پیدا کردن اکورد ملودی

شروع موضوع توسط Porya ‏29/10/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک پیدا کردن اکورد ملودی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام


    عرض شود بنده به یه جاهایی از اکورد گذاری رسیدم به این صورت :
    من قبلا واسه اکورد گذاری رو ملودی رو هر کلیدی میخواستم اکورد بذارم طوری اکورد انتخاب میکردم که اون کلید درجه سوم اکورد باشه !! (این روش که مشکل داره دیگه کاری بهش نداریم)
    جدیدا متوجه شدم واسه اکورد گذاری رو یه نت ، باید به نت های قبلشم توجه کرد ! (کاری که من نمیکردم!)
    مثلا تو این ملودی میخوایم رو نت می اکورد بذاریم ، باید چکار کنیم؟



    {username}-{filename}

    اکوردمونو باید طوری انتخواب کنیم که نت های قبل نت می تو محدوده این اکورد باشه .
    طبق این فرضیه اکورد سی ماژور باید درست باشه چون این خاصیت رو داره.
    این فرضیه من درآوردی درسته؟؟

    با تشکر
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/10/09
  2. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    برای آکورد گذاری درست ترش اینه که بر اساس تونالیته ملودی، آکورد گذاری انجام بشه ، واسه فرا گیری چگونگیش هم خوبه که با درسهای آکورد شناسی و بعدش هم هارمونی همراه بشی که تو همین هفته قسمت آکورد شناسی رو شروع میکنم و بعد از اون هم عمری بود هارمونی رو .
    در مورد آکورد هم برای این میزان نُت که نوشتی به نظر میادبا توجه به تونالیته اش آکورد دو ماژور مناسب باشه یعنی نُتهای دو ، می ، سُل :smile (31):
     
  3. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با تشکر
    اول از همه بگم راست گفتی مهران جان اکورد دو ماژور درسته !
    منم منظورم از سی همون c بود که اشتباه شد (اماتورم دیگه از این اشتباهات پیش میاد)
    بعد این که میدونم بر اساس تونالیه باید اکورد گذاشت مثلا تو این گام که دو ماژوره اکورد درجه اول گام باید ماژور باشه یا اکورد درجه دوم گام باید مینور باشه !
    مشکل من تو هارمونیه
    مثلا تو این مثال رو چه حسابی اکورد میشه دو ماژور اگه اصولیشو بخوایم در نظر بگیریم؟
    با تشکر
     
  4. kikikian

    kikikian عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏17/8/09
    ارسال ها:
    179
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    هر گامه چندتا آکورد بیس یا پایه یا اصلی داره. که این آکوردا شخصیت گام رو نشون می دن.
    مثلا آکورد های اصلی گام C :
    C . F . G7
    گامه G که نت فا دیز هستش:
    آکورد های :G . C . D7
    گامه D که نت f , c دیز هستش:
    D . G . A7
    و به همین ترتیب...
     
  5. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    به طور خلاصه :

    ميدونيم كه آكوردهاي سه صدايي از روي هم قرار گرفتن سه نت با دو فاصله سوم به وجود مياد اما اينكه فاصله هاي سوم چه وضعي به هم داشته باشن , اوني هستش كه نوع آكورد رو تغيير ميده يعني در اصل همون نت پايه حساب ميشه .
     
  6. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام !
    خیلی کوتاه اگر بخوام سؤالت رو جواب بدم به این شکل هست که چون تونالیته ملودی دو ماژور هست آکورد شروع هم دو ماژور میشه . حالا تشخیص خود تونالیته هم فرمول خاصّی داره که یکیش از علامات تغییر دهنده در شروع آهنگ و دیگری هم نُتی هست که ملودی باهاش شروع میشه که معمولاً میتونه نُت درجه اوّل یا سوّم یا پنجم اون گام باشه .
    در این نُت خودت دقّت کن هیچ علامت تغییر دهنده ای در شروع نداریم پس تا اینجا دو ماژور حالا به نُتی دقّت کن که ملودی باهاش شروع شده نُت سُل هست یعنی درجه پنجم دو ماژور
    پس همه چی صدق میکنه خوب آهنگ در تونالیته دوماژور هست وآکورد شروع هم باید دو ماژور باشه! همین :smile (19):
     
  7. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    آیا آکورد کمی سلیقه ای هم میشه در بعضی از جاها ؟

    چون من دیدم فرضا چند موزیسین مختلف روی یک قطعه آکوردهای متفاوتی میذارند و هر دوشون هم میگند که از نظر منطق موسیقی صحیح هست .
    مثلا میشه برای یک ملودی چند نوع آکورد نوشت که همشون هم درست باشند و به سلیقه آهنگساز مربوط بشه؟
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    برای اکور نویسی برای یک ملودی باید اکورهای اصلی گام آهنگ رو پیدا کنید سپس با توجه به وجود اون نتها در هر میزان و ارزشهای انها و...
    اکور مورد نظر رو که دارای ان نتها باشه پیدا کنید.
    این ساده ترین راه بود و مبتدی ترین راه که خیلی هم کاربرد نداره اگه کامل تر خواستید بگید تا تو این تاپیک توضیح بیشتر بدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. imanraha

    imanraha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/10/09
    ارسال ها:
    19
    محل سکونت:
    همین نزدیکی
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اگه میشه بیشتر توضیح بدین ممنون میشم
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    تو سایت خود من بسیار در این رابطه توضیح دادم در قسمت هارمونی مطالعه کنید سوالی بود در خدمتم
     
  11. hamid_lespaul

    hamid_lespaul عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/2/10
    ارسال ها:
    9
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    بستگی به سبک موزیکی که شما میخوای براش ملودیت رو تنظیم کنی شما به مبحث هارمونی احتیاج داری ! مسلما" اگر بخوای یه قطعه کلاسیک رو بیای ارکستراسیون بکنی و برای سازهای مختلف تنظیم کنی ( توی تنظیم های کلاسیکی برای اجرا آکوردها خیلی از اوقات نت های آکورد مورد نظر رو میدن سازهای مخلف بزنن ! مثلا" کنترباس و سل میان لاین باس و خود ویلاون و اینا سوپرانوش و از این حرفا ) احتیاج به علم خیلی وسیعی داری ( از هارمونی گرفته تا کنتربوان و بسامدهای صوتی و ... ) اما اگر میخوای توی سبک پاپ کار بکنی ، اول از همه همونجوری که دوستان گفته بیا تونالیته ملودیت رو مشخص کن ( در صورتیکه که ملودیت تونال باشه ) بعد از مشخص شدن گام ملودیت ، گام به دست اومده رو هارمونایز کن و آکوردهاش رو مشخص کن ! در نهایت بنا به فضایی که میخوای اجرا کنی میتونی از ارزشهای هرکدوم از درجات استفاده کنی ! چیزی که توی تئوری قدیم بهش میگفن "مد" ! با استفاده از مدها میتونی خیلی راحت تر و با چشم بازتر توی بحث هارمونی حرکت کنی و سریعتر به نتیجه برسی !
    در کل که همه چیز بر میگرده به خودت ! چون اسم این بخشی که روش مورد داری "تنظیم"ه ! تنظیم هم یعنی اونی که تو حال میکنی !


    پ.ن : متاسفانه من ملودی توی پست اول ندیدم ( چیزی لود نشده برام ) که بتونم در مورد اون صحبت کنم ! اگر دوست داشتی ملودی رو دوباره پست کن تا دربارش بیشتر بحث کنیم.
     
  12. mehranmusic1361

    mehranmusic1361 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/11/10
    ارسال ها:
    8
    محل سکونت:
    کرمانشاه
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    فکر میکنم اکورد می مینور 7 بهتره
     
  13. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام کسی میتونه کمکم کنم که من چطوری آکورد یه آهنگی رو با اف ال بطور صحیح دربیارم؟ من در کل ریتم آهنگ رو میتونم بسازم اما نمیتونم آکورد بزنم اگه میشه کسی کمک کنه به من:smile (13):
     
بارگذاری...