آخرین ارسال‌ها

چند سوال در مورد انگشت گذاری در پیانو

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
اساتید محترم در مورد انگشت گذاری روی کلاویه‌ها چند تا سوال داشتم.

1- حتماً باید با همون ترتیبی که در کتاب‌های آموزشی بیان شده از انگشت‌ها استفاده کنیم. مثلاً نت سی دست راست رو همیشه باید با انگشت شست بزنیم؟ یا هر جور راحتیم؟ من هر از چندگاهی می‌بینم که یکی از انگشت‌ها رو کلاً فراموش می‌کنم ازش استفاده کنم و از یک انگشت دو تا کار می‌کشم.

2- انگشت‌ها همیشه باید در حالت لمس روی پیانو مستفر باشن؟ یا کمی فاصله بهش بدیم.

3- موقع تعویض آکوردها باید در همون حالت لمس، آکورد رو عوض کنیم یا برداریم بریم رو آکورد بعدی؟

4- من یک مشکل خیلی بد دارم اینه که موقع تعویض آکوردها، یه کلید اضافه می‌زنم. این اتفاق معمولاً به این خاطر می‌افته که یکی از انگشت‌هام نزدیک مرز دو کلاویه است و اونم با خودش میکشه پایین. تکنیکی برای رفع این مشکل دارین؟


یه سوال بی ارتباط با این تاپیک هم داشتم:

دو خط حاملی که تو نت های پیانو هست همیشه بر این قاعده استواره که تا آخر آهنگ یکی از اون ها ملودی و اون یکی هارمونیه. یا ممکنه وسط آهنگ تغییر کنه. منظورم اینه که این امکان وجود داره که برای زدن نت آهنگ های سخت، فقط خطوط حاملی که مربوط به ملودی هست رو بزنم. مثلاً راست یا چپ. من نگران این هستم که سمت راست رو ملودی تک دستی جلو برم ولی در قسمت هایی سمت چپ هم در ملودی نقش بازی کنه. توضیحش یکمی سخته. امیدوارم متوجه شده باشید.
 
آخرین ویرایش:

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,226
1) اگه با معلم کار نمیکنی بهتر هست که همون فینگرینگ کتاب رو استفاده کنی

2) سوال رو نفهمیدم

3) این سوال هم مشکل داره. دقیقا چی داری تمرین میکنی؟

4)یک سری تمرین و اتود‌ها هست که خیلی کمک میکنه و به دستها/انگشتها فرم میده. به فینگرینگ هم خیلی کمک می‌کنن.

5) تقریبا همهٔ کارهائ کلاسیک،آکادمیک و کلا تنظیم‌های جدی (حتا Pop) برای پیانو همینطور هستن. ملودی یا theme اصلی میتونه هم در دست چپ باشه و هم در دست راست. اصلا کارهائ زیادی هستن که تمام ملودی توئ دست چپ هست. ملودی می‌تونه بین ۲ دا دست هم تقسیم بشه. منظورم این هست که اگه میخی پیانیست بشی، باید هر ۲ تا دستت قوی باشن در سطح اون چیزی که میخای اجرا بکنی. ولی اگه میخای از این کیبورد‌های Arranger استفاده کنی که دست چپ accompaniment رو کنترل میکنه و دست راست فقط ملودی، اون وقت دیگه پیانیست نیستی. حتا کیبردیست هم نیستی. اصلا فکر نکنم اسمی برای اون جور نوازنده تو دیکشنری موزیک باشه.
 

Mahdi_31

عضو سایت
27/11/19
35
قسمت اول پاسخ شما رو متوجه نشدم. یعنی معلم می‌تونه خلاف قاعده چیزی بگه. منظورم این بود که آیا می‌تونم هر جوری که راحت تر هستم از انگشت‌ها استفاده کنم. مثل تایپ 10 انگشتی کیبورد که خیلی‌ها از جمله خودم 10 انگشتی کار نمی‌کنیم. مثلا من هیچ وقت از انگشت کوچک دست موقع تایپ استفاده نمیکنم ولی سرعت تایپم از اونی که 10 انگشتی تایپ میکنه ممکنه بیشتر باشه.

سوال دوم و سوم رو با هم ترکیب میکنم. منظور این بود که مثلا موقع تعویض اکوردهای نزدیک هم تو یک اکتاو و کلا موقع نوازندگی باید انگشت‌ها رو روی کلاویه‌ها در حالت لمس قرار بدیم. تو این حالت انگشت بعد از یک مدت عرق می‌کنه و موقع تعویض جا گیر میکنن.

سوال پنجم رو از این جهت پرسیدم که مثلا یک آهنگ رو از اینترنت دانلود می‌کنم. می‌خوام دفعه اول ملودی اش رو فقط با یک دست بزنم و دفعه بعد هارمونی و در آخر هر دو دست. سوالم این بود که ممکنه هر دو خطوط حامل سل و فا در گیر در ملودی باشن که ظاهرا در بعضی از آهنگ‌ها اینطوره.
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
اساتید محترم در مورد انگشت گذاری روی کلاویه‌ها چند تا سوال داشتم.

1- حتماً باید با همون ترتیبی که در کتاب‌های آموزشی بیان شده از انگشت‌ها استفاده کنیم. مثلاً نت سی دست راست رو همیشه باید با انگشت شست بزنیم؟ یا هر جور راحتیم؟ من هر از چندگاهی می‌بینم که یکی از انگشت‌ها رو کلاً فراموش می‌کنم ازش استفاده کنم و از یک انگشت دو تا کار می‌کشم.

2- انگشت‌ها همیشه باید در حالت لمس روی پیانو مستفر باشن؟ یا کمی فاصله بهش بدیم.

3- موقع تعویض آکوردها باید در همون حالت لمس، آکورد رو عوض کنیم یا برداریم بریم رو آکورد بعدی؟

4- من یک مشکل خیلی بد دارم اینه که موقع تعویض آکوردها، یه کلید اضافه می‌زنم. این اتفاق معمولاً به این خاطر می‌افته که یکی از انگشت‌هام نزدیک مرز دو کلاویه است و اونم با خودش میکشه پایین. تکنیکی برای رفع این مشکل دارین؟


یه سوال بی ارتباط با این تاپیک هم داشتم:

دو خط حاملی که تو نت های پیانو هست همیشه بر این قاعده استواره که تا آخر آهنگ یکی از اون ها ملودی و اون یکی هارمونیه. یا ممکنه وسط آهنگ تغییر کنه. منظورم اینه که این امکان وجود داره که برای زدن نت آهنگ های سخت، فقط خطوط حاملی که مربوط به ملودی هست رو بزنم. مثلاً راست یا چپ. من نگران این هستم که سمت راست رو ملودی تک دستی جلو برم ولی در قسمت هایی سمت چپ هم در ملودی نقش بازی کنه. توضیحش یکمی سخته. امیدوارم متوجه شده باشید.
سلام
انگشت گذاری یکی از مهم ترین بخش های مطالعه و تمرین یک قطعه هست و هدف از انگشت گذاری صحیح،اجرای قطعه به ساده ترین حالت ممکن هست.
اینکه یک نوازنده بتونه بهترین انگشت گذاری رو برای یک قطعه پیدا کنه باید تجربه کافی داشته باشه و یا از ادیشن هایی استفاده کنه که توسط یک ادیتور خوب و با تجربه انگشت گذاری شده باشن.
مثلا برای قطعات "باخ"ادیشن های موگلینی یا بوزونی بیشتر استفاده میشه که انگشت گذاری های منطقی تری داره و یا واسه "شوپن" از ادیشن کورتو... .
وقتی یک کتاب اموزشی استفاده میکنیم بهتره دقیقا از انگشت گذاری کتاب پیروی کنیم چون احتمالا هدف اون درس تقویت همون انگشت های بخصوص بوده.
اینکه انگشت ها همیشه در حالت لمس یا فاصله باشن یک سوال کلی هست و میتونین به نوازنده های ویرتئوز مراجعه کنین.مثلا اندراس شیف با انگشت هایی با فاصله ار صفحه کلاویاتور اجرا میکنه و ولادمیر هوروویتز کمتر اینکار رو میکنه.یا توی اجرای یک قطعه از باخ اگه انگشت ها خیلی چسبیده باشن ممکنه صدایی شبیه به موسیقی شوپن تولید کنیم چون صدا لگاتو تر و ملودی ها تغزلی تر اجرا میشن که تو مکتب های مختلفی اجرای اثار باخ رو به این شکل نمیپسندن و ... .
اما هنگام تعویض اکورد ها قطعا دست بلند میشه چون باید تغییر موقعیت بده.
برای سوال ۴ یک راه حل هست:تمرین بیشتر.
سوال اخر هم اینکه بله دو خط حامل درواقع تشکیل یک موسیقی رو میدن و چیزی جدا از هم نیستن و ممکنه ملودی سوال و جواب داشته باشه که بین چپ و راست تقسیم بشه یا حتی ممکنه در بخشی از موسیقی ملودی در قسمت های میانی یا حتی پایین ترین بخش یعنی باس قرار بگیره.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,226
قسمت اول پاسخ شما رو متوجه نشدم. یعنی معلم می‌تونه خلاف قاعده چیزی بگه. منظورم این بود که آیا می‌تونم هر جوری که راحت تر هستم از انگشت‌ها استفاده کنم. مثل تایپ 10 انگشتی کیبورد که خیلی‌ها از جمله خودم 10 انگشتی کار نمی‌کنیم. مثلا من هیچ وقت از انگشت کوچک دست موقع تایپ استفاده نمیکنم ولی سرعت تایپم از اونی که 10 انگشتی تایپ میکنه ممکنه بیشتر باشه.

سوال دوم و سوم رو با هم ترکیب میکنم. منظور این بود که مثلا موقع تعویض اکوردهای نزدیک هم تو یک اکتاو و کلا موقع نوازندگی باید انگشت‌ها رو روی کلاویه‌ها در حالت لمس قرار بدیم. تو این حالت انگشت بعد از یک مدت عرق می‌کنه و موقع تعویض جا گیر میکنن.

سوال پنجم رو از این جهت پرسیدم که مثلا یک آهنگ رو از اینترنت دانلود می‌کنم. می‌خوام دفعه اول ملودی اش رو فقط با یک دست بزنم و دفعه بعد هارمونی و در آخر هر دو دست. سوالم این بود که ممکنه هر دو خطوط حامل سل و فا در گیر در ملودی باشن که ظاهرا در بعضی از آهنگ‌ها اینطوره.
جواب سوال هارو دیگه داری فقط چند تا چیز اضافه کنم.


خلاف نه، ولی‌ چیزی به اسم 'Alternate Fingering' هم هست! اون رو بهتر هست یک معلم بهت پیشنهاد بکنه. اگه معلم نداری، سعی‌ کن همون فینگرینگ کتاب رو استفاده بکنی‌. خیلی‌‌ها هستن که با ۱۰ انگشت تایپ می‌کنن خیلی‌ تندتر از تو. خودت رو باید با اون‌هایی‌ مقایسه بکنی‌ که به خاطر استفادهٔ درست از انگشتا از تو بهتر هستن، نه با اون‌هایی‌ که ضعیف هستن.

سوال پنجم هم کسی‌ نمیتونه جواب بعده. چون معلوم نیست که چی‌ داری تمرین میکنی‌. تا وقتی‌ که شکر که دنلود کردی رو اینجا پست نکنی‌، بدون دیدنش کسی‌ نمیتونه جواب بعده. همونطور که گفتم توی موزیکی که برای پیانو نوشته شده خیلی‌ چیزها ممکن هستن.
ممکن هست که این آهنگ که تمرین میکنی‌ ملودی فقط توئ دست راست باشه و ممکن بین ۲ تا دست تقسیم بشه، یا فقط توئ دست چپ باشه.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا