پرسش در مورد sample rate

  • شروع کننده موضوع mehra
  • تاریخ شروع
25/11/09
36
13
0
تهران
سلام

اگر لطف کنید راهنمایی کنید کدوم sample rate متداول تره؟ و اگر در ابتدا sample rate بالاتری در نظر بگیریم، برای تبدیلش به CD مشکلی پیش میاد یا نه؟ و اینکه برای تبدیل یا کاهش sample rate حتما نیازی به سخت افزار هست؟ یا با نرم افزار هم میشه؟

ممنون،
mehra
 

Nima Golestan

Gold User
11/6/09
1,879
333
83
36
شيراز
اول بايد ببينيد سيستمون كشش سمپلريت هاي بالا رو داره يا نه ؟ به خصوص سي پي يو و كارت صوتيتون !! براي تبديل به پائينتر هم كه ميتونيد با همون نرم افزار اين كار رو انجام بديد . توي قسمت اكسپورت و بعد هم تنظيمات مربوط به ترك صوتي رو تنظيم مي كنيد . همين :smile (38):
 
25/11/09
36
13
0
تهران
بله cpu چهار هسته ای است. کارت صوتی هم تا 192 ضبط میکنه. ولی سئوالم اینه که وقتی قراره نهایتا کار تبدیل به 44.1 بشه برای cd، آیا بهتره از اول با همون 44.1 ضبط بشه؟ یا بالاتر ضبط بشه و بعد تبدیل به 44.1 بشه؟

ممنون
 

Nima Golestan

Gold User
11/6/09
1,879
333
83
36
شيراز
فرمت اصلي واسه رايت روي سي دي همون 44/100 و 16 بيت هست . كه توي بيشتر سي دي هاي اورجينال هم از همين فرمت استفاده شده . ولي شما در صورت تمايل ميتونيد از 192 و 16 بيت استفاده كنيد . :smile (73):
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
سلام. بستگي داره.
مثلا استيو واي در سايتي ميگه هميشه كه ديجيتال و 24 بيت و 96 كيلوهرتز كار ميكنم.
شما هر ريتي كه كار ميكنيد در نهايت بايد به 16 بيت و 44100 تبديل بشه كه اونم بايد با كانورتوزهاي حرفه ايي و ورايتزهاي مخصوص انجام بشه.
من خودم هميشه پروژه رو 24 بيت و 48000 انجام ميدم و بعدش در كانورتورهاي نرم افزاري تبديل به 16 بيتش ميكنم. كه برنامه هاي ویوز lab و يا sound forge مناسب اينكاره.
 
25/11/09
36
13
0
تهران
سلام

من خودم هم در این مورد یک سرچی در اینترنت انجام دادم. نتیجه این بود که عموما توصیه شده که اگر امکانات سخت افزاری اجازه میده، بجای 16 بیت از 24 بیت استفاده بشه چون signal to noise ratio بالاتر میره.
اما در مورد نوع sample rate ظاهرا بحث های زیادی بین اهل فن در جریانه و هر کدوم هم دلایل خودشونو دارن.
یک عده معتقدند که اگر 48000 ضبط بشه بهتره. یک عده هم معتقد بودند که اگر برای تصویر هست، 48000 یا حتی 96000 بهتره (که همه مضرب 8 هستن) ولی اگر برای CD قراره کار بشه، همون 44100 بهتره یا 88200 (که مضرب 11 هستند) و دلیل هم آورده بودند که اینکه 48000 و 44100 از دو نوع مختلف هستند، در کانورت باعث افت کیفیت میشه...

سئوالی که الان دارم اینه که آیا شما در جریان کانورت از 48000 به 44100 با Sound Forge افت کیفیتی رو که محسوس باشه مشاهده کردین؟

و سئوال دیگه اینکه dithering که در جریان تبدیل از 24 بیت به 16 بیت وجود داره چیه؟

خیلی ممنون،
mehra
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
سئوالی که الان دارم اینه که آیا شما در جریان کانورت از 48000 به 44100 با Sound Forge افت کیفیتی رو که محسوس باشه مشاهده کردین؟
خير البته افت كيفيت كه خواهيد داشت اما نه اونقدر محسوس.
اما اگه كارتتون spdif داره ميتونيد خروجي اون رو به ورودي وصل كنيد و از كل پروژه يه بار ديگه ركورد بگيريد اما با 16 بيت و 44100 كه بهتر هم هستش.

و سئوال دیگه اینکه dithering که در جریان تبدیل از 24 بیت به 16 بیت وجود داره چیه؟
اين كار در آخرين مرحله مسترينگ انجام ميشه.
ببينيد ديتر يه نوع نويزه كه ما به سيستم اضافه ميكنيم.
وقتي كه داريم از 24 بيت به 16 بيت كانورت ميكنيم يه نوع نويز توي سيستم ايجاد ميشه كه ممكنه گاهي شنيده هم نشه. و اينجاست كه ديتر خودش رو جايگزين اون نويز ميكنه. يكي از ديترهاي پر مصرف uv22 hr هستش كه توي نرم افزارهاي اشتاينبرگ هستش.
اون رو هم در اينسرت ميذاريم و اگه بخوايم از 24 به 16 كانورت كنيم 16 رو انتخاب ميكنيم و روي normal ميذاريم.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر
17/11/09
86
28
18
tehran
من تحقیق کردم در این زمینه فهمیدم استودیو های فوق حرفه ای در اروپا هم، 48 کیلوهرتز حداکثر سمپل ریتی است که برای record استفاده می شود، مگر آنکه مدیوم مستر DVD یا BLUE RAY باشد. برای میکس و مسترینگ روی Audio CD هم که همان 44 کیلوهرتز استاندارد است :smile (73):
 

shahab47

عضو سایت
2/9/09
568
473
63
تهران
سلام

چقدر با این تنظیمات موافقید ؟

1. در هنگام رکورد : sample rate =96000 , bit depth= 24 , buffer size= 2048

2. در هنگام میکس : sample rate =48000 , bit depth=24 , buffer size=256

3. در هنگام خروجی نهایی : sample rate=44100 , bit depth=16 .

تو یه سایت دیدم گفتم نظر شما رو هم بدونم
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Arsalan 794
11/4/12
1,603
334
83
QOM CITY
سلام.ببخشید من یه سوال خیلی مهم دارم.وقتی در برنامه ی اف ال غیر از سمپل ریت 44100 میخوام سمپل ریت دیگه ای بزارم این اخطار و میده.این یعنی چی؟
10-02-2012 01-03-22 ب-ظ.png
 

ایمان احمدزاده

مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران
تیم مدیریت
مدیر ارشد
سلام

چقدر با این تنظیمات موافقید ؟

1. در هنگام رکورد : sample rate =96000 , bit depth= 24 , buffer size= 2048

2. در هنگام میکس : sample rate =48000 , bit depth=24 , buffer size=256

3. در هنگام خروجی نهایی : sample rate=44100 , bit depth=16 .

تو یه سایت دیدم گفتم نظر شما رو هم بدونم
فکر کنم مورد 1 و 2 رو جابجا نوشتید
موقع رکورد باید با بافر سایز کم کار کنید که تاخیر به حداقل رسه و موقع میکس باید بافر سایز رو زیاد کنید که به سیستم فشار کمتری بیاد

سلام.ببخشید من یه سوال خیلی مهم دارم.وقتی در برنامه ی اف ال غیر از سمپل ریت 44100 میخوام سمپل ریت دیگه ای بزارم این اخطار و میده.این یعنی چی؟
مشاهده پیوست 8471
برای تغییر سمپل ریت توی اف ال، برنامه نیاز داره که پروژه رو دوباره باز کنه، یعنی بهترین کار اینه که اول سمپل ریت رو تنظیم کنید و بعد پروژه رو باز کنید
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

diminished

هنرمند
عضو سایت
9/1/10
24
66
13
35
لشت نشا
اینو یه جایی خوندم به نظرم جالب اومد.البته کاش اسم منبع رو میدونستم که مدیون محقق عزیز نشم!
اصلا چرا ؟ 96.000 و بیشترش رو درست کردن ؟ دلیل این قضیه رو من به شخصه و با توجه با مقالاتی که خوندم و پرس و جویی که کردم و البته تجربه به این شکل بیان میکنم .

دلیل اول و البته نه دلیل اصلی اما دلیلی که باعث میشه ما الان کارت هایی داشته باشیم که با 192 کیلو هرتز کار میکنن ، بحث تجاری بودن و ارایه محصول با قدرت بیشتر و به زبون خودمونی "کل کل" بین تولید کننده هاس . یه بار دیگه میگم که ای دلیل اصلی نیست اما دلیلی میتونه باشه که بعد از 96.000 بازهم سمپل ریت های بیشتری رو میبینیم .
دلیل دوم و اما خیلی منطقی و دلیل اصلی اینجاست . اول با یه مثال شروع میکنم . شما قصد دارید که تکه جوب رو خیلی تمیر و صاف ببرید . دو راه وجود داره (راه زیاده اما این یه مثاله!!) . راه اول این که علی است و مدد و . . . . . اره رو میندازید و چوب رو میبرید . در این جالت اگر اشتباهی بشه و در اثر برش و مشکلاتی که تیغ برش ایجاد میکنه لبه های چوبتون خیلی تمیز نمیشه و مقداری خوردگی روش وجود داره . اما روش دوم اینه که میاید یک میلیمتر از اندازه ی برش بیشتر میبرید و بعد از برشتون ، لبه های چوب رو با دستگاه مخصوص (که فرز میگن بش) پرداخت میکنید و این بار نتیجه ی نهایی همونی میشه که انتظار دارید .

حالا این مثال رو بیاید به صنعت صدا و تصویر بر گردونید . وقتی شما با فرکانس های بالا مثل 50 هزار سیکل در ثانبه سرو کار دارید ، ناگزیر توی سیستم دیجیتال هم خطاهای پردازش و از دست رفتن دیتا هارو دارید . اسمش رو هم همون دستروشن گذاشتن اما در دامنه ی دیجیتال . حالا شما دارید روی یک فایل صوتی کار میکنید که سمپل ریتش 44.100 هست ، به خصوص اگر توی استودیوی بزرگی کار میکنید که سیگنال های دیجیتال توی کابل بین سیستم ها و افکت ها و دستگاه ها مدام در حال جابجا شدن هستن ، از دست رفتن بیت ها و جابجا شدنشون روی توی سیستم دیجیتال و دیستروشن دیجیتال مقوله ای هست که حتمن باهاش سروکار دارید .
برای جلوگیری و شاید بهتر باشه به حداقل رسوندن این خطاها ، سمپل ریت رو تا 96 کیلو بالا بردن تا اگر خطایی رخ میده در فرکانس هایی باشه که بعدا حذف خواهند شد ! این یه دلیل .

دلیل دومی هم وجود داره و مشکلی هست به اسم Jitter . مثال : توی سیستم آنالوگ بین هر دو مقداری که در نظر بگیرید ، میلیون ها فاصله وجود داره . بین 100 و 100.0000001 میتونه میلیون ها مقدار وجود داشته باشه . توی یک ثانیه ار موسیقی میلیون ها تغییر در ولتاز های رکورد شده روی Tape وجود داره . اما بین یک ثانیه از موسیقی که از روی Audio CD میشنویم تنها 44.100 تغییر ولتاژ ثبت شده ! در نظر بگیرید صدایی در یه لحظه ار موسیقی دارای لول 50dB هست ، اما توی دیتای بعدی لول 0dB برای این لول ثبت شده . اما در حقیقت این اتفاق توی سیستم آنالوگ رخ نداره و مقدار های بسیاری بین 50 و 0 ثبت شده . این مشکل رو بهش Jitter میگن که توی فرکانس 44.100 وجود داره و برای حلش از Dither ها و یا به قولی شابد بشه گفت "نرم کنده ها" استفاده میکنن .

تا اینجا بخث داشته باشید . موارد دیگه ای میتونم در مورد Dither و Jitter بگم ، خودم برای به دست آوردنش سال ها قبل تلاش کردم !! و واقعن کسی نبود که ازش بپرسم و همین باعث شد که کمی دیر بفهمم ولی خوشحالم که بحثی شد تا بتونم در موردش صحبت کنم . در مورد بیت ریت هم همین بحث مشابه وجود داره اما با این فرق که دلایل منطقی تری که ربطی به شنوایی نداره توش دخیله که نتیجه گیری رو راحت تر میکنه . فعلن تا اینجا . . . .
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
مرسی از توضیحاتتون
مسلما رکورد 96 بسیار خوبه. اما در کنار اون ما نیازمند سخت افزارهای کانوتور هستیم که بتونه بدون افت کیفیت زیاد در نهایت موسیقی ما رو به ریت استاندارد سی دی که همون 44100 هستش برسونه که البته این روزها نمیدونم واقعا کسی این ریت رو استفاده میکنه یا نه ؟ چون همه موسیقی ها شدن اینترنتی و برای پخش در فضای مجازی استفاده میشن ( لااقل تو ایران ) نمیدونم آیا کسی هم تمایل داره که سی دی اوریجنال تهیه کنه ؟ البته این مورد هنوز در دنیا رواج داره و بر خلاف ما خیلی ها دنبال خرید سی دی اصلی هستند.
در تکمیل فرمایشات دوست گرامیمون من هم یک مثال میزنم.
شما وارد یه ساختمان چند طبقه میشید.
و قصد دارید مثلا از یکی از طبقات به پائین بپرید خوب هر چه شما به طبقات بالاتر برید و بپرید مسلما موقع پرش و رسیدن به زمین آسیب بیشتری خواهید دید. و هرچه از طبقات پائین تر بپرید آسیب کمتری میبیند.( طبقات بالاتر اینجا ریت 96 و بالاتر هستند و طبقات پائین تر ریتهای پائین تر. )
اما از همون طبقات و ارتفاع های بالاتر هم میشه با ابزار مناسب بدون آسیب دیدن سالم به زمین برسید. ( چتر نجات )
خوب این چتر نجات در صدا هم وجود داره که همون سخت افزارهای تخصصی کانورت کردن هستند
نکته دیگه هم اینه که شما هر چه به طبقات بالاتر میرید (همون ریتهای بالا ) باید پله های بیشتری رو طی کنید که در بحث ما معادل فضای بیشتر هارد رد ریت بالا هستش
دلیل عمده ایی که من به بیشتر دوستان رکورد 96 رو پیشنهاد نمیکنم همینه. ( لااقل دوستان سایت که میدونم اکثرا کانورتور مجزا ندارند.)
مگه اینکه سخت افزار کانورتور خوب داشته باشند که چون قیمتش بالاست بعید میدونم اکثریت در سایت داشته باشند.
خوب مگه کارتهای صدا کانورتور ندارند ؟
مسلما دارند و اصلا یکی از کارهای اصلی کارت صدا همین کانورت کردن سیگنالهاست.
اما کارت صدا ها پری امپ هم دارند. اما آیا پری و کانورتور کارتها با پری و کانورتورهای مجزا برابری کرده و در یک حد هستند ؟
پاسخ منفیه چون این مکانیزم ها در کارتهای صدا کوچیک شده نمونه های اصلی هستند و مثل سخت افزارهای تخصصی کار نمیکنند.
توصیه من به دوستان رکورد با 24 و 48000 هستش و رعایت اصول درست کانورت کردن. که همون استفاده از دیتر ها و امثالهم هستش.
این ریت پیشنهادی رو من در فورومای خارجی هم زیاد دیدم. که این رو پیشنهاد میکردن.
 

mimusik

عضو سایت
24/4/12
131
37
28
تهران
جناب محبی ممنون از شما برای مثال خوبتون... من پروژه ی تنظیم رو روی ۲۴ بیت و ۴۴ کیلو هرتز تنظیم کردم.(البته به دلایلی و اینو میدونم که اصولا و بهترین حالت ۲۴/۴۸ هستش) و حالا برای اکسپورت مالتی تراک هام میخوام که ۲۴/۴۸ اکسپورت کنم.آیا این کار درسته یا نه و یا در کیفیت تاثیری داره؟
 
آخرین ویرایش:

اقا مصطفی

عضو سایت
25/11/11
773
705
93
گیلان
استاد میشه لطفا مدلی و یا عکسی از این دستگاه های سختافزاری کانورتور قرار بدید؟ من هرچه گشتم چیزی پیدا نکردم. سپاس
 
18/10/14
92
163
33
41
دوستان به خدا قسم کارهای قدیمی رو که گوش میکنم لذت میبرم واقعا گرم وصمیمی صدا میدن همه این سیستم دیجیتال داره سعی میکنه که خودش رو به کیفیت سیستم آنالوگ برسونه اما باید 30 ملیون تومن خرج کنید تازه به کیفیت نزدیک آنالوگ دسترسی پیدا کنید همیشه از هر تکنولوژی که وارد میشده نوع بدش نصیب کشورهای جهان سوم میشده سئوال من اینه کسانی که 4 تا 5 میلیون تومان خرج کارت صدا میکنن میتونن با همین هزینه یک سیستم آنالوگ تهیه کنن میتونید واسه امتحان یک بار سازی که میزنید رو بار یک واکمن ساده روی نوار رکورد کنید و یک با با کارت صدای سیستمتون منظور از کیفیت آنالوگ رو متوجه میشید اما دوستانی که قصد دارن 400 یا 500 هزار تومان خرج کنن خوب میتونن فقط یک اسباب بازی داشته باشن و چرا این کار رو نمیکنید که هم نوازندگی دوباره توی کشور رونق بگیره و هم شاهد کارهای آنالوگ با کیفیت باشیم اونم با هزینه کمتر همین حالا هم خیلی از گروههای موسیقی خوب در خارج از کشور دارن از سیستم آنالوگ استفاده میکنن مخصوصا در گروههای راک که نوازنده ها باید با هم ساز بزنن و همچنین میتونید یک گروه پاپ تشکیل بدید و به صورت آنالوگ ضبط کنید باور کنید موسیقی این کشور به همین دلایل ساده در یک مسیر سراشیب قرار گرفته اینکه سیروان خسروی یک موزیسین موفق هست به علت کارت صدایی که داره نیست بلکه به این علت هست که سواد موسیقایی خوبی داره و هم مطمئنا نوازنده خوبی هم در سطح موسیقی پاپ هستن این رو بدون تعارف عرض میکنم هیچ آینده روشنی در انتظار کسانی که به صورت تجربی با این سیستم کار میکنند نیست من قصد نجات موسیقی رو ندارم اما از شما خواهش میکنم یک فکری بکنید
یادش به خیر از دبیرستان که بر میگشتیم دوستام میومدن خونه ما با هم ساز میزدیم و همون جا با یک ضبط غرازه رکورد میکردیم خنده داره که من اون رکوردها رو به رکورد دیجیتال ترجیح میدم واسه این کار به یک دک رکورد آنالوگ یک میکسر خوب آنالوگ و افکتهای ریورب و کمپرسور سخت افزاری احتیاج دارید البته شاید بشه واسه مستر از سیستم دیجیتال استفاده کنید اینو باز دوستان بهتر میتونند راهنمایی کنن
همین
 
2/3/16
34
4
8
36
سلام دوستان
ببخشید من این پست و چند پست دیگه رو خوندم. چند تا سوال دارم که ممنون می‌شم اساتید پاسخ بدن
۱- سمپل ریتی که تو مشخصات یک کارت صدا معرفی می‌شه، به این معنیه که کارت فقط و فقط با اون سمپل ریت کار می‌کنه، یا اینکه با تمام سمپل ریتای پایین‌تر هم همخوانی داره؟
۲- آیا سمپل ریت بالاتر به معنی کیفیت بهتره؟
۳- منظور از کانورتورهای خوب برای تبدیل، چیه و چه کارت صداهایی این خصوصیت رو دارن؟
۴- اگه قراره کار رو نهایتاً مثلاً با سمپل ریت ۴۸ یا ۴۱ نهایی کنیم، آیا داشتن کارت صدایی با مشخصات۴۸، ۹۶ یا ۱۹۲ تفاوتی توی این قضیه داره؟
۵- تو انتخاب بین دو کارت صدا، فاکتور سمپل ریت چقدر می‌تونه تعیین کننده‌ی انتخاب ما باشه؟
 
آخرین ویرایش:

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,980
2,853
113
تهران
سلام دوستان
ببخشید من این پست و چند پست دیگه رو خوندم. چند تا سوال دارم که ...
1-سمپل ریتی که تو مشخصات یک کارت صدا معرفی می‌شه،حداکثر سمپل ریت پشتیبانی شده هستش.
2-نه الزاما .
3-اگه صدا رو دیستورت نکنید ، امروزه تقریبا تمام کارت صدا ها استاندارد لازم رو در این زمینه دارند.
4- این سمپل ریت نکته اصلی که داره اینه که فشار به سیستم رایانه رو زیاد میکنه .یعنی انگار سیستمتون رو با یک کامپیوتر ضعیف تر عوض کردید. به پارامتر های دیگه در انتخاب کارت صدا نگاه کنید.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Ramtin Shabanian و khajehmiri