرفه ای و اصل استاندارد است.
    بعلاوه اسپیکرهای استریوی منازل ممکن است به گونه ای طراحی شوند که فرکانس های متوسط را ضعیف تر به گوش برسانند. این امر تشخیص فرکانس های متوسط را در قطعه صوتی مشکل می کند و لذا میکسر را وسوسه می کند تا این مشکل را با گاه کار کردن بیش از حد با EQ اصلاح نماید. خود این مسئله نیز ممکن است منجر به خستگی بیش از حد وی شود , چراکه ناچار خواهد بود برای شنیدن این فرکانس ها (متوسط) گوش های خود را تیز نماید.
    دلیل دیگری که نا مناسب بودن اسپیکرهای استریوی منازل را برای مانیتوریگ ثابت می کند این است که بهترین صدای خروجی از انها زمانی است که در فاصله دوری از آنها ایستاده باشید , به طوریکه بخش اعظم صوت , منعکس شده باشد. اما همانطور که دیدیم , مانیتورهای close-field به منظور به حداقل رساندن تاثیرات عوامل محیطی از نظر صوت شناسی , برای استفاده در فاصله نزدیک طراحی شده اند. از طرفی نباید بیش از حد نیز در فاصله نزدیک به این مانیتورها قرار بگیرید . بلکه باید فاصله به اندازه ای باشد که صدای خروجی از اسپیکر ها فرصت ترکیب با یکدیگر درمرحله ای خاص از لحاظ صوت شناسی و یک نقطه صوری میان مانیتور و گوش , را داشته باشند. اگر فاصله خود را از حد 3 فیت یا همین حدود با مانیتور کم کنید , خواهید دید صدای خارج شده از هر یک از اسپیکر ها به صورت جداگانه قابل تشخیص است و این آن چیزی نیست که شما می خواهید .

     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/3/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Light

    Light تیم مدیریت وبمستر

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/09
    ارسال ها:
    9,726
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +6,484 / 3 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    ضمن تشکر از خانم Saba_14 عزیز برای قبول زحمت ترجمه
    استفاده از این مقاله فقط با ذکر نام سایت persian-music.org و نام کاربری Saba_14 مجاز میباشد
    این مقاله صرفا درباره آشنایی و نحوه انتخاب هست اگر سوالی داشتید در بخش مربوطه مطرح بفرمایید .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/3/10
بارگذاری...
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)

عبارات جستجو شده:

  1. اسپیکر خوب برای استویدو