چقدر فاصله ها تاثیر داره؟

شروع موضوع توسط A.T.B ‏24/7/11 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک چقدر فاصله ها تاثیر داره؟ تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام دوستان و اساتید هدف من از ایجاد این تاپیک این بود که من این مبحث ها رو خوندم چقدر برای یاد گیری رو موزیک تاثیر داره یعنی من کلا میفهمم که چی هست مثلا مبحث فواصل ولی من چطوری اینو تو موسیقی استفاده کنم؟ حالا نه این تنها بلکه همه ی بحث های تئوری موسیقی چطور استفاده ببرم چطور تو موزیکم موسیقیم استفاده کنم؟ ممنون از همه ی اساتید و دوستان
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    تمام مباحثی که در این فوروم به اشتراک گذاشته میشه را میتوان جزو دروس عمومی رشته موسیقی به حساب آورد حتی خیلی بیشتر .
    حال اگر شما توانایی پیوند ردن این آموخته ها را با هم در خود احساس نمی کنید میتونید
    1- با تمرین و ممارست و سؤال از دوستان و شرکت در بحثهای موجود در فوروم کمک بکیرید .
    2- تعدادی ممکن هست نیاز حضوری به یک معلم داشته باشند از این گزینه استفاده کنید .
     
  3. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این نکته را هم من به صحبتهای مهران عزیز اضافه کنم که در صورتی که شما هیچ فعالیت کاربردی نداشته باشید لزوم بهره گیری از این مباحث رو هم احساس نمیکنید.این فعالیت کاربردی میتونه نوازندگی ،آهنگسازی یا خوانندگی باشه.خودبخود وقتی بخواهید پیشرفت داشته باشید و تفاوتی رو بین کار دیروز و امروزتون ببینید یه خلا علمی رو حس میکنید که تنها با دونستن این مطالب پر میشه.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوست عزيز كاربرد فواصل رو ميگم تا به جوابت برسي

    1-فواصل كمك ميكنه تا شما يه هارموني به موزيك ببخشي.مثلا:آكوردها همه از فواصل تشكيل شده.مثل آكورد دوماژور كه از نت هاي دو-مي-سل تشكيل شده اگر به جدول فاصله ها آشنايي داشته باشي ميتوني بفهمي كه فاصله ي بين دو و مي چه فاصله اي هست يا دو تا سل و ...
    2-در اهنگسازي شما مياي يه پارت گيتار ميزني كه اين پارت مثلا شامل نت هاي دو-ر-مي-فا-سل ميشن شما ميتوني پارتي از فواصل رو براي اين نتها براي گيتار بنويسي و در لاين ديگر اجراش كني.مشاهده ميشه كه صدا ها حالت هارموني وار شدن البته فواصل در همه جا جواب نميده.
    3-يا مثلا در خوانندگي اگر دقت كرده باشيد صداي خواننده چند صدايي ميشه اون لاين هاي كه زير اجرا شده فواصل هستن كه خواننده خونده و ..

    خيلي ساده بيان كردم كه متوجه شده باشي

    موفق باشيم
     
  5. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    برای شما که موسیقی پاپ کار می کنید زیاد لازم نیست خودتون رو اذیت کنید و همون تئوریهای اولیه رو یاد بگیرید کافیه، هرچیزی رو که احساس کردید براتون کاربردی نداره شاید واقعاً کاربردی نداشته باشه، اون چیزی که ممکنه ذهن شما رو مشغول کنه شاید برای یک کنسرت کلاسیک برای مستمعینی با کلاس بالا و گوش موسیقی مهم باشه نه برای یه آهنگ پاپ ساده که کاربردش شنیدن در ضبط ماشین و گاهی مجالس خودمانی و گاهی با هدفون تا رسیدن به مقصد یا محل کار باشه. یکی از دوستام که در یکی از کنسرواتوارهای ایتالیا درس می خونه گفت یه کلام بهت بگم برای موسیقی پاپ زیاد خودتو اذیت نکن، جلوی استعدادتو که ممکنه بتونی باهاش ملودیهای قشنگ و مناسب برای پاپ بسازی با تئوریهای موسیقی کلاسیک نگیر. مگر اینکه بخوای موسیقی پرابهت و کلاسیک و پیچیده بسازی که حتی نامطبوع هم باشه ولی توسکانینی و چایکوفسکی و سایرین برات بلند شن و دست بزنن... اگر قصدت پاپ باشه با همین مردم سرو کار داری که با ملودی لب کارون ارضاء می شن و نیازی به تئوریهای ریاضی مانند ندارن، می تونی وقتت رو برای شناخت بیشتر سازها و تکنیکهای نوازندگی و تنظیم بذاری شاید بیشتر برای نوع کارت مفید باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    جسارتا با این حرفتون کاملا مخالفم
    این نظریه بر اساس کدوم شواهد علمی بنیان گذاری شده؟
    اگه یه روزگاری تو این مملکت فیلم فارسی ساخته میشده همزمان کارگردانهایی مثل سهراب شهید ثالث طبیعت بی جان رو میساختن که میرفته جشنواره های فرانسه برنده میشده.اگه زمانی تو این مملکت اغاسی و عباس قادری کار میدادن بیرون همزمان واروژان و بابک بیات هم کارهایی رو انجام میدادن که هنوز خیلی هاش دست نیافتنی مونده.
    دوست عزیز باید دید توقع ما از خودمون چقدره؟ میخوایم واروژان باشیم یا آهنگساز آغاسی (نمیدونم کی بوده؟)
    مائیم که باید به عنوان هنرمند گوش مردم رو به پیشرفت سوق بدیم نه اینکه موسیقی رو در این وضعیتی که الان هست بیشتر رو به نابودی ببریم.به عقیده من اگه قراره یه کار 6/8 هم بسازیم باید حرف برای گفتن داشته باشه.
    امیدوارم روزی این ذهنیت ها تغییر کنه.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام به آقا مهران از شما تشکر میکنم که به سوال من جواب دادی ببینید من من یه کیبورد دارم که باش روزانه 1 ساعت 2 ساعت کار میکنم از روی نت و درکنارش یکم تجربی اما بیشتر با نت این مبحث ها رو من میخونم و تا اونجایی که میتونم درک میکنم با دقت و دوباره در زمان مناسب مرور میکنم اما من مشکل من اینه که نمیدونم چطور استفاده کنم ازشون مثلا این بحث ها رو در یک نت که من میخوام بزنم چطوری استفاده کنم ؟ و آیا با نرم افزار که آهنگسازی میکنم مثل اف ال میشه با خوندن این مباحث در اف ال هم استفاده کرد؟
    با این گزینه 2 شما موافقم و الان دارم کلاس میرم و یک استاد دارم



    از شما هم تشکر میکنم
    چرا والا من این فعالیت رو دارم طوری که در زندگیم روزی 2 ساعت باید کار کنم نوازندگی و خواندن تئوری موسیقی و آهنگسازی شاید بیشتر از 2 ساعت این تفاوت هم من حس میکنم که چیزایی که دیروز یا 1 ماه پیش خوندم چقدر تاثیر داشته پیشرفت کردم اما استفاده رو نمیدونم این نیس که مثلا خوندم مثلا درس ریاضی باشه بری حفظش که ولی در صورتی که باید مفهوم و فرمول های مورد استفاده و نوع اسفاده شونه باید بهفمیم من اینو میخوام تا اونجایی که میتونم و وقتی که میخونم ما فکر اون ساز یا موسیقی میخونم که بفهمم مطلبو و میخوام بیشتر از این درک کنم موسیقی و ملبی که در موردش میخوننم



    سلام دوست گل خودم

    نه والا مه همچین دیدی ندارم اصلا هدفم من این نیس سبکب که میخوام کار کنم Trance و راک پاپ یه خوردی به پاپ نمیخوره ولی برای این که من بخوام یه موسیقی بدم یه نفر گوش کنه یا ببرن لبهه ساحلی یه جایی خلاصه این نیس شاید مثلا یه آهنگ خواننده ای یا آهنگسازی بده اونجا هم گوش بدن اما کلا من میخوام موسیقی رو بهفمم و کار کنم و قطعا میخوام که آهنگی که لذت ببرم و ببرن بدم و خاص ولی من پاپ نمیخوام خالی کار کنم هدفم من این نیس
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
  8. sps

    sps

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    zanjan
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    تاثیر فوا صل

    با سلام
    فواصل زیباترین بخش موزیک هستش ولی ایرادش اینه که اگه بخوای چه تو شنیدن چه تو ساختن فواصل زیبای موزیک نهایت لذت و استفاده رو ببری نیاز به یک گوش موزیکال بسیار قوی داری
     
  9. payamnuendo

    payamnuendo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/12/10
    ارسال ها:
    40
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    nuendo
    درود
    دوستان موسیقی هم از فواصل مطبوع و هم از فواصل نا مطبوع تشکیل شده است. زیبایی کار آنجاست که این فواصل به قشنگی به هم پیوند بخورند.درسته که تئوری و هارمونی یک کمی پیچیده است ولی با دانستن آن ها باعث می شود که درک بالایی از موسیقی پیدا کنید ویا در هنگام آهنگسازی با خیال راحت تری کار کنید(چون هارمونی را می دانید) به طور مثال در هارمونی از پرش های باس به صورت کروماتیک ایراد گرفته می شود ولی در موسیقی jazz به وفور استفاده می شود و ببینید که استاد هنری مانچینی به زیبایی آهنگ پلنگ صورتی را خلق کرده.... واین یک تکنیک است به نام خروج از هارمونی که معمولآ آنقدر کوتاه است که تاثیر منفی در موسیقی ندارد (کنترپوان نوع دوم)پس مهم این است که با دانش بالا ودرک زیبا موسیقی بسازید
     
  10. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    من نظریه ای ندادم که بر مبنای اصول علمی باشه یا نباشه، من فقط گفتم لازم نیست برای آهنگسازی تمام اصول و تئوریهای آهنگسازی رو بلد باشید، شروع به کار کنید و منتظر نمونید تا همه چیز رو یاد بگیرید، و گفتم اگر می خواید آهنگهای کلاسیک بسازید برید این اصول رو تا ته یاد بگیرید، من فیلمفارسی یا آهنگهای دامبولی رو ترویج نکردم، امام علی می گه «ما لا یدرک کله لا یترک کله» یعنی آنچه را کاملاً درک نمی کنی کاملاً ترک نکن، آنتونی رابینز هم چنین نظری داره، حتماً لازم نیست شخصی همۀ اصول و فروع موسیقی رو بلد باشه تا شروع به آهنگسازی کنه، من گفتم تئوریهای اولیه رو یاد بگیر و شروع کن اگر چیزی رو بدون کاربرد دیدی حتماً لازم نیست به کار ببری، مسلماً با شروع کاره که مشکلات پدیدار میشه و اگه واقعاً چیزی لازم باشه فرد شروع به توسعه دانش خودش می کنه، این نباید به صورت یک سد جلوی پای افراد قرار بگیره که تا فلان کتابها رو نخوندی و فلان دوره ها رو نگذروندی شروع به کاری نکن، من شروع به کار رو تشویق کردم و از نگرانیهای احتمالی کم کردم، ضمن اونکه باید ببینیم رسالت موسیقی پاپ چیه، رسالت موسیقی پاپ همونطور که از اسمش پیداست مردم پسند بودنه، وقتی مخاطبین عوام مردم باشن لازم نیست به اندازه مانچینی پیچیدگی ایجاد کنیم، من هم با موسیقی سخیف و فوق ساده که اخیراً زیادتر شده مخالفم، همون آهنگهای زیبای شماعی زاده مگه چقدر پیچیدگی دارن؟ مثل نثر سعدی سهل ممتنع هستند، یعنی آسان به نظر می رسن ولی کار هر کس نیست، همون آهنگهای آغاسی هم کار هر کس نیست، اون هم قابل احترامه، حتی شاملو از این آهنگ تقدیر کرده، بله باید گوش مردم رو پرورش داد، ولی همه که از کنسرت بتهوون و موتسارت و غیره لذت نمی برن (شخصاً همه آهنگهای بتهوون رو دوست ندارم، بعضی هاش دلچسبه برای من، ولی مسلماً آهنگهای قدرتمندی هستن)، یک حد و مرزی هست بین پاپ و کلاسیک که در اون حد و مرز و بدون افتادن به ورطۀ ابتذال یا مغلق بودن بیش از حد آهنگهایی مردم پسند و قابل احترام ساخته بشه. پس ما با هم مخالف نیستیم، روشمون فرق داره، من تشویق به حرکت می کنم، شما تشویق به یادگیری بیشتر تئوری، هیچکدوم طرفدار ابتذال نیستیم...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  11. kambiz12

    kambiz12

    تاریخ عضویت:
    ‏31/3/14
    ارسال ها:
    37
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    سلام دوستان عزیز
    من فواصل مطبوع و نامطبوع رو یاد گرفتم، حالا کاربردش توی آهنگی که میخوام بسازم چیه؟
    تشکر
     
  12. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    استفاده از فواصل مطبوع و نامطبوع در خلق یک اثر هنری فاخر و قابل توجه بسیار مهمه.
    فواص مطبوع فواصلی هستن که احساس ختم رو ایجاد می کنن و بهتره به جای واژه ی مطبوع از کم کشش و نا مطبوع یا پر کشش استفاده کنیم.
    استفاده از فواصل نامطبوع احساس ختم رو ایجاد نمی کنه چون لیدینگ تن کشش بسیاری رو برای حل شدن روی نت اکتاو داره.
    استفاده از فواصل نامطبوع می تونه فضای کدر و رعب آوری رو ایجاد کنه.
    کسی که به طور اصولی از موسیقی سر رشته داره می تونه از کیفیتی که این عناصر در موسیقی ایجاد می کنن بهره زیادی رو ببره.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    گر چه فکر کنم از تاریخ این پست خیلی گذشته ولی در پاسخ ها من جای پستم رو خالی دیدم و براتون این پست رو می نویسم.

    یکی از مهمترین ارکان موسیقی گام هستش.
    گام چیه؟ هفتا نت پی در پی که یک سری فواصل بینشون وجود داره.
    به کلمه ی فواصل (حمع فاصله ها) دقت کنید.
    پس اگر دقت کنید می بینید که اون چیزی که کیفیت یک گام رو می سازه فواصل بین نت هاست.
    نتیجه ای که می شه گرفت اینه که عنصر سازنده و اولیه ی گام همون فاصله اس.
    ما گفتیم گام یکی از ارکان موسیقی هستش و همین رکن اصلی موسیقی رو داره فاصله ی بین نت ها ایجاد می کنه.
    در واقع می خوام بگم نقش فاصله در شکل گیری موسیقی چقدر پر رنگ هستش.
    بذارید با یک مثال صحبتم رو تموم کنم که هم سخن کوتاه بشه هم شما کاملا متوجه مطلب بشید.
    شما سه گام مینور طبیعی، هارمونیک و ملودیک رو در نظر بگیرید.
    فرق بین هارمونیک و طبیعی و هارمونیک و ملودیک یک نت هست (در واقع یک الگوی فاصله با هم تفاوت دارن) ولی فضای حسی این گام ها چقدر متفاوته.
    طوری که گام هارمونیک شرقی صدا می کنه و گام ملودیک غربی!
    در واقع فاصله ششم و هفتم متفاوت در این گام، فاصله شرق و غرب رو به وجود می آره!
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
بارگذاری...