آخرین ارسال‌ها

چرا بین نت های می و فا و همچنین سی و دو نیم پرده فاصله هست ؟

1/10/10
13
ماهشهر
سلام به همه ی دوستان

یک سوال داشتم از محضر عزیزان و آن اینکه در بین هفت نت موسیقی از دو تا سی چرا بین نت های می و فا و همچنین سی و دو نیم پرده فاصله هست و بین باقی نت ها یک پرده ؟

آیا این یک قرار داد هستش و بعضا می توانست بین نت های دیگر این اتفاق بیافتد یا یک دلیل علمی دارد ؟

ممنون می شوم نظرات دوستان را بشنوم خیلی در این خصوص جستجو کردم اما متاسفانه هنوز متوجه ماجرا نشده ام .
 
1/10/10
13
ماهشهر
دلیل علمی داره
این لینک فکر کنم جواب شما رو بده
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
تشکر می کنم از بابت ارجاع لینک ، تصور می کنم که پاسخ سوالم را با بررسی دقیق این مطلب پیدا کنم .
اگر مشکلی یا نکته مبهمی بود مزاحمتون می شوم .
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: arei
28/8/12
1,539
ممنونمcar20این سوال شما هم باعث میشه منم و سایر دوستان مطلب بیاموزیم.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: car20
1/10/10
13
ماهشهر
سلام
راستش من در این خصوص و لینکی که دوست خوبمون ارایه کردند یکمی مطالعه کردم بدون تعارف عرض کنم مطلب یک مقدار سنگین بود و البته سواد من اونقدر نمی کشید .
یکی دو تا مطلب در انجمن های دیگر هم دیدم که خب شاید جایز نباشه لینکشون رو اینجا بگذارم ، در اونجا از ماهیت صدا گفته شده بود و به عبارتی اینجوری بحث علمی بودن جای خودش را با خوشایند بودن صدا تعویض می شه که من خب فکر می کنم زیاد سندیت نداشته باشه ، حتی یک جا یک نفر از قول آقای ساکت گفته بود که :
چرا درخت شاخه داره؟ چرا برگ سبزه؟ چرا گل بو میده؟ (من همینطور تعجب زده نگاش کردم و هیچی نگفتم) بعد صحبتهای خودشو ادامه داد و گفت حال صدا اینه ... جنس صدا اینه و خاصیت و ماهیت صدا اینه که اینطوری باشه...

به هر ترتیب من روی این موضوع فکر می کنم تحقیق می کنم بالاخره باید یک جوابی داشته باشه . ممنون از دوستانی که کمک می کنند پاسخ این سوال را پیدا کنم.
 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,010
28
G Studio
سلام.

هنگامی که یک نت در یک اکتاو بالا تر تکرار میشه دقیقا فرکانس دو برابر نسبت به نت در اکتاو پایین تر خودش داره.
در نتیجه نت ها در فواصل نیم پرده ای با فرکانس مشخصی نسبت به هم دیگه زیاد و کم میشن که این زیاد و کم شدن ثابت نیست به صورت لوگاریتم بالا میره.
یعن فاصله فرکانسی بین نت ر تا ر دیز ممکنه 20 هرتز باشه اما این عدد برای ر دیز تا می 20 هرتز نیست و بیشتره که یک لوگاریتم مشخص داره و ما با اون کاری نداریم.

اما دلیل این که چرا بین نت های می و فا و سی و دو مثل باقی نت ها نت دیگری وجود نداره و این نت ها پشت سر هم هستند اینه که یک اکتاو در سیستم اعتدال مساوی موسیقی به 12 قسمت تقسیم شده نه بیشتر اگر بین این نت ها هم نت دیگری بود اون وقت یک اکتاو بیش از 12 نیم پرده میشد و نسبت های ریاضی موجود بین فاصله ها به ریخته میشد.

الان فواصل موسیقی یک نسبت مشخص ریاضی با هم دارند که دلیل خوش صدا بودن و بد صدا بودن فواصل هم دقیقا همین است. برای مثلا فاصله پنجم درست یا فاصله اکتاو کامل فواصلی هستند که نسبت های فرکانیسشون دقیقا به هم بخش پذیره و عدد صحیح هست اما برای فواصل افزوده و کاسته اینچنین نیست.
 
1/10/10
13
ماهشهر
سلام.

هنگامی که یک نت در یک اکتاو بالا تر تکرار میشه دقیقا فرکانس دو برابر نسبت به نت در اکتاو پایین تر خودش داره.
در نتیجه نت ها در فواصل نیم پرده ای با فرکانس مشخصی نسبت به هم دیگه زیاد و کم میشن که این زیاد و کم شدن ثابت نیست به صورت لوگاریتم بالا میره.
یعن فاصله فرکانسی بین نت ر تا ر دیز ممکنه 20 هرتز باشه اما این عدد برای ر دیز تا می 20 هرتز نیست و بیشتره که یک لوگاریتم مشخص داره و ما با اون کاری نداریم.
سلام Ramtin جان ممنون از توضیحات خوبت
بلی این موضوع کاملا صحیح است و در پیانو فرکانس تمامی کلید ها با توجه به شماره کلید از رابطه ی زیر بدست می آید :

تصاویر به دلیل SVG بودن قابل لود نبود لینک مطلب در پایین نوشته قرار گرفت .

به عنوان نمونه اگر شماره 49 قرار دهیم فرکانس A اکتاو میانی برابر با 440 هرتز بدست می آید .

اما دلیل این که چرا بین نت های می و فا و سی و دو مثل باقی نت ها نت دیگری وجود نداره و این نت ها پشت سر هم هستند اینه که یک اکتاو در سیستم اعتدال مساوی موسیقی به 12 قسمت تقسیم شده نه بیشتر اگر بین این نت ها هم نت دیگری بود اون وقت یک اکتاو بیش از 12 نیم پرده میشد و نسبت های ریاضی موجود بین فاصله ها به ریخته میشد.
پس با این توضیحات و لینکی که arei جان فرستاده بود به این نتیجه می رسیم که فواصل بین گامها طبق روابط ریاضی استخراج شده و چون نظم ریاضی دراون حاکمه خوش صدایی خودش را هم دارد.

الان فواصل موسیقی یک نسبت مشخص ریاضی با هم دارند که دلیل خوش صدا بودن و بد صدا بودن فواصل هم دقیقا همین است. برای مثلا فاصله پنجم درست یا فاصله اکتاو کامل فواصلی هستند که نسبت های فرکانیسشون دقیقا به هم بخش پذیره و عدد صحیح هست اما برای فواصل افزوده و کاسته اینچنین نیست.
توضیحات بسیار خوبی بود درود بر شما

---------------
منبع استخراج فرمول های ریاضی فرکانسها :
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
واکنش‌ها: arei

صفحه ما در اینستاگرام

بالا