پیدا کردن نام گام بر اساس آکورد

شروع موضوع توسط Ramin2712 ‏2/11/15 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک پیدا کردن نام گام بر اساس آکورد تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    سلام به دوستان...
    از کجا میتونم با توجه به یک آکورد داده شده تنالیته های احتمالی اونو پیدا کنم؟؟؟
    اگر دو پیوند آکوردی شد چطور؟
     
  2. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    سلام دوست عزیز ;)

    تنالیته از نوع آکورد مشخص میشه...

    آکورد ماژور باشه یا مینور؟

    پس بنابر این تنالیته شما بر مبنای آکوردتون خواهد بود...;)
     
    • مفید مفید x 1
  3. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    سهیل جان سوال منو متوجه نشدی. منظورم اینه که اگر بر فرض یک آکورد فا ماژور دیده بشه بدون هیچ مایه نمایی و از ما بخوان تیالیته های مرتبطشو بگیم باید چه کار کرد...مثلا در مورد مثال بالا چهار تنالیته امکان داره باشه:فا ماژور،سی بمل ماژور،دو ماژور و لا مینور اما من فقط فاماژورو میفهمم اما بقیش چه طور پیدا میشه رو سوال داشتم...
     
  4. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با یک اکورد امکان پیدا کردن نام گام یا مد نیست.آکورد تشکیل شده است از رو هم قرار گرفتن سوم ها نسبت به هم دیگر.
    3 یا 4 نت روی هم بدون هیچ نوع حرکت ،تاکید بر روی کشش و کادانسی نمی تونه نام گام یا مد رو مشخص کنه
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
  5. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    ممنون از جوابتون اما شاید من خوب سوالمو نتونستم بیان کنم.درباره قطعه اصلا سوالم نیست.ببینید یک تک آکورد میدن بدون هیچ مایه نمایی و از ما خواسته شده تنالیته هاشو بگیم...مثه مثالی که در بالا زدم...
     
  6. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله بعد از خوندن مجدد متوجه سئوالتون شدم و پاسخ رو در بالا دادم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  7. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    در خود کتاب هم اشاره شده به تنالیته های احتمالی...من راه پیدا کردن همین چهار یا کمتر بیشتر تنالیته های احتمالی و گوناگونو میخوام...
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏3/11/15, تاریخ ارسال پست اول: ‏3/11/15 ---
    حداقل به من جواب بدید که اگر با پیوند آکوردی روبه رو باشیم مثلا دو آکورد سل ماژور و دو ماژور و مجدد بدون مایه نمایه چطور میشه تنالیته های احتمالیشو حدس زد...
     
  8. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دو آکورد هم همین جریان رو دارند اما کمی انتخاب ها محدود تر می شه و البته بستگی داره اون دو آکورد در چه وضعیتی نسبت به هم قرار دارند؟باس پیوسته ای دارند یا باس گسسته؟پایه آکوردشون چیه؟و...
    مثلا برای این دو آکوردی که مثال زدید.ما نت های دو می سل رو در دو ماژور و سل ،سی ر رو در سل ماژور داریم که از اونجایی که نت سل در هر دو اکورد مشترک هستش پس 5 نت بدون علامت دیز و بمل داریم (دو ر می سل سی ر) اما نت های فا و لا در این حلقه مفقود شده که این موضوع، پیدا کردن دقیق تنالیته رو کمی مبهم می کنه.ابهاماتی که پیش میاد اینه که آیا مثلا فا دیز بوده و یا خیر؟
    حالا با توجه به اطلاعاتی که از این دو اکورد داریم و اگر ناچرا مجبور به انتحاب تنالیته ای برای این دو آکورد باشیم و فقط بخوایم در این بین، آکوردهایی 3 صدایی و مطبوع رو در نظر بگیریم، این آکوردها می تونه آکوردهای گام های دو ماژور،سل ماژور،لا مینور و می مینور باشند
    اما با توجه به اینکه این دو آکورد در واقع درجات اول و پنجم گام(مهمترین درجات) گام دو ماژور هستند و اگر فرض رو بر این بگیریم که در اون اثر فقط از این دو آکورد و یا مثلا یک آکورد دیگه استفاده شده باشه این که اون اثر در تنالیته دو ماژور بوده باشه محتمل تر هستش.
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    دوست عزیز...

    آقای به نژاد توضیحاتی که میخواستم بدم رو دادن..;)
     
  10. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    عزیز دلم ماژور یا مینور تنالیته هستند یا مد؟
    عجب :)
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏4/11/15, تاریخ ارسال پست اول: ‏4/11/15 ---
    شما باید بگردید ببینید که نت های آکوردتون توی چه تنالیته هایی وجود داره
    مثلا اکورد دو ماژور درجه ی 5 دو ماژوره، درجه 4 سل ماژوره، درجه 2 سی بمل ماژور و همسایه های مینورشون
    ولی توی ر ماژور نمیتونه باشه! چون ر ماژور دوش دیزه!!!
     
  11. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    کسی از مد بودنشون حرفی نزد دوستم ...!!;)

    گفتم بستگی به آکورد داره..
     
  12. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    جواب چنین سوالی اکثرا اینطور داده میشه که این آکورد .آکورد تونیک گام مثلا سل ماژور نمایان دوماژور زیر نمایان ر ماژور و الی آخر هست و به همین صورت هم در گامهای مینور
     
  13. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    ممنونم از جواب های دوستان...اما راستش پاسخی که دوستان دادند یک روش کلی و آنالیزی شده هست.من فکر میکردم که یک راه ساده تر و البته سریع تر وجود داشته باشه که بصورت فورمول وار بشه سریع تنالیته هارو پی برد...بازم از دوستان تشکر میکنم که در جواب این سوال شرکت کردند...
     
    • موافقم موافقم x 1
  14. sahda...

    sahda...

    تاریخ عضویت:
    ‏11/2/16
    ارسال ها:
    2
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    سلام با یه مثال حل میکنیم مثلا آکورد فاماژور .؟ پایه چیه؟فا تا اینجا درست حالا فاصله های یکم درست چهارم درست پنجم درست و سوم بزرگ رو پیدا کن ؟ من میگم به ترتیب فا .سی بمل . دو .لا حالا خوب دقت کن شما پایه ی پنج گام رو که آکرد فا ماژور بهش تعلق داره رو پیدا کردی این تا اینجا مرحله بعدی بعد از فا و سی بمل و دو ماژور بذار . بعاز سی بمل و لامینور بذار گامهات میشه فاماژور سی بمل ماژور .
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏11/2/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏11/2/16 ---
    دوماژور. سی بمل مینور و لامینور این فرمول آکورد ماژور اگه فهمیدید آکورد مینور رو بگم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. Ramin2712

    Ramin2712 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/11/15
    ارسال ها:
    93
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Musician-Audio mixing
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +141 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, protools
    سلام دوست عزیز.اول اینکه بعد از پیدا کردن اون فواصل بر مبنای پایه،چهارتا گام پیدا میشه چرا پنج تا نوشتید؟؟؟؟؟؟بعد اینکه از مرحله بعدشو یا به دلیل اشتباهات تایپی شما و یا گیرایی بنده متوجه نشدم/.....
     
  16. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    شیاد سوال رو درست نفهمیدم. من فکر میکنه که سوالات این بود که:

    Chord F Major, میتونه تو چه گامهای دیگه به غیر از key F بیاد؟(اگه فقط رجب گامهای Major و مینور میخای )
    ی سری گامها که زود میتونی بزاری کنار. اول نت های Chord F رو پیدا کن:

    F = (F-A-C)

    بد ببین چه گامهایی این ۳ تا نت ها توشون هست .یعنی همه این ۳ تا نت هارو دقیقن دارن . این به در میخوره, اگه نمیخای Chord هارو analyze بکنی.

    مصلا گامهای:
    Bb -Gm -C -Am -F-Dm

    هر گامی که این ۳ تا نت (sharp یا Flat ) باشه نمیتونه کاندید باشه برای این chord

    ولی فکر کنم سوال رو درست نفهمیدم.
     
بارگذاری...