موضوع جامع پرسش و پاسخ پیرامون تئوری موسیقی

شروع موضوع توسط Harmony ‏3/7/11 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک پرسش و پاسخ پیرامون تئوری موسیقی تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    از اونجایی که تاکنون تاپیک های متفرقه زیادی ایجاد شدن که محتوای اونها تنها یک سوال بوده و با یک پاسخ کوتاه هم نویسنده به جوابش میرسیده این تاپیک ایجاد شد تا دوستان سوالاتشون رو اینجا مطرح کنند.در نهایت هم از تعداد تاپیک ها کاسته میشه و هم اینکه این تاپیک به صورت دائره المعارفی از پرسش و پاسخ های متداول موسیقی قابل مراجعه خواهد بود.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Les_paul

    Les_paul مدیر تالار گیتار تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/10
    ارسال ها:
    1,142
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,920 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, sonar
    ممنون از این تاپیک خوبتون.
    یه سوالی هست که چندین وقته منو مشغول خودش کرده و از هر کی میپرسم با جوابش منو بیشتر گمراه میکنه.
    سوالم اینه که
    به طور مثال آکوردهایه گام دوماژور رو ما میدونیم چیا هست
    C Dm Em F G Am Bdim
    اما چه وقت میشه از آکوردهایه مثل F7 استفاده کرد؟ یا آکوردهایی از این قبیل مثل 9
    الان تو همین مثالی که من گفتم F7 تو گام C هست دیگه؟
    راستی از هرکی میپرسم یکی میگه مربوط به هارمونیه، یکی میگه باید کونتر پوان بلد باشی!!! استادمم که میگفت باید کتاب هارمونیه والتر پیستون بخونی تا بفهمی، راستش من شماره 1 خوندم ولی متوجه نشدم.
    اگر سوالم مربوط به اینجا نیست ببخشید به خاطر علم کم منه
    ممنون میشم کامل توضیح بدین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ببینید این آکوردهایی که شما نام بردید آکوردهای درجات گام دو ماژور بود.و در موسیقی کلاسیک کاربرد زیادی دارن.ولی با خلق موسیقی های جدید مثل جز و راک و ... نیاز به خلق فضاهای جدید و بدیع هم بیش از پیش احساس شد.اما این فضاها با اکوردهای سه صدایی گذشته که صدها سال در گوش مخاطبین در جریان بودند به دست نمیومد.اینجاست که به وسیله رنگ امیزی بیشتر آکوردها و چند صدایی کردن اونها این فضاهای متفاوت خلق شدند و دگرگونی اساسی در موسیقی غرب بوجود آوردند.خوب حالا برای اینکه بدونین این چند صدایی کردن چطور در آهنگسازی میتونه کمکتون کنه باید کمی مطالعه بیشتر کنید و. به صدای این آکوردها بیشتر گوش کنید.
    به عنوان مثال در یک کادنس تشکیل شده از آکوردهای Am - Em - Dm - Am که آکوردهای اصلی گام لا مینور تئوریک هستند شما به جای اینکه اکورد آخرتون رو بر روی لا مینور تموم کنید از آکورد Am9 استفاده کنید.به هر دو کادنس گوش کنید تفاوت رو متوجه خواهید شد.استفاده از آکورد ناین در این کادنس حالتی نا تمام و مبهم رو در توالی آکوردها ایجاد میکنه که به دلیل افزوده شدن فاصله هفتم و نهم که یک آکورد پنج صدایی رو خلق میکنه هست.حالا استفاده از هر کدام از این آکوردها نیاز به بحث های مفصلی داره که توصیه میکنم مباحث آموزش هارمونی کاربردی رو دنبال کنید.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    برای آکوردسازی روی درجات گام، p 3 5 رو فقط آموزش میدن و میگن اینه. و هنرجو هم فکر میکنه واقعا تنها همینه و بس!
    در صورتیکه p 3 5 رایج ترین این فرمولهای آکوردسازیه نه تنها فرمول!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. saeed_ch

    saeed_ch عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/10
    ارسال ها:
    39
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سنکپ بدون خط اتحاد را چه جوری باید تشخیص بدیم؟
    مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Mas64

    Mas64 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    141
    محل سکونت:
    یه جایی همین نزدیکی
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    [FONT=&quot]با تشکر از ایجاد این تایپیک[/FONT]
    [FONT=&quot]لطف میکنید بگین به چه صورت میشه آکوردهای یک گام رو بدست آورد[/FONT]
    [FONT=&quot]یعنی در واقع سریعترین راه کدام است [/FONT]
    [FONT=&quot]مثل از آکوردهای دیمینیش و آگمنتد در چه زمانی میتوان استفاده کرد [/FONT]
    [FONT=&quot]من میدونم که آکورد های اصلی از درجات 3،5،8 تشکیل میشه [/FONT]
    [FONT=&quot]من میخوام بدونم به چه شکل میشه آکوردهای نسبی رو بدست آورد [/FONT]
    [FONT=&quot]در واقع تمام آکوردهای یک گام چگونه بدست می آید [/FONT]
    [FONT=&quot]مثلا گام[/FONT] Am [FONT=&quot]چند تا آکورد دارد ، آکوردهای دیمینیش و آگمنتد چگونه بدست می آید [/FONT]
    [FONT=&quot]بازم ممنون بابت این تایپیک خوب[/FONT]​
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست من شما انبوهی از سوالات رو مطرح کردید که جوابش میشه کل مطالب تئوری موسیقی به حجم یک کتاب.اصولا سوال برای رفع مشکل یا ندونستن یک مطلب مطرح میشه.شما باید مطالبی رو که پرسیدید به دقت مطالعه بکنید و در جایی که مشکل داشتید سوال بپرسید.این پست شما از چند موضوع متفاوت تشکیل شده .
    برای شروع این رو خدمتتون عرض کنم که آکوردهای اصلی از درجات یکم - پنجم و چهارم تشکیل شده.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    سنکپ امتداد صدای ضرب ضعیف بر روی ضرب قوی, تعریف میشه.
    و این حالت که شما فرمودین میتونه درون یک نت سفید باشه.
    البته این حالت در صورتی ایجاد میشه که سنکپ در درون میزان اتفاق بیافته و
    برای مثال میشه گفت که در شکل زیر نت "دو" که روی ضرب ضعیف قرار داره, به
    واسطه یک کشش سفید که دو ضرب هست بر روی ضرب سوم که نیمه قوی هست
    امتداد یافته که در اینجا یک سنکپ بدون خط اتحاد و نزدیک رخ داده.


    رو این مطالب قبلا بحث شده.
    یه چرخ درست و حسابی تو سایت بزنی همه چی دستگیرت میشه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/9/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Mas64

    Mas64 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    141
    محل سکونت:
    یه جایی همین نزدیکی
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    [FONT=&amp]مثلا گام[/FONT] Am [FONT=&amp]آکوردهای دیمینیش و آگمنتد چگونه بدست می آید ؟
    لااقل جواب این سوال رو به من بدهید
    بازم ممنون
    در واقع من مطالب سایت رو مطالعه کردم ، ولی خیلی مطالب جدا جدا و از هم پراکنده بود
    لااقل اگر در این یک مطلب بنده رو کمک کنید ممنون میشوم
    باتشکر
    [/FONT]
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خوب ببینید در گام مینور(تئوریک) آکورد درجه دوم گام ،کاسته (دیمینیشد) هست.به عنوان مثال در گام لا مینور(تئوریک) درجه دوم آکورد B dim هست.و چگونگی تشکیل این آکورد هم بر اساس وجود فواصل سوم کوچک(یک و نیم پرده ای) بین درجات یکم و سوم - سوم و پنجم هست.به زبان ساده بین نت پایه و نت دوم آکورد یک و نیم پرده فاصله و بین نت دوم و سوم آکورد هم یک و نیم پرده فاصله است.به این ترتیب نتهای تشکیل دهنده این آکورد سی-ر-فا خواهند بود.
    همچنین در این گام اکورد افزوده ای وجود نداره.ولی اگر بخواهید آکورد افزوده ای بسازید بایستی بین درجات یکم و سوم این آکورد دو پرده و بین درجات سوم و پنجم این آکورد هم دو پرده فاصله قرار دهید.به عنوان مثال در گامهای مینور هارمونیک و ملودیک که آکوردهای درجات سوم گام افزوده است (مثلا گام لامینور هارمونیک یا ملودیک) آکورد C aug تشکیل شده از نتهای دو-می-سل دیز.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. saeed_ch

    saeed_ch عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/10
    ارسال ها:
    39
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    توضیحی درباره سنکپ

    سنکپ رو برام میشه بیشتر توضیح بدین،من منظور از:امتداد یا متحد شدن دیرند زمانی نت(برای موضوع سنکپ)نت ضعیف یا.. .رو متوجه نمی شم.ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. *Mina

    *Mina عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    مرکزی
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام به دوستان عزیز
    این قسمت هایی که در تصویر مشخص کردم مفهومش چیه؟ تعداد خطوط شاهین موازی یا مورب بودنشون نسبت به خطوط حامل و تعداد نتهایی که به هم وصل میکنن به چی بستگی داره؟نت های دو لا چنگ و سه لا چنگ رو چه جوری باید تشخیص بدم؟ ممنون میشم برام توضیح بدین.
    پرسش و پاسخ پیرامون تئوری موسیقی-New Bitmap Image2.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای رفع مشکلاتی که دارید ابتدا بهتون میگم که مشکلتون کجاست.یعنی در چه مباحثی ضعیف هستید تا با مطالعه اون مطالب این مفاهیم رو کاملا مسلط بشید:
    1-دایره اولی که مشخص کردید و ازش سوال دارید مربوط به مبحث وزن خوانی و الگوهای ریتمیک در سلفژ(پارلاتی) هست.این شکل اجرای یک نت چنگ و دو نت دولا چنگ به صورت متصل (احتمالا یک ضرب) رو نشون میده.از لحاظ رسم الخطی وقتی این نتها پشت سر هم نوشته میشن برای زیبا نویسی پرچم(دم یا چنگ) نت ها به هم متصل میشه.وتعداد خطهای افقی نشون دهنده نوع نتها هست.یعنی در این شکل ابتدا یک نت چنگ و بعد از اون دو نت دولا چنگ اجرا میشه که در اکثر مواقع این اتصال نتها ارزشی برابر یک ضرب دارن.برای شناخت بیشتر این مبحث میتونید به کتاب وزن خوانی( نویسنده علی اکبر شکارچی) مراجعه کنید.
    2-دایره دومی که مشخص کردید به علامت ترمولو معروف هست و برای قوی تر شدن در این مبحث باید به کتابهای تئوری موسیقی بخش اختصارات و علائم مراجعه کنید(مصطفی کمال پورتراب و یا پرویز منصوری).معنای این علامت اجرای یک نت به صورت ترمولو هست.یعنی در شکل بالا یک نت سیاه بایستی به صورت ترمولو (سه لا چنگ یعنی معادل هشت نت) اجرا بشه.تعداد خطهای مورب که دسته نت رو قطع کردن نشون دهنده نحوه اجرای ترمولو از لحاظ تعداد نت در هر ضرب هست.حالا اگر این سه خط مورب یک نت چنگ رو قطع کرده بودند می بایست نتها به صورت چهار لا چنگ اجرا بشه.یعنی چنگ خود نت هم به خطوط مورب اضافه بشه.
    اگر نیاز بود بفرمائید تا بیشتر توضیح بدم
    دوستان لطفا در صورتی که در مورد مساله ای مطمئن نیستند راهنمایی نکنند.چون اینطوری یک مساله به غلط برای شخص سوال کننده جا میافته.
    تشکر
    پیروز باشید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/9/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3

    میتونید به این تاپیک مراجعه کنید: ایـــنجا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. saeed_ch

    saeed_ch عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/10
    ارسال ها:
    39
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    یکی کمک کنه(گیر کردم!)
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. amir2009

    amir2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/10
    ارسال ها:
    38
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ------------
    اگر مایه نمایه نت نوشته شده برای ترومپت سی بمل دارای 3# باشد تنالیته قطعه چیست؟
    منظور از مایه نمایه چی هست؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/10/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    سنکوپ رو به این شکل تصور کنید به فرض : یک نت با ارزش دو ضرب ، که ضرب اولش روی ضرب ضعیف قرار داره و ضرب دوم روی ضرب قوی .

    اول این که دوست عزیز حتما بنا به قوانین سایت فارسی تایپ کنید تا پستتون پاک نشه . قسمتی که به صورت فینگلیش تایپ کردید حذف شد .

    --------
    مایه نما همون علائم سر کلید هست که به صورت دیز و بمل جلوی کلید قرار میگیره .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    مثله راه رفتن متوالی شما می مونه که یهو بعلت کم شدن ارتفاع و...توالی مساوی شما به هم میریزه
    .........................................................................................................................................
    من اکوردهای رو بنا به حسم می گیرم و درست هم در میاد البته گاهی چکش می کنم میبینم نا دانسته اکوردی رو گرفتم که جز مثلا اکوردهای دو مینور هستش و مشکلی هم نداره
    این یک مثاله

    به نظر شما مشکلی توش هست میشه همینطور گوشی ادامه داد این اهنگ ماله 1 ماه پیشه
    لطف کنید اهنگ رو گوش بدید و اگه مشکلی داره از لحاض اهنگسازی بفرماید من گوشی گرفتم

    Zippyshare.com - eagle.mp3
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. anahita_piano

    anahita_piano عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/12
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام من کتاب بیر رو تموم کردم و اگر اشتباه نکنم در درس 78خط دوم میزان سوم، در قسمت دست چپ، باید نت (ر) را اول اجرا کنیم بعد در حالی که نت ر پایین است، نت فا و لا را اجرا کنیم. یعنی (ر) سه ضرب دارد و ( فا ولا) هر کدام یک ضرب حالا میخواهم بدانم که سکوتی که بالای نت (ر) گذاشته شده است، چیست؟
    این سوال در مورد درس 88 هم صدق میکند. مثلا در میزان اول آیا باید نت سل را تا انتها پائین نگه داشت و بعد نت های بعدی را اجرا کرد؟ ممنون از توضیحتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این سکوت ها در واقع نشون دهنده و تاکید کننده ضد ضربی هست که در قسمت تنور این اتود رخ داده. در این میزان،دست چپ به دو قسمت باس و تنور تقسیم شده و و قسمت بیس نت های ر هست که هر کدوم یک سیاه نقطه دار هست که از لحاظ زمانی اون میزان رو کامل می کنه اما نت ها فا لا،فا لا که به وسیله ی لگاتو به هم وصل شدن رو می شه نوعی تنور تصور کرد که به شکل آرپژ های سه تایی بودن اما صرب قوی هر آرپژ به سکوت تبدیل شده به همین علت در دست چپ در این قسمت ضد ضرب اتفاق افتاده و این سکوت ها برای تاکید و القای حس تماتیک ضد ضرب درج شده.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
بارگذاری...