چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان

شروع موضوع توسط Student2014 ‏30/5/14 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    سلام

    من آماتور هستم و خیلی وقت نیست که فراگیری موسیقی رو به صورت علمی شروع کردم. به خاطر همین شاید سوالم خیلی مبتدیانه باشه

    سوالی که ذهنم رو مشغول کرده در رابطه با سرعت اجرای نت ها در موقع نت نویسی ملودی هایی است که در ذهن داریم..

    از اونجایی که زمان و کشش نت ها رو میشه با علائم خودشون(نت سیاه، نت سفید ، نت چنگ و..) نشون داد و با افزایش یا کاهش تمپو هم میشه این زمان رو دستکاری کرد، برام سوال شده که

    چطوری میشه موقع نت نویسی ملودی های خودمون(که در ذهن داریم) تمپو و سرعت را مشخص کنیم تا بر اساس اون از علائم قرار دادی نت ها(نت سیاه، نت سفید ، نت چنگ و..) استفاده کنیم؟؟؟
    در اینجا من کاری به ریتم ندارم و فقط نت نویسی یک خط ملودی منظورمه


    امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم..
    از دوستان و اساتید تقاضا دارم لطف کرده و منو راهنمایی کنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    اتفاقا سوال شما خیلی هم مبتدیانه نیست و خیلی از دوستان بدست آوردن تمپو رو بدون نرم افزار بلد نیستن.

    نحوه ی بدست آوردن تمپوی یک ملودی یا آهنگ:
    ضرب یا تمپو (به انگلیسی: Tempo) ، معیاری از سرعت اجرای قطعه های موسیقی است. ضرب اهمیت زیادی در اجرای موسیقی دارد و بر احساس ناشی از تاثیر می گذارد. تمپوی قطعات موسیقی اروپایی تا پیش از دوره کلاسیک، بسته به نوع قطعه، کمابیش ثابت و معلوم بود. از آن دوره به بعد تعیین تمپوی اثر برای آهنگساز رایج شد و آهنگسازان در آغاز پارتیتور تمپوی مورد نظر خود را، معمولاً با عبارات ایتالیایی، می نوشتند.
    نوازندگان، به ویژه نوآموزان، دستگاهی به نام مترونوم را برای نگه داشتن وزن قطعه بکار می برند.


    شاید بهترین تعریف برای تمپو "Beats per minute" یا به عبارتی " تعداد ضرب ها بر دقیقه " باشه.
    واحد تمپو هم BPM یا محفف همون "Beats per minute" هستش.
    بهترین روش برای بدست آوردن تمپوی یک آهنگ شمردن ضرب ها در یک دقیقه هستش.
    بدین صورت که با کمک یک ساعتی که عقربه ی ثانیه شمار داره تعداد ضرب ها رو در یک دقیقه بشمارید.


    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-13554628021.jpg

    برای مثال تمپوی آهنگ خیال از احسان خواجه امیری 131 هستش یعنی اینکه در یک دقیقه شما باید 131 ضرب بشمارید.برای بدست آوردن تمپو روش های نرم افزاری هم وجود داره. یکی از نمونه ها استفاده از نرم افزار Fl Studio و یا نرم افزار Traktor هستش. که روش استفاده از این نرم افزار ها رو در تصویر زیر مشاهده می کنید.

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-13554632431.jpg


    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-13554629381.png


    در تصویر بالا نرم افزار Traktor رو مشاهده می کنید که آهنگ خیال از احسان خواجه امیری در اون درگ شده و تمپوی آهنگ رو 131 نشون داده.
    استفاده از روش های نرم افزاری برای بدست آوردن تمپوی آهنگ ها رو به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنم.
    شما می تونید به دست آوردن تمپو های آهنگ های مختلف رو به صورت یک تمرین روزانه انجام بدین.
    این کار رو می تونید در زمان های مختلف مثلا زمانی که در تاکسی هستید و موسیقی به گوشتون می رسه هم انجام بدین.
    ضرب ها رو بشمارید.
    این کار باعث می شه که گوشتون با ضرب ها کاملا آشنا بشه.
    آقای پدرام اکبری در کتاب " نت نوشته های امیر ناصر افتتاح " از استاد نقل می کردن که ایشون به شاگردانشون توصیه می کردند که :
    " ... آب که می خورید ، جرعه ها را بشمارید. از پله که بالا و پایین می روید بشمارید. چندتا پله تا پاگرد اول؟ چندتا پله تا پاگرد دوم؟ بشمارید. عادت کنید که همیشه بشمارید. شماره در ریزها ، ریتم ها و نوازندگی شما نقش اساسی دارد... "

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-13554654141.jpg

    همون طور که می دونید مهمترین تفاوت در سبک های مختلف تفاوت در تمپو های اونهاست.
    برای تمرین می تونید تمپوی آهنگ های زیر رو بدست بیارید.
    1. دلم خونه از شهرام شکوهی
    2. باور کنم از محسن یگانه
    3. خوب فکر کن از علی لهراسبی
    4. به خودت باختمت از بابک جهان بخش
    5. دوباره بیا از شهاب رمضان
    پاسخ ها
    1. 132
    2. 129
    3. 138
    4. 130
    5. 133
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  3. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    مرسی از جواب شما. منم یه سوال داشتم: از کجا بفهمیم مثلا تمپوی آهنگ ۷۰ هستش برای هر ضرب چنگ، یا ۱۴۰ هستش برای ضرب سیاه؟ ی جور دیگه بخوام بگم این که ضربای کوتاه ترو باید بشماریم یا بلندترارو؟

    Sent from my HUAWEI Y511-U30 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    1- ممنون این موردی که گفتین خیلی به دردم خورد چون سوال بعدیم بود(فقط با کیوبیس هم روشی هست واسه بدست اوردن تمپو آهنگها؟)

    2- اما من منظورم بدست اوردن تمپو خط ملودی توی ذهن خودمون ِ بدون نرم افزار
    مثلا فرض کنید من فقط کاغذ و خودکار جلومه و دارم ملودی توی ذهنم رو رو کاغذ نت نویسی می کنم ، تمپو و سرعت اجرا رو چه جوری باید دقیق بدونم؟ با توجه به همون مسائلی که گفتم(یعنی این که هم با علائم قراردادی نت ها میشه کششون رو تعیین کرد و هم با سرعت کلی اجرا)؟؟
     
  5. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    یه بحث متداولی که هنرجوها در درکش مشکل دارن، تقاوت تمپو و دیرند (کشش نت ها) هستش.
    تمپو یه چیزه و دیرند چیز دیگر.
    تمپو سرعت قطعه هست و دیرند کشش نت ها.
    دیرند نت ها همیشه ثابته.
    مثلا ما واسه نت سیاه همیشه یک ضرب می شماریم چه تمپو مثلا 60 باشه یا 120 اما در تمپو 120 تند تر می شماریم. تفاوتش اینه.
    تمپو رو در بالای قطعات یا به صورت عدد می نویسن یا به صورت کلمه.
    مثلا به صورت عدد در عکس نوشته تمپو به ازای هر نت سیاه 120 باشه.

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-hqdefault.jpg

    در اکثر مواقع تمپو رو با صفات ایتالیایی می نویسن که می تونید در پایین سرعت تمپو این صفات رو نگاه کنید :
    • Larghissimo – very, very slow (19 BPM and under)
    • Grave – slow and solemn (20–40 BPM)
    • Lento – slowly (40–45 BPM)
    • Largo – broadly (45–50 BPM)
    • Larghetto – rather broadly (50–55 BPM)
    • Adagio – slow and stately (literally, "at ease") (55–65 BPM)
    • Adagietto – rather slow (65–69 BPM)
    • Andantino – slightly slower than andante (although in some cases it can be taken to mean slightly faster than andante) (78–83 BPM)
    • Andante – at a walking pace (84–90 BPM) (this is about the heart rate at an average walking speed thus the tempo of 84-90 BPM for andante)
    • Andante moderato – between andante and moderato (thus the name andante moderato) (90–100 BPM)
    • Marcia moderato – moderately, in the manner of a march[4][5] (83–85 BPM)
    • Moderato – moderately (100–112 BPM)
    • Allegro Moderato - moderately fast (112-116)
    • Allegretto – close to but not quite allegro (116–120 BPM)
    • Allegro – fast, quickly, and bright (120–160 BPM) (molto allegro is in the allegro range)
    • Vivace – lively and fast (132–140 BPM)
    • Vivacissimo – very fast and lively (140–150 BPM)
    • Allegrissimo (or Allegro Vivace) – very fast (168–177 BPM)
    • Presto – extremely fast (180–200 BPM)
    • Prestissimo – even faster than Presto (200 BPM and over)
    Tempo - Wikipedia, the free encyclopedia

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    در برنامه ی کیوبیس در پنجره Pool تمپو همه فایل های صوتی نوشته می شه.
    پنجره ی Pool با شورت کات Ctrl + P در دسترس هست در برنامه ی کبوبیس.

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-05-30-2014 01-29-59 ب.png

    پاسخ سوال 2 :
    شاید بهترین تعریف برای تمپو "Beats per minute" یا به عبارتی " تعداد ضرب ها بر دقیقه " باشه.
    واحد تمپو هم BPM یا محفف همون "Beats per minute" هستش.
    بهترین روش برای بدست آوردن تمپوی یک آهنگ شمردن ضرب ها در یک دقیقه هستش.
    بدین صورت که با کمک یک ساعتی که عقربه ی ثانیه شمار داره تعداد ضرب ها رو در یک دقیقه بشمارید.

    یه بحث متداولی که هنرجوها در درکش مشکل دارن، تقاوت تمپو و دیرند (کشش نت ها) هستش.
    تمپو یه چیزه و دیرند چیز دیگر.
    تمپو سرعت قطعه هست و دیرند کشش نت ها.
    دیرند نت ها همیشه ثابته.
    مثلا ما واسه نت سیاه همیشه یک ضرب می شماریم چه تمپو مثلا 60 باشه یا 120 اما در تمپو 120 تند تر می شماریم. تفاوتش اینه.
    اگر متوجه مطلب نشدید بگید بیشتر توضیح می دم بهتون دوست من.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    شما باید در حالت طبیعی هر ضربان نبض را یک نت سیاه در نظر بگیرید.این پیشنهاد را اولین بار "یواخیم کوانتز"فلوتیست وآهنگساز آلمانی در قرن هجدهم ارائه کرد و هنوز هم معتبر است.پس سیاه بین یک هفتادو دوم تا یک هشتادم ضرب در دقیقه است.البته میتوان با کم و زیاد کردن تمپو آن را کم یا زیادکرد.اما در حالت عمومی همان سرعت ضربان نبضpulseمعیار است
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    مرسی. آره تفاوت اینا معلومه. ولی من چون نمیدونم سوالمو چجوری بپرسم: عکسشو میذارم توضیح میدم:
    ببینین، توی عکس زیر اون تقسیمات 3 تایی با تمپوی 40 با دو میزان قبلیش، از نظر فاصله ی زمانی نتا، دقیقن یه جور شنیده میشه. حالا فهمیدن اون آخری که راحته. ولی میزان 1 و 2 دقیقن تو شنیدن یکی هستن. از کجا باس بفهمیم آهنگ ما کدوم ایناس؟
    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-Screenshot (16).png
     
  9. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    در کل باید به ضرب قوی آهنگ دقت کنید همون ضربی که میشه باهاش دست بزنید با این کار ضرب اول میزان دستتون میاد بعد ببینید از این ضرب اول تا ضرب اول بعدی چند ضرب ضعیفتر دیگه احساس میکنید و اونها رو بشمارید تا کسر میزان رو به دست بیارید بعد هم تعداد اون ضربات قوی و ضعیف رو جمعا در یک دقیقه ببینید چندتاس تا سرعت یا تمپوی ملودی رو به دست بیارید.
    اینکه اون ضربها چنگ هست یا سیاه هم باید به تقسیمات هر یک از ضربها دقت کنید و فواصل زمانی بین اونها
    امیدوارم مطلبو رسونده باشم.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با توجه به پاسخ قبلی من مشخص میشه.60به 72 نزدیک تره تا 120.پس به طور کلی حالت دوم صحیح تره.اما سبک موسیقی هم مهمه.مثلا در راک یا دنس هر ضرب رو معادل سیاه میگیرن و تمپو هم 120به بالاست یعنی هر سیاه در واقع چنگه.برای این که اینو نشون بدن در جای کسر میزان بجای این که یک Cبذارن (به معنی 4/4)یک Cبا یه خط عمودی روش میذارن و بش میگن alla Breveیا 4/4 شکسته یعنی تند تر.سرعت دو برابر .یعنی هر سیاه ،یک چنگ طول می کشه تقریبا.پس هردوش درسته .بستگی به سبک داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما دوست من.
    شما باید ریتم خوانی یاد بگیرید.
    من در این پست یکم در مورد ریتم خوانی براتون توضیح می دم.
    اول از همه به کسر میزان نگاه می کنیم.
    کسر میزان اول نوشته 4/4.
    صورت کسر 4 یعنی چهار ضرب. مخرج کسر نوشته 4 یعنی نت سیاه (یعنی معیار اصلی که نت گرد رو به چهار قسمت تقسیم کنیم که می شه نت سیاه.)
    می خوام با این کسر میزان بشمارم.
    1 2 3 4.
    می - دو - ر - فا. هر کدوم به اندازه ی یک نت سیاه.
    در میزان دوم نگاه می کنم.
    اول کسر میزان.
    2/4 یعنی 2 در این میزان باید به اندازه ی دو ضرب از نت سیاه قرار بگیره.
    می خوام بشمارم باهاش.
    نگاه می کنم ببینم کوتاهترین دیرند موجود در میزان چیه.
    می بینم نت چنگ.
    فرق با بالایی اینه که نت چنگ رو باید این جوری بشمارم. 1 "و"
    دو ضربه کسر میزان پس می شمارم.
    1 و 2 و
    می دو ر فا
    میزان سوم.
    اول کسر میزان.
    چنده 4/4.
    4 ضرب از نوع سیاه.
    به کوچکترین کشش نت نگاه می کنم می بینم نت تریوله اس.
    شمارش تریوله به صورت : 1 "و" "و" هستش.
    در واقع ما بین هر ضرب رو به سه قسمت تقسیم می کنیم.
    و این میزان چهار ضربی رو می شماریم.
    1 و و 2 و و 3 و و 4 و و
    1 = می
    و = دو
    و = ر
    2 = فا
    و = سکوت چنگ
    و = سکوت چنگ
    3 و و = سکوت سیاه
    4 و و = سکوت سیاه
    این پست رو بخونید اگر منظور رو فهمیدید که خیلی خوبه.
    اگر نه و بدتر گیج شدید بگید من یک قدم می رم عقب تر. (من در مورد سطح علمی شما هنوز اطلاعی ندارم و نمی دونم شما چه چیزی رو می دونید و چه چیزی رو خیر.)
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  12. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    مرسی. فهمیدم.

    Sent from my HUAWEI Y511-U30 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    آفرین دقیقا مشکل من همینه: تقاوت تمپو و دیرند (کشش نت ها)
    این مبحث رو اگه میشه بیشتر باز کن

    من الان یه خط ملودی که ساختم رو و با گیتار میزنم وقتی میخوام رو کاغذ بیارمش مشکل دارم ، یعنی همون تفاوت دادن بین دیرند و تمپوشون
     
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    خوشحالم که موضوع رو درک کردید.
    یکی از اولین کارهایی که یک هنرجو باید یاد بگیره به اعتقاد من بدست آوردن تمپو به وسیله ساعت هستش.
    در دوم همین تاپیک نحوه ی این کار رو به شما توضیح دادم.
    وقتی که هنرجو تمپو رو یاد گرفت که بدست بیاره یعنی ضرب قوی رو درک کرده و سر ضرب هر میزان رو می تونه تشخیص بده.
    اگر در بدست آوردن تمپو هنوز مشکل دارید حتما تمرین پست دو رو انجام بدید و تمپو رو چک کنید ببینید درست هستن یا خیر.
    بعد از اینکه یاد گرفتید تمپو بدست بیارید نوبت بدست آوردن کسر میزانه.
    اول اینکه 70 درصد آهنگا در کسر میزان 4/4 نوشته شدن اما این نمی تونه صد در صد باشه.
    برای اینکه دقیقا مطمئن شید باید روی ضرب های ضعیف و نحوه ی شمارش ها و ریتم خوانی کار کنید.
    بعد از یه مدت کوتاه کاملا با گوش دادن چند ثانیه از هر آهنگی می تونید کسر میزانش رو هم بگید.
    متداول ترین کسر میزان ها 4/4 ، 6/8 و 3/4 هستن ...
    در مورد کسر میزان ها هم به سه دسته ساده، ترکیبی و لنگ تقسیم می شن.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    دوست من به نظر من اول باید تمپو رو درک کنید.
    یه تمرین تو پست دو هست، آخر اون پست. آهنگا رو تهیه کنید.
    یک سااعت عقربه دار هم می خواین.

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-05-30-2014 05-47-56 ب.png

    آهنگ رو پلی کنید و یک دقیقه ضرب هایی قوی ای رو که احساس می کنید بشمارید.
    یه سوال برای درک بهتر.
    تمپو ساعت چنده؟
    اگر تیک تاک یک ساعت رو بشمارید در دقیقه باید 60 تا بشمارید چون ساعت در یک دقیقه 60 بار تیک تاک می کنه.
    حالا اگر یک آهنگی تمپوش 120 باشه شما باید در یک دقیقه 120 ضرب بشمارید.
    تمرین رو انجام بدید زمانی که تمپو ها رو درست بدست آوردید بر ما مشخص می شه که شما می دونی ضرب قوی چیه.
    اوکی که شدید بگید، Save کنید تا بریم مرحله بعد!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    ""اگر تیک تاک یک ساعت رو بشمارید در دقیقه باید 60 تا بشمارید چون ساعت در یک دقیقه 60 بار تیک تاک می کنه.
    حالا اگر یک آهنگی تمپوش 120 باشه شما باید در یک دقیقه 120 ضرب بشمارید."""

    این مثال خیلی کمکم کرد تو فهم قضیه
    من میرم تمرینی که گفتید رو انجام بدم و مسلط که شدم بهتون اطلاع میدن مرحله بعد رو بگین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    @AliRezA Nasehi
    کیوبیس در پنجره ی Pool ، تمپو همه آهنگ ها رو 120 و خرده ای نشون میده؟؟

    اون تمرینی که داده بودین رو انجام دادم با اختلافی نزدیک به همون عدد ها حساب کرده بودم تمپو رو ، آهنگ لهراسبی رو که اخر از همه انجام دادم دقیق 138 دراوردم.
    اهنگ عشق من باش بهنام صفوی رو هم اضافه خودم شمردم شد نزدیک 180 درسته؟؟

    الان اگر ردیفه بریم مرحله بعد بی زحمت.
     
    آخرین ویرایش: ‏31/5/14
  18. Dr.Noise

    Dr.Noise عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/10
    ارسال ها:
    1,871
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music Producer - Dj
    محل سکونت:
    نیشابور
    امتیازات:
    +2,568 / 2 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, studio_one
    درود دوست عزیز ...
    علیرضا جان مثل همیشه خوب وکامل توضیح دادن .
    آهنگ علی لهراسبی رو من نمیدونم . چون حتی نگفتید کدوم آهنگش !! اما در مورد آهنگ بهنام صفوی مطمئنم که اشتباه کردی دوست عزیز . فکر میکنم تمپوی این آهنگ بین ۹۰ تا ۹۵ باشه اگر کمتر باشه بیشتر نیست .
    تو ریتم ۶/۸ ضرب گرفتن مقداری متفاوت تر هست .
    موفق باشی ...

    Sent from my ST15i using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  19. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    توی همین تاپیک آقای ناصحی یه تمرینی دادن راجع به تمپو آهنگها که پایینش هم تمپو درستشون رو نوشته بودن آهنگ خوب فکر کن علی لهراسبی هم جزشونه

    منظورتون از این که در ریتم 6/8 ضرب گرفتن متفاوت تره چیه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  20. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    تبریک می گم به شما که همت و تلاش خوبی از خودتون نشون دادید.
    از دکتر عزیز هم تشکر می کنم بابت راهنماییشون.
    در مورد کیوبیس تست کردم دیدم صحبت شما درسته. علتش رو واقعا نمی دونم که چرا تمپو رو اشتباه نشون می ده متاسفانه.
    در مورد آهنگ بهنام صفوی که تنظیمش کار سیروان هست تمپو 129.8 هست دقیقا که اگر 129 یا 130 در می آوردید خوب بود که متاسفانه زیادی، زیاد در آوردید.
    این آهنگ همون طور که رضای عزیز گفت 6/8 هستش و احتمالا گوش شما گول اون لوپ پرکاشن یا صدای بیس رو خورده.
    اگر تمرکزتون رو، روی کیک ها و کلپ ها بذارید در این آهنگ به راحتی تمپو رو بدست می آرید.

    چگونه فهمیدن تمپو در موقع نت نویسی ملودی های خودمان-05-31-2014 04-43-08 ب.png
    این نرم افزاری که ازش براتون اسکرین شات گذاشتم یه نرم افزار دی جی هست مثل Traktor که تمپو رو می ده.
    دو روش بدست آوردن تمپو در نرم افزار FL Studio در Playlist و ادیسون وجود داره.
    البته هدف اصلی ما از این تمرین بیشتر درک ضرب قوی و ضرب ضعیف هست نه صرفا بدست آوردن تمپو.
    بازم چند تا آهنگ رو باهاش تمرین کنید و زمانی که مسلط شدید در صورت تمایل سوالات بعدی رو می تونید در مورد کسر میزان ها بپرسید.
    برای چک کردن اینکه تمپوی یک آهنگ دل به خواه خودتون رو تست کنید می تونید از روش Tab در FL Studio که نحوه ی آموزشش در زیر عکس ساعت اومده هم استفاده کنید.
    البته روش های نرم افزاری دیگه هم برای بدست آوردن تمپو وجود داره ولی هدف اصلی فعلا درک مفهوم ضرب در موسیقی هست.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. چگونه آهنگ را نت نویسی کنیم