چگونه با احساس تر بخوانیم

شروع موضوع توسط saied2009 ‏4/6/11 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک چگونه با احساس تر بخوانیم تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. saied2009

    saied2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/10
    ارسال ها:
    345
    محل سکونت:
    گچساران
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase
    سلام دوستان عزیز:

    من جای این تاپیک رو توی تالار خالی دیدم و باعث شد که این تاپیک رو ایجاد کنم

    فکر کنم خیلی از دوستان دنبال این راز باشن که چطوری میشه هنگام رکورد وکال جلوی میکروفون از نهایت احساس خود را در خوانندگی شون بروز بدن!

    من چند مورد سوال کلی میکنم دوستان زحمت بکشن هر کدوم رو به صورت عمیق توضیح بدن

    1-ایا محیط رکورد تاثیر دارد؟(و اگه داره چه پیشنهاد هایی دارین؟)

    2-چرا در حالت عادی با احساس تر میخونیم تا در حالت رکورد؟(پیشنهاد برای غلبه بر این کار؟)

    3-چرا یک شعر بداهه را با احساس تر از یک شعر تمرین شده میخونیم؟

    4-چه پیشنهاد های دیگری برای با احساس تر خواندن دارید ؟


    از همگی دوستان درخواست عاجزانه دارم که در این بحث شرکت کنند تا این تاپیک یک تاپیک کامل و پر محتوا برای این بحث در اینترنت باشد!!!

    یا حق
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. musician123

    musician123 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    بحث خوبیه منم تو همین مسائل مشکلاتی دارم. از اساتید خاهشمندم کامل راهنمایی کنند{username}-{filename}
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Axiom

    Axiom عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/6/10
    ارسال ها:
    259
    محل سکونت:
    In My DAW
    امتیازات:
    +67 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام بحث خوبیه

    1-نمیشه گفت تاثیر داره ولی وقتی می خواهی جلوی چند نفر بخونی و اونها هم رکورد کنند کمی ترس ایجاد میشه که با تجربه های بعدی و خوندن در جمع این ترس کمتر میشه و تا جایی میرسه که خواننده سر صحنه اجرا می کنه..پس تمامی این موضوع بر میگرده به تجربه و کمی هم شخصیت خود خواننده

    2-پاسخ این سئوال شبیه همون سئوال اوله...پیشنهاد هم با خوندن در جمع می تونید قوی بشید

    3-شعر بداهه که معمولا برای مشخص کردن ملودی برای ترانه سرا گفته میشه معمولا خواه نا خواه حسیه که ما از همون ملودی داریم..یعنی در اون لحظه این حس به ما دست میده که فلان قسمت ملودی این کلمه خیلی تاثیر گذاره...و نا خواسته از کلماتی استفاده می کنیم که تو اون قسمت از ملودی به نظر خودمون زیباست..به همین خاطر شعر بداهه با احساس تر به نظر میاد

    4-برای با احساس خوندن باید به کلماتی که بیان می کنی دقت زیادی داشته باشی و خودتو در اون شعر قرار بدی..اینطوری می تونی حس شعر و ملودی رو به شنونده برسونی

    در آخر بگم تمام توضیحات بالا بر این اساس بود که شما کلا خوانندگی رو به صورت درست انجام بدین...یادتون باشه تفاوت بین یک خواننده خوب با یک خواننده عالی در نکات ریز هست..نیم پرده جابهجایی..نفس گیری بد..بد گرفتن میکروفن و..... همه اینها باعث میشه که سطح کارتون مشخص بشه..و همه این موارد با تجربه بدست میاد

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    سلام بحث جالبیه ...

    من خودم توی 20 تا کار که خوندم و رکورد کردم خیلی تجربه بدست آوردم و اصلا ترسی از اینکه استرس و ... اینا داشته باشم ندارم و خیلی خوب اجرا می کنم ...

    نکته اول اینه که شما باید خودتون باشید یعنی نباید رفتین استودیو واسه رکورد جوری تظاهر کنید که آماتوره آماتورین ... نه این اشتباه باید جوری باشید که تو خونه هستید یعنی جوری که توی خونه همون موزیک رو بدون استرس می خوید و ....
    فکر این رو هم که جلودی یک نفر یا چند نفر می خوایید بونید و از سرتون باید بندازید دور چون همین فکر باعث می شه شما حول بشید و ....
    استودیو رو با تصور اینکه یه اتاق خالی هست بکنید و راحت و بدون هیچ اضطرابی اجرای موزیک بکنید ...



    سوال دوم ک خب ببینید در حالت عادی آزاد ترید و دستتون بازه که هر طوری که دوست دارید بخونید و اجرای بهتری داشته باشید ولی چون توی فضای رکورد خیلی از مسائل هست از قبیل ( هزینه و ..... ) خب نسبت به حالت عادی نمیشه مگر اینکه شما به جواب سوال یک کاملا تصرف و هیچ مشکلی نداشته باشید و راحت به قول خودمون استودیو رو قورت بدین ...

    سوال سوم که پرسیدین باید بگم که در حالت عادی چون تصادفی یه ملودی با یه شعری که نقطه شروع و پایانش مشخص نیست و همین که یه دفعه ای اومده تو ذهن و شما دارین می خونیدش و براتون جالب تر شده سعی می کنید قشنگترش کنید با اینکه یه دفعه ای اومده و لی باز امکان ویراژ رفتن روی اون برای شما بهتره و راحتتر ... اما توی حالت رکورد خب مسلما چون اولین باره که داخل اتاق ضبط می رید و به اون صورت آشاییتی با این اتاق ندارین و برای اینکه با محیط مچ بشین و ارتباط برقرار کنید یکمی طول می کشه ... وهمین که شما خودتون رو با دیدن لوازم هایی که در استودیو هست مطابقت می کنید و می گین ما آماتوریم خیلی تاثیر گذاره ...


    و نکته آخر از نظر شخصی من اینه ه باید تمرین کنید خونه اصلا عجله ای واسه اینکه باید تا فلان روز موزیک رو بخونم نداشته باشید ..
    چون عجله = خراب کردن کار ....

    تمرین بکنید سعی کنید روی موزیک تا اونجا که می تونید ویراژ بدین و بتتونید از پس تحریر ها و .... بر بیاید ...
    با آهنگهایی که گوش می دین لب خونی بکنید و حریر ها رو مثل خود آهنگها برید جلو ....
    سعی نکنید توی خوندن تقلید باشه تقلید احساس رو کمتر می کنه چون شما مجبور میشین مثل خود شخص یا کار بخونید نه اینور نه اونور ...
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. hessam

    hessam عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/09
    ارسال ها:
    130
    محل سکونت:
    ساری
    امتیازات:
    +89 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    ممنون که این بحث مهم رو آغاز کردید .
    به نظر بنده محیط خیلی تاثیر داره . شاید سلیقه ای باشه ولی خوب بنده تو استودیو های تاریک و کم نور تر راحت تر می خونم
    ولی تعداد افرادی که اونطرف دارن نگام می کنن اصلا برام مهم نیست . گاهی اوقات هر چی بیشتر باشه راحت ترم
    ولی خوب ... بدی خوندن تو استودیو اینه که تایم رفتن به استودیو دست خودتون نیست
    من یه کاری رو آماده کرده بودم برای خوندن که تو دو سه روز واقعا به خاطر اتفاقات زندگیم خیلی باهاش ارتباط برقرار می کردم و مطمئن بودم تا مدتها شاید این حس تکرار نشه . ولی نتونستم تا چند روز تایم بگیرم از استودیو .
    اصولا وقتی یه هنرجوی آواز مثل خودم مراحل پایه ای رو طی می کنه میبینه که درست و اصولی می خونه ولی احساس توی خوندن نیست و همش در قید اجرای اصولی هست و ارتباط با شنونده خوب برقرار نمیشه . که تو خیلی از کارای خودم هم همین اشکال وجود داره .
    به نظر بنده خواننده باید با حوصله روی تک تک کلمات فکر کنه و با دقت تمام اجراش کنه
    ضمناً حفظ کردن شعر هم بی نهایت مهمه . من به هیچ وجه نمی تونم از روی کاغذ شعر رو بخونم و اجرا کنم .
    حتما باید حفظش کنم و این کار به نظرم خیلی روی حس خوندن تاثیر داره
    بازم چیزی به ذهنم رسید حتما می نویسم
    موفق باشی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. saied2009

    saied2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/10
    ارسال ها:
    345
    محل سکونت:
    گچساران
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase
    دوستان عزیز از همگی تا اینجا ممنون هستیم
    لطفا همگی در این بحث شرکت کنند

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. alone.man

    alone.man عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/6/11
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    100 درصد محیط ریکورد تاثیر به سزایی داره...البته به اینکه خواننده باید از لحاظ فنی به نقطه ای رسیده باشه که بتونه در تمام شرایط حداکثر تواناییشو پیاده کنه شکی نیست...ولی کلا برای کسانی که در سطح پایین تری قرار دارن یک محیط دوستانه و خالی از استرس میتونه کمک زیادی کنه...همین طور به دلیل حساسیتی که بر روی کار در هنگام ضبط دارین و میخواین بهترین کار ممکن رو ارائه بدین سبب این میشه که روی ملودی کشش ها و تحریرهای بی دلیل ایجاد کنید و کار رو از اون حالتی که باید باشه خارج و فالش کنید...البته این موضوع هم شامل تحریرها میشه هم فضا و هم حس کار....اما اینکه چرا شعر بداهه رو بهتر از کار ساخته شده میخونید به نظرم این میتونه شاید به دلیل ضعف در توانایی صدا باشه چرا که نمیتونید عینا تحریرها و فضای کار مطابق با اتود رو در بیارین و از اونجایی که زیبایی اون کار ساخته شده مستلزم پیاده کردن تکنیکها و فضای خاص مورد نظر آهنگساز هست شما با تکنیکهای خودتون نمیتونید به اون سطح کیفی برسید و این میشه که کار زیاد جالب از آب در نمیاد...از اونجایی که کاری که شخصا به صورت بداهه میسازید مطابق با ذهنیت و توانایی خودتون نسبت به تکنیک های خوانندگی است مسلما اون کارو بهتر از هر کار دیگه ای ممکنه بخونید...پس خواننده ای موفق میتونه باشه که یا با آهنگسازی کار کنه که توانایی صدای اون خواننده رو بشناسه و یا اینکه خودش با آگاهی کامل از تواناییهاش دست به ساختن ملودی بزنه.گر چه این کار تمرین زیادی میخواد و تضمینی برای اینکه کار ساخته شده مورد مقبولیت عام قرار بگیره وجود نداره و همچنین از این موضوع نمیشه گذشت که : هنر 99 درصد ژن و 1 درصد تلاش و آموزش است...( چارلی چاپلین)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    خب واقعا دوستان حرفای قشنگی رو زدن و گفتن که واقعا من لذت بردم ولی نکته ای که هست اینه که اگه قراره توی استودیو رکورد بگیره و برای اینکه خوندنش با احساس باشه و اونی که می خواد در بیاد مستلزم تمرین ..
    یعنی باید اونقدر تمرین کنیم تا بقول دوستمون که تا حدی بتونید فوت و فن خوانندگی رو بدست بیارید و حول نکنید ...
    البته اینکه می گم تمرین واسه بدست آوردن فوت و فن شاید بد براتون جا بیوفته ولی من منظورم اینه که اون استرسی که توی وجود کسی هست که قراره بره اتاق رکرود ضبط بگیره و بخونه کمتر می شه ..
    به قول همین دوستمون محیط دوستانه و کلا محیط خیلی تاثیر داره ...
    ولی خب کسانی که کلا قصد خوندن رو دارن باید خودشون رو یه جور با این عمل وقف بدن یعنی استرس و خجالت و ... بزارن کار و و اقعا بخونن ...
    به این فکر باشن که صداشون رو قراره همه بشنون ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. m-biainja

    m-biainja Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    178
    محل سکونت:
    قم
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    راجع به محیط رکورد که صد در صد تاثیر داره-مثلایکی روش نمیشه تو جمع بخونه پس محیط باید خلوت باشه و...
    و اینکه چرا در حالت عادی راحت تر میخونیم تا در حالت رکورد به نظر من چون در حالت رکورد این استرس برای ما وجودداره که به بهترین شکل بخونیم و از ته ته استعداد خودمون استفاده کنیم و اینکه زیباتر از بقیه بخونیم چون که کار قرار به گوش دیگران برسه نکنه خوششون نیاد نکنه مثل خیلی از خواننده های دیگه در بین مردم شناخته شده نشم نکنه مردم بخاطر بد خوندن کارامو دیگه گوش ندن واینجور افکار ولی در حالت عادی این استرس خیلی کمتره-یکی از پیشنهادها میتونه این باشه
    از شعرهایی استفاده بشه که خواننده بتونه باهش ارتباط برقرار کنه به عنوان مثال وقتی یه شعری در مورد همسر میدن یه نوجوان 16 ساله بخونه آخه این بنده خدا چجوری با این شعر ارتباط برقرار کنه - آیا خودش داشتن همسر رو تجربه کرده ؟؟؟؟!!!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. زرتشت

    زرتشت عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/11
    ارسال ها:
    6
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    عرض سلام دارم به همه ي دوستان


    1- وقت خوندن جداي از تمام مسائل شناختي كه عزيزان علاقه مند ارائه داشتن بايستي ، صداي خوندن خودتون رو خوب بشنويد علاوه بر شنيدن ضرب آهنگ وگام ونتهاي ملودي كه ميخوايد متناسب اون صداي حنجرتونو تنظيم كنيد.براي اينكار حتي ميتونيد هدفون رو فقط روي يه گوشتون قرار بدين وباهاش موزيكو گوش بدين وبا گوش ديگتون صداي خودتون رو . اينكار باعث ميشه هواستون بيشتر از اينكه به شنيدن موزيك باشه به خوندنتون باشه . وقتي بدون موزيك ويا به قول دوستمون في البداعه (ببخشيد كه از يه واژه ي عربي استفاده كردم )شروع ميكنيم به خوندن ،هواسمون فقط به خوندنه وتمام مغز مشغول وصل كردن نتها به هم و درست خوندن وروي گام خوندن وفكر كردن به حس واقعي كه از اون موزيك در دلمون داريم اما وقتي مجبوريم موزيكو گوش كنيمو روش بخونيم مغز قدرت پردازشش مياد پايين اگر خيلي حرف اي نباشيم

    2- در لحظه زندگي كنيم ، يعني وقتي داريم ميخونيم فكر خوندن باشيم نه اينكه خدا كنه خوب شه يا اينكه چرا نميشه يا اينكه واي پولم ميرسه به وقت استوديو يا نه !!!!

    3-ميدونم كه همگي ميدونيد چاي كمرنگوعسلي كه از قبل داخل فلاكس چايي كه با خودتون آورديد استوديو هم از لحاظ بدني وساختار حنجره وهم از لحاظ تلقين حس آماده بودن براي خوندن كمك ميرسونه.

    4- راستي جلو ي ميكروفن هر جور راحتي بايد ايستاد به شرط اينكه زياد وول نخوريم و ضبط صدا رو از استاندارد خارج نكنيم


    راستي اون نكته ي اول از همه مهمتره صداي موزيك نبايد اونقدر داخل هدفونتون زياد باشه كه نشنويد چي داريد ميخونيد علت كاملا موسيقايي داره واون نسبي بودن نتها از لحاظ فواصلي كه با هم دارند واينكه ذهن نتهاي بعدي رو از نسبت فاصله ايه نتهاي قبلي تنظيم يا تيون ميكنه كه فالش نشه و غير سينك به صورت ناخودآگاه ودر درون مغز.


    درون مايه موسيقي رمز ماندگاري وهنري بودن اثر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. HAMED HAMRAH

    HAMED HAMRAH عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/8/10
    ارسال ها:
    298
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +103 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام
    تمرین و فقط تمرین
    یک خواننده با نوازنده هیچ فرقی نداره ساز خواننده هنجره + احساسشه باید با شعر رفیق باشی کلمات رو درست بیان کردن ایجاد فشار روی کلمات کلیدی خودتون رو جای شاعر بزارید و تمرین با میکروفون باید راحت بود بدن رو باید رها کرد باید بدن با ریتم و کلمات پیچ و تاب بخوره تا احساس خودشو نشون بده حرکات دست و سر و کمر به نفس گیری و نفس دهی در خیلی موارد کمک می کنه باید رها بود و احساس غریبی نکرد و البته اینها به آهنگ و ترانه هم ربط داره شعرهای آبکی و آهنگ های سطحی هیچ احساسی به بهترین خواننده هم نمی دند اینکه فقط واسه یک آهنگ خوندن تن به هر شعر و آهنگی بدیم اصلا جالب نیست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. reza70

    reza70 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/5/10
    ارسال ها:
    985
    محل سکونت:
    تــــهران
    امتیازات:
    +258 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    درسته ..
    همینه ...
    باید با شعر و موزیک انس بگیری تا بتونی اجرای خوبی داشته باشی ...

    حس توی خوندن تاثیر داره ...

    بر فرض مثال شما نمی تونی توی یک آهنگ شاد با حس غمگین بخونی ... خب مسلما این نمی تونه موزیک خوبی واسه شنونده ها باشه ..

    باید شخص خودش رو جای شنونده بزاره که اون لحظه ای می خواد موزیک رو گوش بده چه حسی داره ...

    شنونده از یه خواننده انتظار داره که خواننده با حس بخونه که آروم بشه خودش ...

    به هر حال باید با شعر و موزیک و محیط رکورد مچ باشی
    یا علی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Mohammad Sedighi

    Mohammad Sedighi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/7/10
    ارسال ها:
    425
    محل سکونت:
    جايي در تنهايي خودم!
    امتیازات:
    +41 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    با سلام خدمت همه...

    1 - به نظر من محیط استودیو خیلی تاثیر داره ... حالا از نظر شلوغی یا مدل استودیو که چه جوری باشه و یا به قول حسام جان از نظر نور و ... که همه اینها تاثیر داره. و به نظر من نباید خجالت داشته باشی موقع خوندن از نفرات حاضر که به نظرم اگه چشمهات رو ببندی و فقط به شعری که قراره روی موزیک بخونی توجه داشته باشی حل میشه همه چیز و کار خیلی راحت میشه و میشه خیلی راحت حس گرفت.

    2 - تو حالت عادی ما چون تمرین میکنیم و هرجا که ایراد داشته باشیم رو رفع میکینم و دستمون با هست ولی موقع رکورد زیاد وقت برای رفع ایرادات نداریم از طرفی وقت که محدود هست و استرس داریم خوب بخونیم و ... که اصلا نباید این چیزها مهم باشه برای فرد و فقط باید به کار خودش فکر کنه و راحت باشه.

    3 - چون زمانی که ما میخواهیم یک شعر فی البداهه بگیم و موزیک رو گوش میدیم با حسی که از موزیک داریم یه شعر بر آمده از دل و ذهن میگیم و خیلی راحت و با حس موزیک میخونیم ولی وقتی یه شعر رو تمرین میکنیم که روی موزیک بخونیم باید به تحریر ها و تمام اجزا دقت کنیم و به فکر این هستیم که آیا خوب میشه یا نمیشه و کمی حس خودمون رو از دست میدیم که باز این هم نباید مهم باشه.

    4 - در کل برای با حس تر خوندن باید به کار توجه کنیم و تمرین کنیم که چه طور کار رو همونطور که هست اجرا کنیم و نباید به هیچ دیگه ای فکر کنیم و خجالت و استرس و ترس و .. رو بزاریم کنار و فقط خودمون باشیم و به کار خودمون فکر کنیم و اجراش کنیم و از جلوی چند نفر خوندن هم ابایی نداشته باشیم.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. چگونه جلوی جمع آواز بخوانیم

    ,
  2. چگونه بهتر آهنگ بخوانیم

    ,
  3. چگونه سر ضرب بخوانیم

    ,
  4. چگونه آهنگ را با احساس بخوانیم,
  5. چگونه با گیتار بخوانیم