پرکردن فضای آهنگ و نحوه استفاده هارمونی

شروع موضوع توسط rezalahiji ‏15/2/11 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک پرکردن فضای آهنگ و نحوه استفاده هارمونی تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. rezalahiji

    rezalahiji عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/10
    ارسال ها:
    124
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    [FONT=&quot]سلام دوستان[/FONT]
    [FONT=&quot]من یه مشکل خیلی بزرگ دارم اینکه من دقیقا نمیدونم گام هارمونی به چه دردی میخوره. اون طور که من برداشت کردم فقط بدرد آکور میخوره مثلا ما تو گام [/FONT]Am [FONT=&quot]میتونیم از اکورد [/FONT]Em[FONT=&quot]استفاده کنیم. اگه میشه موارد استفاده یا نحوه گام هارمونی بیشتر توضیح بدین ممنون میشم.[/FONT]
    [FONT=&quot]ینکته دیگه اینه که من می خوام از اکورد های 4 یا 5 صدایی برای کارام استفاده کنم دلیلشم پر کردن فضا هستش. ولی نمیدونم کجا ها مجاز به این کار هستم!!!برای پر کردن فضا باید چیکار کنم. فقط با استفاده کردن از درجه 1-3-5 امکان داره؟:smile (49):[/FONT]


    [FONT=&quot] نمیدونم این پست رو کجا باید میزدم. از مدیران عزیز تقاضا میکنم اگه مربوط به بخشه دیگه میشه این مطلب رو انتقال بدید.[/FONT]
    [FONT=&quot][/FONT]
     
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوستمون حرف خوبي زد.مثلا منم شنيدم كه ميگن اكوردهاي 4 صدايي خيلي خوش اهنگ هستند ولي 3 صدايي ها خوش اهنك تر هستند و 4 صدايي يه جوراي براي پر كردن فضاس. البته منم نميدونم اگه دوستان كه در امر هارموني واردن ممنون ميشم.
     
  3. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام
    اول خدمتتون عرض کنم که ما چیزی به نام گام هارمونی نداریم.گام و هارمونی دو تا مقوله کاملا" مجزا هستند.در مورد چگونگی استفاده از آکوردها هم شما برای اینکه بخواین پایه ای این مطالب رو یاد بگیرین و توانایی به کار گرفتنشون رو هم داشته باشین باید مباحث تئوری رو به ترتیب یاد بگیرید.(فواصل-گامها-آکوردشناسی و هامونی)
    اما در مورد پرکردن فضای کارتون هم لزومی نداره شما از آکوردهای چند صدایی استفاده کنید بلکه با به کار گیری صحیح آکوردها میتونین با سه تا آکورد سه صدایی هم موسیقی موندگاری بسازین.و بعد از اینکه خوب مسلط شدین برای رنگ آمیزی بیشتر هارمونی میتونین از آکوردهای چند صدایی هم استفاده کنید
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
  5. rezalahiji

    rezalahiji عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/10
    ارسال ها:
    124
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    من اکورد هامو راحت استفاده میکنم. ولی می خوام مثلا هم زمان از اکورد های EmوE7وEm7 استفاده کنم. نمیدونم چطور؟
     
  6. atamusic

    atamusic عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    142
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +57 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    سلام خدمت دوستان و اساتید
    من قبلا تو پست دیگه ای این حرفارو گفته بودم و پیشاپیش معذرت خواهی میکنم از اینکه مجبورم این حرفارو دوباره خدمتتون عرض کنم
    ( هارمونی مثل فضا و محیط در نقاشی میمونه و ملودی مثل یک جسم مشخص مثل ماشین یا خونه و . . . اون ماشین میتونه تو یه فضای تاریک باشه یا روشن محیط باز باشه یا بسته سرسبز باشه یا بیابون و یا . . . اینو گفتم که آخرش بگم خودتو محدود نکن و سعی کن فکرت رو بازتر کنی )
    یادت باشه هارمونی رو با آکورد اشتباه نگیری آکوردها بخشی از هارمونی هستند که ما باهاشون سروکار داریم ( آکورد وقتی تشکیل میشود که ما 3 صدا و یا بیشتر از 3 صدا را بطور همزمان اجرا کنیم در صورتی که هارمونی توسط 2 صدای همزمان هم تشکیل میشود در حقیقت هارمونی علم اتصال ( وصل ) آکوردها به یکدیگر است )
    اگر قصد استفاده از این جور فضاهارو داری 2 نکته رو به یاد داشته باش :
    1 - هرچی آکوردها از حالت 3 صدایی دورتر شوند ( 4 یا 5 صدایی ) فضا حالت مبهم تری به خود میگیرد مخصوصا هارمونی های افزوده و کاسته
    به همین دلیله که در موسیقی راک از این نوع آکوردها بیشتر استفاده میشه و یا با حذف درجه سوم آکورد در آهنگ خلعی ایجاد میکنند که به انسان حالت پوچی دست میده
    2-در بکار بردن این آکورد ها زیاده روی نکن چون این آکوردها باعث میشوند که قطعه حالت معلقی به خود بگیرد
    اما در مورد آموزش استفاده درست و بجا از آن مطالب خیلی زیاده که واقعا نمیشه اینجا آموزش داد اما مطالب آموزشی rash عزیز خیلی خوب بود و اطمینان دارم میتونه کمکت کنه
    موفق و پیروز باشی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo

    عذر میخوام از احساس پوچی که فرمودین چیزی متوجه نشدم!
    از حذف فاصله سوم آکورد، پاور کورد بوجود میاد که حسی بسیار زیبا و محرک داره!
    شاید در گوش و دیدگاه موسیقی کلاسیک این طور به نظر بیاد و از توالی این فواصل امتناع میکنن ولی در راک بسیار متداول هست.
     
  8. atamusic

    atamusic عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/10
    ارسال ها:
    142
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +57 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    از احساس پوچی که فرمودین چیزی متوجه نشدم!

    حرف شما کاملا درسته فضای بسیار زیبایی تولید میکنه اما من منظورم این هست شخصیت آکورد تا حدی برای گوش شنونده بصورت معلق و نامفهومه چون احساس راحتی که در آکورد های ساده هست در اون آکوردها وجود نداره و این هم به این دلیله که اصولا شخصیت تمام آکورد ها به درجه اول و سوم بستگی دارد نه به درجات 5 یا 7 و یا . . .
    بازم ممنون از نکته سنجیتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در ادامه صحبت دوستان عرض کنم شاید اون فضایی که از پیوند چند اکورد چند صدایی بوجود میاد برای گوش ما که موسیقیه پیشرفته ای نداریم نا مأنوس باشه.ولی میبینید که در موسیقیهای بلوز و جز و ... به وفور استفاده میشن.ببینید گوش ملت ما به دلایل زیادی که جای بحثش اینجا نیست مثل گوش کودکان میمونه که به فواصل خوشایند خیلی بهتر پاسخ میده تا موسیقیهایی که بی حد و مرز دارن از تمام جوانب موسیقی استفاده میکنن.و زمان میبره تا گوش ما به بلوغ برسه.مثلا اگر هنرمندهایی مثل جان مک لافلین یا میشل پتروسیانی و... برای اجرای تک نوازی جز (مثلا" سبکی مثل بی باپ) بیان روی استیج ایران چند نفر از حاضرین واقعا" از ته دل لذت میبرن از شنیدن نوازندگی اونها؟
    ولی همین نوازنده ها در کنسرت های اروپا و آمریکا با تشویقی مواجه میشن که گویا تمام تماشا چیها خودشون موزیسین هستن.
    پس اینکه بگیم فلان آکوردها فضای پوچی ایجاد میکنن با توجه به موقعیت اقلیمی ایرانی هاست و همین توالی آکوردها برای یه ملت دیگه پاسخ های متفاوتی داره.چه ایرادی داره ما هم رو بیاریم به استفاده از این فضاها؟
    هرچند از موضوع تاپیک دور شدیم ولی بیان این نکته رو بی ربط ندیدم.
    موفق باشید
     
  10. rezalahiji

    rezalahiji عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/10
    ارسال ها:
    124
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    ببخشید ذوستان من بازم سر این مشکل گیرم هنوز. خیلی مطلب خوندم ولی...:smile (14)::smile (4):
    اگه میشه یه نمونه کار مثل یه فایل میدی میزارین؟ یه میدی هارمونی استفاده شده یه فایل هارمونی استفاده نشده
    ممنون:smile (16):
     
  11. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    پر کردن فضای موزیک به عواملی زیادی بستگی داره و همینطور دارای راههای متعددی هست.اما برای روشن تر شدن بهتر بود که سبک آهنگهاتون رو مشخص میکردید چون روش پر کردن و به قولی پر جلوه کردن فضای موزیک ارتباط تنگاتنگ با سبک موزیک داره.

    اما اینکه پرسیده بودید با استفاده از درجات 3،1 و 5 در یک آهنگ میشه آکورد گذاری کرد باید گفت که البته.ولی اینکه شما بخوایید برای پر کردن موزیکتون حتما از آکورد های 4 یا 5 صدایی استفاده کنید این کار صحیحی نیست چون استفاده از آکوردهای 4 یا 5 صدایی برای ایجاد فضاهای بکر تر و هماهنگ با فضای موزیک استفاده میشه نه برای پرکردن.به ابن موضوع توجه کنید که وقتی گفته میشه آکورد سه صدایی منظور 3 نت متفاوت هست ولی در استفاده از اون نت ها هیچ محدودیتی نیست و شما میتونید هر کدوم از اون 3 نت را چند بار تکرار کنید.به عنوان مثال در بسیاری از آثار کلاسیک در لحضاتی از قطعه آکوردهای پر شکوهی رو میشنوید که یک ارکستر چند ده نفریه سمفونیک اون آکورد مینوازند اما ممکنه اون آکورد یک آکورد سه صدایی ساده یا معکوس شده باشه.شما میتونید در آهنگتون از یک آکورد دو ماژور استفاده کنید ولی اون رو در 2 اکتاو یا حتی 3 اکتاو ابنویسید.یا اینکه یا آکورد دو ماژور بنویسد و نت دو و سل رو در دو اکتاو دیگر هم تکرار کنید یا ترکیب هایی از این دوست که کاملا به سلیقه ی آهنگساز بستگی داره.این موارد رو امتحان کنید و تفاوتشون رو مشاهده کنید. این نکته هم مد نظر داشته باشید که آکوردهای معکوس شده معمولا صدای پر تری به آکوردهای پایه(ساده) دارند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    میشه آقا امیر یه میدی از حرفاتونه بزارید
     
  13. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    گزیده ی صحبت های جناب به نژاد رو سعی کردم توی یه تصویر نشون بدم. استاد به نژاد اگه موردی داشت خودتون اصلاح بفرمایید.


    ویرایش: فایل میدی رو هم اضافه کردم
     

    فایل های ضمیمه:

    • پرکردن فضای آهنگ و نحوه استفاده هارمونی-accord.jpg
      accord.jpg
      اندازه فایل:
      340.2 KB
      نمایش ها:
      46
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,028
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +547 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    دوست عزیز کجا مطالب زیاده من ک الان یه مدت تمام پست هارو زیرو رو کردم حتی سایت های دیگه باز هیچی عایدم نشد
     
  15. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    میتونم یه سوال بپرسم؟!
    میخواستم بدونم چرا وقتی واسه فضا سازی یه اهنگ از اکورد استفاده میشه همونجوری که تو عکس هم مشخص کردین مثلا اکورد _ لامینور _در دو اکتاوو نواخته و رکورد میشه تریبل و باس ؟ ضمن اینکه فکر میکنم برای نواختن روی پیانو هم به همین شکل باشه. درسته؟!
     
بارگذاری...