چندسوال درباره دیتر

شروع موضوع توسط ویلیام نیری ‏16/11/14 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک چندسوال درباره دیتر تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    1-می دانیم که برای پایین آوردن عمق بیت برای بهتر ماندن کیفیت باید دیتر کرد.سوال این است که اگر به دلایلی مجبور به بالا بردن عمق بیت شویم(مثلا بخواهیم 16بیت را 24بیت اکسپورت کنیم)باز هم باید دیتر کرد یا خیر؟
    2-مورد بالا در شرایطی پیش می آید که مثلا می خواهید یک پروژه را 24 بیت رکورد کنید.اما ممکن است بعضی vstها 16بیت باشند.برای یکدست شدن مجبورید آنها را 24 بیت کنید.اما از کجا می شه فهمید هر VST، شانزده بیته یا 24 بیت؟مثلا هایپر سونیک،نکسوس،استایلوس و...هرکدام چند بیتی اند؟البته می دانم که در بعضی از VSTها میشه بیت را تعیین کرد.اما در نمونه های بالا و خیلی دیگر نمی دانم روش فهمیدن دیفالت یا تنظیم عمق بیت چگونه است؟
    3-سوالات بالا راجع به اکسپورت تک تک فایل ها بود.اما یک سوال مهم راجع به مسترینگ:از کجا باید فهمید هر پروژه ای را هنگام مستر کردن با کدام روش باید دیتر کرد؟
    TRIANGULAR-RECTANGULARوروش های دیگر.بر چه اساس باید آنها را انتخاب کرد؟با گوش کردن عادی که فرق چندانی ندارند.یعنی هر دفعه باید ولوم موزیک را فوق العاده پایین آورد تا تفاوت های نویز های دیتر را فهمید وباید همه را امتحان کرد؟آیا کار سخت و عجیبی نیست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    ویلیام جان یک نگاهی به این پست بندازید برای برخی از سوالاتتون.

    https://www.persian-music.org/threa...یارهائی-رو-در-نظر-میگیرید؟.67335/#post-197783

    اگر سوالتون رو درست متوجه شده باشم...
    در مورد VST ها باید گفت که خیلی وقت هست که 24 بیت در پلاگین ها ساپورت میشه. خیلی وقت پیش ها Artifact هایی به هنگام استفاده از 24 بیت بوجود میومد مثل افزایش لحظه ای سیگنال و ... اما الان مشکلی وجود نداره.
    در واقع این ها Bit Depth ها شامل پلاگین ها نمیشه و به SRC یا همون الگوریتم های سمپل ریت مربوط میشه.
    در کل VST ها که شامل VST Instrument ها، VST Effect ها و VST Midi Effect ها هستند یا 32 بیت هستند و یا 64 بیت.

    در مورد سوال اول هم خیر لازم نیست. تنها برای عکس این موضوع دیتر لازم هست. هر Bit Depth که قرار هست به 16 بیت کانورت بشه. ضمن اینکه دیتر تنها باید یکبار بر روی سیگنال صوتی انجام بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ممنون.1-اما من در پستی که لطف کردین و قرار دادین هم بالاخره نفهمیدم چه عاملی تعیین می کنه چه نوع دیتری باید استفاده بشه.مثلا اگر در ازن MBITاز بقیه حالت ها بهتره(که خود ازن هم همینو می گه)بقیه حالت ها برا چی وجود دارن.اگه بحث بهتر و بدتری وجود نداره پس معیار انتخاب چیه؟معیار عملی.
    2-این noise shapingرا در ازن چگونه باید انجام داد؟در ازن چندحال برای آن هست.چه عاملی تعیین می کند کدام حالت را باید انتخاب کنیم؟(,ultra,high,noneو...)
    3-در مورد وی اس تی ها که فرمودید 32 بیت یا 64 بیت هستند به نظر من اون بیت با این بیتی که بنده عرض می کنم فرق داره.(نمی دونم درست می گم یا نه تصحیح بفرمایید)فکر می کنم این بیت ریته.یعنی وقتی می گیم 24 بیت یعنی wave ها 24بیتی ریکورد شده اند.اما بیتی که شما می فرمایید مربوط به برنامه نویسیه.اگه اینا یکی باشن به این معنیه که مثلا اگر من نسخه 64بیتی یک وی اس تی رو نصب کنم تمام صداهاش 64 بیتی اند.پس من برای تبدیلش به 24(موقع اکسپورت کردن)باید حتما دیترش کنم.(چون هیچ استودیویی صدا رو 64بیتی که ضبط نمی کنه)حالا مشکل دیگه اینه که دیتر ها معمولا برای تبدیل 24 به 16 طراحی شدن(به فرمایش شما8بیتی اند)اونوقت برای تبدیل 64به 16از چه نوع دیتری باید استفاده کرد؟50بیتی؟(که قاعدتا نداریم!)برای همین می گم اون بیت با بیت ریت فرق می کنه.مثلا وقتی سونار 64 بیتی رو نصب می کنیم دیفالت خودش برای ریکورد16و برای رندر 32 بیت هست.اما 64 رو به صورت دیفالت نداره.
    4-این قسمت رو متوجه نمی شم.SRCیعنی چی؟
     
    آخرین ویرایش: ‏16/11/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    استفاده از انواع الگوریتم های Dither به چند عامل بستگی داره.
    ژانر موسیقیتون ، نوع سینت ها و سمپل هایی که در موسیقیتون استفاده می کنید، نوع سازها، حتی شرایط و نحوه ظبط و ...
    به عنوان مثال در موسیقی الکترونیک به دلیل استفاده بیشتر از VST ها و در کل خیلی دیجیتالیزه بودن حتی با وجود شبیه سازهای آنالوگ و یا به عنوان مثال تفاوت هر یک از سینت ها در تولید امواج صوتی (Waveform) و یا حتی اهمیت و تراکم بیشتر یک سری از فرکانس ها در موزیک شما (مثلا در اکثر سبک های EDM مناطق Bass و High از اهمیت بیشتری برخوردارند) و چندین عامل دیگر ... ، بیشتر در معرض پدیده هایی مثل Aliasing (در فرکانس های بالا) و Quantization Distortion هستند.
    پس به مراتب باید از الگوریتم هایی استفاده شود که به اصطلاح مطلوب تر و یا تصحیح شده تر هستند. مانند الگوریتم Mbit ...
    جدا از همه ی این بحث ها و آپشن های فنی بخشی بزرگی از این تفاوت ها رو هم گوش تشخیص میده و در نهایت انتخاب می کنه.

    آپشن هایی که در اوزون برای Noise Shaping هست شدت اونها رو نشون میده.
    None - High و Ultra
    عواملی که در بالا خدمتتون عرض کردم در مورد Noise Shaping هم صادق هستند. بنده نه حالت None و نه حالت Ultra رو پیشنهاد نمی کنم.
    به عنوان مثال عرض می کنم.
    در موسیقی های تجاری که در حال حاضر وجود داره به دلیل پایین آوردن به شدت داینامیک رنج موسیقی در هنگام مستر، وجود Noise Shaping امری است ضروری، چرا که در غیر اینضورت باعث میشه که شما اصطلاحاً Noise Floor بیشتری در موسیقی بشنوید که این خوب نیست. همونطور که در اون پستی که برات لینک کردم هم بخشی رو توضیح دادم، Noise Shaping با اکولایز کردن مناطقی از Dither که به گوش انسان ناخوشایند هستند و انتقال اون به مناطق High به مراتب شدت این نویز رو پایین می آورند.
    این امر دو مزیت بسیار عالی داره:
    1. اینکه شما به مراتب Noise بسیار شفاف تر و تمیز تری رو می شنوید. چرا که مناطق Mid که گوش انسان به این مناطق بسیار حساس هست رو بسیار کاهش میده و همین امر سیگنال خوشایند تری رو تولید می کنه.
    به عنوان مثال این یک دیتر با الگوریتم مثلثی (Triangular) با Noise Shaping متوسط هست.
    در واقع همون الگوریتم Type 2 اوزون به علاوه Noise Shaping.
    تصویر زیر از نرم افزار Sony Sound Forge هست.

    {username}-{filename}

    2. همانطور که تصویر بالا مشاهده می کنید دامنه صدا (Amplitude) بسیار بسیار در اون مناطق کاهش پیدا کرده است که باز این هم یک نکته مثبت دیگری است.
    در کل به عقیده بنده استفاده از Noise Shaping بسیار صروری است.

    در مورد سوال سومتون بله 100 درصد فرق می کنه. همونطور که در پست قبل هم خدمتتون عرض کردم 16 Bit Intege , 24 Bit Integer و در نهایت 32 Bit Float مربوط به عمق بیت سمپل هاست که در هنگام خروجی گرفتن و به اصطلاح تبدیل ریت سمپل ها به 16 بیت (که همون SRC هست Sample Rate Conversion) هست استفاده میشه.
    اون 32 بیت و 64 بیت کلاً یک مسئله ی دیگر است که به اینها ربط مستقیم نداره.
    چیزی به نام تبدیل 64 بیت به 16 بیت وجود نداره.
    من گمان می کنم ویلیام جان این سه مورد برای شما یکم گنگ هست.
    Sample Rate: که شامل 44100 تا 192000 هست.
    ورژن برنامه های که 32 بیت و 64 بیت هستند.
    و Bit Depth ها که برای بیت های سمپل هاست و برای خروجی گرفتن سمپل ها و ... کاربرد داره.

    اگر من سوال رو بد متوجه شدم عذر خواهی می کنم. اگر غیر از این هست بفرمایید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ممنون از زحمت شما.بله من هم برداشتم از تفاوت اون بیت و این بیت همین بود.فقط می خواستم بدونم چه جوری میشه فهمید هر کدوم از vstها صدای چند بیتی میدن.که البته اگه 16بیتی هم باشن و موقع اکسپورت کردن 24 بیتی دیتر نخوان خیلی هم شاید مهم نباشه.بازم ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...