پیدا کردن گام این قطعات

شروع موضوع توسط payamp.k ‏15/10/12 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک پیدا کردن گام این قطعات تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. payamp.k

    payamp.k عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/3/12
    ارسال ها:
    19
    محل سکونت:
    Izeh
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام دوستان
    تو این فایل فشرده 4 قطعه تکنوازی سه تار و نی هست که میخوام بدونم تو چه گامی نواخته شدن؟!
    من گام ها رو تازه یاد گرفتم و نمیتونم با شنیدن اونا رو تشخیص بدم ولی بیشتر دوستان اینجا فقط میگن گوشتو قوی کن! یعنی چی؟ چجوری باید گوشمو قوی کنم؟
    از دوستانی که گوششون قویه میخوام که اولا بگن این قطعات تو چه گامی هستن؟
    دوما اگه میشه راهنمایی کنن و بگن چـــــجـــــوری خودم گام ها رو با گوشم تشخیص بدم.
    ممنون میشم
     

    فایل های ضمیمه:

    • modes.rar
      اندازه فایل:
      2.6 MB
      نمایش ها:
      22
  2. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    من قطعات رو گوش نکردم اما منظورتون گام هست یا دستگاه اگه دستگاه منظورتون هست که بحثش جداس اما برای گام شما فایلتون رو به wav تبدیل کنید و در ملوداین باز کنید در سمت چپ برنامه کی و اسکل قطعه رو بصورت دکمه ابی رنگ نشون میده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. AmirMehdiKarimi

    AmirMehdiKarimi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/10/12
    ارسال ها:
    53
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +42 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    دوست عزیز شاید اگر کسی سال ها سه تار زده باشه واسه اولین بار که این فایل ها رو گوش میده بتونه تشخیص بده که این آهنگ تو کدوم دستگاه هست...
    من تو دانشگاه گرایشم کلاسیک هست و وقتی یه کار رو(به غیر از موسیقی دستگاهی)گوش میدم سریع تشخیص میدم که مینور هست یا ماژور...
    منظور دوستان از اینکه گوشتون رو قوی کنید این نیست که شما تا یه آهنگ رو گوش میدید بتونید بدون هیچ وسیله ای تشخیص بدید که در گام Am ساخته شده...
    چون این کار رو شاید تو جهان 1 نفر بتونه انجام بده و باید هوش فراوانی داشته باشید یا اینکه خدا تو وجودتون از بچگی به علاوه دست و پا و چشم تمامی آکورد ها و گام ها و صداهای اون ها و کل تئوری موسیقی رو تو ذهنتون ثبت کرده باشه...نشد نیست ولی تعداد این افراد انگشت شماره...
    در زمینه مینور و ماژور میتونم راهنماییتون کنم...برای تشخیص گام اگر تمرین زیاد داشته باشید در درجه اول میتونید مینور و ماژور بودن اون رو تشخیص بدید و اینکه اگر مینور هست آیا هارمونیک هست؟ملودیک هست؟یا اینکه مینور طبیعی هست؟
    تمامی این جوانب رو با یه گوش قوی میتونید انجام بدید...حالا میریم سر اینکه در چه گامی هست؟یعنی نت تونیک در این گام چیست؟
    شما با داشتنه یه ساز(پیانو - گیتار - ویولون...)هر سازی میتونید این کار رو انجام بدید...یه آهنگ رو Play میکنید و اول سعی کنید بدون چیزی تشخیص بدید مینور هست یا ماژور و بعد ملودی که از اون کار میشنوید رو سعی کنید با سازتون در بیارید و صدای نت های رو دنبال کنید...
    نمیدونم چقدر تئوری موسیقی(بخش گام ها)رو کار کردید ولی فرض رو بر این میگیریم که بلد هستید...
    بعد از این کار میتونیم گام رو پیدا کنیم...اول باید دنبال نت تنیک گام بگردیم...در اکثر کارها پایان کار به نت تنیک ختم میشه اما همیشگی نیست...اگر یک کار اینطور باشه بالفرض به نت D ختم میشه و بعد فقط باید تشخیص بدیم که گام dm هست یا D که اینم برمیگرده به اینکه آیا بخش سرکلیدهای گام رو کامل بلد هستید یا نه...
    اگر dm باشه یعنی از یک d که شروع کنیم و نت ها رو به ترتیب بزنیم d.e.f.g.a.b.c.d در این اکتاو نت b بمل هست و اگر در کاری که گوش میکنید از این d تا d بعدی b بمل بود تشخیص میدید که این گام dm هست...از کجا فهمیدیم که در گام dm فقط b بمل هست؟چون که dm مینور نسبی F هست یعنی طبق جدول دایره پنجم ها اگر از F یک سوم کوچک بیایم پایین میرسیم به نت d که در نتیجه گام dm مینور نسبی گام F هست...و چون در گام F فقط b بمل هست در نتیجه گام d هم به همان شکل هست...
    و اگر کاری که گوش دادیم D بود فقط نت F & C دیز هستند طبق قانون توالی دیزها : F C G D A E B
    امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم...
    موفق باشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. payamp.k

    payamp.k عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/3/12
    ارسال ها:
    19
    محل سکونت:
    Izeh
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون دوستان! مطالب شما رو که خوندم فهمیدم که هنوز هیچی حالیم نمیشه!
    من با اف ال کار میکنم و هیچ سازی رو دنبال نکردم واسه همین تئوریم خیلی ضعیفه. گام ها رو هم در همین حد میدونم که از چه نت هایی تشکیل میشن و دیگه فراتر از این چیزی نمیدونم!خیلی جاها جستجو کردم و مطالب مختلفی خوندم ولی بیشتر گیج میشم و هیچ کمکی بهم نکردن.
    مثلا یه جایی نوشتن که فلان گام از فلان نت ها تشکیل شده و آکوردهاشم اینه،ولی تو آکوردهاش نتی هست که تو اون گام نیست!
    میون ایهمه سوالی که تو ذهنم پیرامون گام بوجود اومده چندتا از مهماشو میگم اگه دوستان راهنماییم کنن خیلی ممنون میشم.
    مطالبی که خوندم اینا هستن:
    1. ملودی با نت های درجه 1 و 3 و 5 گام شروع میشه و به نت درجه 1 ختم میشه
    2. آکوردها با آکورد 1 یا 4 یا 5 گام شروع میشه و به آکورد درجه 1 ختم میشه
    3. گام های مینور ملودیک نوع پیشرفته گام های مینور هستند و به گام های مینور هارمونیک ترجیح داده می شوند
    4. توی بعضی آهنگ ها گام رو عوض میکنن تا یکنواخت نباشه (چه جوری؟)
    .
    .
    .
    آیا این مطالب درستن؟
    یه سوال دیگه هم دارم اینه که tonic & sub dom & dominat و آکوردهای اصلی و فرعی یعنی چی و کجا کاربرد دارن؟
     
  5. AmirMehdiKarimi

    AmirMehdiKarimi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/10/12
    ارسال ها:
    53
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +42 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    دوست من هیچوقت ناامید نشو مخصوصا در زمینه موسیقی اونم تو ایران...اینجا اکثرا شبا که میخوابن نا امیدن و وقتی صبح بلند میشن دوباره اون عشقی که به موسیقی دارند نمیذاره ولش کنند...
    پس ناامیدی معنی پیدا نمیکنه اونم برای موسیقی...
    هرکسی یه نقطه شروعی داره.هیچکس از بدو تولد تئوری موسیقی رو بلد نبوده...شما اگر طبق گفته خودتون میدونید همه گام ها از چه نت هایی تشکیل شده اند پس نباید بگید فقط همینو بلدم.این فقط نیست این خودش کلی کار هست...
    اگر طبق Function آکوردها در هر گام پیش بریم تمامی هفت آکوردی که تشکیل میدهیم طبق قانون بوده و تمامی نتها داخل گام قرار دارند...
    Major Fanction : M - m - m - M - M - m - Dim - M
    Minor Function : m - Dim - M - m - m - M - M - m
    منظور از مینور در بالا مینور تئوریک هست...این Function در مینور هارمونیک و ملودیک یا تئوریک فرق میکنه...
    تمامی آکوردهایی که طبق این قانون روی هر گام میسازیم تریاد(سه صدایی)هستند...ولی اگر بخواهیم بر اساس سلیقه آکوردهای 7 یا...بسازیم در این حالت امکانش هست که یک نت در گام نباشد...
    در بخش آکوستیک صوت به این قانون میرسیم که هر صدای تولید شده در دل خود صداهایی دارند که به مطبوع معروفند...یا همون فواصل مطبوع...
    فاصله های سوم بزرگ - پنجم درست در گام ماژور به نسبت تنیک
    و فاصله های سوم کوچک - پنجم درست در گام مینور به نسبت تنیک فواصلی هستند که به فواصل مطبوع معروفند...
    به این دلیل که آکورد پایه در گام ماژور و مینور از این فواصل تشکیل میشوند و معمولا شروع یک قطعه از آکورد پایه هست پس انتظار میره که نت های شروع ملودی هم از این سه نت باشند...
    مثال : در گام C و آکورد پایه C : بنابراین شروع ملودی باید یکی از سه نت C - E - G باشد...
    در گام Am و آکورد پایه Am : بنابراین شروع ملودی باید یکی از سه نت A - C - E باشد...
    این ها ساده ترین مثال هایی هست که میشه در این زمینه زد...
    درجه یکم و چهارم و پنجم و هشتم در هر گام درجه های تنال(سه بنیه ای)هستند...با همچین سوالی تا حالا رو به رو نشدم ولی احتمال میدم چون درجه های تنال جزء درجه ای اصلی هر گام به شمار میروند پس آکورد شروع هم باید از این درجه ها انتخاب شوند...
    در ابتدا تنها یک نوع گام مینور بوده و بعدها از داخل مینور طبیعی مینور هارمونیک و ملودیک را به وجود آورده اند...
    مینور هارمونیک : اگر درجه هفتم گام مینور طبیعی را نیم پرده کروماتیک بالا ببریم به گام مینور هارمونیک تبدیل میشود...بسیاری از کارهایی که میشنویم و حالت سنتی دارند(اصفهان)از این نوع گام استفاده کردند...مثل موسیقی سریال قصه های مجید...
    مینور ملودیک : اگر درجه ششم و هفتم گام مینور طبیعی را نیم پرده کروماتیک در حالت بالا رونده بالا ببریم و در حالت پایین رونده اون دو نت درجه ششم و هفتم را بکار کنیم تبدیل به گام مینور ملودیک میشود...
    به نظرم دلیل اون جمله که نوع پیشرفته مینور هستند قدرت مانور بیشتری که میتوان به وسیله همین دو درجه انجام داد هست...
    به این حالت مودلاسیون میگویند...در اکثر کارها شنیدیم که وسط کار پاساژی رو میدن و نوع خوندن خواننده عوض میشه...که حتی شاید یه شنونده معمولی هم متوجه تغییر میشه اما دلیلش رو نمیدونه...
    این کار به نسبت نظر آهنگساز و تنظیم کننده انجام میشه که کجای کار مودلاسیون انجام بدند و به نسبت سبک و گام و...موزیک این کار رو انجام بدهند...
    در مورد سوالی هم که پایان قطعه روی نت یا آکورد تنیک تموم بشه این کار اجبار نیست...میتونیم روی همون درجه سوم و پنجم این کار رو انجام بدیم...اگر طبق روال معمولی نت و آکورد به تنیک ختم بشه بهش میگن کادانس کامل که فضای قطعه ثابت میمونه...
    ولی بالفرض اگر در گام Am که آکورد پایمون Am هست روی یکی از درجه های سوم یا پنجم = C & E تموم کنیم کار رو به این کار میگن کادانس ناقص که مشکلی هم نداره و به نظر آهنگساز برمیگرده...
    مثال : آهنگ آزادی شادمهر عقیلی...
    موفق باشید...

    - - - - - - - - - -

    دوست من هیچوقت ناامید نشو مخصوصا در زمینه موسیقی اونم تو ایران...اینجا اکثرا شبا که میخوابن نا امیدن و وقتی صبح بلند میشن دوباره اون عشقی که به موسیقی دارند نمیذاره ولش کنند...
    پس ناامیدی معنی پیدا نمیکنه اونم برای موسیقی...
    هرکسی یه نقطه شروعی داره.هیچکس از بدو تولد تئوری موسیقی رو بلد نبوده...شما اگر طبق گفته خودتون میدونید همه گام ها از چه نت هایی تشکیل شده اند پس نباید بگید فقط همینو بلدم.این فقط نیست این خودش کلی کار هست...
    اگر طبق Function آکوردها در هر گام پیش بریم تمامی هفت آکوردی که تشکیل میدهیم طبق قانون بوده و تمامی نتها داخل گام قرار دارند...
    Major Fanction : M - m - m - M - M - m - Dim - M
    Minor Function : m - Dim - M - m - m - M - M - m
    منظور از مینور در بالا مینور تئوریک هست...این Function در مینور هارمونیک و ملودیک یا تئوریک فرق میکنه...
    تمامی آکوردهایی که طبق این قانون روی هر گام میسازیم تریاد(سه صدایی)هستند...ولی اگر بخواهیم بر اساس سلیقه آکوردهای 7 یا...بسازیم در این حالت امکانش هست که یک نت در گام نباشد...
    در بخش آکوستیک صوت به این قانون میرسیم که هر صدای تولید شده در دل خود صداهایی دارند که به مطبوع معروفند...یا همون فواصل مطبوع...
    فاصله های سوم بزرگ - پنجم درست در گام ماژور به نسبت تنیک
    و فاصله های سوم کوچک - پنجم درست در گام مینور به نسبت تنیک فواصلی هستند که به فواصل مطبوع معروفند...
    به این دلیل که آکورد پایه در گام ماژور و مینور از این فواصل تشکیل میشوند و معمولا شروع یک قطعه از آکورد پایه هست پس انتظار میره که نت های شروع ملودی هم از این سه نت باشند...
    مثال : در گام C و آکورد پایه C : بنابراین شروع ملودی باید یکی از سه نت C - E - G باشد...
    در گام Am و آکورد پایه Am : بنابراین شروع ملودی باید یکی از سه نت A - C - E باشد...
    این ها ساده ترین مثال هایی هست که میشه در این زمینه زد...
    درجه یکم و چهارم و پنجم و هشتم در هر گام درجه های تنال(سه بنیه ای)هستند...با همچین سوالی تا حالا رو به رو نشدم ولی احتمال میدم چون درجه های تنال جزء درجه ای اصلی هر گام به شمار میروند پس آکورد شروع هم باید از این درجه ها انتخاب شوند...
    در ابتدا تنها یک نوع گام مینور بوده و بعدها از داخل مینور طبیعی مینور هارمونیک و ملودیک را به وجود آورده اند...
    مینور هارمونیک : اگر درجه هفتم گام مینور طبیعی را نیم پرده کروماتیک بالا ببریم به گام مینور هارمونیک تبدیل میشود...بسیاری از کارهایی که میشنویم و حالت سنتی دارند(اصفهان)از این نوع گام استفاده کردند...مثل موسیقی سریال قصه های مجید...
    مینور ملودیک : اگر درجه ششم و هفتم گام مینور طبیعی را نیم پرده کروماتیک در حالت بالا رونده بالا ببریم و در حالت پایین رونده اون دو نت درجه ششم و هفتم را بکار کنیم تبدیل به گام مینور ملودیک میشود...
    به نظرم دلیل اون جمله که نوع پیشرفته مینور هستند قدرت مانور بیشتری که میتوان به وسیله همین دو درجه انجام داد هست...
    به این حالت مودلاسیون میگویند...در اکثر کارها شنیدیم که وسط کار پاساژی رو میدن و نوع خوندن خواننده عوض میشه...که حتی شاید یه شنونده معمولی هم متوجه تغییر میشه اما دلیلش رو نمیدونه...
    این کار به نسبت نظر آهنگساز و تنظیم کننده انجام میشه که کجای کار مودلاسیون انجام بدند و به نسبت سبک و گام و...موزیک این کار رو انجام بدهند...
    در مورد سوالی هم که پایان قطعه روی نت یا آکورد تنیک تموم بشه این کار اجبار نیست...میتونیم روی همون درجه سوم و پنجم این کار رو انجام بدیم...اگر طبق روال معمولی نت و آکورد به تنیک ختم بشه بهش میگن کادانس کامل که فضای قطعه ثابت میمونه...
    ولی بالفرض اگر در گام Am که آکورد پایمون Am هست روی یکی از درجه های سوم یا پنجم = C & E تموم کنیم کار رو به این کار میگن کادانس ناقص که مشکلی هم نداره و به نظر آهنگساز برمیگرده...
    مثال : آهنگ آزادی شادمهر عقیلی...
    موفق باشید...

    - - - - - - - - - -

    تمامی مطالبی که سوال کردید و شنیدید درست هستند...
    Tonic که از اسمش معلومه یعنی همون درجه اصلی گام...
    Sob Dominant یعنی درجه چهارم...
    Dominant هم یعنی درجه پنجم...
    که یعنی همون درجه های تنال اصلی در گام که در پست قبل توضیحش رو دادم...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. payamp.k

    payamp.k عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/3/12
    ارسال ها:
    19
    محل سکونت:
    Izeh
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان عزیز حالا اگه من بخوام از این تکنوازی های سه تار و نی تو آهنگم استفاده کنم باید چیکار کنم؟؟؟
    دانسته های من اینه که اگه یه نوازنده گام یه آهنگ رو بدونه میتونه روی اون بداهه نوازی کنه.به فرض که من بخوام از این تکنوازی ها به عنوان بداهه نوازی تو آهنگ خودم استفاده کنم.آیا امکانش هست؟ میشه؟ و اگه میشه چه جوری؟؟!
    آیا میشه گفت که میتونم تو آهنگم با پرش از روی ملودی خودم به این تکنوازی ها یه مودلاسیون بوجود بیارم؟؟!
     
  7. payamp.k

    payamp.k عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/3/12
    ارسال ها:
    19
    محل سکونت:
    Izeh
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان راهنمایی کنیـــــــــــــــــــــن لطفا!!!...
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. پیدا کردن گام اصلی و نسبی یه قطعه