آخرین ارسال‌ها

پرسش و پاسخ درباره ی مجموعه نکات پروداکشن و تنظیم یک اثر (نوشته ی حامد غفاری)

Dr.Noise

هنرمند
23/2/10
1,946
31
نیشابور
سلام و درود, من تئوری موسیقی و همین طور کار با نرم افزارهایی اف ال استدیو رو کامل یاد گرفتم ولی باز هم موقع ساخت موزیک با مشکل مواجه میشم. مثلا بعد از نوشتن یک قطعه و پیاده کردن اون رو نرم افزار با این که نت ها درسته صدایی که قراره شنیده بشه شنیده نمیشه, میخواستم بدونم مشکل کار من دقاقا کجاست؟ تو صدا سازی با وی اس تی ها یا میکس و مسترینگ یا ساز شناسی و . . . , ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
درود دوست عزیز ...
چیزی که شما گفتید ، حداقل برای من درک ساده ای نداشت !! من نتونستم مشکلتون رو بفهمم !!
قطعا اگر بتونید یک نمونه از کار هایی رو که ساختید ، در تالار پروه ها قرار بدید ، دوستان و اساتید ، خخیلی بهتر میتونن راهنماییت کنن . اما با حدس و گمان احتما داره که ، شما رو هم به اشتباه بندازیم ...
موفق باشید ...

Sent From My Galaxy Grand 2
 
28/8/12
1,539
این ریتمای جدید که استفاده میشه چطوری ساخته میشه ساخت ریتمش مربوط به تنظیم میشه یا نه چون اهنگای الان بیشتر بر اساس ریتم درام پرکاشن هست
 
24/1/15
24
26
رامسر
سلام و درود, من تئوری موسیقی و همین طور کار با نرم افزارهایی اف ال استدیو رو کامل یاد گرفتم ولی باز هم موقع ساخت موزیک با مشکل مواجه میشم. مثلا بعد از نوشتن یک قطعه و پیاده کردن اون رو نرم افزار با این که نت ها درسته صدایی که قراره شنیده بشه شنیده نمیشه, میخواستم بدونم مشکل کار من دقاقا کجاست؟ تو صدا سازی با وی اس تی ها یا میکس و مسترینگ یا ساز شناسی و . . . , ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
منظورتون از اینکه صداییکه باید شنیده بشه، بدست نمیاد دقیقا چیه؟ مثلا از لحاظ جنس صدا یا فاصله زمانی نتها یا...
 
24/1/15
24
26
رامسر
این ریتمای جدید که استفاده میشه چطوری ساخته میشه ساخت ریتمش مربوط به تنظیم میشه یا نه چون اهنگای الان بیشتر بر اساس ریتم درام پرکاشن هست
بله ساخت ریتم مربوط به مرحله ی تنظیم هست و توی نرم افزار بصورت اجزای جداگانه (کیک،هت،اسنیر) و یا لوپ استفاده میشه.
 
28/8/12
1,539
کسی از دوستان هست که ساخت این ریتمای جدید رو اموزش بده؟
 
24/1/15
24
26
رامسر
ممکنه منظورتون رو واضح تر بگین؟چه نوع ریتمی مد نظرتونه؟ هاوس، ترنس، داب استپ یا . . .
 
دوست عزیز شما باید برای ریتم نوازی درست و اصولی جنس همه ساز ها و صدا های ریتمیک (چه ساز رنده و طبیعی و چه الکترونیک) رو بشناسین و تئوریتون باید در حدی باشه که با شنیدن ریتم ها بتونید وزنشون رو تشخیص بدین و همه ضزب ها رو ( ساده, ترکیبی و لنگ) بلد باشین در این صورت فکر نکنم در ساختن هیچ ریتمی دچار مشکل بشین.
یا علی
 
درود, دوستان من اول پارتیتور اهنگ رو مینویسم و بعد سراغ نرم افزار میرم و موزیکی رو که نوشتم تنظیم میکنم.
ایا همه اهنگساز ها همین کارو میکنند؟
ایا یک موزیک باید پارتیتور نویسی شود؟ یا این کار ضرورتی ندارد؟
من موقع کار با نرم افزار چون مجبورم هم میکس و مستر کنم هم ساز مناسبو پیدا کنم و به صداهای مختلف گوش بدم و هم ملودی مناسب رو بسازم انرژی زیادی ازم میره و بعد از چند ساعت انقدر خسته میشم که اصلا نمیدونم دارم چیکار میکنم و صدا ی سازها تو گوشم میپیچه واسه همین ترجیح میدم با تمرکز تو یه محیط ارام و ساکت , اول بافت موسیقی رو انتخاب و اونو ساز بندی کنمو پارتیتورشو بنویسم و بعد با نرم افزار فقط کار تنظیم موزیکو انجام بدم.
میخواستم بدونم ایا همه اهنگ سازا همین کارو میکنند؟ یا موقع کار با داو دیگه نیازی به پارتیتور نویسی نیست؟
 
24/1/15
24
26
رامسر
از چند تا اهنگ قسمتی گذاشتم
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
اگه منظورتون فقط چیدن اجزای درام هستش که با گوش دادن مشخصه و میشه به سادگی ریتمهای 6/8 و 4/4 ترنس رو چید. ولی اگه منظورتون کلیت تنظیم و چیدن اجزای آهنگ (آکورد،بیس،لید و ...) باشه که خب بستگشی به سبک آهنگ و سلیقه تنظیم کننده داره.
 
24/1/15
24
26
رامسر
درود, دوستان من اول پارتیتور اهنگ رو مینویسم و بعد سراغ نرم افزار میرم و موزیکی رو که نوشتم تنظیم میکنم.
ایا همه اهنگساز ها همین کارو میکنند؟
ایا یک موزیک باید پارتیتور نویسی شود؟ یا این کار ضرورتی ندارد؟
من موقع کار با نرم افزار چون مجبورم هم میکس و مستر کنم هم ساز مناسبو پیدا کنم و به صداهای مختلف گوش بدم و هم ملودی مناسب رو بسازم انرژی زیادی ازم میره و بعد از چند ساعت انقدر خسته میشم که اصلا نمیدونم دارم چیکار میکنم و صدا ی سازها تو گوشم میپیچه واسه همین ترجیح میدم با تمرکز تو یه محیط ارام و ساکت , اول بافت موسیقی رو انتخاب و اونو ساز بندی کنمو پارتیتورشو بنویسم و بعد با نرم افزار فقط کار تنظیم موزیکو انجام بدم.
میخواستم بدونم ایا همه اهنگ سازا همین کارو میکنند؟ یا موقع کار با داو دیگه نیازی به پارتیتور نویسی نیست؟
کار شما کاملا اصولی هستش. در اصل باید پارتیتور نویسی بشه ولی خب امروزه اکثرا کسایی که با نرم افزار و الکترونیک کار میکنن دیگه بیخیال این چیزا میشن (مثل خود من که فاقد سواد تئوری موسیقی هستم).ولی شما به کارت به همون روال ادامه بده چون بالاخره یه روزی این پارتیتورها نیاز میشه، مثلا برای اجرای زنده یا کنسرت توسط نوازنده های دیگه!
 

Dr.Noise

هنرمند
23/2/10
1,946
31
نیشابور
با سلام.برای قوی شدن در تننظیم کارهای slow که این روزها به گوش زیاد میخوره چه کارهای مفید هست که انجام بدیم؟
درود دوست عزیز ...
سوال شما خیلی مبهم بود !! حداقل من نفهمیدم ...
اگر درست منظورتون رو فهمیده باشم ، خوب به خیلی چیزا بستگی داره . مثلا شما چه تنظیمی مد نظرتونِ ؟؟ به عنوان مثال ، من تنظیم آهنگ بیقرار سیروان خسروی رو ، خیلی بیشتر از تنظیم آهنگ اعجاز گوگوش میپسندم . منکر کار خوب اعجاز نمیشم و از شنیدنش هم بارها لذت بردم و میبرم ، اما سلیقه من اینجوریه .
برای تنظیم خوب اول یک آهنگ خوب نیاز داریم . آهنگی که دست شما رو برتی مانور دادن باز بذاره . مثلا آهنگ استاد شماعی زاده ، اسمش رو خاطرم نیست !! همون که گوگوش هم اجرا کرد . اونقدر هارمونی خوب بود و آکوردها چینش خوبی داشتن که آقای نیکان ، در تنظیم متفاوت کار رو به شماعی زاده و گوگوش دادن ...
بعد از اون ، علم خیلی مهمه ، چینش درست ویولون ها ( ویولین ، ویولا ، چلو و ... ) سکوت های مناسب ، به کار گیری از پاساژهای یک میزان ، نیم میزان و خیلی چیزای دیگه .
در نهایت مهمترین قسمت کار یک میکس و مستر خوبه .
موفق باشید ...

Sent From My Galaxy Grand 2
 

Dr.Noise

هنرمند
23/2/10
1,946
31
نیشابور
به نظرتون استفاده از میدی ها هم میتونه مفید باشه در این امر؟
سوالاتون چرا هی مبهم تر میشه [emoji6]
اگر منظورتون میدی کنترولر هست ، قطعا نواختن درک بهتری از موزیک به ما میده تا اینکه بخوایم تصور کنیم فلان ملودی چطور میشه . اما اگر منظورتون از میدی ، استفاده از وی اس تی هست ، در بعضی موارد ، بله خیلی هم خوب میشه ( به شرط استفاده از وی اس تی های قابل قبول ) در بعضی موارد هم اصلا توصیه نمیکنم !!
مثلا من هنوز صدای وی اس تی خوب برای گیتار و سولو ویالون و ساکسیفون نشنیدم !! پیشنهاد میکنم ساز هایی رو که گفتم زنده ضبط کنید ...
موفق باشید ...

Sent From My Galaxy Grand 2
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
سوالاتون چرا هی مبهم تر میشه [emoji6]
اگر منظورتون میدی کنترولر هست ، قطعا نواختن درک بهتری از موزیک به ما میده تا اینکه بخوایم تصور کنیم فلان ملودی چطور میشه . اما اگر منظورتون از میدی ، استفاده از وی اس تی هست ، در بعضی موارد ، بله خیلی هم خوب میشه ( به شرط استفاده از وی اس تی های قابل قبول ) در بعضی موارد هم اصلا توصیه نمیکنم !!
مثلا من هنوز صدای وی اس تی خوب برای گیتار و سولو ویالون و ساکسیفون نشنیدم !! پیشنهاد میکنم ساز هایی رو که گفتم زنده ضبط کنید ...
موفق باشید ...

Sent From My Galaxy Grand 2
دکتر جان امشب گرفتی ماروها;)
:kiss-83:
البته تا حدودی متوجه شدم.اما منظورم از میدی فایلهای میدی بود که مثلا نحوه ی چینش خط بیس ها و ریتمها و اجزارو بشه باش متوجه شد.
حقیقتا یک‌مقدار تو تنظیم کارهای آروم پاپ مشکل دارم،یعنی کارهایی که ساز زنده زیاد به کار میره.
در مورد این راهنمایی میخواستم برای بهتر شدن در این امر
 

Dr.Noise

هنرمند
23/2/10
1,946
31
نیشابور
دکتر جان امشب گرفتی ماروها;)
:kiss-83:
البته تا حدودی متوجه شدم.اما منظورم از میدی فایلهای میدی بود که مثلا نحوه ی چینش خط بیس ها و ریتمها و اجزارو بشه باش متوجه شد.
حقیقتا یک‌مقدار تو تنظیم کارهای آروم پاپ مشکل دارم،یعنی کارهایی که ساز زنده زیاد به کار میره.
در مورد این راهنمایی میخواستم برای بهتر شدن در این امر
درودی دوباره ...
برای تنظیم یک کار ، باید مرحله به مرحله پیش رفت . خیلی چیزا تو تنظیم میتونه موثر باشه . مثلا اکثرا میان استرینگ رو به صورت آکورد می چینن و صدا مثل پد میشه و توقع زیبا شدن کار رو دارن !! اما شما اگر کار های حرفه ای رو گوش بدید ، استرینگ بیشتر داره صدا رو هدایت میکنه . طوری که خیلی ها ( شنوندهای عام ) در حالی که از موزیک لذت میبرن ، فکر میکنن عجب خواننده ی خوبی !!
مثلا در کار لحظه احسان خواجه امیری ، بیشتر فضا سازی شده . استفاده از اف ایکس های خوب . یک پد دارک ملودی گیتار که اکثر نت ها چنگ و دو لاچنگ اجرا شدن . صدای بیس خیلی جاها قطع میشه . از درام فقط کیک و اسنر استفاده شده + بلز که همه صداش رو دوست دارن ( البته در اصل بلز نیست ، اسم سازش رو یادم رفته متاسفانه ) این میشه یک کار که فضا سازی شده و بسیار دلنشین و زیباست . البته نباید از اجرای بسیار خوب احسان خواجه امیری هم گذشت . خیلی خیلی خوب خونده ...
در همون آلبوم آهنگ لبه تیغ با سازهای زخمه ای تنظیم شده . در اون آهنگ استرینگ ها بسیار بسیار به صدا کمک میکنن و صدا رو جلو میبرن خیلی به آهنگ کمک میکنن . کار فضا سازی نشده و بیشتر صدای ساز میاد ...
برای قوی تر شدن تنظیم در این سبک ، پیشنهاد میکنم کارهای قوی رو تکچین و گوش کنید . کارهای احسان خواجه امیری ، تنظیم های نیکان و علیرضا افکاری . شنیدن این کارها باعث میشه شما در درک اصول اصلی کار بهتر به نتیجه برسین و در تنظیم بازدهی بیشتری داشته باشین ...
موفق باشید ...
 
بالا