چطوری یک استارت زیبا بسازیم

شروع موضوع توسط POORYA PLAY OUT ‏17/7/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک چطوری یک استارت زیبا بسازیم تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    با سلام
    پروسه ای میکس و مستر بسیار پیچیده است به صورتی که کوچکترین کار ما می تونه بزرگترین اثر رو رو اهنگ بزاره
    ما ازادیم که الگو برداری کنیم از طرحهای که هر روز در بازار های روز عرضه میشه
    در این جا استارت کار بسیار مهمه به نظر من استارت کار یا همون اینترو کار شناسه کاره!
    به این صورت که هر اهنگی رو می تونید تا حد معینی پیش بینی بکنید با در نظر گرفتن استارت کار
    چند ثانیه از این کار رو گوش کنید هر کسم که این اهنگ رو گوش نداده باشه میدونه اهنگی پر انرژی هستش
    چطوری یک استارت زیبا بسازیم
    باید در نظر داشت که استارتهای اهنگهای امروزی بسیار بهتر از پایان اهنگ است یعنی اینکه طرح ریزی که برای استارت کار انجام میگیره هیچ وقت برای
    پایان کار انجام نمیگیره به نظر من خیلی از اهنگها در پایان کلیشه ای و بدونه طراحی هستند
    اما من منظورم از این بحث این نیست که هر چه شلوغترش کنیم بهتر باید بدونیم که هر اهنگی در اخر باید چطوری تموم شه
    مثله یک کارگردان فیلم می مونیم
    استارت کار I Will Be Here و Escape MeوI Am StrongوHere On EarthوAlways Nearتمام این اهنگها با سینتی شروع میشن
    و بعد به سمپلهای ریتمیک و کیک وصل میشن این باعث میشه ذهن شنونده از قبل اماده بشه تا کم کم بپذیر جریان کار رو
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/7/10
  2. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    سلامی دوباره
    اهنگ چه حالی داره رو از سیروان خسروی گوش کنید و به استارت کارش توجه کنید اون صدای clap مانندی که ریورب شده رو گوش کنید که در استارت
    کار به کار برده استارت کار از سه بخش تشکیل شده clap مانندی که ریورب .....پاساژدرام....ضرب کیک شک اور...و رورود اهنگ با کیک ضرب اور
    این اهنگ چه حالی داره رو برسی کردیم و دیدیم که تقریبا یک استارت پیچیده بود حالا من می گم باید با در نظر گرفتن اهنگ استارت بدیم همیشه یک اهنگساز
    پیچیده یا شلوغ پلوغ استارت نمیده به طور مثال همین سیروان خسروی در اهنگ اره هیچ فضا سازی انچنانی برای ورود کارش نداره چرا چون کار این و میطلبه
    که اهنگ از ابتدا وارد بشه و یک ضربه ای باشه
     
  3. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    این میکس و مستری که الان گفتی چه ربطی به intro داره؟ "اینترو" رو چگونه بسازیم در بحث آهنگسازی و تنظیم شکل می گیره.

    بعد یه چیز دیگه دوست عزیز

    بحثی که شروع کردی بحث خیلی مفصلیه و نمی شه همینطوری حرف زد. باید سبک به سبک بررسی بشه چطوری اینترو و اندینگشو بسازیم.
    به عنوان مثال آهنگ های حماسی یه جوره، آهنگ های لایت یه جور دیگه اس، راک یه جوره، اینسترومنتال یه جور دیگه اس.

    بعد که بر اساس سبک حرف زدیم دوباره بر اساس آهنگی که توی اون سبک ساختیم و بر اساس محتوای شعر حتی باز انتخاب می شه چه اینترویی داشته باشه.
    مثلا توی راک ها نگاه کن// همشون خشن و شلوغ پلوغ به قولا شروع نمی شن. بعضی ها با یه آرپژ ساده شروع میشن.

    بحث پیچیده ایه.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏14/1/11
  4. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    ربطی نداشت فضا سازی بود برای ورود به بحث
    هدف اصلیم این بود که بعضی ها فکر نکنن که میکس و مستر انقدر هم حساس نیست چون خیلی جاها شنیدم که میکس و مستر رو زیاد حساس نمیدونن
    در صورتی که مستر و میکس هر کدومش تخصص و متخصص خودش رو می خواد این رو نمی تونستم که تویه تایپیک دیگه بگم چون خیلی کوتاه بود
    برای همین تو همین تایپیک به جای اینترو کار گفتم یاداوری بود اصل بحث رو بگیرید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/7/10
  5. rasool_0835

    rasool_0835 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    27
    محل سکونت:
    قصرشیرین
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge
    بی خیال ادبیات....اصل بحث چیز دیگه ای بود....منم خیلی دوست دارم بتونم یه اینترو مث چه حالی داره از سیروان درست کنم...اگه شما دوستان به جای پرداختن به ادبیات فارسی یه کم بیشتر در مورد همون صحبت کنید من ممنون میشم و میتونه باعث پیشرفت من و هر کی اونو میخونه بشه....ممنونم:smile (70):
     
  6. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان در مورد تاپیک بحث کنید
    هر پستی که مربوط به تاپیک نباشه و باعث جنجال شه حذف خواهد شد
     
  7. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    درسته اینترو میکس و مسترینگ شروع یه آهنگ خیلی مفصله ولی خب قرار نیست که در رابطش صحبتی نشه!

    با اجازه اساتید و دوستان مطلبی رو که عرض میکنم در رابط با اینترو های کارهایی به سبک ترنس هستش ، و از پوریا عزیز هم که این تایپیک رو ایجاد کرده درخواست دارم تا با بحث در مورد اینتروی کارها به ترتیب جلو بریم.

    من از سبک ترنس شروع میکنم:
    سبک های ترنس ، جز یک نوع سبک هایی شده که روز به روز در حال تغییر هستش ! البته منظور از لحاظ خلاقیت آهنگسازای این سبک هستش که باعث نوآوری های جدید توی این سبک شدن/

    اینتروهای متنوعی هم اضافه شده میتونم بگم بی شک سال ها پیش این چنین سبک ها دارای قانون و استاندارد هایی بودن که بدون رعایت کردن اونها به اسم سبک ترنس قبول نمیشد حتی اگه موزیک رو جذاب تر میکرد اما الان توی موسیقی مدرن این سال های اخیر تمامی آهنگسازان سعی دارن توی این رشته ترنس خلاقیت ها و نوع استارت و تمام شدن ها رو به نوعی با خلاقیت ذهنی خودشون در آرن که حالتی سلیقه ای شده .

    و اما درباره استارت و اینتروی کارها هم همینطور شده فضای سازی های خاصی صورت میگیره ، مثلا به قول دوستمون پوریا به نکته خوبی اشاره کرد همین سیروان خسروی با چند نوع صدا یک خلق اینتروی پیچیده رو انجام میده بسیار زیبا و دلنشین این میشه همون خلاقیت ذهنی که دیگه بسته به آهنگساز داره.
    اکثر ملودی ، استارت و اندینگ های موزیک های ترنس باهم تفاوت داره بخصوص ترنس های بی کلام و ترنس هایی که با وکالیست هست که اون هم یه بحث مفصلی داره برای خودش . تا اینجا فعلا کافیه اگه خواستید با هم در این رابط بیشتر صحبت میکنیم .
     
  8. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    نظره همه قابل احترامه اما درست نیست!!
    هر چیزه پیچیده و گسترده ی رو که دیدیم که نباید از کنارش بگزریم و دربارش صحبت نکنیم
    اگه اینطوری باشه که از کنارش بگذریم پس میکس هم گستردست نباید در موردش حرف بزنیم
    پس تنظیم هم گستردست نباید در موردش حرف بزنیم در صورتی که یکی از بهترین تنظیم کننده های سایت پرژین
    امیر فرهودی هستش که وقتی در مورد تنظیم حرف میزنه و توضیح میده توضیحاتش به قول خودش به 4خط هم نمیرسه
    همیشه صد تا خط توضیح نمی تونه به ما کمک کنه گاهی یک توضیح کوتاه و مختصر یک خطی هم کار ما رو به
    بهترین نحوه راه میندازه
     
  9. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    پوریا جان یه نقل قول هم میذاشتی!!!!!:smile (50):
     
  10. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    منظورم اینه که هر کسی نظری داره ولی بعضی از نظرها درست نیست من منظورم شما نبود
    کاملا با صراحت گفتم و معلومه که چه منظوری دارم من منظورم در مورد پست دوست خوبم اینفرنو جان بود
     
  11. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    بعد از مدت ها این تاپیک رو دیدم.

    من دیگه بحث نکردم که تاپیک به حاشیه نره اما هنوز می بینم تاپیک توی حاشیه است. حالا به هر حال....


    من زیاد سبک ترنس کار نکردم اما ترنس زیاد گوش دادم.

    شخصا علاقه ی خاصی به ترنس های شاد دارم بخصوص کارای کاسکادا رو خیلی گوش می دم.
    اگه بخوام اینترو شو بحث کنم بدین صورته.

    اکثرا وکال شروع می شه به همراه افکت و ملودی وکال رو هم با صداهای توی فاز پیانو لایت باهاش میاد. بعد یکم ریتم پاپ اضافه میشه به آهنگ منتها هنوز آهنگ نرفته روی روال "اوپس - دیس - اوپس دیس" بعد یه پاساژ اوج برنده می ده. از اون پاساژهایی که تعلیق می کنه کار رو . تا یه دفعه ریتم کنده بشه و کوبنده شروع کنه.

    در طول آهنگ ریتم رو متفاوت می بنده. یکی از تفاوت هایی که همیشه تو همه ی کاراش رعایت می کنه اینه که اسنر رو می زاره رو ضرب اول + کیک. ریتم رو کاملا از ساختار عادی خارج می کنه. بیشتر وقت ها هم وسط آهنگ دوباره ریتم رو می خوابونه یکم دوباره می ره تو فضای پاپ اینترو بعد دوباره کوبنده وارد می شه.

    همینا فعلا تو ذهنم هست.
    شخصا اگه بخوام ترنس کار کنم اینطوری کار می کنم چون باهاش حال می کنم.

    ولی اگه بخوام مقایسه کنم با کارای atb باید بگم با تمام زیبایی و محبوبیتی که کاراش داره من نمی تونم با آهنگاش رابطه برقرار کنم. مگر اینکه توی کلاب باشه که اون قضیه اش فرق می کنه.
    فعلا
     
  12. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    میشه برای راحتی کار بهتر از کاغذ و خودکار خودتون استفاده کنید و کارهارو قبل از بردن به نرم افزار برنامه ریزی کنید و روی کاغذ بیارید و بعد از تفکیک پروژه رو اعمال کنید اگه از این روش استفاده کنید بدون شک چند بار خط خوردگی رو دارین و این نشون میده اگه بخواین روی پروژه بدون برنامه ریزی کار کنید، ........!!! :smile (23):
     
  13. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    اخه زيبايي كه يه چيز مطلق نيست كه بگيم مثلا فلان اينترو زيباست!نه شايد به نظر يه نفر ديگه اون مسخره ترين اينترويي باشه كه تا حالا شنيده!شما تنظيم كننده كارتي اهنگ مال خودته هر جوري كه دوس داري تنظيم ميكني.اون جوري كه به نظر خودت قشنگه.هر كسي يه تعريفي از زيبايي داره
     
  14. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason

    کاملا موافقم؛ منظور منم از خلاقیت یک آهنگساز ،همین بود .



    البته هرکسی تنظیم کننده کارای خودش نیست یکی فقط کارش نتظیمه و سفارشی کار میکنه ممکنه بعضی ها بر اساس سفارش درخواست بدن اینترو چه شکلی باشه گرچه کار اشتباهی هست اما پیش میاد اما بعضی ها هم هست که میسپارن به خود تنظیم کننده که میشه بر اساس همون سلیقه

    توجه :
    سبک های ترنس بدون خلاقیت ، جذابیت هم ندارن.!
     
  15. POORYA PLAY OUT

    POORYA PLAY OUT Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/11/09
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    مریخ
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    جدیدا من کارامو تو ذهنم میسازم و خیلی جالبه که از یادم نمیره حتی جزیاتش باید قبل از اینکه وارد عمل شد تئوری کار رو پیاده کنیم!!
     
  16. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    پوریا جان دیگه نهایتش اینه که یا تو ذهن بسازی و بعد اجرا کنی یا اول تو ذهن و بعدش رو کاغذ بعدش اجرا که روش دوم فکر کنم بهتره یعنی استاندارد تره ،البته این رو هم بگم حالا که صحبتش شد قابل توجه اونهایی که بدون اینکه از قبل آکورد یا گام یا اصلا ریتم موزیکشون مشخص نیست به صورت اتفاقی و تصادفی کار میکنن اشتباهه ، حداقلش با سازی که دارین گام موزیک و ریتمش رو انتخاب کنید بعدش اجرا کنید رو نرم افزار!
     
  17. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    و اما واسه اینکه تاپیک به حاشیه نره!! این هم تحلیل یکی از آهنگ های فرزاد فرزین که توی یکی از سایت ها پیداش کردم کامل توضیح داده شده دقیقا نقش و ترتیب اینترو ، کورس ، و..... مشخص میشه و جالبه .البته خودم هم یه چیزایی بهش اضافه کردم.

    احساس من ، تمامی کارها یعنی شعر - اهنگ و تنظیم بر عهده ی خودش می باشد تایم اهنگ ۳:۳۲ دقیقه است فرزاد دقیقا از ۴۰ ثانیه بعد از شروع اهنگ (* اینترو* ) با تحریر بسیار زیبا اهنگ را شروع می کند و در ادامه تا اینکه ۱۷ ثانیه بعد ریتم خواندن و اهنگ تند تر می شود(*شروع اوج موزیک به صورت صعودی*) و اهنگ زیباتر می شود و و بعد ۱:۲۵ ثانیه فرزدا سکوت می کند و به مدت ۴۸ ثانیه اهنگ اوایل تراک با کمی تغییر پخش می شود (* ملودی ، تنفس موزیک*) و دوباره فرزاد فرزین از ۲:۳ دقیقه خواندن را شروع می کند دوباره همان قطعه اوایل اهنگ را اجرا می کند (*تکرار موزیک بعد از کورس حالتی میشه اینتروی وکال که اکثر آهنگ ها استفاده میشه و بعد از کورس موزیک ملودی میاد وبعدش دوباره اول کار با کمی تغیرات افکتی صوتی برای جلوگیری از تکرار استفاده میشه*)
    کلا بدون تکرار می توان گفت فرزاد ۲:۳ ثانیه اهنگ خود را اجرا کرده در ادامه اهنگ ۳:۳۲ ثانیه بقیه اهنگ خود را اجرا کرده است (*با تکرار ،کلی*)
     
  18. Rasoul_khoshnevis

    Rasoul_khoshnevis عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/10
    ارسال ها:
    295
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    و اما چطور یک استارت زیبا بسازیم ، استارت زیبا و قتی زیبا میشه که با موزیک مچ باشه ، بخوام با زبون ساده تر بگیم میشه از آکورد های اینتروی وکال برای اینتروی ملودی استفاده کرد ، و همینطور برای زیبا تر شدنش از آکورد های تزینی استفاده کنید. تایمش متوسط باشه جذاب تره ، همینطور صعودی باشه ، از افکت های خاص استفاده شه به صورت سه بعدی و ......
     
بارگذاری...