چرا موسیقی ما بین الملی نیست

شروع موضوع توسط rajo ‏7/1/14 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک چرا موسیقی ما بین الملی نیست تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. rajo

    rajo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/09
    ارسال ها:
    55
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام دوستان عزیز چرا موسیقی ما بین الملی نیست خیلی از اساتید و خوانندهای معروف شنیدم

    که گفتند موسیقی ما بین الملی نیست

    من خودم موسیقی هندی کار کردم و اینجوری که از صحبت بچه های خواننده و یا اساتید شنیدم می گن زمانیکه دارید

    می خونید با احساس بخونید و احساس درون خود شخص هست و اموزش دادنی نیست و من فکر می کنم نکته همینجاست

    که موسیقی ما بین الملی نیست در صورتی که وقتی من موسیقی هندی رو شروع کردم اولین چیزی که به من استادم یاد

    میداد همین احساس بود که به من اموزش میداد حلا چجوری به من احساس رو یاد میداد ببینید مثلان تو دستگاه همایونی

    ما 7 پرده رفت و برگشت داریم که میشه یک گام 7 پرده ولی این گام رو ما با چه حسی می خونیم ....گریه.. خنده..ارام...شاد..

    غمگین و یا حتمان می گید بستگی به ریتم و شعر داره

    خوب ولی تو موسیقی هندی اینجوری نیست استاد هندی میاد چیکار می کنه احساس رو به ما یاد میده مثلا یک گام یا به اسم

    هندی راگ داریم که وقتی نت ها رو بالا و پایین میریم استاد هندی مثلان میگه حالت گریه به صدات بده خوب حالا امد شعر شاد باشه وریتم هم شاد ولی بازم هم ما همون حالت گریه به صدا میدیم بعد اسم راگ رو استاد هندی به میگه مثلان این راگ درباری
    بود
    بعد باز مجددن استاد می گه با همون فواصل گام یا راگ درباری که حالت گریه داشت فقط یک فاصله یک نت رو جابجا می کنیم

    و حالا حس ارام نه گریه بهش میدم واسم اون گام یا راگ رو میگه و خلاصه الا اخر...................................

    یعنی همیجوری به ما کم کم یاد میده بعد از مدتی تا میایم شعر و ریتم رو برای خوندن انتخاب می کنیم دیگه بلافاصله

    می دونیم که چجوری و با چه احساسی بخونیم و چجوری اون حس رو به شنونده منتقل کنیم


    دوستان ببخشید اگه غلت املایی داشتم اگه سوالی یا انتقادی داشتید میتونید همینجا بپرسید
     
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما دوست عزیز.
    حقیقتش من رابطه ای بین مطلب که عنوان کردید و تایتلتون احساس نکردم.
    یعنی منظور شما اینه که احساس باعث حرفه ای شدن موسیقی ما می شه؟
    اگر منظورتون اینه که به نظر من درست فکر نمی کنید در عصر حاضر.
    ایرانی ها احساسی ترین آدمای دنیان.
    قبول ندارید؟
    تو همه چی احساسی رفتار می کنن حتی تو فوتبال!
    اگر عنوان شما رو سوال فرض بگیریم به نظر من باید این گونه پاسخ داد.
    موسیقی ایران بین المللی نیست به هزار علت چند مورد که به ذهنم می آد:
    موسیقی ایران بین المللی نیست چون فرهنگ ایران بین المللی نیست.
    کشور ایران ، کشوری هست که دارای قدمت هزار ساله هست ولی یه کشور مثل آمریکا که 200 سال از کشفش می گذره می آد و فرهنگش رو بین المللی می کنه و مهمترین ابزارش هم ابزار فرهنگ و دقیقا موسیقی و سینما هستش.
    سالیانه میلیارد ها دلار درآمد دارن از همین راه موسیقی.
    به هنرمنداشون اهمیت می دن واسشون احترام قائلا.
    هر علم و هر هنری رو آکادمیک و علمی دنبال می کنن.
    واسه موسیقی بودجه کلان تعریف می کنن.
    اینجا شما باید اول به مردم ثابت کنید که موسیقی یک زبان شیطانی نیست. سالها زمان می بره که این امر محقق بشه و همه ی اقشار جامعه همه نوع موسیقی رو بپذیرند.
    بعدا باید به مردم یاد بدید که گر چه آقای پور تراب موسیقی رو " هنر بیان احساسات انسانی به وسیله ی اصوات " معرفی کردن ولی به اعتقاد من شما باید از راه علم موسیقی این احساس رو بیان کنید و نه صرفا احساس.
    وقتی علم موسیقی رو یه هنرجو یا یک هنر آموز یاد می گیره کم کم یاد می گیره که استفاده از تکنیک و علم موسیقی احساساتی رو خلق می کنه که شنوندگان براشون قرار گرفتن توی اون حالت بسیار خوش آیند هست.
    هر چند موسیقی هند هم بسیار غنی هست چرا که اون نوازنده روح خودش رو کلی صیقل داده و خیلی ها این موسیقی رو عرفانی می دونن کما اینکه موسیقی فلامنکو هم همین طوره ولی مطمئن باشید کسی که هارمونی فلامنکو و موسیقی هندی رو یاد گرفته باشه موسیقیش همان گونه صدا خواهد داد و این هنر علم هستش نه احساس.
    این عقیده ی منه.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  3. rajo

    rajo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/09
    ارسال ها:
    55
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام

    دوست عزیز شما درست می فرمایید ما مردم خیلی احساسی داریم ولی منظورم من رو نگرفتید

    من منظورم اینکه وقتیکه یک اهنگ داریم می خونیم نمی دونیم با چه احساسی بخونیم یعنی استاد های ما تو ایران زمانیکه اموزش

    می دهند فقط تکنیک ها و سلفز و.......ولی احساس رو نمی دونند چجوری اموزش بدن و می گن احساس اموزش دادنی نیست

    مثلان یک فرد از نت دو شروع می کنه میره تا نت دو اکتاو بعدی بدون هیچ فالشی و لی درصورتیکه باید نت ها رو با احساس بره بالا و پایین

    ولی کسیکه میاد از خودش یک اهنگ رو با احساس می خونه اون درست از اب در نمیاد چون نمی دونه اهنگی که داره می خونه با چه

    احساسی بخونه بخاطر اینکه احساس رو تو موسیقی اموزش ندیده و بیشتر مواظب هست که از نت خارج نشه

    امیدوارم منظورم رو گرفته باشد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. rajo

    rajo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/09
    ارسال ها:
    55
    امتیازات:
    +12 / 0 / -0
    نرم افزار:
    در ضمن دوست عزیز شما درست می فرماید هزار علت داره که موسیقی ما بین الملی نیست

    مثلان دومین علتی که من دقت کردم تو خوانندها این هست همیشه دوست دارند تو اوج بخونند یعنی نت های بالا رو

    ولی تو موسیقی های دیگه اینجوری نیست از نت پایه شروع می کنند و به اوج می روند و بلافاصله بر می گردنند به نت پایه

    ولی تو موسیقی ما از همون بالا شروع می کنند وهی بالاتر می روند ودر اخر بر می گردند به نتی که شروع کردنند
     
  5. lonelyman

    lonelyman عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/9/13
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست عزیز عنوان تاپیک ربطی به محتواش نداشت,,,,این ها 2 بحث جداگانه رو میطلبه که عملا بی فایده اس,,,,
    فقط یه نکته اون دوست عزیز گفتن:دوست عزیز ایران 7 هزارسال نه 1000 سال تاریخ مکتوب داره قدمتش خیلی بیشتر این حرفاست,,,,
     
بارگذاری...