پرسش و پاسخ درباره ی مجموعه نکات پروداکشن و تنظیم یک اثر (نوشته ی حامد غفاری)

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏20/5/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک پرسش و پاسخ درباره ی مجموعه نکات پروداکشن و تنظیم یک اثر (نوشته ی حامد غفاری) تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    از هر مطلب خوب و آموزنده و مفید استقبال خواهد شد.
    شما استارت بزنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    پرسش و پاسخ درباره ی مجموعه نکات پروداکشن و تنظیم یک اثر

    درود.
    دوستان عزیز لطف کنند برای ایجاد نظم در تاپیک و یکدست شدن همه مطالب، سوالات، نظرات و پیشنهادات خودشون رو در این تاپیک مطرح کنند.

    [HR][/HR]تاپیک برای خود شماست و از همه دعوت به مشارکت میشه.

    پاینده باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. thevoice

    thevoice عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/10
    ارسال ها:
    213
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    lorestan.azna
    امتیازات:
    +111 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    حامد جان عالیه
    ادامه بده
    مطمئنا بدرد خیلی ها میخوره . از جمله خودم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    ممنون وحید جان.
    منم قصدم همینه تا ببینیم استقبال بچه ها چه جوری باشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    ممنون از وقتی که برای این تاپیک میزاری حامد عزیز اما ذکر این مورد برای دوستان مخاطب مهم هست که tweak هایی که شما به اشتراک گذاشتی و به درستی هم قابل استفاده و مفیده 100% عمدتا در پرودوس و سکوئنس موسیقی الکترو کاربرد داره ... و دوستانی که در سبکهای دیگه کار سکوئنس میکنن علاوه بر دونستن این tweak ها قطعا به انواع دیگری از راه کارها نیاز دارن که امیدوارم به اونها هم بپردازید در نهایت خسته نباشید میگم و امیدوارم با قدرت بیشتر این تاپیک رو ادامه بدید .

    من با این مورد تا حدودی مخالفم مخصوصا امروزه که حتی انتخاب صدا هم توسط تنظیم کننده یا آهنگساز انجام میشه حتی دونستن قسمتی از علم فیزیک صوت هم برای یک پرودوسر خوب مهم و حیاتی ِ یه تنظیم کننده ی خوب موقع تنظیم باید بتونه مستر شده ی کارش رو بشنوه و برای انتخاب تک تک صداهاش برنامه ریزی داشته باشه که این میسر نیست مگر با داشتن علم در مورد صدا و اتفاقاتی که میتونه در میکس و مستر بیافته حتی داشتن علم در مورد نحوه ی ریکورد و میکروفون گذاری هم بسیار لازمه برای یک تنظیم کننده همونطور که حتما میدونی VSTi های جدید اکثرا امکانات زیادی برای کنترل روی میکروفون گذاری صدا ی سمپل شده به شما میده و همینطور شبیه ساز تجهیزات ریکورد اون صدا ( مخصوصا در سمپلهای آکوستیک ) بنابراین اگر در نظر بگیریم که بهتره که تنظیم کننده صدای منحصر به فرد خودش رو داشته باشه بهتره علم کافی در مورد نحوه ی میکروفون گذاری و تنظیمات تجهیزات ضبط داشته باشه تا صدای منحصر به فرد خودش رو در شرایطی استاندارد تولید کنه . و البته اینم اضافه کنم که تعریف جهانی از یک music producer یک پکیج کامل از یک موزیسین و یک مهندس صدا در یک نفر هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  6. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    بهروز جان ممنون از لطف و توجهت.
    بله درست میفرمایید و به همین خاطر هم در پست آغازین تاپیک خدمت دوستان عرض کردم که مطالب در همه ی سبک ها کاربرد داره و قابل استفادست و هرگز نکات رو مختص به سبک خاصی ندوستم بلکه بنده عرض کردم که تصمیم دارم تمرکز بیشتری رو برای سبک الکترونیک بذارم.
    همونطور که میدونی بهروز جان هر کدوم از نکاتی که بنده در تاپیک نوشتم نیازمند یک تاپیک جداگانه است و باید به صورت کارشناسی بررسی بشه و در این شکی نیست و این نکات صرفا تلنگر و گوشزدی است (همونطور که در ابتدای تاپیک عرض کردم) برای برخی افراد و در حقیقت بنده سعی کردم به این صورت مطالب رو به دوستان عزیز منتقل کنم که کمی هم باعث کنجکاوی دوستان بشه و خودشون زیر و بم مطالب رو در بیارن و در صورت لزوم هم سوالاتشون رو بپرسند.
    در مورد ادامه مطالب هم یقینا ادامه خواهد داشت و هنوز بسیاری از بخش ها باقی مونده و بنده در حال ترجمه و گلچین کردن مطالب هستم که در پایان تاپیک منابع هم ذکر میشه.
    اما.
    در مورد این نکته باید عرض کنم که هرگز به معنای این نیست که ما به طور کل با صدا و امواجش کاری نداریم در حالی که این چیزیه که برای یک آهنگساز و تنظیم کننده بسیار ضروریه.
    نکته اینجاست که هدف خودمون رو بشناسیم و بعد پا در مسیر بذاریم. من در یک تاپیک دیگه هم خدمت برخی دوستان عرض کردم که بسیاری از افراد صرفا فقط کلاس میرن و بس، در حالی که شخص به طور کل با Vst کار میکنه.
    بحث Recording هم بسیار لازمه ی اشخاص Audio Engineer.Mastering Engineer و Recording Enginner هستش و این مبحث نسبت به شخص آهنگساز از اهمیت بالاتری برخورداره اما به این معنی نیست که ما به طور کل کاری با صدا و امواجش نداشته باشیم . به گفته ی شما هم بسیاری از Vst ها در حال حاضر از این قابلیت برخوردارند و در این هم بحثی نیست.
    بنده با کار کردن به صورت One-Man Band کمی مخالفم. چیزی که در کشورهای دیگر معنی نداره و یک استدیو شامل همه ی کادر پروداکشن میشه و تمام حرف بنده اینه که بهتره که نیازشون رو بشناسند و کار رو هم به دست کاردان بسپارند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    حامد جان من از این اصطلاح استفاده نکردم گفتم تعریف یک Music Producer در دنیا فردیه که در سطحی استاندارد ( که این استاندارد رو سطح موزیک هر جامعه تعیین میکنه ) توانایی لازم در موسیقی و صدا رو داشته باشه در تمام دنیا در یک استودیو تکنسین های محتلف در هر بخشی وجود داره اما در اکثر موارد فردی کنارشون هست که نظر نهایی رو توی تمام مراحل میده حتی وقتی گروهی برای ضبط کارشون به اون استودیو خاص میان اون فرد تصمیم میگیره که اون قطعه توی اون استودیو کار بشه یا نه یا با چه شرایطی ، چطور سازها ریکورد شه سازبندی چی باشه پارتهارو چک میکنه نحوه ی میکس رو بررسی میکنه شخص نوازنده رو تعیین میکنه و ... الی آخر به این نمیگن one-man band چون خیلی افراد دیگه اجرا کننده هستن در کنار ایشون اما در نهایت نظر نهایی رو این فرد میده و در هر بخش بدون تایید این شخص مرحله ی بعدی شروع نمیشه ... یکی از دلایلی که موزیک ما سرعت پیشرفت کمی داره در واقع نداشتن یا اهمیت ندادن به همچین افرادیه ... در کل عقیده ی من اینه که امروز نمیشه این دو بحث رو از هم جدا کرد مگر اینکه تنظیم کننده فقط و فقط با ورق نت و قلم سرو کار داشته باشه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    بله بهروز خان بنده هم نظر شخصی خودم رو در مورد این اصطلاح گفتم. تمام حرف بنده هم حرف شماست و یقینا چنین افرادی لازمه یک پروداکشن خوب هستند و به همین دلیل اصطلاح One-Man Band رو به کار بردم چون واقعیت اینه که در کشور ما به همین صورته و به گفته ی خود شما یک از عوامل سیر کند پیشرفت ماست.
    مطمئنا نمیشه این دو رو از هم جدا کرد. روی صحبت های من با کسانی است که تازه پا به این عرصه گذاشتند و انتخاب مسیر اشتباه صرفا اتلاف انرژی و و قتشون رو به همراه داره و بس.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. alikkk

    alikkk عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/11
    ارسال ها:
    61
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام حامدجان ممنون از تاپیک مفیدی که شروع کردی اگه ممکنه بیشتر راجع به بعضی از اصطلاحات تخصصی و کاربرد و نحوه استفادشون صحبت کن برای اونهایی علاقه مندن مثل من بدونن ... منظورم بشتر بعضی از کلماتیه که با رنگ قرمز زحمتشو کشیدی به هر حال کارت like داره داداش ;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    سلام عزیز.هر کدوم از اون نکات تاپیک جداگانه ای رو میطلبه و مطمئنا در آینده بهشون پرداخته میشه.

    پیشنهاد میکتم این تاپیک رو مطالع بفرمایید
    [h=2]آموزش گام به گام میکس (نوشته ی ایمان احمدزاده)[/h]
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. alikkk

    alikkk عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/11
    ارسال ها:
    61
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی جناب غفاری قبلا زحمتای جناب احمدزادرو دیدم حالا اگه شما هم قسمتایی که ایشون نگفتنو مهم باشه لطف کنی ممنون میشیم ...........
     
  12. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    حتما. اما کمی صبر کنید تا این تاپیک جمع بندی خودش رو داشته باشه چون هنوز بسیاری از مطالب مونده.
    هر سوالی هست بگید بنده توضیح میدم.
     
  13. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام حامد عزیز واقعا این کارت خیلی ارزش داره وقتی دیمش خیلی خوشحال شدم چون چند وقتی بود که سوالاتی در ذهن داشتم . کسی رو پیدا نمیکردم بپرسم و این پست های شما به بعضی از سوالایی که داشتم رسیدمو برخی هم نه اونایی که گوشه ذهنم مونده رو میپرسم :

    این Fast Attack – High Decay – Low Sustain تنظیماتی که گفتین چجور میشه انجام داد مثلا با چه ابزاری؟

    Percussive به معنی زدنی ولی توی موزیک چه معنی رو میده؟

    Peak Mode یعنی چه کاری ؟ Transient ها چی هستن؟

    منظورتون از Release Time چی هست؟

    پرودوسرها Drums و ... رو به یک Bus، Route می کنند این یعنی چی؟ چجور این کار رو انجام میدن؟ که چی بشه؟

    Bypass کردن و استفاده از متود A/B راه حل خوبی برای این امر می باشد نحوه ی این کار چطور هست؟

    Detune کردن رو یه توضیحی بدید؟

    و تیون کردن هم توضیح بدید.

    میدونم خیلی زیاد بود ولی خب سوالایی که داشتم پرسیدم.

    بازم مرسی:smile (70):
     
  14. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    این پارامنر ها که به صورت مخفف ADSR نامیده میشن در واقع کنترل رفتار موج صدا رو به عهده دارند. Attack - Decay - Sustain - Release در سینت ها، سمپلرها، ... موجود هستند. معانی لغات هم که واضحه برای مثال High Decay یعنی پارامتر Decay با مقدار بالا.

    از لحاظ لغوی به معنای کوبشی و زدنی است و به صداهایی گفته میشه که دقیقا همین حس رو به شنونده منتقل میکنه و اصطلاحا Percussive گفته میشه که با تنظیمات حدودی که عرض کردم چنین تیمبر صدایی باید بدست بیاریم.

    بسیاری از کامپرسورها دارای 2 حالت RMS و Peak هستند. در علم صوت شناسی و مهندسی صدا Transient ها به صداهای بسیار بلند با دیرند کوتاه گفنه میشه که در ابتدای Waveform یک صدا هستند که در صورت عدم کنترل باعث ایجاد پدیده هایی گوش خراش خواهند شد.

    عرض کردم بسیاری برای اینکه CPU Load خودشون رو کاهش بدن گاها از این روش هم بهره می برند. البته دلایل دیگه ای هم داره. توصیه می کنم حداقل یک آموزش فارسی نرم افزار مورد استفادتون رو بخونید چون این سوالات اغلب مربوط به روال کلی کاره. اما معمولا سیگنال ها به 2 روش در کانال میکسر مورد پردازش قرار میگیرند یا Route میشن و یا Send.

    این کار برای مقایسه بین سیگنال اصلی و سیگنال پردازش شدست. برای مثال در بالای پلاگین های ویوز یک قسمت به نام A/B هستش که شما میتونید تاثیر صدا رو بدون پردازش و یا برعکس اون بشنوید.

    Detune به معنای از کوک خارج کردنه و Tune هم برعکس اون. توضیحات رو در نکات گفتم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  15. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    بسیار ممنون فقط این رو متوجه نشدم با این تنظیمات رو که شما میگید باید با چه ابزاری انجام داد؟

    نمیدونم سوالمو چطور مطرح کنم
     
  16. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    برای مثال ما اگر بخواهیم صدایی رو در داخل یک سینت پردازش کنیم، با تغییر درست پارامتر هایی که عرض کردم میتونید شخصیت صدا رو تغییر بدید.
    عکس زیر پامتر های ADSR رو در سمپلر نشون میده. با تمام Knob ها خودتون تجربه کنید تا بهتر درک کنید.

    پرسش و پاسخ درباره ی مجموعه نکات پروداکشن و تنظیم یک اثر (نوشته ی حامد غفاری)-Sampler.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام اي كاش اطلاحات رو با كمي توضيح به كار ببريد تا آماتورها هم متوجه بشوند خيلي ممنون از اين تاپيك آموزنده اي كه ايجاد كرديد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    دوست عزیز در پست اول آموزش خدمت دوستان گفتم که این نکات تلنگری برای دوستانیه که کنجکاو و طالب یادگیری هستند. در واقع من کلید رو دست شما دادم و مستقیم رفتم سر اصل مطلب. هر کدوم از نکاتی که بنده عرض کردم نیازمند یک تاپیک جداگانه است که در آینده بهشون پرداخته میشه ضمن اینکه من این تاپیک رو ایجاد کردم که سوالاتی که توی ذهن دوستان هست بی پاسخ نمونه. هر سوالی هست بفرمایید تا بنده پاسخ بدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. psypersia

    psypersia Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/09
    ارسال ها:
    243
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +136 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic
    سلام
    گفتم چند نکته به تاپیک حامد اضافه کنم
    اگر لایه بندی میکنید صدا ها رو مراقب noise canceling یا phasing باشید
    از قدرت پلاگین های distortion قافل نشید
    برای اینکه از robotic بودن آهنگ جلوگیری کنید از تنظیمات Swing در DAW خودتون بهره ببرید ( مثال در house 16F , 16C )
    Buss و return یک مقداری با هم فرق میکنند
    در هر ۸ بار المنت جدیدی رو معرفی کنید یا افکت
    اگر buildup شما طولانی است مثلا به اندازه ۱۶ یا ۲۴ بار در انتهای buildup به اندازه ۱ بار سکوت کنید یا یک پاساژ به اندازه ۱ بار ایجاد کنید
    هرچه drop ما سنگین تر و پر انرژی تر باشه شما احتیاج به buildup قویتر و طولانی تر دارید
    برای کامپرس کردن درام بهتره از parallel compression استفاده کنید ( قرار دادن کامپروسور در buss و return )
    اگر کامپروسور رو در return قرار دادید در قسمت تنظیمات اونو به حالت pre تغیر بدید
    در صورتی که به بیس ریورب میدید . ریورب رو در return قرار بدید و بعد از reverb با قرار دادن compressor یک ساید چین با کیک ایچاد کنید در این صورت شما میتونید کنترل کامل رو روی ریورب داشته باشید
    از قدرت velocity قافل نشید چون به ریتم شما groove میده
    شما میتونید با تنظیمات LFO به همه صداها vibrato بدید... ( RATE :1/16 Gain:5% Modulation : pitch - 100% wet )
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  20. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    ممنون از psypersia عزیز.
    به موارد خوبی اشاره کردید. جلسات بسیاری هنوز مونده که به همه ی این موارد اشاره ای میشه و در آینده نه چندان دور وارد جزئیات بسیاری از نکات خواهیم شد.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/6/12
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. معنی دراپ در اهنگسازی

    ,
  2. نکات در تنظىم آهنگ