آخرین ارسال‌ها

موضوع جامع پرسش و پاسخ پیرامون تئوری موسیقی

  • شروع کننده موضوع Harmony
  • تاریخ شروع

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
716
تهران
کاملا متوجه شدم منظور من هم در سبک پاپ بود اما یعنی در سبک کلاسیک نمیشه گام مینور هارمونیک رو تدایی کرد چون اینجوری مینور ملودیک میشه اگر فا بخواد دیز شده بره به سل دیز؟
خب در کلاسیک، دوم افزوده(فا-سل دیز)(سل دیز-فا) مطلوب نیست.
بنابراین، وقتی در دانگ دوم، بصورت گام وار حرکت میکنن، یا از مینور طبیعی(تئوریک) و یا ملودیک استفاده میشه برای فرار از دوم افزوده.
اما اگه فا و سل دیز پشت سرهم قرار نگیرند، براحتی میشه مینور هارمونیک رو بکار برد. چون در لامینور، نت فا گرایش به نت می. و سل دیز گرایش به لا داره. برای همین، این فا و سل دیز از هم فراری هستن :D
 
18/1/17
12
27
isfahan
سلام
یه سوالی داشتم که مدتی هست ذهن منو درگیر کرده و اونم در مورد نت های هارمونیک و غیر هارمونیک هست مثلا در عکس زیر(کتاب1_Jazz_Theory_Workbook_final) آکوردی که مشخص کردمBm7b5 اصلا نت می نداره و حتی نت بعدی هم باز می هست ، نکته دیگه خط پایین آکورد G7 هست که روی نت لا قرار داره و این نت داخل آکورد نیست و نت بعدی هم فا هست که خوب در آکورد موجود هست، آیا آکورد باید حتما روی نت هارمونی قرار بگیره و اینها اشتباهات این تمرین هست؟


[doublepost=1543898672,1543896290][/doublepost]ببخشید یه سوال دیگه هم اینکه اگر مثل میزان دوم تو عکس همه ی کشش ها سیاه بود و نت کوتاه و بلند نداریم اونوقت چطور مشخص کنیم کدام هارمونیک و کدام غیر هارمونیک است؟
مثلا اگر من در میزان دوم روی نت لا آکورد Dm و روی نت می آکورد E7 و روی دو آکورد C و روی ر باز Dm بزارم اون موقع همه چهار نت هارمونیک حساب میشن؟
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
عرض ادب و احترام...
جواب تمرین 6 میزان آخر رو میخواستم ببینم جوابی که تو ذهنمه درسته یا غلط... ممنون میشم...
سلام دانیال عزیز
میزان اخر تمرین 6 ,سیاه نقطه دار.
تمرین شماره 5 میزان 5 جوابش هست 7 نت چنگ.
تمرین شماره 6 هم با توجه به اینکه از ما خواسته به دو و سه قسمت مساوی تقسیم کنیم, میزان اول دو نت سیاه نقطه دار و قسمت دوم هم سه نت سیاه .
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
645
29
مشهد
به نظرم خیلی قدیمی میاد این پست .
مگه حتما باید ملودی هارو بریزیم تو اکورد ها :)) ؟
خب مثلا شما وقتی اکورد سل7 رو میگیری و ملودی روی نهمین درجه اکورد هست اتفاق بدی میوفته؟ اگه قرار بود اکورد رو بنویسه سل9 که درجه نهم دو بار تکرار میشد و صدای بدی میداد.اکورد Bminb5هم همینطور
به هر حال قوانین ابتدایی رو در موسیقی جز دنبال نکنین.
سوال بعدی هم واضح نیست.به نظرم متوجه سوال نشدم اما نت های گذر و ...صرفا ربطی به کشش نت ها ندارن
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا